Permalänk
Medlem

Laptop laddar inte batteri

Tjena!

Har en laptop liggandes som jag har tänkt att försöka sälja för att sponsra ett annat köp (till den mån den nu gör det). Dock upptäckte jag att det inte riktigt var så enkelt som jag hade hoppats.

Så, modellen är en HP Probook 6360b. Jag köpte mig ett nytt originalbatteri via en privat säljare på ebay (verkar ha något lager). Det första batteriet jag fick gick inte att starta datorn med alls och när jag påpekade detta så fick jag ett nytt batteri utan snack. Det nya batteriet var testat och laddat till 40%, så jag började installera och tänkte att det funkade som det skulle.

Väl färdig med installationen så inser jag att batteriet inte har laddat, trots att laddaren sitter i och nu är datorn på väg att dö. Batteriet fungerade alltså på egen hand, men är nu urladdat. Att starta datorn med enbart laddaren i fungerar också bra - men batteriet laddas inte när det sitter i. När både batteri och laddare sitter i så kan man inte starta laptopen, då den reagerar som om enbart batteriet sitter i.

Laddaren är förövrigt inte HP original, det är en motsvarande DELL med samma specifikationer. Eftersom kontakten faktiskt passar och datorn startar med laddaren i så tänker jag att laddare ändå inte bör vara boven?

Några tankar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta:

Ta en bild och lägg upp på laddaren och datorn? Man ska INTE blanda laddare för att de ser ut att fungera, utan att kolla så att (V)olt stämmer. (A)ampere ska minst ligga över det vad datorn vill ha för att den ska kunna ladda batteriet

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@scienta:

Ta en bild och lägg upp på laddaren och datorn? Man ska INTE blanda laddare för att de ser ut att fungera, utan att kolla så att (V)olt stämmer. (A)ampere ska minst ligga över det vad datorn vill ha för att den ska kunna ladda batteriet

Hm, du har fan rätt. Jag dubbelkollade och trots att jag var säker på att specen var samma så är denna laddare bara 65W (3.34A) istället för 90W (4.74A).

Biltemas universal-laddare på 90W borde väl fungera utmärkt som utbytes då?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag tror du behöver en originalladdare från HP. Det finns en tredje ledare som kommunicerar med laddaren för att se vad det är för något (hur kraftig laddare, märke etc).

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Du har med största sannolikhet köpt piratbatterier - dagens datorbatterier har ett chip som kommunicerar med datorn och laddaren (I2C-bussen, som är en helt egen infrastruktur i en laptop och även större datorer och bl.a hanterar sleep-lägen, power management, lysen i tangentbord, extraknappar mm. och är totalt okänt för dom flesta) och bl.a hämta ut datat ur batteriet hur den senare skall laddas - detta är en autonom process mellan små enchips-datorer i laptopen där datorns huvudprocessor inte alls är inblandad i eller ens är uppstartad.

Det är väldigt typiskt för piratbatterier inte lyckas emulera dessa chip korrekt i alla dess detaljer så att dessa fungerar i alla laptop som använder samma batteri-typ (några modeller fungerar, andra (nyare) modeller vägrar...) och då rejektar laptopen batteriet och laddar den inte alls - lite grand som chippen som sitter på bläckpatronerna för din bläckspruta, är det inte exakt rätt typ så fungerar det inte alls...)

Precis som bläckpatroner så är det krig mellan datortillverkarnas OEM-försäljning av reservdelar med allt listigare koder och krypteringar och pirattillverkarnas ansträngningar att knäcka dem, av samma orsak - för att tjäna pengar...

---

Om man har lite skill med lödpennan så kan man överväga att flytta över kontroller-kortet från batteriet som är slutkörd eller flytta över cellerna från piratbatteriet till orginalkapslingen - dock kolla cellerna från piratbatteriet, verkar det vara fler svetspunkter än förväntat och kanske rester av gamla band, ytrost och se allmän lite tilltufsade ut - så har du med stor sannolikhet 'köpt' tillbaka begagnande lapotop-battericeller där man har tagit bort dom mest slitna cellerna och sedan satt ihop paketen igen.

Att krympplasten runt batteriet ser helt felfri innebär inte att batteriet är nytt från fabriken, utan det är närmast standard att 'sminka om' begagnade batterier så att de verkar nya vid en ytligare besiktning, utan man får titta i ändarna efter ytrost, många "misslyckade" svetspunkter under och sidan av den befintliga punktsvetsningen etc.

