G.Skill lanserar DDR4-minnen i 4 600 MHz

Permalänk
Melding Plague

G.Skill lanserar DDR4-minnen i 4 600 MHz

DDR4-standardens ursprungliga 2 133 MHz är sedan länge omsprunget, men minnestillverkarna fortsätter ihärdigt att öka hastigheterna. Senast ut är G.Skill med en nykomling i Trident Z-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

CL 19-23-23-43

Är det omöjligt att försöka utveckla snabba RAM med låga timings? Men det är imponerande frekvens på de ialf.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Blir inte minnena riktigt varma när man kommer upp i den spänningen och frekvenserna? Känns som att aktiv kylning kanske blir aktuellt?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Lugn bara, snart kommer 5000rpm-fläkt-kit och slutna vattenkylningskit även till minnena.... snart behöver du integrera vattenkylning i tangentbordet och musen för att hålla det svalt... tråkig utveckling dock. Någon som minns passiv kylning på processorn? Det var enkla tider... :).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av VadSaDu:

CL 19-23-23-43

Är det omöjligt att försöka utveckla snabba RAM med låga timings? Men det är imponerande frekvens på de ialf.

Korta svaret är: ja det är det (fast alltid vanskligt att använda ord som "omöjligt", "alltid" och "aldrig" om man vill vara helt 100 %-ig).

Accesstiden mot RAM räknat i förlupen wall-clock-time har minskat rätt lite de senaste 20 åren. Under samma tidsperiod har bandbredden mångdubblats!

Det en i raden av alla exempel som visar att sänka latens är ett väldigt svårt problem då man i många fall slagit in i gränser dikterade av fysikens lagar. Däremot finns det fortfarande möjlighet till utveckling på bandbreddssidan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

CL 19-23-23-43

Är det omöjligt att försöka utveckla snabba RAM med låga timings? Men det är imponerande frekvens på de ialf.

CL19@4600MHz motsvarar ungefär CL12.5@3000MHz i latens, det är väl ändå rätt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

CL 19-23-23-43

Är det omöjligt att försöka utveckla snabba RAM med låga timings? Men det är imponerande frekvens på de ialf.

Skillnaden mellan 4600 MHz @ CL19 och t.ex. 3200 MHz @ CL14 och är inte så stor.

4,18 ns mot 4,34 ns

4600 MHz är bara ~4 % snabbare.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Lugn bara, snart kommer 5000rpm-fläkt-kit och slutna vattenkylningskit även till minnena.... snart behöver du integrera vattenkylning i tangentbordet och musen för att hålla det svalt... tråkig utveckling dock. Någon som minns passiv kylning på processorn? Det var enkla tider... :).

Ja! Det var sämre förr helt enkelt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

Imponerande bandbredd och det är bra att utvecklingen går framåt. När vissa minnen går klocka så mycket, så borde det nog vara få minnesmoduler som blir kasserade.

Sedan vad man ska med bara 16GB så snabbt minne är en bra fråga, men om man köper 2paket (32GB), så blir det fina saker.

Fast börjar vi inte komma upp i den ramminnesstorlek där man behöver ha någon kontroll? Ju mer minne man har ju större är chansen att en bit blir fel, dagens entusiastdatorer kan redan utrustas med 256GB ram. Och gör man kritiska saker på datorn så kanske ECC börjar bli ett måste. Där ECC kontrollen får jobba snabbt om den ska hantera 4600MHz minnen på ett korrekt sätt.
Så jag är rädd för att vi snart börjar se ett stopp i minneshastigheter.

Permalänk
Medlem

Det är något jag inte förstår. 4600 MHz, standarden stöder väl inga hastigheter över 2666 MHz?
Är det kanske dags att revidera standarden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Skillnaden mellan 4600 MHz @ CL19 och t.ex. 3200 MHz @ CL14 och är inte så stor.

4,18 ns mot 4,34 ns

4600 MHz är bara ~4 % snabbare.

Eeh, du missar att detta är DDR hastigheter.
Det är 8,26ns vs 8.75ns för 2300Mhz och 1600Mhz som är deras true-clock.

Jämför det med tex 2133-DDR3 CL9 som är 1066Mhz och 8,43ns eller värsting 2666-DDR3 CL11 som är 1333Mhz och 8,25ns.

