Permalänk
Skrivet av Ast0r:

Skrev om alarm scenario tidigare. Alarmet vet inte vad prylarna kommer ifrån då blir det misstanke om brott, bara polis och säkerhetsvakt får gripa på misstanke vad jag vet finns det inga säkerhetsobjekt butiker . Väktare tar över från personal i butiken om dom mer eller mindre skriver på att dom är 100% säkra att dom såg personen på bar gärning för väktarens egna skull, så han själv inte hamnar i knipa efteråt. Väktare vid ert fall skulle kunna gå igenom bevakningskameror, men han kan ju inte hålla kvar er på plats för misstanke.

Men som oskyldig så är det lättare och snabbare att samarbeta. Om inte man stöter på vakten som stoppade mig när jag gick ut med systemkamera i handen från butik hade med mig min egna för att testa objektiv. Han va riktigt otrevlig och då kände jag inte alls för att samarbeta.

Jag har också råkat ut för att en pryl inte larmats av ordentligt som utlöstes i vissa butiker, va väl typ 1/10 butiker som frågade, resterande 9 brydde sig inte. Jag tyckte det va kul för polarna skämdes

Varit med om en liknade händelse som du som inträffa i en större stad. Jag gick in en elektronikbutik med mina egna Beats hörlurar kring halsen, alltså synliga och på väg ut blir jag stoppad av en dryg butiksanställd. Han påstår då att jag snattat, tagit dom från butiken och ber att jag får följa med till ett rum. Varför vet jag inte men eftersom jag är oskyldig följer jag bara med (skulle bara framstå som mer misstänkt om jag vägrar). Där ställer dom lite frågor och sen blir ja lämnad en kort stund ensam i rummet. Det visar sig i slutändan att de tagit fel och blandat ihop mig med en liknande person som brukar snatta. Jag tänkte att något borde jag få som kompensation, ursäkt men det fick jag inte bara ett Oj vi tog fel person, det är en person som brukar snatta här och han liknar dig, som vi skulle ha tagit du kan gå nu. Så även en person som jag som aldrig snattat kan få känna hur det känns att bli behandlad som en. Vet inte om det är vanligt att snattare tar hörlurar nuförtiden och hänger dom kring halsen som om det vore deras egna.

Värt att tillägga är att detta var några år sen och elektronikbutiken, kedjan finns inte längre kvar. Plus att då hade jag inte på den tiden koll på vad man som person har för rättigheter osv. Men eftersom jag hade rent mjöl i påsen så tänkte jag att det går snabbare än att käfta emot men idag vet jag inte riktigt hur jag skulle gjort i en liknade situation. Detta har så klart satt sina spår och därför inbillar jag mig ibland att butiksbiträden tror man är en snattare när man inte köper något i en butik. Butiksbiträdet såg ut att vara rätt ung så han kan varit oerfaren men han var fortfarande dryg.

Så till er butiksbiträden se till att vara 100 % säkra på att den personen ni misstänker är en snattare för det är inte kul att som oskyldig bli behandlad som en.

*Edit Verkar för övrigt som att många butiker bryter emot lagen när de gör liknade gripanden och utnyttjar folks okunskap om lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Varit med om en liknade händelse som du som inträffa i en större stad. Jag gick in en elektronikbutik med mina egna Beats hörlurar kring halsen, alltså synliga och på väg ut blir jag stoppad av en dryg butiksanställd. Han påstår då att jag snattat, tagit dom från butiken och ber att jag får följa med till ett rum. Varför vet jag inte men eftersom jag är oskyldig följer jag bara med (skulle bara framstå som mer misstänkt om jag vägrar). Där ställer dom lite frågor och sen blir ja lämnad en kort stund ensam i rummet. Det visar sig i slutändan att de tagit fel och blandat ihop mig med en liknande person som brukar snatta. Jag tänkte att något borde jag få som kompensation, ursäkt men det fick jag inte bara ett Oj vi tog fel person, det är en person som brukar snatta här och han liknar dig, som vi skulle ha tagit du kan gå nu. Så även en person som jag som aldrig snattat kan få känna hur det känns att bli behandlad som en. Vet inte om det är vanligt att snattare tar hörlurar nuförtiden och hänger dom kring halsen som om det vore deras egna.

Värt att tillägga är att detta var några år sen och elektronikbutiken, kedjan finns inte längre kvar. Plus att då hade jag inte på den tiden koll på vad man som person har för rättigheter osv. Men eftersom jag hade rent mjöl i påsen så tänkte jag att det går snabbare än att käfta emot men idag vet jag inte riktigt hur jag skulle gjort i en liknade situation. Detta har så klart satt sina spår och därför inbillar jag mig ibland att butiksbiträden tror man är en snattare när man inte köper något i en butik. Butiksbiträdet såg ut att vara rätt ung så han kan varit oerfaren men han var fortfarande dryg.

Så till er butiksbiträden se till att vara 100 % säkra på att den personen ni misstänker är en snattare för det är inte kul att som oskyldig bli behandlad som en.

*Edit Verkar för övrigt som att många butiker bryter emot lagen när de gör liknade gripanden och utnyttjar folks okunskap om lagen?

Ofta handlar det om okunskap från både personal och mgm. Folk vet inte sina rättigheter men personalen vet inte sina skyldigheter. När du gör ett envarsgripande så måste du tillkalla polis, går inte bara att släppa då du har frihetsberövat någon.
Citat: Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman." Det är av stor vikt att den gripne ställs inför polis så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem

Bara för att.
Svinn brukar delas upp i tre kategorier. Extern, internt, och administrativt.

Citat:

Externt svinn är brottsligt svinn i form av stöld eller snatteri där gärningsmannen inte är anställd eller ägare till företaget utan exempelvis kund, leverantör, städpersonal eller väktare, etc.
Internt svinn är brottsligt svinn i form av stöld eller snatteri där gärningsmannen är anställd vid eller ägare till företaget.
Administrativt svinn är allt svinn som inte är brottsligt: bokföringsmässiga fel, felväxling till kunder, produkter som på grund av kvalitetsförsämring inte går att sälja (exempelvis frukt som blir gammal), etc.

Enligt en undersökning gjord av Svensk Handel i år så är fördelningen i detaljhandeln 50% externt, 16% internt, och 34% administrativt. Samma undersökningar beräknar det totala svinnet i detaljhandeln till 12 miljarder.

Detaljhandeln sysselsätter runt 150.000, och det finns i runda tal 7,5 miljoner i Sverige i åldrarna 15 till 84 år.

Det betyder att, per capita, så är det interna svinnet, som då begås av anställda och ägare inom detaljhandeln, 16 ggr så högt som det externa svinnet... (12800kr vs 800kr)

Jag jobbar inte inom detaljhandeln, så jag skulle ju inte drabbas om dessa företag fick rätten att visitera sina anställda när de vill eller att staten skulle få utökade befogenheter att kolla vad ägarna sysslar med. Trots det, skulle inte stödja dessa saker precis som jag inte skulle få för mig att stödja att butiksanställda skulle få rätten att rota i kunders väskor eller envarsgripa kunder hur som helst.

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Ofta handlar det om okunskap från både personal och mgm. Folk vet inte sina rättigheter men personalen vet inte sina skyldigheter. När du gör ett envarsgripande så måste du tillkalla polis, går inte bara att släppa då du har frihetsberövat någon.
Citat: Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman." Det är av stor vikt att den gripne ställs inför polis så snart som möjligt.

Ja det du säger verkar stämma mycket bra.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av MacAllan:

Detta är om man skall följa lagar och regler till 100%, verkligheten ser lite annorlunda ut.
Så länge ni gick tillbaka frivilligt och passera bågarna igen är det ok, man kan inte tvinga någon att stanna bara för att larmbågarna utlöser.
Men sen är det väl så att om man har rent mjöl i påsen så stannar man för att bevisa att det är fel, det är i princip bara dom skyldiga som protesterar.

Så vad hade hänt om vi hade fortsatt gå alternativt springa?
Vakten hade ju säkerligen tagit oss.

Skrivet av Gropenator:

Så vad vill du att de skall ha rätten att göra? Hålla fast vem som helst bara för de tror att något kan ha stulits? Få rota igenom kunders väskor eftersom de tror att någon kan ha stulit något?

Ja. Det är enda alternativet.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Så vad hade hänt om vi hade fortsatt gå alternativt springa?
Vakten hade ju säkerligen tagit oss.

Ja det är ju stor risk att han gjort, men samtidigt (om ni inte tagit något) gör han sig skyldig till olaga frihetsberövande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Så vad vill du att de skall ha rätten att göra? Hålla fast vem som helst bara för de tror att något kan ha stulits? Få rota igenom kunders väskor eftersom de tror att någon kan ha stulit något?

Personal i affär ska helt klart ha rätten att visitera vem som helst som vistas i deras lokaler. Vad är problemet? Antingen det, eller så får väl affärerna börja ha övervakningskameror eller glasa in alla produkter. Man vill väl ha nått slags skydd?

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Omklädningsrum och hörlurar? Vad är det för typ av butik?

vad jag vet finns det bara en butikskedja som betecknas som "gubbdagis"

@Rama: kan väl tycka det är en säkerhetsmiss om det inte finns larmlappar inne i hörlurarna förutom kartongen.
eller var det sån där kartong med larmdosa med vajeröglor?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av imdaniel:

Personal i affär ska helt klart ha rätten att visitera vem som helst som vistas i deras lokaler. Vad är problemet? Antingen det, eller så får väl affärerna börja ha övervakningskameror eller glasa in alla produkter. Man vill väl ha nått slags skydd?

Så, om det är en affär som råkar bara ha manliga anställda så ska de få kladda på valfri tjej? Eller tvärtom för den delen. Tänk om, tänk rätt

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Så, om det är en affär som råkar bara ha manliga anställda så ska de få kladda på valfri tjej? Eller tvärtom för den delen. Tänk om, tänk rätt

Vad trött jag blir på det här PK tjafset hela tiden... Nej vi kan inte skydda våra varor i affärerna för att *** edit: feminister *** anser att det är förnedrande och sexistiskt att bli visiterad.. Vi kan väl sluta ha lagar och förordnar helt och hållet, det är ju alltid nån stackars jävel som blir förnedrad och blottlaggd. Stjäl allt istället, skit i kameror, det kanske kommer in en osminkad *** edit: kvinna *** i butiken som inte vill bli med på bild, det är förnedrande.

Jösses vilket jävla trams

Onödiga glåpord
Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

@imdaniel: Det var nog det dummaste jag läst på länge

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av imdaniel:

Vad trött jag blir på det här PK tjafset hela tiden... Nej vi kan inte skydda våra varor i affärerna för att *** edit: feminister *** anser att det är förnedrande och sexistiskt att bli visiterad.. Vi kan väl sluta ha lagar och förordnar helt och hållet, det är ju alltid nån stackars jävel som blir förnedrad och blottlaggd. Stjäl allt istället, skit i kameror, det kanske kommer in en osminkad *** edit: kvinna *** i butiken som inte vill bli med på bild, det är förnedrande.

Jösses vilket jävla trams

Håller helt med om att det är lite för mkt PK på många ställen, i detta fall är det nog snarare du som inte tänkt hela varvet runt på vad detta skulle få för konsekvenser. Det är väl just detta som är svårt med lagstiftning, att försöka tänka på samtliga konsekvenser som en lag får och inte bara de för stunden mest uppenbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

@imdaniel: Det var nog det dummaste jag läst på länge

Nej det dummaste är att folk tydligen skulle bli hemska tafsare bara för att dom har rätten att visitera misstänkta snattare visar bara hur jävla snett allt är idag. Till att börja med är dom som blir visiterade människor med egen hjärna och jag antar att man kan avgöra om folk i butiker sysslar med maktmissbruk, vilket kan och bör anmälas. Men att argumentera kring att man INTE får visitera misstänkta snattare för att det är kränkande för nån som inte snattat är ju skapligt retarderat.

Sånt här dravel skapar dom här idiotiska åsiktskorridorerna vi har. Och det är så extremt många som blir oförrättade i Sverige idag, och man passar på att lägga fokus på kränkta människor istället.

Vet du hur många små butiker som stänger igen för att dom inte går att ha öppna, det är stört mycket snatterier överallt, så pass att man tecknar speciella och dyra försäkringar för att man inte ska bli konkursbelagd pågrund av varor som får vingar. Och här står du och menar att man inte ska kunna konfrontera en snattare, pga äckliga tafsande butsiksanställda.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

@improwise: Då är det ju ett faktum, det behövs bättre säkerhetssystem, metallremsor på allt som inte går att ta bort, kameror i hela butikerna, innanför och utanför. Alla medel som går för att identifiera dom som stjäl. För enkla kameror eller metalremsor funkar inte. Det räcker med att du vänder ryggen mot kameran och man inte ser uppenbart att du stoppar på dig saker så kan ingen göra nått åt det, du nekar. Det händer till och med att folk blir tagna med saker på sig, men hävdar att dom köpt det nån annan stans och kommer undan.

Ni kanske är snattare själva? Därför det är taggarna utåt mot visiteringsmöjlighet? Än bättre är det väl om det finns kameror så visiteringarna blir med ´på band, ganska svårt att komma undan med tafsande då.

För är man en tjuv i en elektronikaffär där saker ligger utspridda som konfetti och man vet att man enkelt kan komma undan med att stjäla allt som är löst och ingen kan göra nått åt det... Ja, varför ens inbilla sig att låta bli?

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

Jag har en bekant med Ica butik. Han vill ofta inte prata om det då det är känsligt men när han fått lite alkohol i kroppen så kommer det fram att de har sjukt mycket svinn. Vissa kategorier är över 1/3 svinn!!! Samtidigt så kan han ju inte gå ut aggressivt angående visitering då han får för mycket dålig PR.

Edit- måste säga att jag tycker det är en svår fråga då jag själv gärna vill värna om den personliga integriteten. Men samtidigt så är det riktigt illa hur vissa beter sig...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av imdaniel:

@improwise: Då är det ju ett faktum, det behövs bättre säkerhetssystem, metallremsor på allt som inte går att ta bort, kameror i hela butikerna, innanför och utanför. Alla medel som går för att identifiera dom som stjäl. För enkla kameror eller metalremsor funkar inte. Det räcker med att du vänder ryggen mot kameran och man inte ser uppenbart att du stoppar på dig saker så kan ingen göra nått åt det, du nekar. Det händer till och med att folk blir tagna med saker på sig, men hävdar att dom köpt det nån annan stans och kommer undan.

Ni kanske är snattare själva? Därför det är taggarna utåt mot visiteringsmöjlighet? Än bättre är det väl om det finns kameror så visiteringarna blir med ´på band, ganska svårt att komma undan med tafsande då.

För är man en tjuv i en elektronikaffär där saker ligger utspridda som konfetti och man vet att man enkelt kan komma undan med att stjäla allt som är löst och ingen kan göra nått åt det... Ja, varför ens inbilla sig att låta bli?

Du måste nog lyfta blicken lite och fundera på hur samhället i stort skulle fungera med den typen av lagar, lagar måste vara generella och fungera någorlunda i alla lägen, inte bara för snatterier i en butik. Det medför tyvärr också att de ibland kan bli både trubbiga och i vissa situationen upplevas som helt felaktiga men alternativen är nog sämre. Sen finns det så klart lagar som är rätt korkade också, i många fall för att dom helt enkelt är för gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Jag har en bekant med Ica butik. Han vill ofta inte prata om det då det är känsligt men när han fått lite alkohol i kroppen så kommer det fram att de har sjukt mycket svinn. Vissa kategorier är över 1/3 svinn!!! Samtidigt så kan han ju inte gå ut aggressivt angående visitering då han får för mycket dålig PR.

Edit- måste säga att jag tycker det är en svår fråga då jag själv gärna vill värna om den personliga integriteten. Men samtidigt så är det riktigt illa hur vissa beter sig...
Skickades från m.sweclockers.com

Den statistiken ska man ta med en nypa salt med tanke på att många (inte alla) butiksägare "handlar" i butiken under kvällstid när folk inte är på plats och sen lägger det som svinn..
Har själv kommit på flera butiksägare som larmar av butiken vid halv 11-11 för att "handla".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Den statistiken ska man ta med en nypa salt med tanke på att många (inte alla) butiksägare "handlar" i butiken under kvällstid när folk inte är på plats och sen lägger det som svinn..
Har själv kommit på flera butiksägare som larmar av butiken vid halv 11-11 för att "handla".

Lite OT men betyder det då att även personalutgångar och sånt är larmade i en butik? Vore väl iof inte så konstigt och rimligtvis måste väl även personalen kunna vara en risk när det gäller att stjäla varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lite OT men betyder det då att även personalutgångar och sånt är larmade i en butik? Vore väl iof inte så konstigt och rimligtvis måste väl även personalen kunna vara en risk när det gäller att stjäla varor.

Beror på vissa stora kedjor har det (nämner inga namn) andra inte. Men de flesta har inte det, är enkelt att lura larmen bara ta en ryggsäck sy in massa aluminium i väskan sen kan du lägga in 50st larm och det kommer inte att tjuta. Därför man beslagtar kylväskor som stöldverktyg vid en eventuellt gripande där en kylväska används.
https://www.smalanningen.se/article/frack-stold-pa-ica-maxi/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Beror på vissa stora kedjor har det (nämner inga namn) andra inte. Men de flesta har inte det, är enkelt att lura larmen bara ta en ryggsäck sy in massa aluminium i väskan sen kan du lägga in 50st larm och det kommer inte att tjuta. Därför man beslagtar kylväskor som stöldverktyg vid en eventuellt gripande där en kylväska används.
https://www.smalanningen.se/article/frack-stold-pa-ica-maxi/

Tänkte på att om det inte finns så finns väl ingen anledning för den som äger butiken att stänga av larmet för att kunna plockar med sig varor, bara ta ut dom via personalutgången väl? Men nu är vi kanske rätt OT

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tänkte på att om det inte finns så finns väl ingen anledning för den som äger butiken att stänga av larmet för att kunna plockar med sig varor, bara ta ut dom via personalutgången väl? Men nu är vi kanske rätt OT

Klart annars skulle väl tjuvar alltid gå igenom personalingången? Skalskyddet täcker ju allt. Tror det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Klart annars skulle väl tjuvar alltid gå igenom personalingången? Skalskyddet täcker ju allt. Tror det med

Var just det som var min fråga ovan Anyway, back to topic.

Permalänk
Inaktiv

Ja, så skönt att man kom ifrån handels, med alla snattare, sviniga människor och snorungar. Alla borde tvingas att arbeta där, så kanske folk lär sig att vara vänligare här i livet.

Usch, man såg mycket av det värsta ifrån vanliga människor över småsaker. :/

Permalänk
Medlem

En så pass stor butikskedja som Clas Ohlsson har väl en säkerhetsavdelning som borde kunna informera sin personal hur de ska agera kan man ju tycka...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av imdaniel:

Nej det dummaste är att folk tydligen skulle bli hemska tafsare bara för att dom har rätten att visitera misstänkta snattare visar bara hur jävla snett allt är idag. Till att börja med är dom som blir visiterade människor med egen hjärna och jag antar att man kan avgöra om folk i butiker sysslar med maktmissbruk, vilket kan och bör anmälas. Men att argumentera kring att man INTE får visitera misstänkta snattare för att det är kränkande för nån som inte snattat är ju skapligt retarderat.

Sånt här dravel skapar dom här idiotiska åsiktskorridorerna vi har. Och det är så extremt många som blir oförrättade i Sverige idag, och man passar på att lägga fokus på kränkta människor istället.

Vet du hur många små butiker som stänger igen för att dom inte går att ha öppna, det är stört mycket snatterier överallt, så pass att man tecknar speciella och dyra försäkringar för att man inte ska bli konkursbelagd pågrund av varor som får vingar. Och här står du och menar att man inte ska kunna konfrontera en snattare, pga äckliga tafsande butsiksanställda.

Skulle vi haft den lagen så skulle butiker få slå ner rätt så fort då folk hade vägrat handla hos dem. Amazon skulle dock bli väldigt glada.

Skrivet av imdaniel:

Ni kanske är snattare själva? Därför det är taggarna utåt mot visiteringsmöjlighet? Än bättre är det väl om det finns kameror så visiteringarna blir med ´på band, ganska svårt att komma undan med tafsande då.

Lysande argument, får jag försöka?

Jobbar du i butik? Vill du kunna tafsa på kunderna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

Beror på vissa stora kedjor har det (nämner inga namn) andra inte. Men de flesta har inte det, är enkelt att lura larmen bara ta en ryggsäck sy in massa aluminium i väskan sen kan du lägga in 50st larm och det kommer inte att tjuta. Därför man beslagtar kylväskor som stöldverktyg vid en eventuellt gripande där en kylväska används.
https://www.smalanningen.se/article/frack-stold-pa-ica-maxi/

Ska lätt ta med mig en kylväska nästa gång jag ska till netto och ska snatta.
Jag har den under slöjan så ingen ser och säger något anmäler jag dem för att de är rasist.

Det bästa man kan göra om man undrar något över sitt jobb är att gå till sin chef och fråga hur man ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Skulle vi haft den lagen så skulle butiker få slå ner rätt så fort då folk hade vägrat handla hos dem. Amazon skulle dock bli väldigt glada.

Lysande argument, får jag försöka?

Jobbar du i butik? Vill du kunna tafsa på kunderna?

Alltså att ha riktiga lagar, med förordningar och föreskrifter som ser till att missbruk inte ska vara en del av det blir inte nån slags VM i tafsning. Nu är det så att även fast du är 110% säker på att en "kund" har stoppat butikens varor innanför kläderna så får du inte ingripa, är inte det galet? Varken väktare eller poliser har auktoritet i Sverige, och det är en av anledningarna till att det ser ut som det gör idag. Kriminella och bedragare glider räkmacka på samhällets bekostnad.

Well played.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imdaniel:

Alltså att ha riktiga lagar, med förordningar och föreskrifter som ser till att missbruk inte ska vara en del av det blir inte nån slags VM i tafsning. Nu är det så att även fast du är 110% säker på att en "kund" har stoppat butikens varor innanför kläderna så får du inte ingripa, är inte det galet? Varken väktare eller poliser har auktoritet i Sverige, och det är en av anledningarna till att det ser ut som det gör idag. Kriminella och bedragare glider räkmacka på samhällets bekostnad.

Well played.

Det räcker att vara 100% säker för att få gripa någon, då är det inga som helst problem. Men för att vara 100% säker så måste man ha observerat brottet och gärningsmannen oavbrutet sedan dess, annars kan man ju inte vara det.

Permalänk
Medlem

Om ni i butik VET att en person ofta kommer in och snattar. Enkelt bara säg till kunden när den är påväg in att den inte är välkommen i butiken längre. Sen kan hela personalstyrkan fronta hyllor precis bredvid snattaren tills snattaren går ut ur butiken.
"Hejsan snattare, skulle du kunna lyfta på armen så jag kan göra fint i hyllan där du står?"
se till att personalen ser muskligare ut än snattaren, annars finns det lite risk att personen kan bli våldsam.

Permalänk
Medlem

ser du ett brott som begås får du frihetsberöva & självfallet öppna för att återställa produkter till butiken.

varningen är nu. ifall kunden / tjuven är oskyldig, har du nu begått ett brott ifall du handklovat eller öppnat hans vätska. dvs du kan få fängelse för de är hårdare straff på att göra detta än att snatta. bevisbörda, därav är de bra ifall offret är ensam & kanske inklämd i ett rum ,)