Detta är tydligen en jätteindustri i Asien och därför finns det numera en mantra som går ut på 'aldrig köp batterier direkt från asien' - utan man köper från etablerade europeiska och svenska företag med bra garantihantering när det gäller laptopbatterier, för det som går ut från asien i den lägre prissegmentet är i allt för många fall riktigt skit med snygg utsida, tills man börja plocka isär och granska innehållet... många av den har inte ens fungerade säkerhetsfunktioner och man ovetande har en icke startad termitbrand på lur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag tror du behöver en originalladdare från HP. Det finns en tredje ledare som kommunicerar med laddaren för att se vad det är för något (hur kraftig laddare, märke etc).

HP datorer tillåter att man använder laddare som är "för svaga", det som kommer hända då är att batteriet inte laddas. Man får också upp en liten notis om det i högra hörnet att laddaren är för svag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@xxargs: Batteriet både ser ut att vara och känns äkta, så jag tvivlar starkt på det faktiskt. Det är ordentlig tyngd i batteriet och vad jag upplevt av taskiga Asiat-celler är att de oftast är märkbart lättare(?).

Jag ska definitivt testa ny laddare, det var ju en rejäl miss att jag, troligen, läst fel. Är det säkert att inte biltemas kommer att funka?

@joeldeluxe: Motivera!

Tack alla för era förslag, rent pinsam miss - jag skyller på att det är mycket nu.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hm, du har fan rätt. Jag dubbelkollade och trots att jag var säker på att specen var samma så är denna laddare bara 65W (3.34A) istället för 90W (4.74A).

Biltemas universal-laddare på 90W borde väl fungera utmärkt som utbytes då?

Det är varken effekten (W) eller strömmen (A) som är det viktiga, utan spänningen (V). Är spänningen för hög så kommer datorn i värsta fall gå sönder. Om laddaren sen ligger på 65W istället för 90W betyder att den kanske inte orkar driva datorn när datorn belastas mycket, men den borde i alla fall kunna ladda batteriet t.ex. när datorn inte är på.

Sen hänger allt ihop, så W = A * V. Från dina siffror kan vi då räkna ut att spänningen på din ena laddare är 65 / 3.34 = 19.5V medan den andra ligger på 90 / 4.74 = 19V. Det är väl nära nog för att datorn i alla fall inte ska ta någon skada, och borde inte vara anledningen till problemet. Men det vore helt klart bättre med en laddare som har rätt spänning.

Permalänk
Medlem

@perost: Jo, men det var just det jag menade. 19V är väl "close enough" ? 0.5V ska ju inte göra skillnad när man laddar då det ändå finns en tolerans. Batteriet ligger förövrigt på 10.8V.

Med det sagt antar jag att du misstänker andra problem?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Med det sagt antar jag att du misstänker andra problem?

Jag misstänker att det kan vara bra att testa med en laddare som faktiskt är gjord för datorn Förutom laddaren så finns väl i stort sett bara två andra felkällor: batteriet och datorn. Om det är själva datorn som felet ligger i så finns det väl inte så mycket man själv kan göra. Och för att eliminera batteriet som en felkälla så behöver du en annan dator som du antingen kan testa batteriet i eller låna batteri från.

Permalänk
Medlem

Har du inte kvar originalbatteriet? Borde inte det ta laddning?
De laptops med dåliga batterier jag haft har tagit laddning iallafall, men typ klarat sig 5 minuter utan laddare.

Då borde man ju kunna lokalisera felkällan iallafall.

Permalänk
Avstängd

Hade en laptop för ett tag sedan där batteriet inte laddade, efter mycket om och men så visade det sig att det var just kommunikationen mellan laddare och moderkort som inte fungerade, tyvärr var det inte laddaren/kabeln som var problemet så jag skulle behövt byta moderkort för att få det att fungera. Var ju inte någon större mening på en dator som var några år gammal.

Det var i och för sig en Dell men jag gissar att HP nog har liknande system.

Men är man ärlig med det i sin annons kan man ju sälja datorn ändå, det är många som använder sina laptop som om det vore en stationär dator, glada att den tar så lite plats

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

@xxargs: Batteriet både ser ut att vara och känns äkta, så jag tvivlar starkt på det faktiskt. Det är ordentlig tyngd i batteriet och vad jag upplevt av taskiga Asiat-celler är att de oftast är märkbart lättare(?).

Jag ska definitivt testa ny laddare, det var ju en rejäl miss att jag, troligen, läst fel. Är det säkert att inte biltemas kommer att funka?

@joeldeluxe: Motivera!

Tack alla för era förslag, rent pinsam miss - jag skyller på att det är mycket nu.

