Intel "Coffee Lake" för stationära datorer lanseras 5 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Right, att vissa problem är strikt sekventiella är bara ett orsakat av inkompetenta spelutvecklare...

Spel har en hyfsat unik position i att det är rena fiktiva världar vars mekanik egentligen inte behöver följa några verkliga lagar. Det betyder att det är fullt möjligt att välja en spelmekanik som innehåller moment som lämpar sig väl att köra över flera kärnor.

Något som väldigt väl borde belysa detta är ett spel som BF1. Kör man själv skalar detta spel rätt dåligt med CPU-kärnor, i alla fall förbi 4 CPU-trådar. D.v.s. grundläggande funktioner i grafikmotorn och det som ska beräknas för en enskild spelar har relativt många beroende vilket begränsar parallellismen.

Kör man 64 spelar i multiplayer har man ett lång större problem, framförallt har man nu flera delar som till stor del kan behandlas separat. Att detta skalar bättre är exakt vad som beskrivs av Gustafsons lag, så att det skalar mycket bättre är ett utfall av naturlagar inte att kompetensnivån på spelutvecklaren helt plötsligt blev högre bara för att det handlar om multiplayer.

Så spel är som sagt i en unik position här, det kan bli så att spel skalar mycket bättre i framtiden. Men rent generellt kan man inte välja hur det problem man ska lösa är beskaffat och tyvärr är de flesta problem man stöter på för skrivbordsapplikationer ofta strikt sekventiella. I de fall de har parallellism är de sällan komplexa nog att ge någon superskalning med kärnor (vilket också är exakt vad Gustafsons förutspår).

Men var det inte ett jävla tjat om att dx12 spel skulle utnyttja fler kärnor bättre bla bla bla osv. MEN för att detta ska ske att det då är spelutvecklarna som måste ha kunskap och lägga ner mer tid.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

@Asssor: Jaha jag förstår, visste inte om att de kostade så i början av lansering. Men som du säger 1-2 år innan de flesta spel kmr optimera 6 kärnor skulle jag tro. 7700k har ju högre klockfrekvens så är nog bättre idag med 4 kärnor men vi får se.

Men jag menar nu så sparar man väl ungefär 1500kr på 7700k och mobo Z170 mot Z370.

Vad tror du om väntan på Cannon lake 12nm, jag tänkte nog vänta på den. Vad tror du?

Mvh Erik

Absolut, 7700k för runt 3000kr är ett snuskigt bra köp. Däremot så skulle jag personligen ångra mig om jag köpte 7700k och inte väntade. 3570K var ett köp jag ångrade inte långt efter jag köpte den då 3770K hade varit ett bättre val för mig som video- samt bildredigerar en del. Nu ska jag se till att inte göra samma misstag igen när jag köper 8700K

Har en känsla av att Cannon Lake mer kommer att handla om fler funktioner(10Gbit LAN, native USB 3.1 bland annat) samt lägre energiförbrukning, snarare än ett större kliv i prestanda över Coffee Lake.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Är lite kluven över denna releasen.
i7-8700k är den första processorn på riktigt på länge som jag är intresserad av, äntligen en vettig ersättare till min nu ganska trötta i7-3930k.
Samtidigt så ligger Cannon Lake inte så långt bort in i framtiden, och jag skulle vilja se hur Ryzen 2 presterar, för just nu ger jag egentligen hellre mina pengar till AMD än till Intel.

Hmm, beslut beslut...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Defender:

Men var det inte ett jävla tjat om att dx12 spel skulle utnyttja fler kärnor bättre bla bla bla osv. MEN för att detta ska ske att det då är spelutvecklarna som måste ha kunskap och lägga ner mer tid.

Det är rätt mycket ett missförstånd. Vad DX12/Vulkan/Metal i första hand är designat för är lägre "overhead". Missförståndet är alltså att det skulle ge så mycket bättre skalning över kärnor, det kräver absolut mer kunskap (undantaget är Metal som faktiskt anses vara enklare än vad det ersätter).

Det finns vissa saker som varit möjligt på konsoler sedan flera generationer, men som inte varit vettig på PC trots fler gånger högre beräkningskraft p.g.a. allt för hög "draw-call-overhead". Dessa begränsningar ska i teorin vara bortsopade i de nya 3D APIerna.

