Permalänk
Medlem

Toslink/RCA till RCA

Hejsan,

Jag har en TV: Sharp LC-40LE530E
Och ett Hemmabiosystem: LG BH6430

Jag vill nu kunna få TV-ljudet via ljudsystemet, och då helst även kunna nyttja 5.1 när det visas i teven.
Jag har av någon underlig anledning inte lyckats föra ljudet via HDMI'n som är kopplade mellan de båda, utan hade tidigare en
RCA - AUX kabel som satt mellan de båda som "hörlurar" vilket får ut ljudet, men utan 5.1

Hade en optisk kabel till RCA med en Digital till analog Omvandlare Toslink/RCA till RCA, kirrat biffen?
Kopplad Toslink från hemmabiosystemet in till RCA i teven?

Eller har ni andra tips?

Permalänk

det enda utom hdm i som jag kan se är kompatibelt med någon form av 5.1 är coax ut på Tv´n så det enda jag ser möjligt om recievern inte kan ta hdmi ljud in är isf antingen

coax eller med adapter coax till toslink om recieverns saknar coax.

https://www.amazon.com/Digital-Coaxial-Toslink-Optical-Conver...

finns även på kjell om du vill handla i sverige.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Permalänk

adaptern från ginsa är optisk till coax du behöver tvärt om.

det är inte antennkabel du ska ha utan coax ljudkabel.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

toslinkkabeln är troligen rätt finns vad jag vet 2 typer av den dock är den där vanligast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yuriswe:

Det är en omvandlare åt rätt håll och det står att den klarar DD så ja omvandlaren är rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

För att kunna få ljud från TVn till ljudsystemet krävs en HDMI med ARC (Audio Return Channel) om det ska ske över HDMI. Annas är det Torslink eller Digital coaxial som gäller. Dock så tror jag att det är kört då 8 av 10 TV-apparater inte har stöd för mer än stereo, tyvärr :-/

Dock får du bättre kvalitet med en digital signal än genom hörlursporten på TVn

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

För att kunna få ljud från TVn till ljudsystemet krävs en HDMI med ARC (Audio Return Channel) om det ska ske över HDMI. Annas är det Torslink eller Digital coaxial som gäller. Dock så tror jag att det är kört då 8 av 10 TV-apparater inte har stöd för mer än stereo, tyvärr :-/

Dock får du bättre kvalitet med en digital signal än genom hörlursporten på TVn

När man använder tvmottagaren och sändningen sker med DD ljud så matas det ut via toslink, tvn matar däremot inte ut DD/DTS om det tas emot via hdmi utan det förbjuds av hdcp.
Det behövs alltså inte en "hdmiextractor" för att få ut DD från de tvprogram som använder det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.