Hej. Jag köpte laddaren från Biltema för några år sedan.Den första höll i en vecka.Fick den utbytt utan krångel.Och laddare nummer två har jag haft i två år nu och använt till några olika laptops och jag har inga negativa åsikter om den,fungerar som den skall. Det är väl kvalitén och hållbarheten som är frågetecken.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Har du inte kvar originalbatteriet? Borde inte det ta laddning?
De laptops med dåliga batterier jag haft har tagit laddning iallafall, men typ klarat sig 5 minuter utan laddare.

Då borde man ju kunna lokalisera felkällan iallafall.

Nej, jag har ju inte det. Och de två batterier jag har är original ifrån HP, så det borde inte vara några problem med dem.

Skrivet av videopac:

Hade en laptop för ett tag sedan där batteriet inte laddade, efter mycket om och men så visade det sig att det var just kommunikationen mellan laddare och moderkort som inte fungerade, tyvärr var det inte laddaren/kabeln som var problemet så jag skulle behövt byta moderkort för att få det att fungera. Var ju inte någon större mening på en dator som var några år gammal.

Det var i och för sig en Dell men jag gissar att HP nog har liknande system.

Men är man ärlig med det i sin annons kan man ju sälja datorn ändå, det är många som använder sina laptop som om det vore en stationär dator, glada att den tar så lite plats

Ja, det är just detta jag scenario som jag misstänker. Jag har sett att på vissa modeller så kan man byta den del som styr laddningen på så vis, men jag ville såklart undvika att behöva vidta invasiva åtgärder.

Att sälja datorn utan att ha fixat den är nog ingen idé då den inte har något större värde ens med fungerande laddning. Får jag igång det så får jag, annars blir det något annat med den.

Skrivet av S-OD:

Hej. Jag köpte laddaren från Biltema för några år sedan.Den första höll i en vecka.Fick den utbytt utan krångel.Och laddare nummer två har jag haft i två år nu och använt till några olika laptops och jag har inga negativa åsikter om den,fungerar som den skall. Det är väl kvalitén och hållbarheten som är frågetecken.

Ok, tack så mycket för att du delar din erfarenhet!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta Jag hade försökt få tag i en original-laddare.
Det finns begagnade 90W på tradera för ~79 SEK.

Permalänk
Medlem

@henkiii: Tror att jag har lokaliserat en dator med laddare och batteri som jag kan felsöka med faktiskt, så ska absolut testa den vägen!

Om det bara är laddaren det är fel på så blir jag glad såklart.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@henkiii: Tror att jag har lokaliserat en dator med laddare och batteri som jag kan felsöka med faktiskt, så ska absolut testa den vägen!

Om det bara är laddaren det är fel på så blir jag glad såklart.

Läs @xxargs inlägg det är med 99% sannolikhet det som krånglar, tex när jag skaffa ett piratbatteri sist till en äldre Vaio så fick jag modifiera datorn med mjukvara, eller om det påverka bios för att det skulle fungera, patshen för datorn fanns på stället som sålde batteriet, följde även med batteriet en mini CD med samma.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Jag ser eller märker inget som skulle indikera att detta inte är annat än ett original-batteri, så jag tror vi kan lägga ner den teorin faktiskt. Se här:

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@ggustavsson: Jag ser eller märker inget som skulle indikera att detta inte är annat än ett original-batteri, så jag tror vi kan lägga ner den teorin faktiskt. Se här:

https://i.imgur.com/YQoucpK.jpg

Går nog inte avgöra om det är äkta eller pirat utav att bara titta på batteriet, hur mycket gav du för det..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Counterfeit är svåra att skilja från äkta vara, man får titta på saker om tex. bokstäverna är en aning suddigare i kanten när man tittar under lupp/mikroskåp eller att texten blivit en aning grövre (bold) eller smalare efter en avfotograferings-process. En bra bokstav att kika på är lilla 'e' och hur dess lilla hål är utformad, det krävs väldigt bra optik att behålla de skarpa kanterna i underkanten av lilla hålet vid en avfotografering och efterföljande framkallning av lith-filmen, minsta miss där så blir det avrundat. Man bör ha ett originalbatteri av ungefär samma generation att jämföra med. Ibland kan det också finnas stavfel och andra avvikelser i texten om de typsatt etiketten själva och som inte finns i originalet, CE-märkningar etc. har en smula andra proportioner.

Piraterna kan vara väldigt välgjorda rent utseendemässigt, men skillnader bruka hittas när dessa öppnas både på batterier (som kan vara begagnade) och skyddselektronik - om det finns någon fungerande vill säga

- har batteriet ett serienummer så kan man ibland kontrollera mot tillverkare att batteriet är original.

counterfeit-batterier har ofta samma serienummer på alla sina batterier, och serienummer kan också finnas i batteriövervakningskretsen, det hela bygger på att den som köper inte köper 2 batterier samtidigt och kan jämföra tex serienummer..