Vad lägre "overhead" ger är främst mindre tryck på CPU-delen. "Problemet" på PC är ju att CPU-delen ytterst sällan är den primära flaskhalsen, medan den absolut är en flaskhals i dagens konsoler och hyfsat ofta även på mobila enheter.

På API-nivå fick redan DX11 de möjligheter DX12 har i form av att bättre utnyttja flera CPU-kärnor. Finns dock en del saker som gör att det i praktiken kräver långt mer jobb från drivers för att verkligen ge den där parallellismen i DX11, i vissa lägen går det inte ens att göra det lika bra som i DX12/Vulkan. På det stora hela har det nog ändå visat sig att dessa effekter ligger rätt mycket på marginalen.

3D-rendering "lider" i grunden av att de flesta jobb har beroenden mellan sig. Varje jobb är typiskt massivt parallellt, men det hanteras ju av GPUn (som är specialdesignad just för den typen av problem), men byggblocken är mycket en sekvens av GPU-program som ofta har beroenden sinsemellan. Alla dessa jobb ska ut på samma HW-kö, så där har man en hård serialiseringspunkt som begränsar hur mycket parallellism själva grafikmotorn kan se.

Att i7-7700K står sig så väl i spel mot både SKL-X och Ryzen är bl.a. en effekt av att den har en cache-design som är mer optimal för att hantera den här typen av serialiseringspunkter. SKL-X/Ryzen har däremot en cache-design som är mer optimal för typiska serverlaster, d.v.s. fall där man har relativt många saker som sinsemellan är oberoende (något som är mindre vanligt på skrivbordet, de fall som finns börjar i flera fall bli GPU-accelererade via GPGPU som t.ex. Adobes produktserie).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Priset på 8700K är väl inte mycket snacka om. För två sedan köpte jag en 5820K (också 6 kärnor, 12 trådar) för 3900:- så det ligger ju helt i linje med det.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag ser fram emot recensionen av CL!
6C/12T-CPUer från båda lägren, får se hur de står sig mot varandra, mot 4C/8T-CPUer, prestanda vid samma klock etc.
Det skall också bli intressant att se om/hur priserna påverkas på andra CPUer.

Att Intel kommer vara snabbare vid samma mängd kärnor eller samma klock är ju ingen högoddsare. Det som kommer bli intressant är om Intel kommer att kunna leverera bättre prestanda/krona i annat än spel då man får två kärnor extra om man väljer AMD.

Sedan vad det får för effekt på prisbilden på båda sidor är ju precis som du säger även det högintressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Priset på 8700K är väl inte mycket snacka om. För två sedan köpte jag en 5820K (också 6 kärnor, 12 trådar) för 3900:- så det ligger ju helt i linje med det.

Minns att 5820k kostade typ lika mycket som 4790k på Netonnet när jag köpte 4790k, det var mer moderkortet som fick mig att välja 4790k. Blev billigare till slut ändå.

5820k va sjukt prisvärd ett tag där. Bra cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

4000kr för 8700k lol väldigt överprisad, köpte nyligen 7700k för 2900kr ny och det roliga är att 8700kr kmr inte prestera bättre i samband med att de flesta spelen inte är optimerad för 6 kärnor, kan i vissa fall 8700k prestera sämre. Bara så att alla är medvetna.

Mvh Erik

Ser inte riktigt varför 8700k skulle prestera sämre än 7700k vid spelande? Vad får dig att tro det? Av alla tester som jag har läst så har 8700k minst haft samma singeltrådsprestanda som 7700k. Intel påstod själva att 8700k var 11% snabbare i singeltrådsprestanda, detta är väl då i ett best case scenario då givetvis. Såg ett annat test där skillnaden var inom felmarginalen, men även om singeltrådsprestandan är 0% så får du 50% extra råstyrka för ett litet prispålägg. Sen kan man lägga till lite Ryzen-"mentalitet" att man har en stream uppe samtidigt osv.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Avstängd

@MexxII: Jag spekulerar bara, jag utgår från skillnaden på 0,5ghz i standard klock mellan 7700k och 8700k klocken/ kärna. Om ett spel är optimerat för 4 kärnor med högre ghz frekvens kmr den med högsta sannolikhet prestera bättre.

