Cooler Master GX650 lugnt att köra med Vega56?

Permalänk

Cooler Master GX650 lugnt att köra med Vega56?

Hej!

Kanske är detta en dum fråga men jag vill vara säker.

Jag har beställt ett Vega 56 (referens) som ska komma idag. Men jag är osäker på om jag vågar stoppa in det
och köra då mitt nätagg är ett Cooler Master GX650 och som jag förstått det är det inte något vidare bra nätagg.

Är därför lite orolig om jag vågar att köra 56:an eller om jag bör vänta för att vara på den säkra sidan?
Om några dagar kommer jag kunna få tag på ett FD Integra M 650w,
är det bäst att vänta på det eller är det lugnt att bara köra på det jag har nu tills jag har Integra:t?

Tack på förhand
/Adrian

Permalänk
Medlem

@JumpyWizard: Det ska fungera bra : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig: Ingen risk/fara eller något att vara orolig över alls? : )

Permalänk
Medlem

@JumpyWizard: Det är ett sämre nätagg så givetvis finns det en risk, men om det ej är trasigt så ska effekten vara tillräcklig. Dom fungerar allt som oftast : ) Du får prova, om du känner dig otrygg så är det klokare att slanta upp för ett nytt nätagg, det FD agget är inte avsevärt bättre än GX.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@JumpyWizard: Det är ett sämre nätagg så givetvis finns det en risk, men om det ej är trasigt så ska effekten vara tillräcklig. Dom fungerar allt som oftast : ) Du får prova, om du känner dig otrygg så är det klokare att slanta upp för ett nytt nätagg, det FD agget är inte avsevärt bättre än GX.

Mvh

CM agget är inköpt 2012 så det är ju inte nytt direkt, men det kanske inte gör något?
Jag trodde absolut att FD agget var bättre, den fick bra betyg i SweC testlabb (550w iofs). Är det inte värt det att skaffa det ö.h.t?
Priset jag lär betala skulle jag gissa på landar på 200-300, är det ovärt?

/Adrian

Permalänk
Medlem

@JumpyWizard: Jag hade köpt ett helt nytt nätagg för 700-900 kr, det kommer vara bättre i längden och det tar bort alla tvivel : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Håller med, men skulle dock vilja säga att man bör spendera runt 1000:- på ett bra nätaggregat.
Budget nätaggregat är ju just det, budget. Något måste ju stryka på foten när man försöker nå en viss prispunkt, och när man sparar in på komponenterna så blir ju även kvaliteten lägre.

Permalänk
Medlem

@loefet: Inte på de två jag har valt, dom är båda utmärkta, ex GQ650 hos Jonnyguru; http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Får 9,4/10, och dom är kräsna, så det är ett riktigt bra nätagg : )

"The EVGA GQ series thus far looks to be really strong, so far some of the best performing stuff that's come out of the FSP factory. I like these units, even though I still can't see why EVGA needs to have so many units from so many different manufacturers all competing with one another. True, these don't quite match the performance of the G2 and GS lines, but they really do come close enough for most people."

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig:

Är det bättre att köpa ett nytt än att t.ex. köpa här på marknaden?
Om jag köper ett nytt blir det nog ett GQ 650.
Jag som hade hoppats kunna klara mig på Integrat : (

Btw kan jag få något för GX 650:t?

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

@JumpyWizard: Du kan säkert få ett par hundra för det : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JumpyWizard:

CM agget är inköpt 2012 så det är ju inte nytt direkt, men det kanske inte gör något?
Jag trodde absolut att FD agget var bättre, den fick bra betyg i SweC testlabb (550w iofs). Är det inte värt det att skaffa det ö.h.t?
Priset jag lär betala skulle jag gissa på landar på 200-300, är det ovärt?

/Adrian

Båda ingår fortfarande i budgetsegmentet och inget jag personligen skulle valt till ett strömtörstigt AMD grafikkort. Alltså du går enbart från ett äldre till ett nyare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Aeig: var inte det inlägget jag svarade på, men de fungerar nog fint. Fsp gör helt ok nätaggregat (de har ju byggt båda du länkar till), mycket bättre än all budgetskit som finns på marknaden. Man bör minst satsa på 80+ guld i vilket fall som helst, för då rensas de sämsta bort.

Permalänk

@Aeig: Kom just på nåt...
Jag har ett Node 304 och enligt FD ska man ha en PSU kortare än 160mm för att få plats med grafikkortet också.
Och GQ 650w är 165mm :/

Kommer jag kunna klämma in det eller kommer det inte gå?

Permalänk
Medlem

@JumpyWizard: Du måste tyvärr hitta ett kortare : (

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Aeig: var inte det inlägget jag svarade på, men de fungerar nog fint. Fsp gör helt ok nätaggregat (de har ju byggt båda du länkar till), mycket bättre än all budgetskit som finns på marknaden. Man bör minst satsa på 80+ guld i vilket fall som helst, för då rensas de sämsta bort.

Tyvärr är det ingen kvalitétstämpel, jag ger dig dock 7/10 poäng då superbilliga kinesagg utplånas, då deras skräpkomponenter förbjuder så hög verkningsgrad.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@JumpyWizard: Du måste tyvärr hitta ett kortare : (

Mvh

Då blir det nog nytt chassi istället, kul med lite omväxling : )
Hur mycket kan jag få för mitt nuvarande tro, 300-400?

Permalänk
Medlem

@JumpyWizard: Ja, det bör du kunna få : )

Vad har du för budget på chassit?

Storlek på moderkort?

Finns ett antal riktigt fina och prisvärda för 499-599 kr : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Nej det är det inte, men som du själv säger så krävs det ju en del för att ens klara effektivitetens kravet för 80+ Guld, vilket i sig gör att komponenterna har högre kvalitet och plattformen på nätaggregatet är bättre designad.

Så för att göra det lättare att förklara för personer utan ingående kunskap om nätaggregat vad man bör satsa på när de letar nätaggregat, så är det ju enkelare att säga att de bör satsa runt 1000:- (eller mer) och minst 80+ Guld, än att sitta och bena ur vilka budgetaggregat de skall köpa och vilka som bör undvikas, bara för de vill spara några kronor på deras 20000:- datorer.
För uppfyller man de två enkla kriterierna så är det ju inget skräp de får som lägger av efter ett halvår, vilket vissa serier av budgetaggregat gör allt för ofta. Vilket gör att man måste köpa ett nytt nätaggregat vilket gör datorn dyrare än om man köpt något vettigt från början.
Budgetaggregat har sin plats i en dator men enbart om man har en riktigt tight budget, och då bör man ju kolla ordentligt vad som är värt att köpa.

Eller kan du hitta några skräp aggregat som uppfyller mina enkla kriterier?

Men visst man bör ju lägga ner lite tid och verkligen göra lite research innan man bestämmer sig för vad man skall köpa, men många skippar tyvärr det steget och bara köper något som passar budgeten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Lifooz: Nej det är det inte, men som du själv säger så krävs det ju en del för att ens klara effektivitetens kravet för 80+ Guld, vilket i sig gör att komponenterna har högre kvalitet och plattformen på nätaggregatet är bättre designad.

Så för att göra det lättare att förklara för personer utan ingående kunskap om nätaggregat vad man bör satsa på när de letar nätaggregat, så är det ju enkelare att säga att de bör satsa runt 1000:- (eller mer) och minst 80+ Guld, än att sitta och bena ur vilka budgetaggregat de skall köpa och vilka som bör undvikas, bara för de vill spara några kronor på deras 20000:- datorer.
För uppfyller man de två enkla kriterierna så är det ju inget skräp de får som lägger av efter ett halvår, vilket vissa serier av budgetaggregat gör allt för ofta. Vilket gör att man måste köpa ett nytt nätaggregat vilket gör datorn dyrare än om man köpt något vettigt från början.
Budgetaggregat har sin plats i en dator men enbart om man har en riktigt tight budget, och då bör man ju kolla ordentligt vad som är värt att köpa.

Eller kan du hitta några skräp aggregat som uppfyller mina enkla kriterier?

Men visst man bör ju lägga ner lite tid och verkligen göra lite research innan man bestämmer sig för vad man skall köpa, men många skippar tyvärr det steget och bara köper något som passar budgeten..

Yes, håller med dig där. Det finns dock vägar för att preciiiis komma upp i effektiviteten, men fortfarande ha billiga kondensatorer som ger upp fortare osv.

Men övergripande så är det svårare att få tag på ett skräpaggregat som lyckas uppfylla effektiviteten, än det är att stöta på ett med kvalitét, även om möjligheten lär finnas.

Vet att min barndomsvän har ett billigare agg med billiga kondensatorer, likväl uppfyller det 80+ brons.

Men än skall det väl hänga på.

Ja precis, tror både du och jag har sett trådar där folk har investerat 12-20,000:- och frågar om närmsta 700watt agg för 500:- räcker.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@JumpyWizard: Ja, det bör du kunna få : )

Vad har du för budget på chassit?

Storlek på moderkort?

Finns ett antal riktigt fina och prisvärda för 499-599 kr : )

Mvh

Asså budget är nog max ca 900 kr men helst mindre.

Vad gäller storlek så vet jag inte riktigt, det behöver ju inte nödvändigtvis vara litet men inte jättestort heller. Asså
spontant känner jag väl att jag gärna hade haft lite fler expansionsmöjligheter än vad jag har nu med m-itx.
Men jag tycker inte det finns så mycket bra val vad gäller m-atx så ATX känns som att man kan köra på om jag ändå ska bygga större.

De chassin jag tittat på är FD Meshify C, Define nano S, Define Mini C, Phanteks Evolv ITX och P400, NZXT S340 Elite (eller vanliga med plexi), och In-Win 301. (Jag vet det är många men vet verkligen inte vad jag ska välja)

Permalänk

Har en fråga vad gäller nätagg, jag har köpt GQ 650:t men ett G2 650 kostar bara 80kr mer.
Är det värt att byta ut det mot G2:t?

Har också beslutsångest om jag ska välja Meshify C eller P400 Glass då de kostar lika mycket.
Någon som har några erfarenheter av något av de eller något annat som kan hjälpa mig att välja?