Permalänk
Melding Plague

Phanteks Evolv Shift

Phanteks svävar ut designmässigt med sitt senaste chassi, där detta ska passa in på såväl skrivbordet som i vardagsrummet. Testlabbet får besök av den iögonfallande Evolv Shift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste vara rekord i videolängd på en chassi recension!
Uppskattas

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Blir det ett test även på storebror, Shift X? Var rätt intresserad, men blev nu lite osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hade man inte kunnat smälla på en till 120mm rad med fläkt åvanpå cpu rad?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Tycker det ser riktigt bra ut, riktigt synd bara att det är en annan standard på PSU, vilket minskar valfriheten och höjer priset för PSU :/

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Medlem

Jättebra video!

Lite överraskande hur stora missar chassit har (främst kablarna i toppen och PCI-E riser kablen). Tyckte att det såg ganska lovande ut i början av recensionen, tråkigt att det var en så krånglig historia. Kanske är något som passar bättre för färdigbyggda system med en skräddarsydd komponentlista?

Permalänk
Medlem

Så jäkla synd på missarna.. Vart helt kär i chassit när jag såg det men orkade inte vänta på mITX-bräda till Ryzen..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Innan jag ens kollar på videon måste jag bara säga att jag verkligen uppskattar en längre genomgång som denna Jonas! Det är detta jag förknippar med Sweclockers, inte massa trams utan rakt på sak med mycket detaljer, egna åsikter och tester i ett professionellt stuk. Fortsätt så här!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt chassi! Känns dock lite för högt, det skulle nog kunna gå att ordna ihop en "Shift Mini" som är lite kortare än detta chassi, något i stil med Corsair One.

Kul med fler torn-chassin på marknaden!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Jag la upp en bevakning på prisjakt efter introduktionen... sen kom de mindre trevliga aspekterna och bevakningen skrotades efter videons slut. Nöjer mig med att se Jonas bygga i detta chassi och Jonas bör få utmärkelsen "Utmärkt" för recensionen. Får jag ett köpsug på detta chassi igen så är det bara att se om videon och ta repeat på plastkåpan som ska stängas på DVI-kabeln... och att se hur plasten böjs när Jonas trycker på powerknappen... *brrrrr*.

Snyggt chassi är det, kanske värt att använda sig av Inets byggtjänst vid köp men då kanske man blir flaggad som dålig kund. ;). (Och man lägger givetvis kommentaren vid köpet: "vänligen koppla en DVI-D-kabel också, tack på förhand!")

Permalänk
Medlem

Jag tror att det var på Kitguru som jag såg en recension av detta chassi, där Leo Wong berättade att han hade kontaktat Phanteks om problemet med PCI riserkabeln. Och att de hade lovat att skeppa chassit med en längre version framöver.. Är osäker på det dock.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk

Detta chassi får mig att sakna mitt gamla FT03, jäklar vad jag gillade det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Undermåligt.... Jonas å andra sidan levererar Toppklass som vanligt!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Besviken, blev riktigt sugen på ett bygge i detta chassit första minuterna av videon. Men när klippet var slut så blev det ett "nej tack". Tack för 33min mys såhär på kvällskvisten iaf, mera video-recensioner i toppklass!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Phanteks Evolv Shift

Har funderat länge på detta chassi, men efter denna recension blir det att avvakta. Videorecension i världsklass.
Tack.

Pinsamt att det tog 18 år för mig att skapa ett konto 8)

Permalänk
Snusfri

Horribelt chassi, de flesta recensioner tycker detsamma, hur Phanteks kan misslyckas så grovt är gåta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

När chassit ändå är såpass stort för att vara ett MiniITX så tycker jag de borde ha fått plats med ett ATX-agg. Har aldrig tyckt om chassin med dold IO-panel, bevisligen en dålig ide i detta fall.
Känns ju som om det är väldigt få personer som kommer ha datorn ställd så att man ser den från alla håll och kablarna ska ju ut någonstans ändå.
Nåväl, jag är nog ändå inte i målgruppen för detta.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Minthon:

Blir det ett test även på storebror, Shift X? Var rätt intresserad, men blev nu lite osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Av tidsmässiga skäl kunde jag tyvärr bara kika på en av modellerna.

Skrivet av GoldenFan:

Hade man inte kunnat smälla på en till 120mm rad med fläkt åvanpå cpu rad?

Absolut!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av olundmark:

Tycker det ser riktigt bra ut, riktigt synd bara att det är en annan standard på PSU, vilket minskar valfriheten och höjer priset för PSU :/

Skrivet av anon12433:

När chassit ändå är såpass stort för att vara ett MiniITX så tycker jag de borde ha fått plats med ett ATX-agg.

Håller inte med. ATX-agg är stora i de här sammanhangen. SFX-agg är nu för tiden så bra att de blir ett naturligt val i små system, som per automatik måste vara relativt strömsnåla (max ett grafikkort, begränsad kylning osv). De är inte heller betydligt dyrare än motsvarande ATX.

Kan enkelt konstatera att Evolv Shift hade varit betydligt större om det skulle kunna svälja ett ATX-agg, utan att någon egentligen hade vunnit något på det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Låter kanske lite petigt, men Holland som land finns inte. Det heter Nederländerna. Tycker många varit duktiga på att säga rätt men i denna texten och tillhörande videon blev det fel.