Just saying, anser att det inte är värt att betala 1500kr mer för 8700k 2017 annars är det än bättre cpu i framtiden.

Om du förstår dig på mitt resonemang

Mvh Erik

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Minns att 5820k kostade typ lika mycket som 4790k på Netonnet när jag köpte 4790k, det var mer moderkortet som fick mig att välja 4790k. Blev billigare till slut ändå.

5820k va sjukt prisvärd ett tag där. Bra cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo speciellt som den överklockar så in i helsike utan problem. Har kört min i 4.5 GHz sedan jag köpte den utan problem. Ska bli väldigt intressant att läsa testerna på Coffee Lake, kanske kan bli en uppgradering? Tror dock att min 5820K kommer att stanna kvar i min burk länge till...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jo speciellt som den överklockar så in i helsike utan problem. Har kört min i 4.5 GHz sedan jag köpte den utan problem. Ska bli väldigt intressant att läsa testerna på Coffee Lake, kanske kan bli en uppgradering? Tror dock att min 5820K kommer att stanna kvar i min burk länge till...

Tror det blir mycket pengar för knappt märkbar skillnad.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Att Intel kommer vara snabbare vid samma mängd kärnor eller samma klock är ju ingen högoddsare. Det som kommer bli intressant är om Intel kommer att kunna leverera bättre prestanda/krona i annat än spel då man får två kärnor extra om man väljer AMD.

Sedan vad det får för effekt på prisbilden på båda sidor är ju precis som du säger även det högintressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt.
Intel blir antagligen bästa valet för de som spelar i 720p
Det riktigt intressanta blir 1080p och 1440p.
Vem ger mest och stabilast FPS/krona?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om priserna på desktop i7 korrelerar med dollarkursen? Vill minnas att jag köpte 4790k för 2,790:- och tyckte det var prisvärt då.

Försöker länka till en femårig USDSEK kvotering...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt kul med lanseringen av Coffee Lake. Hoppas på att det blir ännu mäktigare konkurrens mellan AMD och Intel då - där priserna pressas ännu mer.

Med det, vill jag bara önska AMD och Intel lycka till för att se vem jag väljer. Min fina, trovärdiga Phenom II 940 vill vila efter nästan 10-års arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

hyckleri om du hade ett samvete så hade du köpt ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en i7:a istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tror det blir mycket pengar för knappt märkbar skillnad.

Jag har också den känslan, så antagligen kommer min 5820K att bli min nya 2600K...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Exakt.
Intel blir antagligen bästa valet för de som spelar i 720p
Det riktigt intressanta blir 1080p och 1440p.
Vem ger mest och stabilast FPS/krona?

Fast ett CPU-köp för normalt desktop (spelande inkluderas) har lätt en livslängd på 4-6 år idag. Det innebär att du lätt hinner med 1-2 extra grafikkortsbyten under samma tid.

Kontentan är att om en Intel CPU är 20-30% snabbare per kärna idag så är de förmodligen det om 3-4 år också. Att AMD:s CPU:er räcker för hög FPS idag innebär inte att dem gör det sen och detta är intressant att titta på och väga in. Det är ju därför man inte himlar med ögonen över resultatet som visas i testerna för 720p. Det är också den enda anledningen varför man testar i den upplösning.

Med andra ord kan man argumentera att ju bättre prestanda per kärna idag ju längre livstid har du och det skiljer faktiskt så pass mycket att det är värt att väga in det i beslutet.

En annan faktor är strömförbrukningen även om det antagligen inte skiljer så markant mycket längre så kan/bör man ändå väga in det. I slutändan med alla parametrar som faktiskt spelar roll så är det inte säkert Ryzen är så mycket mer prisvänlig än t.ex. 8700K och då kan man förvänta sig rätt mycket vassar prestanda överlag i allt med Intel.

Men dessa beslut är ju upp till var och en att bedöma om vad som är relevant.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Är lite kluven över denna releasen.
i7-8700k är den första processorn på riktigt på länge som jag är intresserad av, äntligen en vettig ersättare till min nu ganska trötta i7-3930k.
Samtidigt så ligger Cannon Lake inte så långt bort in i framtiden, och jag skulle vilja se hur Ryzen 2 presterar, för just nu ger jag egentligen hellre mina pengar till AMD än till Intel.