Man kan också säga att om batterierna kostar betydligt mindre än motsvarande originalbatterier men ändå utger sig att vara originalbatteri - så är det counterfeit...

Det finns inga billiga originalbatterier helt enkelt, inte ens i Kina, och även dyra för säljaren som endast mycket motvilligt skulle skicka en ny uppsättning till klagande kund då det är ren förlust för dem, skickar de glatt ny batteri utan knussel så är batterierna billiga i dennes försörjningsled och det kostar mer för säljaren att få ett dåligt omdöme, än att skicka ett ytterligare och den vägen undvika en prick.

Permalänk

FYI: Även fast Dell och Hp laddarna har samma plugg, så är de OLIKA! "Pinnen" i den ena pluggen är kortare än den andra (minns inte riktigt vilken det var, men tror det var dell)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Går nog inte avgöra om det är äkta eller pirat utav att bara titta på batteriet, hur mycket gav du för det..

Skrivet av xxargs:

Counterfeit är svåra att skilja från äkta vara, man får titta på saker om tex. bokstäverna är en aning suddigare i kanten när man tittar under lupp/mikroskåp eller att texten blivit en aning grövre (bold) eller smalare efter en avfotograferings-process. En bra bokstav att kika på är lilla 'e' och hur dess lilla hål är utformad, det krävs väldigt bra optik att behålla de skarpa kanterna i underkanten av lilla hålet vid en avfotografering och efterföljande framkallning av lith-filmen, minsta miss där så blir det avrundat. Man bör ha ett originalbatteri av ungefär samma generation att jämföra med. Ibland kan det också finnas stavfel och andra avvikelser i texten om de typsatt etiketten själva och som inte finns i originalet, CE-märkningar etc. har en smula andra proportioner.

Piraterna kan vara väldigt välgjorda rent utseendemässigt, men skillnader bruka hittas när dessa öppnas både på batterier (som kan vara begagnade) och skyddselektronik - om det finns någon fungerande vill säga

- har batteriet ett serienummer så kan man ibland kontrollera mot tillverkare att batteriet är original.

counterfeit-batterier har ofta samma serienummer på alla sina batterier, och serienummer kan också finnas i batteriövervakningskretsen, det hela bygger på att den som köper inte köper 2 batterier samtidigt och kan jämföra tex serienummer..

Man kan också säga att om batterierna kostar betydligt mindre än motsvarande originalbatterier men ändå utger sig att vara originalbatteri - så är det counterfeit...

Det finns inga billiga originalbatterier helt enkelt, inte ens i Kina, och även dyra för säljaren som endast mycket motvilligt skulle skicka en ny uppsättning till klagande kund då det är ren förlust för dem, skickar de glatt ny batteri utan knussel så är batterierna billiga i dennes försörjningsled och det kostar mer för säljaren att få ett dåligt omdöme, än att skicka ett ytterligare och den vägen undvika en prick.

Att man inte ska kunna se eller märka om det är ett piratbatteri tycker jag är väldigt märkligt. Ni menar alltså att man bara ska ha sparat in på någon enstaka liten detalj? Vad jag vet så brukar det annars sparas in på formar till gjutning av plastdelarna, plastmaterialet, cellernas kvalité etc. Allt sådant märks rätt tydligt i form av bl.a. dålig inkapsling och ett märkbart lättare batteri.

Eftersom jag faktiskt har två batterier så jämförde jag serienumret på båda och det är olika nummer.

Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte se att detta skulle vara någon kopia. Säljsnacket i annonsen är det enda oroväckande, länk till det jag köpt: http://www.ebay.com/itm/Genuine-Probook-6360b-6460b-6465b-647...

Skrivet av Da mighty ajfån:

FYI: Även fast Dell och Hp laddarna har samma plugg, så är de OLIKA! "Pinnen" i den ena pluggen är kortare än den andra (minns inte riktigt vilken det var, men tror det var dell)

Intressant! Har du mer info om hur detta faktiskt påverkar?

Kan säga att jag faktiskt har fått igång laddningen nu, jag testade med original HP-laddare på 90W och då funkade det prima. Köpte mig Biltemas laddare på 90W och än så länge verkar det funka. Ska testa den lite mer, så att man iaf inte säljer något som är rent kasst direkt (vilket var poängen med hela felsökningen).

Tack för allas era svar!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather