Permalänk
Medlem

Lagra mat, liten frys

Har en väldigt liten frys men har väldigt dålig ekonomi och behöver bunkra när det är extrapris, kokar också en del bönor men det tar mycket tid och skulle behöva frysa in så att de håller länge men nästan ingenting får plats. Försöker alltid handla när det är extrapris men när man inte kan förvara det (ex frysta grönsaker) så går det inte.
Har ni bra tips på hur jag kan lagra mat för att få det att hålla länge? Har syrat kål som håller sig länge i kyl för att ha lite grönsaker.
Vill inte tillsätta socker så att lägga on osv är uteslutet.

Permalänk
Medlem

Låter jobbigt om man har så lite pengar att röra sig.

Titta efter större frysbox - ibland kan sådana finnas för avhämtning för inga pengar alls.
frys är mycket svårslagen matförvaringsmetod...

inte lätt att hålla kvar näringsvärde i grönsaker - de är färskvara vare sig man gillar det eller inte

Alternativ är att lagra frukt som äpplen av lagringstålig sort då det också innehåller vitaminer.

När det gäller långtidsförvaring av mat utan användning av frys - titta i gamla kokböcker främst skrivna i tiden innan frysboxar var vanliga - då var det ofta kok-konserver i glasburk och med gummi-tätning.

Springer man på loppisar så kan man troligen hitta grytor, korg och inredning samt burkar för denna konservtyp - frågan är hur det är med gummipackningarna och om dessa går att köpa nya - de var ofta i naturgummi och tidens tand (egentligen ozon i luften) tärde hårt på dem.

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera att du tittar på blocket efter skänkes annonser på vitvaror

Permalänk
Medlem

Jag köpte faktiskt själv en en liten frys att ha i garaget för extra fryutrymme. Eftersom jag inte har den inne så var jag totalt ointresserad av utseende. Jag tror jag gav 100 kr för den på nån köp och sälj-grupp på facebook.

Kan vara värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem

Havregryn är nog en av de mest prisvärda råvarorna du kan köpa.

För 10kr får du ett kilo, vilket motsvarar 3700kcal totalt.

Finns även många andra väldigt bra torrvaror som ris, pasta, bönor och dylikt. Det är faktiskt väldigt enkelt att få i sig den näring man behöver utan att behöva använda sig utav kylskåp eller frys.

Vad har du för budget och vad har du för mål med din kost?

Om det handlar om att bevara mat en längre tid borde du ta din tid och lära dig hur man konserverar mat.

Permalänk
Medlem

Bönor och havregryn äter jag mycket. Men bönor tar sån otroligt tid om man måste koka varje dag samt tima med blötläggningen.
Vad kan det kosta per år i el om man har en frysbox som drar ca 200kwh?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kasp:
det beror på ditt elavtal vad det kostar att hålla igång en frys under 1 år

t.ex 150w x 24 = 3600w (3,6kW)

betalar du 1:- kW innebär det 3,6:- per dag i drift ifall den konstant går för att hålla kylan

edit:
obs siffran ovan är bara ett exempel för att ge en hum
men skulle gissa på el för 500-600:- per år för en modern frys å lite mer än det dubbla för en gammal

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Utöver en frys till kan du kika efter en billig vacuumpackare.
Förlänger hållbarheten i kylen rejält.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Kasp: Du kan räkna med att elen kostar runt 1 kr/kWh. Vill du veta exakt får du titta på din elräkning. Kom ihåg att du måste räkna ihop på energipris, nätavgift och skatt bara! Jag antar att du bor i en lägenhet, och enligt min erfarenhet är kostnaden för att använda energi ungefär hälften av elräkningen för ett hushåll som använder snålt med el, resten är fasta kostnader (nät och elhandelsavtal)

Permalänk
Medlem

Om man jagar riktigt låg strömförbrukning så är en frysbox man öppnar ovanifrån oftast det bästa då den knappt släpper ut någon kyla när man öppnar den som ett frontmatat vanligt frysskåp där kylan väller ut på golvet när man öppnar dörren (kall luft sjunker).

Sen spelar det givetvis stor roll hur modern och energieffektiv den är med, men generellt är en toppmatad frysbox av samma årgång/kvalitet mycket mer effektiv om man öppnar den flera gånger om dagen.

Permalänk
Medlem

Om du bor i lägenhet - kollade jag precis elpriset via elskling 2års bindningstid - mix (50% rörligt 50% fast) ca: 0,87kr /kWh. en modern A+ frysbox om 204 liter runt 3500:- ligger årsförbrukningen på 224kWh. så om vi avrundar till 1kr och kanske 250kWh så har du en kostnad på 250:- / år

om du hittar en inte för gammal frys så får du nog lägga till minst 50% på förbrukningen

Permalänk
Medlem

Eftersom han har lite frys och dålig ekonomi skulle jag gissa på att han bor i studentlägenhet + är student. Då är det ganska uteslutet att köpa ny frys

Tror det är svårt att lyckas med något bättre alternativ än att köpa bara det man får plats med i sin lilla frys.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Skaffa dig en konserveringsapparat (brukas finnas tillgängligt och billigt i secondhand butiker) som du senare kompletterar med ett gäng glasburkar med täta lock.
Därefter så kan du ju lätt göra så du kan spara mat i rummet du bor i som vilken konserv som helst, kräver ingen plats i frysen.

Visst det krävs ju lite kunskap och teknik för att få det att fungera, men det är väl det "billigaste" sättet du kan spara lagad mat på.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Det här med temperatur. Har kombinerat reglage för kylen och frysen, när jag ställer in den på det kallaste är det 2 plus i kylen, vilket egentligen inte behövs så kallt, men bara minus 15 i frysen. Vet ju att man ska ha minst 18 i frysen men det går inte att ställa lägre, skadar detta maten och får den att bli dålig eller är det ok?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tipsar om röda linser. Nästan i samma prisklass som torkade bönor, men behöver inte blötläggas innan. Kolla även upp andra typer av linser. Snabbt, enkelt och supergott, speciellt om du kan lära dig att sätta lite indisk stuk på rätterna.

Sedan kommer jag ha ett lite liknande problem om någon månad när jag byter lägenhet. Finns endast en kyl+frys där frysen är 1/4 av normal storlek, så vi har funderat på att köpa något i stil med detta: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3081998 som kan ställas lite i skymundan någonstans i lägenheten. En sån liten frys är i alla fall lagom för oss, vi kommer leta på blocket efter något billigt. De verkar gå för ca en 500-lapp.

Permalänk

Kolla soptippen efter frys.
Tryckkokare kanske kan vara något för bönorna, snabbare och mer energieffektivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Tipsar om röda linser. Nästan i samma prisklass som torkade bönor, men behöver inte blötläggas innan. Kolla även upp andra typer av linser. Snabbt, enkelt och supergott, speciellt om du kan lära dig att sätta lite indisk stuk på rätterna.

Sedan kommer jag ha ett lite liknande problem om någon månad när jag byter lägenhet. Finns endast en kyl+frys där frysen är 1/4 av normal storlek, så vi har funderat på att köpa något i stil med detta: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3081998 som kan ställas lite i skymundan någonstans i lägenheten. En sån liten frys är i alla fall lagom för oss, vi kommer leta på blocket efter något billigt. De verkar gå för ca en 500-lapp.

Liknande frysbox kikade jag på. Men vad skulle den i ditt exempel kosta per år? (Vet att det är olika beroende på elavtal men ungefär?).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Röda och gröna linser käkar jag en hel del. Men gillar det mer tuggiga i bönorna.

Någon som kan svara på mina frågor om temperatur?

Kom gärna med goda och billiga recept på böngrytor. OBS äter inte grädde, mjölk eller substitut som ex havremjölk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Liknande frysbox kikade jag på. Men vad skulle den i ditt exempel kosta per år? (Vet att det är olika beroende på elavtal men ungefär?).

Skickades från m.sweclockers.com

185kWh/år *~85 öre/kWh = 157 kr/år med mitt elpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Röda och gröna linser käkar jag en hel del. Men gillar det mer tuggiga i bönorna.

Någon som kan svara på mina frågor om temperatur?

Kom gärna med goda och billiga recept på böngrytor. OBS äter inte grädde, mjölk eller substitut som ex havremjölk.

Skickades från m.sweclockers.com

Här kommer några favoriter.

