Permalänk
Medlem

Min första dator 486 DX2-66 MHz

Detta är min första dator som jag haft i 28 år. Fick den på min 11 års dag 1992.
Systemet var begagnat från 1989 och bestod av bl.a. Intel 286-12 MHz och 40 MB hårddisk.
Under 1994-1995 så uppgraderades den till en 486SX-25 och strax därefter till 486DX2-66.
Det blev många upplevelser med denna dator. Från Wolfenstein och motorsågsmassaker i DOOM till svindlande grafik i Descent

Specifikation:
CPU: Intel 486DX2-66
Grafikkort: Cirrus Logic 5428 VLB
HDD: 850MB Quantum
Monitor: Impdata 15"
CD-ROM: Double Speed
Ljudkort: Soundblaster AWE32
RAM: 32MB EDO
Operativsystem: DOS 6.22
och såklart Norton Commander för filhantering

Detta system blev ersatt 1997 av en P166 MMX med Voodoo 1.

Några av spelen som är installerade:
Duke Nukem 3D
Doom
Doom II
Warcraft
Rise of the Triad
Quarintine
SimCity 2000

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Rolig maskin

Är det original HDD som lever och frodas än?

Lite läsning för dem som inte riktigt förstår vad "turbo" knappen är/gör.

https://en.wikipedia.org/wiki/Turbo_button

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Rolig maskin

Är det original HDD som lever och frodas än?

Lite läsning för dem som inte riktigt förstår vad "turbo" knappen är/gör.

https://en.wikipedia.org/wiki/Turbo_button

Tack Det sitter en exakt likadan hårddisk i nu. Den första 850 kraschade

Permalänk
Medlem

HA Phantasmagoria kommer jag ihåg från den tiden och det är ett utryck jag använder idag med när jag tycjker något är kusligt, hade glömt var det kom ifrån , Den burken borde du kunna köra evil night 2 : beast whitin på med ett annat kult spel

5P

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Livsnjutare 😎

Coolt !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Woow! Vilken flashback jag fick när jag såg det här! Kul

Permalänk
Medlem

Älskar sånt här kul att du delar med dig

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sådana där datorer med turbo knapp är värda en bra slant har jag hört

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Härligt! Kul att se vad du delat med dig av.

Själv har jag har en hel del äldre datorer undanstoppade, både laptops och stationära. De är dock inte så här gamla. Skulle vara kul att sparat undan 386, 486:or.

Fördelen med laptops är att de inte tar lika mycket utrymme. Har en hel "bunt" instoppade i ett skåp. De flesta är från 2000 och framåt, dvs. Pentium III, Pentium 4, AMD XP. Men tänk på, att dessa också blir retro inom några år..

Permalänk
Medlem

I’m here to kick ass and chew bubblegum and I’m all out of gum...

Rise of the Triad har man lagt några timmar på också.

Permalänk
Medlem

Första datorn är som första kärleken. Skillnaden är att man har den kvar...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Den härliga turbo-knappen som egentligen gjorde datorn långsammare om jag minns rätt men jag ville trycka på turbo-knappen.
Retro PC så tänker jag XT och AT som man ställde skärmen på så den kom upp lite i höjd.
Det är ca 2 år sedan jag gjorde mig av med mina gamla burkar, jag borde provkört och fotograferat men tänkte inte på det i tid.
Då rök även de som inte var PC men kanske har några Commondore kvar.
Undra om jag har kvar windows 95 diskett utgåvan.

Permalänk
Medlem

Måste vara en av dom snyggaste chassina jag sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyride:

Detta är min första dator som jag haft i 25 år. Fick den på min 11 års dag 1992.
Systemet var begagnat från 1989 och bestod av bl.a. Intel 286-12 MHz och 40 MB hårddisk.
Under 1994-1995 så uppgraderades den till en 486SX-25 och strax därefter till 486DX2-66.
Det blev många upplevelser med denna dator. Från Wolfenstein och motorsågsmassaker i DOOM till svindlande grafik i Descent

https://www.youtube.com/watch?v=v104pe6Hdpw

Specifikation:
CPU: Intel 486DX2-66
HDD: 850MB Quantum
Monitor: Impdata 15"
CD-ROM: Double Speed
Ljudkort: Soundblaster AWE32
RAM: 32MB EDO
Operativsystem: DOS 6.22
och såklart Norton Commander för filhantering

Detta system blev ersatt 1997 av en P166 MMX med Voodoo 1.