(Namnet Holland kommer från två Provinser, Noord-Holland och Sydholland)

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt chassi! Är lite sugen på att göra ett Ryzen ITX-bygge i en sån typ i början av nästa år.

Permalänk
Medlem

går det inte att ha fläkten på utsidan för bakre radiatorn? blir för tight mot panelen?
fint chassi!

tror även att placeringen av usbportarna är tänkt så att det ska stå med glaset framåt och på höger sida nordöst om musmattan. därav strömknappen också

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Håller inte med. ATX-agg är stora i de här sammanhangen. SFX-agg är nu för tiden så bra att de blir ett naturligt val i små system, som per automatik måste vara relativt strömsnåla (max ett grafikkort, begränsad kylning osv). De är inte heller betydligt dyrare än motsvarande ATX.

Kan enkelt konstatera att Evolv Shift hade varit betydligt större om det skulle kunna svälja ett ATX-agg, utan att någon egentligen hade vunnit något på det.

Den ungefär en tredjedel(?) så stora Raijintek Metis sväljer ATX aggregat. Detta gör att man börjar undra hur de kan misslyckas med ATX i detta. Metis har visserligen krav på ett grafikkort och ATX aggregat i de kortare längderna samt kräver någon form av modifiering om man ska få bra kylning till ett högpresterade grafikkort.
Gillar Phanteks chassin över lag men detta var verkligen något som de bör gå tillbaka till ritbordet med. I och för sig är detta ett chassi för de som väljer form framför funktion så ska inte gnälla så mycket på det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon12433:

Den ungefär en tredjedel(?) så stora Raijintek Metis sväljer ATX aggregat.

Metis är knappt 40 % mindre till volymen än Shift (som alltså är drygt 1,6 – inte 3 – gånger så stort).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Metis är knappt 40 % mindre till volymen än Shift (som alltså är drygt 1,6 – inte 3 – gånger så stort).

Jag höftade endast utifrån Jonas video, därav frågetecknet. Men att den bara skulle vara 64% större än Metis förväntade jag mig absolut inte. Ser åtminstone dubbelt så stor ut.
Men ja, chassits design innebär att väldigt mycket volym går förlorad inuti. I metis bygger man verkligen ända ut i plåten så att säga. Men även med "bara" 64% större chassi så borde de med lätthet ha fått in ett ATX aggregat. Man ska ju heller ej glömma att Metis tar stora tornkylare trots sina extremt små yttermått.

Permalänk
Medlem

Vill man vara fin får man lida pin

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon12433:

Jag höftade endast utifrån Jonas video, därav frågetecknet. Men att den bara skulle vara 64% större än Metis förväntade jag mig absolut inte. Ser åtminstone dubbelt så stor ut.
Men ja, chassits design innebär att väldigt mycket volym går förlorad inuti. I metis bygger man verkligen ända ut i plåten så att säga. Men även med "bara" 64% större chassi så borde de med lätthet ha fått in ett ATX aggregat. Man ska ju heller ej glömma att Metis tar stora tornkylare trots sina extremt små yttermått.

Jag tycker personligen inte att det går att klaga på nätaggsstödet i Evolv Shift, all things considered.

När vi diskuterar mått och volym är det för övrigt viktigt att komma ihåg att volymen inte säger allt. Något som ofta kan vara lika viktigt eller viktigare är fotavtryckets area, som ju till skillnad från chassits volym avgörs av endast två av måtten.

Chassits sammantagna smidighet kokar till och med i mångt och mycket ner till endast ett av måtten, nämligen det kortaste. En tunn, platt dator (typ som en konsol) kan i verkligheten vara mycket smidigare än en med mindre kvot mellan de större måtten och det minsta, även om den sistnämndas volym är mindre.

Metis har cirka 13 % större fotavtryck än Shift och 6 % större "minstamått", baserat på Prisjakts måttangivelser. Dessa två fakta medför tillsammans att Shift är strikt smidigare än Metis i många relevanta sammanhang, exempelvis LAN.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tyckte verkligen om detta chassi när jag först såg nyheten från CES. Men eftersom jag nyligen köpt en 240 mm radiator så hade jag fått sikta in mig på Shift X.
Men enligt videon så såg "lilla" Shift väldigt stor ut. Shift X är ju bra mycket högre så det känns som att det blir löjligt högt.

@JonasT: Det gick inte att få plats med en 120 mm radiator på fläktplatsen i övre kammaren?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Emrik:

går det inte att ha fläkten på utsidan för bakre radiatorn? blir för tight mot panelen?

Clearance mellan fläktplatsen och den främre aluminiumpanelen är ca 18 mm, och plastramen på insidan av panelen tar ner detta ytterligare till ca 13 mm för fläktar större än 105 mm, så … det blir svårt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av napahlm:

Tyckte verkligen om detta chassi när jag först såg nyheten från CES. Men eftersom jag nyligen köpt en 240 mm radiator så hade jag fått sikta in mig på Shift X.
Men enligt videon så såg "lilla" Shift väldigt stor ut. Shift X är ju bra mycket högre så det känns som att det blir löjligt högt.

@JonasT: Det gick inte att få plats med en 120 mm radiator på fläktplatsen i övre kammaren?

Det går tyvärr inte, då monteringsplatsen löper "igenom" moderkortsplåten, vilket lämnar för lite utrymme för en radiator och fläkt. Om du kikar närmare på bilden där den förmonterade fläkten syns blir det tydligare att förstå vad jag menar.