Mao... "We are back where we started..."
Faktum är att vi faktiskt inte gjort några direkta framsteg i minnes-latens på rätt många år, men vi har istället fått betydligt bättre bandbredd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celerity:

Skillnaden mellan 4600 MHz @ CL19 och t.ex. 3200 MHz @ CL14 och är inte så stor.

4,18 ns mot 4,34 ns

4600 MHz är bara ~4 % snabbare.

Klart, jag klagar inte..bara det känns som +-0 (Om man bortser från prisskillnaden)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Lugn bara, snart kommer 5000rpm-fläkt-kit och slutna vattenkylningskit även till minnena.... snart behöver du integrera vattenkylning i tangentbordet och musen för att hålla det svalt... tråkig utveckling dock. Någon som minns passiv kylning på processorn? Det var enkla tider... :).

Jag minns när man inte ens behövde ha en kylfläns på CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Korta svaret är: ja det är det (fast alltid vanskligt att använda ord som "omöjligt", "alltid" och "aldrig" om man vill vara helt 100 %-ig).

Accesstiden mot RAM räknat i förlupen wall-clock-time har minskat rätt lite de senaste 20 åren. Under samma tidsperiod har bandbredden mångdubblats!

Det en i raden av alla exempel som visar att sänka latens är ett väldigt svårt problem då man i många fall slagit in i gränser dikterade av fysikens lagar. Däremot finns det fortfarande möjlighet till utveckling på bandbreddssidan.

För att räkna lite på det: 8ns accesstid som nämns här ovan motsvarar ~2,4 meter i ljusets hastighet. Ledningarna i datorn går inte direkt raka vägen så det är lätt att se att det inte finns så mycket spelrum kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

För att räkna lite på det: 8ns accesstid som nämns här ovan motsvarar ~2,4 meter i ljusets hastighet. Ledningarna i datorn går inte direkt raka vägen så det är lätt att se att det inte finns så mycket spelrum kvar.

Så lösningen är att vi måste öka ljusets hastighet

Permalänk
Medlem

@Don_Tomaso:

Eller så förlänger vi en meter till två, så har vi massor av utrymme kvar

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Don_Tomaso:

För att räkna lite på det: 8ns accesstid som nämns här ovan motsvarar ~2,4 meter i ljusets hastighet. Ledningarna i datorn går inte direkt raka vägen så det är lätt att se att det inte finns så mycket spelrum kvar.

Så sant.

Vidare är signalhastighet beroende av material och hur omgivningen ser ut. I praktiken är vi ändå hyfsat nära ljushastigheten, men signalhastigheten kanske är närmare halva C än lika med C.

Å andra sidan inte så långt kvar innan vi borde uppfinna warp-drive enligt Star Trek, så kanske ett löst problem snart?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Så jag är rädd för att vi snart börjar se ett stopp i minneshastigheter.

DDR5 är ju bara ett par-tre år bort, och det ska väl fördubbla bandbredden än en gång?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jag minns när man inte ens behövde ha en kylfläns på CPU.

När jag var jag var i din ålder så hade vi inte äns CPU! Vi drog i räknestickorna så det glödde!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag minns när man inte ens behövde ha en kylfläns på CPU.

Undrar om vi kommer komma tillbaka dit.. om man kör fotoner istället för elektroner.. kommer det behövas lika mycket kylning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

DDR5 är ju bara ett par-tre år bort, och det ska väl fördubbla bandbredden än en gång?

Fördubbling sker ju bara mot slutet av tekniken. Titta på DDR4 2133 vs DDR3 2133, Ena är stock, andra är överklockad, men DDR3 vinner lätt på latens. Detta syns tydligt i varför Skylake och Kaby Lake behöver snabbare minnen, de vinner på den lägre latensen dessa ger nu när DDR4 verkar mogna.

Lite det jag skrev ovan, om att vi nu är tillbaka var vi började.

Skrivet av Glasnokrazt:

När jag var jag var i din ålder så hade vi inte äns CPU! Vi drog i räknestickorna så det glödde!

Och buggar på den tiden var riktiga insekter som störde i elektronröret

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna gå att köra HBM på CPU i framtiden också? Kanske möjligt att köpa en CPU med integrerad HBM RAM/cache/"L4 cache" på ett par gig och komplettera med vanliga ram-stickor eller ev. en HBM variant av RAM-stickor?

Tror vi kommer i.s.f. kanske se de första varianten av detta i form av APU, där HBM minnet kan även användas till RAM eller i form av L4 cache.

