Permalänk

Värde på Xserve?

Tjenare!

Läget?

Jag har fått ta över två stycken Xserve i samband med en blocketannons (nej jag har inte snott dem De stod oanvända på ett IT-företag. Det är denna modellen:

http://www.everymac.com/systems/apple/xserve/specs/xserve-int...

Sedan är det uppgraderade till 2 gig minne och det är det jag vet om dem. Startade upp båda och de surrar upp fint - jag har inte någon mini-DVI kabel och får beställa det för att dubellkolla diskar mm....

Vanligtvis brukar jag skänka sånna här grejer till erikshjälpen och liknande men vetta fan om de kan sälja dessa... Någon som har en pejling på värde eller vem som kan vara i behov av dessa?

Mvh
Lars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars_Vegas:

Tjenare!

Läget?

Jag har fått ta över två stycken Xserve i samband med en blocketannons (nej jag har inte snott dem De stod oanvända på ett IT-företag. Det är denna modellen:

http://www.everymac.com/systems/apple/xserve/specs/xserve-int...

Sedan är det uppgraderade till 2 gig minne och det är det jag vet om dem. Startade upp båda och de surrar upp fint - jag har inte någon mini-DVI kabel och får beställa det för att dubellkolla diskar mm....

Vanligtvis brukar jag skänka sånna här grejer till erikshjälpen och liknande men vetta fan om de kan sälja dessa... Någon som har en pejling på värde eller vem som kan vara i behov av dessa?

Mvh
Lars

Kolla med it-auktion.se och lägg ut dem där.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har sett liknande x-serve maskiner på skroten och elåtervinningen flertalet gånger. Deras värde kan nog tyvärr avrundas ner till noll om du inte hittar någon som söker just den specifika modellen du sitter på.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Tjena!

Tack för infon! Super!

Jag förstår - tänkte inte precis bli rik och snygg på de här burkarna.. Jag kommer ta kontakt med it auktion annars lägger jag upp dem som bortskänkes här på sweclockers tänker jag...

Tack igen och ha en bra dag!

Permalänk
Inaktiv

Jag läste en Ars Technica-artikel förra året, osäker på vilken men var Xserve-relaterad, och iallafall i USA fanns det då fortfarande ett visst värde för Xserve där man behövde byta ut äldre system och där man inte bytt mot något annat redan. Så värde saknar de nog inte men kan vara svårare att hitta rätt köpare.

Edit: Kan ha varit denna tråd: https://arstechnica.com/gadgets/2016/10/life-after-death-for-...

Permalänk

Med tanke på att Apple slutat tillverka servrar sedan 2011 och Xserve aldrig var en massprodukt som vanliga Macar är den förhållandevis ovanlig och torde därför vara intressant för samlare.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Inaktiv

Kan bara tillägga utöver de som alla ändra skrivit att jag haft en Xserve (den senaste versionen dessutom tror jag?) ute på Sweclockers marknad och fått ett bud på 1000kr. Dina har som sagt antagligen inget värde alls då man inte kan köra något vettigt OS antar jag?

Permalänk

A precis!

Någon som bor i Göteborgsområdet som vill ha två Xserve helt enkelt? Två mycket enkla krav - upphämtning och att man skall göra någonting med dem

/Lars

Permalänk

Kommer inom kort att bli med xServe2,1.
Någon som har tips på uppgraderingar som kan vara lämpliga?
Och tips på vad man kan använda den till?

Permalänk
Medlem

Med tiden kommer definitivt samlarvärde öka på dem om det är PPC. PowerPC-servrar kommer garanterat bli samlarobjekt om de inte redan är det.

@Groaghach Att köra sista möjliga OS X-version är väl det du kan sikta på om du vill uppleva dess unikhet.
Men vill du faktiskt använda den som tex server osv. är det väl linux eller bsd som gäller. Installera refit så har du en fungerande och modernare EFI.
Edit: refit verkar inte lira för xserve, men det finns andra efi-lösningar för att boota upp linux på dem.