Permalänk

Råd önskas för komponentval.

Hej Sweclockers!

Jag sitter och filurar på att bygga en ny dator. Min snart 6 år gamla i7 börjar sjunga på sista versen och man märker mer och mer att den inte riktigt orkar hänga med.

Jag vill ha en äckligt kapabel spelmaskin och workstation för digitalt ljud. Audiointerfacet kommer bli någon typ av externt dito med ett gäng ingånga för diverse hårdvarusynthar. Min budget är 40KSEK exklusive audiointerface och tillbehör samt skärm.

Så jag sitter nu och försöker väga för och nackdelar mot varandra gällande komponentval. Funderar antingen på en AMD Threadripper 1950 eller en intel i7. Det enda som tar emot lite är att moderkorten med TR4 socket kostar mycket. Hur pass mycket bättre är en i7 när det gäkker enkeltrådig prestanda? Mina kerbals undrar...

Grafikkortet hade jag tänkt att ett GTX1080 hade vart lagom och framtidssäkert.

Hur hade ni valt och resonerat? Behöver lite insikt gällande mina tankar om delar.

Permalänk
Medlem

Kanske borde vänta på Coffee Lake.

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Kanske borde vänta på Coffee Lake.

Självklart

Jag planerar inte att köpa nu utan om en månad eller så, är i min researchfas. Skall jag spendera så mycket pengar vill jag verklugen veta vad jag får och inte lämna något åt slumpen.

Permalänk
Medlem

Threadripper är overkill för spel och ljudarbete. Sikta på en Coffee Lake eller Ryzen 7

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Threadripper är overkill för spel och ljudarbete. Sikta på en Coffee Lake eller Ryzen 7

Jo det beror väl på lite hur mycket användaren multitaskar. Men som du säger det är inte många program som blir snabbare med fler kärnor/threads.

Permalänk

@J-Ballz Min i7 @950 känns ruskigt slö nu när jag gör musik. Vissa VST plug-ins är mycket krävande har jag märkt. Och mig veterligen skalar FL Studio rätt bra över olika kärnor, nyttjar alla 8st logiska kärnor jämt i dagsläget. Därav tänkte jag att jag skulle dra nytta av en Threadripper. Vill även börja producera i högre samplerate än i dagsläget.

Hittade lite relevant info i FL Studios manual.. https://www.image-line.com/support/FLHelp/html/panel_cpu.htm?...

Så är nog vettigast att köpa en ny i7, vattenkylning och försöka smiska upp den i så hög klockfrekvrns som möjligt?