Hmm, beslut beslut...

Idiotisk uppgradering. Hade du varit smart och planerat en riktig uppgradering hade du gått till minst 8-kärnig från 6-kärnig, t ex en Ryzen 1900X eller i7-7820X.

Förstår inte heller varför du behöver uppgradera? Din processor har tillräcklig prestanda än idag.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om de nu kommer löda fast IHS'en, istället för att använda sin TIM..

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem

@gaillard: Tror inte Intel har förstått frågan, hur löd den nu igen?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Fast ett CPU-köp för normalt desktop (spelande inkluderas) har lätt en livslängd på 4-6 år idag. Det innebär att du lätt hinner med 1-2 extra grafikkortsbyten under samma tid.

Kontentan är att om en Intel CPU är 20-30% snabbare per kärna idag så är de förmodligen det om 3-4 år också. Att AMD:s CPU:er räcker för hög FPS idag innebär inte att dem gör det sen och detta är intressant att titta på och väga in. Det är ju därför man inte himlar med ögonen över resultatet som visas i testerna för 720p. Det är också den enda anledningen varför man testar i den upplösning.

Med andra ord kan man argumentera att ju bättre prestanda per kärna idag ju längre livstid har du och det skiljer faktiskt så pass mycket att det är värt att väga in det i beslutet.

En annan faktor är strömförbrukningen även om det antagligen inte skiljer så markant mycket längre så kan/bör man ändå väga in det. I slutändan med alla parametrar som faktiskt spelar roll så är det inte säkert Ryzen är så mycket mer prisvänlig än t.ex. 8700K och då kan man förvänta sig rätt mycket vassar prestanda överlag i allt med Intel.

Men dessa beslut är ju upp till var och en att bedöma om vad som är relevant.

AMD lutar sig idag på att du får fler kärnor för pengarna, och då fler kärnor blir mainstream kommer allt optimeras för det. Det betyder alltså att du är mer framtidssäker med en AMD än en Intel, om de är lika snabba idag totalt sett, oavsett prestanda per kärna.

Effektförbrukning är rätt obetydligt för normalpersonen.
Om det skiljer 50W och du belastar den max 10h om dagen (vilket är rätt höga siffror) blir det ändå bara 274kr om året.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Minns att 5820k kostade typ lika mycket som 4790k på Netonnet när jag köpte 4790k, det var mer moderkortet som fick mig att välja 4790k. Blev billigare till slut ändå.

5820k va sjukt prisvärd ett tag där. Bra cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

KÖpte min 5820K på NetOnNet som "Fyndvara" betalade 2700:-ish för den och ordinarie pris var då 3290:-. Mkt Prisvärd!

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

AMD lutar sig idag på att du får fler kärnor för pengarna, och då fler kärnor blir mainstream kommer allt optimeras för det. Det betyder alltså att du är mer framtidssäker med en AMD än en Intel, om de är lika snabba idag totalt sett, oavsett prestanda per kärna.

Effektförbrukning är rätt obetydligt för normalpersonen.
Om det skiljer 50W och du belastar den max 10h om dagen (vilket är rätt höga siffror) blir det ändå bara 274kr om året.

Man kommer säkert se en viss större flytt mot att använda fler kärnor där det behövs. Problemet är att det kommer inte ske snabbt då applikationer som verkligen tjänar på flera kärnor redan har ett bra stöd idag. Spel är betydligt svårare att utveckla mot parallellism annars hade vi redan sett det i en mycket större grad.

Tiden då en 8C/16T kommer gynnas av sina fler kärnor över en 6C/12T i spel lär inte vara de närmsta åren. Ryzens 8C/16T blir som mest relevant om man förutom spel även håller på med t.ex. bild- och videoredigering. Möjligtvis även för de som kör många bakgrundsapplikationer samtidigt som de spelar men då pratar vi ganska många eller krävande applikationer.

Tror du räknar för högt på effekten. Skulle bli förvånad om många kommer över 500kr i skillnad på en livscykel faktiskt, men det är ändå pengar som bör räknas med anser jag.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Man kommer säkert se en viss större flytt mot att använda fler kärnor där det behövs. Problemet är att det kommer inte ske snabbt då applikationer som verkligen tjänar på flera kärnor redan har ett bra stöd idag. Spel är betydligt svårare att utveckla mot parallellism annars hade vi redan sett det i en mycket större grad.

Tiden då en 8C/16T kommer gynnas av sina fler kärnor över en 6C/12T i spel lär inte vara de närmsta åren. Ryzens 8C/16T blir som mest relevant om man förutom spel även håller på med t.ex. bild- och videoredigering. Möjligtvis även för de som kör många bakgrundsapplikationer samtidigt som de spelar men då pratar vi ganska många eller krävande applikationer.

Tror du räknar för högt på effekten. Skulle bli förvånad om många kommer över 500kr i skillnad på en livscykel faktiskt, men det är ändå pengar som bör räknas med anser jag.

Jag menar att om den är på samma nivå idag så kommer den vara minst det i framtiden, för att utvecklingen skulle gå bort från optimeringar för flera kärnor är otänkbart.
Sen kommer Intels 6c12t vara snabbare än denna version Ryzen, det är redan solklart, men pris/krona blir intressant.

Jag tror med jag räknade väl högt då få maxar processorn så många timmar om dagen om den inte går som server.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Jag menar att om den är på samma nivå idag så kommer den vara minst det i framtiden, för att utvecklingen skulle gå bort från optimeringar för flera kärnor är otänkbart.
Sen kommer Intels 6c12t vara snabbare än denna version Ryzen, det är redan solklart, men pris/krona blir intressant.

Precis det jag menar. Idag kan man se en liten fördel i vissa enstaka speltitlar där 6C presterar bättre än 4C men det är inte speciellt många. Spel kommer fortsätta att utvecklas mot fler kärnor men att vi skulle se samma övergång mellan 6C till 8C om bara 3 år tror jag inte på.

Jag tror utvecklingen där är långsammare men detta är ju bara subjektiv gissning. Däremot baserat på den gissningen så tror jag alltså att det är större risk att Ryzens prestanda per kärna blir ett problem före 8C gynnas i spel. Det är väl lite här man får göra sitt val misstänker jag

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SpaceMan:

AMD lutar sig idag på att du får fler kärnor för pengarna, och då fler kärnor blir mainstream kommer allt optimeras för det. Det betyder alltså att du är mer framtidssäker med en AMD än en Intel, om de är lika snabba idag totalt sett, oavsett prestanda per kärna.

Fler kärnor är inte garanterat mer framtidssäkert. Vad pratade AMD om väldigt mycket efter köpet av ATi? Vad pratar Nvidia väldigt mycket om sedan de skapade CUDA? Vad pratar ARM-tillverkarna en hel del om nu?

GPGPU har nu funnits i ca 10 år, rent krasst kan man konstatera att det inte hänt speciellt mycket inom det området de första 8-9 åren. Sett i backspegeln är det ändå rätt väntat, få saker som är lite mer omvälvande brukar inte komma speciellt långt förbi experimentstadiet de första 10 åren (finns några få undantag).

Står nog rätt klart att GPGPU inte riktigt kommer bli så brett som AMD kanske hoppades på och som man förleds tro om man lyssnar på Nvidia. Men det börjar ändå komma allt fler GPGPU-optimerade programvaror. En förutsättning för att GPGPU ska vara vettigt är att det skalar mer eller mindre perfekt med CPU-kärnor (det finns dock ändå saker som skalar lysande på CPU men ändå inte passar GPU, beror på typ av parallellism och en CPU är mer generell här).

Om nu GPGPU börjar ta allt mer fart så är det inte alls säkert att det blir någon flodvåg mot många kärnor. I applikationer som använder GPGPU tar ju GPUn typiskt hand om det som skalar lysande över kärnor, vilket lämnar det som inte skalar bra till CPUn. Vidare blir då CPUn en form av arbetsledare av GPU-jobb, precis som med I/O-intensiva jobb är det då långt viktigare med maximal enkeltrådprestanda jämfört med hög aggregerad prestanda.

Ett sådan exempel är Adobes After Effects som tidigare skalade väldigt bra med CPU-kärnor, men som numera är GPGPU-accelelerat. Det har fått till följd att i7-7700K/7740K gått från att vara akterseglad av modeller med väldigt många kärnor till att nu ge ~20 % högre prestanda jämfört med både SKL-X och ThreadRipper. Ref 1, ref 2

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

KÖpte min 5820K på NetOnNet som "Fyndvara" betalade 2700:-ish för den och ordinarie pris var då 3290:-. Mkt Prisvärd!

Ja absolut!!! Superpris i ditt fall!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Idiotisk uppgradering. Hade du varit smart och planerat en riktig uppgradering hade du gått till minst 8-kärnig från 6-kärnig, t ex en Ryzen 1900X eller i7-7820X.

Förstår inte heller varför du behöver uppgradera? Din processor har tillräcklig prestanda än idag.

Nej det har den absolut inte, den flaskar mitt grafikkort mer ofta än inte.

Har ingen nytta av 8 kärnor, men vill inte "byta" ner mig till en 4-kärnig, så 6 kärnor blir lagom.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fler kärnor är inte garanterat mer framtidssäkert. Vad pratade AMD om väldigt mycket efter köpet av ATi? Vad pratar Nvidia väldigt mycket om sedan de skapade CUDA? Vad pratar ARM-tillverkarna en hel del om nu?

GPGPU har nu funnits i ca 10 år, rent krasst kan man konstatera att det inte hänt speciellt mycket inom det området de första 8-9 åren. Sett i backspegeln är det ändå rätt väntat, få saker som är lite mer omvälvande brukar inte komma speciellt långt förbi experimentstadiet de första 10 åren (finns några få undantag).

Står nog rätt klart att GPGPU inte riktigt kommer bli så brett som AMD kanske hoppades på och som man förleds tro om man lyssnar på Nvidia. Men det börjar ändå komma allt fler GPGPU-optimerade programvaror. En förutsättning för att GPGPU ska vara vettigt är att det skalar mer eller mindre perfekt med CPU-kärnor (det finns dock ändå saker som skalar lysande på CPU men ändå inte passar GPU, beror på typ av parallellism och en CPU är mer generell här).

Om nu GPGPU börjar ta allt mer fart så är det inte alls säkert att det blir någon flodvåg mot många kärnor. I applikationer som använder GPGPU tar ju GPUn typiskt hand om det som skalar lysande över kärnor, vilket lämnar det som inte skalar bra till CPUn. Vidare blir då CPUn en form av arbetsledare av GPU-jobb, precis som med I/O-intensiva jobb är det då långt viktigare med maximal enkeltrådprestanda jämfört med hög aggregerad prestanda.

Ett sådan exempel är Adobes After Effects som tidigare skalade väldigt bra med CPU-kärnor, men som numera är GPGPU-accelelerat. Det har fått till följd att i7-7700K/7740K gått från att vara akterseglad av modeller med väldigt många kärnor till att nu ge ~20 % högre prestanda jämfört med både SKL-X och ThreadRipper. Ref 1, ref 2

Du har helt rätt. Däremot ser jag inget som tyder på att optimeringar mot flertrådat skulle minska, vilket skulle krävas för att det skulle vara ett bättre val att välja en CPU med mer kraft per kärna, givet att den totala beräkningskraften är densamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpaceMan:

Du har helt rätt. Däremot ser jag inget som tyder på att optimeringar mot flertrådat skulle minska, vilket skulle krävas för att det skulle vara ett bättre val att välja en CPU med mer kraft per kärna, givet att den totala beräkningskraften är densamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryxen 1700X får helt klart tufft emot 7800K, då det är så få extra kärnor det handlar om. Hade 1700K haft 12 kärnor så hade jag mer hållit med dig. Vi får se hur AMD svarar på denna processor.

Annars blir jag bara mer och mer förundrad över hur stor skara som enbart kör en applikation i taget på sin dator, där denna applikation nästan alltid är ett spel. För folk som gör lite mer finns det ingen direkt begränsning i hur många kärnor man behöver, det blir dock så fruktansvärt dyrt att skaffa övrig hårdvara som ej flaskar. Sedan kan såklart saker internt i cpun och minneskanaler flaska.