Några av spelen som är installerade:
Duke Nukem 3D
Doom
Doom II
Warcraft
Rise of the Triad
Quarintine
SimCity 2000

Besök galleriet här

Var exakt den datorn som blev familjens första dator efter uppgradering från SX-25an. Spelade en hel del Duke Nukem 2 också, men även Legion, Command & Conquer och Warcraft 2 via dial-up modem. Modemet var ett 19200 baud modem. Härliga tider! Har även kvar datorn någonstans, men batteri på moderkortet är trasigt. Vet du var man kan hitta det?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Elvenman:

Nya "Varta"-batterier finns på t.ex. Conrad - men man ska helst byta ut mot ett knappcellsbatteri, det kan krävas en extra krets för det (så att datorn inte försöker ladda batteriet) - men finns att köpa komplett. De uppladdningsbara batterierna ska man byta så fort man kan eftersom de börjar läcka och förstör moderkortet.
RTC-kretsar med inbyggt batteri finns att köpa på ebay för några tior, men kan vara svåra att byta om de inte är socklade.
Knappcellsbatterier brukar vara av samma typ (CR 2032) då som nu. Bara att köpa nytt i närmaste butik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

undrar om det går att få tag på såna chassin med Beige färg ?
har kollat lite runt men känns inte rätt slakta en fungerande retro maskin.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Grymt! En dx 66 var min första pc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Härliga minnen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ah, nostalgi!

Permalänk
Medlem

Your soundcard works perfectly
Min första tanke när jag såg warcraft kortet.

Big red racing var en annan favorit som jag köre ofta.
"I feel like drinking a gallon of terpentine and pissin on a brush fire"

Att jag kommer ihåg ...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Mysigt värre!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv

Att den inte gulnat under alla dessa år är smått otroligt, tack för nostalgitrippen!

Permalänk

Haha! Fin nostalgitripp jag fick av den där
Har sparat min första, var en "släpbar" laptop 286Mhz på 12 kilo med CGA grafik med gul plasmaskärm. Satt å kodade en vektoreditor på den i slutet av 80-talet för demos. Spelade mest Nethack och ett ubåtspel som hette G.A.T.O på den annars.

Permalänk

Snyggt!
Det får mig nästan att vilja släpa fram mina "lik" ur garderoben. Har en IBM PS/2 286 med monokrom skärm (enda spelet till den var space invaders och digdug). Duke Nukem lirades på en AST 486 med 66 Mhz Cyrix-processor

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Nostalgioverload!

Fantastiska bilder. Mina ungdomsår passerar revy.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

HA Phantasmagoria kommer jag ihåg från den tiden och det är ett utryck jag använder idag med när jag tycjker något är kusligt, hade glömt var det kom ifrån , Den burken borde du kunna köra evil night 2 : beast whitin på med ett annat kult spel

5P

Hehe vad trevligt att höra. Själv blev jag fångad av spelet 1995 när jag fick låna det av en vän

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Härligt! Kul att se vad du delat med dig av.

Själv har jag har en hel del äldre datorer undanstoppade, både laptops och stationära. De är dock inte så här gamla. Skulle vara kul att sparat undan 386, 486:or.

Fördelen med laptops är att de inte tar lika mycket utrymme. Har en hel "bunt" instoppade i ett skåp. De flesta är från 2000 och framåt, dvs. Pentium III, Pentium 4, AMD XP. Men tänk på, att dessa också blir retro inom några år..

Tack ja PIII är väl retro nu iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

I’m here to kick ass and chew bubblegum and I’m all out of gum...

Rise of the Triad har man lagt några timmar på också.

Skön tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Måste vara en av dom snyggaste chassina jag sett

Tack så mycket Detta chassiet är lite biffigare än andra från samma år (1989)
Tror det var för att hysa plats för en 486 som var ovanlig på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Var exakt den datorn som blev familjens första dator efter uppgradering från SX-25an. Spelade en hel del Duke Nukem 2 också, men även Legion, Command & Conquer och Warcraft 2 via dial-up modem. Modemet var ett 19200 baud modem. Härliga tider! Har även kvar datorn någonstans, men batteri på moderkortet är trasigt. Vet du var man kan hitta det?

Jag har köpt några CR2032 hållare på ebay som jag använder för att ersätta fastlödda batterier med. Funkar kalas!