Röda linser:
https://www.budgetbytes.com/2012/11/vegan-red-lentil-stew/
https://www.bbcgoodfood.com/recipes/1567674/middle-eastern-le...-

Svarta bönor:
https://www.bbcgoodfood.com/recipes/spicy-black-bean-tacos (Taco-bröd finns ibland på rea till riktigt bra pris, så lågt som 20 kr/kilot. Eftersom de är vakumförpackade håller de flera år, så jag brukar alltid ha ett lager. Funkar till tacos, pizzabotten och som "nan" till indiska rätter.)
http://www.thekitchn.com/recipe-review-black-bean-espre-10947...
http://www.thekitchn.com/the-can-o-beans-lunch-avocadol-12555...

Gröna linser:
http://www.food.com/recipe/green-lentils-spread-112827#activi... (pålägg till bröd)

Kidneybönor:
https://www.bbcgoodfood.com/recipes/kidney-bean-curry
http://www.sheknows.com/food-and-recipes/articles/1082134/kid... (Första och sista recepten)

Som du märker är det mycket orientalisk stuk på mycket av det jag länkat. Tycker helt enkelt att de har bemästrat baljväxterna mycket bättre än oss västerlänningar...

Permalänk
Medlem

Tänk på att matlådor kan hålla rätt länge i kylen också. Själv har jag inte dött av att käka en 1 vecka gammal matlåda 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Vill inte tillsätta socker så att lägga on osv är uteslutet.

Det är bara att slänga i andra grönsaker och rotfrukter med kålen, kimchi och liknande gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Tänk på att matlådor kan hålla rätt länge i kylen också. Själv har jag inte dött av att käka en 1 vecka gammal matlåda 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Detta!

När jag var student lagade jag mat en gång i veckan (söndagar) och gjorde då 2-3 maträtter som packades ner i matlådor och sedan åts resten av veckan. Var aldrig några problem med att något blev dåligt. Låg på i runda slängar 300kr/vecka i matkostnad (frukost/lunch/middag varje dag) och åt aldrig dåligt, dessutom blev portionsstorleken väldigt jämn och bra eftersom man packade allting när man var mätt och ostressad. Vi var dock två stycken så vår totala budget vart 600kr/vecka vilket gjorde det möjligt att ta ut svängarna lite mer.

Ett förslag för TS är att kolla på konserver, finns ofta en hel del billiga konserver om man letar på t.ex. ÖoB och de håller ju utan problem till nästa världskrig om det skulle vara så. Fruktkonserver kan man ibland snubbla på otroligt billigt och är man inte oerhört brydd om delfinerna (vilket i varje fall jag inte var när det var kort om pengar) kan även tonfisk ibland vara riktigt billigt.

Även torkade saker kan vara bra men tycker ofta de är dyra i butiken. En frukt- och svamptork kostar någonstans mellan 3-600 beroende på nuvarande rabatter och kan höja hållbarheten på t.ex. frukt en hel del. Torkade ingredienser går ju också att kasta ner i grytor/soppor utan problem och kan, i min mening, tillföra en hel del.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Kolla in matsmart.se också

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

De flesta kokta baljväxter klarar sig fint i kylen i åtminstone fem dagar. Du behöver alltså inte lägga tid på att koka varje dag utan om du planerar på veckobasis kan du köra några timmar storkok + prep en dag, kyla ned och sedan äta med den variation du själv önskar med endast en mindre arbetsinsats varje dag. När bönorna är kokta, grönsakerna skurna, du kanske gjort en tomatsås eller annan såsbas tar det inte lång tid att koka ihop grejerna i en gryta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Enkla smaksättande saker, köp bacon i 3-pack på extrapris som sätter färg på makaroner. Variera med Aromat och Grillkrydda. (bacon tar liten plats i frysen).
Köp billiga konserver vid tillfälle, det blir ofta inte Heinz Bönor men det finns klipp.
Utifrån platsfrågan så skulle jag nog säga att Bacon oavsett märke tar liten plats och kan varieras relativt bra.
Hoppas också att du snart kan få bättre ekonomi, kram.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

tillbaka till kyl/frys

En klassisk kyl/frys-skåp med halvgistna tätningslister kan dra bra mycket mer ström än en frysbox då halvtäta packningarna gör att kall luft sjunker genom dörrspringorna i botten och varm luft sugs in i överkant och detta pågår dygnet runt.

Frostar och isar det mycket i frysskåpet så har du otäta lister, de (nyare) med fortfarande bra lister så kan det dröja flera år innan behov av avfrostning (då menar jag inte isberg och hacka sig intill det frysta, utan att slingorna i hyllplanen blivit så vita snö/is att man inte kan se igenom längre typ) och det mesta av isen kommer då från de lagrade matvarorna (fukten går igenom plastpåsarna i sakta mak) - är lister i frysen dålig så kan du utgå att samma sak gäller för kyldelen.

Frysboxar är inte alls lika känsliga för otäta lister som kyl/frysskåp, dock skall man se till att ev dränerinsgsslag i botten (för kondensvatten vid avfrostning) är ordentligt stängda.

(nu pratar jag inte om modernare frys med fläkt i sig utan sådan som har kylslingor i hyllplanen - de moderna med fläkt tenderar att inte hålla så bra)

Permalänk
Medlem

Det som kan vara smart (om man tänker utrymmesmässigt) är att använda påsar istället för "riktiga" matlådor lådor. Ofta blir det massa onödig luft som inte kommer till någon nytta om man stoppar maten i en låda. Med påsar blir det mer effektivt. Ska man ta med sig mat tar en påse ur kylen/frysen och slänger ner den i den "riktiga" matlådan.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ziddie: 157kr per år låter överkomligt, men någon annan skrev ju 500ca, väldigt stor skillnad. :S

Hazelberg: tack och bock, ska kika över dem. Brukar äta en del indiskaktigit, gillar curry, spiskummin, garam masala, kardemumma, kanel osv.

Daz: nja konserver känner jag lite sisådär för, dessutom är det inte speciellt billigt. Och säkert väldigt lite näring. Gillar inte torkad frukt. :/

Javohl: Har precis fixat en laddning vitkål blandat med rödbetor (extrapris 👍) som ska ligga och syra till sig några veckor. Men hur länge håller egentligen syrade grönsaker? Har läst 6-8 månader men isåfall måste jag snart slänga det jag har i kylen? Har legat över 6 månader och varit öppnade lika länge, men smakar fortfarande gott (men surt haha men det ska det ju göra x))

Twit, låter rätt smart, men vill ändå kunna ha nödbönor i frysen. Brukar också oftast vilja ha i mer bönor i matlådan när jag väl äter och då hinner man inte direkt först blötlägga dem minst 8 timmar och sedan koka i 1-2 timmar, lär ha dött av hunger då. Svårt att beräkna exakt hur mycket böner det ska vara per port när jag gör grytor och fryser ner till matlådor så vill kunna värma upp några snabbt och fylla på. :/

Valonen: usch bacon avskyr jag. Äter dessutom mest veganskt.

Mr.lacy: bra idé men frågan är om innehållet i påsen då får plats i lådan, då måste man ju typ värma upp det först och hälla ner i lådan och sedan kyla ner igen.. inte så fräscht.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kasp:

Bönor och havregryn äter jag mycket. Men bönor tar sån otroligt tid om man måste koka varje dag samt tima med blötläggningen.
Vad kan det kosta per år i el om man har en frysbox som drar ca 200kwh?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kokar en del baljväxter så jag har faktiskt just skaffat en tryckkokare för att kunna fixa snabbmat, har också fått hem ett nytt (för mig (annars beg)) kyl/frysskåp idag, har redan en vanlig frysbox och ett kylskåp.
Hursomhelst så kostade tryckkokaren 200 kr på en secondhand och de kostar från ungefär det dubbla om du köper nytt och jag gav 500 kr för kyl/frysen men det kräver ju plats.
Personligen så gillar jag syrat och inlagt och även om man inte har en jordkällare så håller sånt skapligt länge så gillar du smakerna så går det att köpa råvaror billigt och laga till och de klarar ofta någon månad i rumstemp så du kan ju kolla efter en syrningskruka eller prova att göra nått i stora glasburkar eller nån hink eller Höganäskruka.

http://sem.e0.se/ebutiken/glas-och-keramik/syrn-kruka-kkk-10-...

Du får kolla på din elräkning vad du betalar för elen men du betalar troligen ca 1-1,50 kr/kWh i totalkostnad men vill du ha exakta uppgifter så står de ju på räkningarna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.