Vad tror ni som är lite mer kunniga? Kan det vara intressant med t.ex. Threadripper med integrerat HBM "L4 cache" som paketeras via en interposer som kopplas med ev. infinifabric? Alternativt paketeras direkt på CPU die?

Kan tänka mig att latenserna kan minskas om de fysiska avståndet är så litet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HappyPie:

Skulle det kunna gå att köra HBM på CPU i framtiden också? Kanske möjligt att köpa en CPU med integrerad HBM RAM/cache/"L4 cache" på ett par gig och komplettera med vanliga ram-stickor eller ev. en HBM variant av RAM-stickor?

Tror vi kommer i.s.f. kanske se de första varianten av detta i form av APU, där HBM minnet kan även användas till RAM eller i form av L4 cache.

Vad tror ni som är lite mer kunniga? Kan det vara intressant med t.ex. Threadripper med integrerat HBM "L4 cache" som paketeras via en interposer som kopplas med ev. infinifabric? Alternativt paketeras direkt på CPU die?

Kan tänka mig att latenserna kan minskas om de fysiska avståndet är så litet.

HBM/GDDR minne är främst optimerat för hög bandbredd, inte låg latens. Latens är i de flesta fall inte så viktigt för GPUer, undantaget är vissa GPGPU-uppgifter (där lösning då enklare blir att köra med SIMD på en CPU).

Rimligen skulle man ändå kunna få lägre latens mot HBM jämfört med mot "vanligt" RAM, är ju lägre latens mot eDRAM jämfört med RAM.

Tittar vi på de CPU-modeller med eDRAM inser man dock snabbt att det är väldigt få fall där en extra nivå cache ger någon relevant boost utanför iGPU-fallet. Det är inte så att _inget_ fall ser en boost, det är bara _väldigt_ få som ser en boost.

Vidare ökar varje extra nivå cache latensen för fallet när data bara finns i RAM. Finns några lägen där L4$ i Broadwell faktisk minskar prestanda något (eDRAM är rent tekniskt inte en L4$ i Skylake och senare, så har inte läst om att det ger negativa effekter där).

Sedan har vi prislappen. eDRAM paketras som en MCM i de Intel-modeller som har detta, något som gör avtryck på tillverkningskostnaden. Gissar ändå att MCM är billigare jämfört med den integration som HBM kräver.

TR;DR HBM kan absolut vara interessant som cache-lösning för iGPU, men svårt att riktigt se det vara värt prislappen på en ren CPU-krets.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Undrar om man får se HBM2 minne på en CPU? Skulle väl vara hyfsat lätt att komma up i 1 TB/s och tänligen låga accesstider.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

HBM/GDDR minne är främst optimerat för hög bandbredd, inte låg latens. Latens är i de flesta fall inte så viktigt för GPUer, undantaget är vissa GPGPU-uppgifter (där lösning då enklare blir att köra med SIMD på en CPU).

Rimligen skulle man ändå kunna få lägre latens mot HBM jämfört med mot "vanligt" RAM, är ju lägre latens mot eDRAM jämfört med RAM.

Tittar vi på de CPU-modeller med eDRAM inser man dock snabbt att det är väldigt få fall där en extra nivå cache ger någon relevant boost utanför iGPU-fallet. Det är inte så att _inget_ fall ser en boost, det är bara _väldigt_ få som ser en boost.

Vidare ökar varje extra nivå cache latensen för fallet när data bara finns i RAM. Finns några lägen där L4$ i Broadwell faktisk minskar prestanda något (eDRAM är rent tekniskt inte en L4$ i Skylake och senare, så har inte läst om att det ger negativa effekter där).

Sedan har vi prislappen. eDRAM paketras som en MCM i de Intel-modeller som har detta, något som gör avtryck på tillverkningskostnaden. Gissar ändå att MCM är billigare jämfört med den integration som HBM kräver.

TR;DR HBM kan absolut vara interessant som cache-lösning för iGPU, men svårt att riktigt se det vara värt prislappen på en ren CPU-krets.

Mja... 5775C visar att det visst det finns nytta även utanför iGPU, men visst... prismässigt är det troligen inte värt det som allmänt alternativ. Dock är det väl lite frågan vilket som är prisproblemet här, för Intels CPUer har en prisras framför sig som heter duga, och vad är då... "detta höga priset" syftat till?

Jag menar i slutändan så är det ju prestandan som räknas. Och att ha en CPU som är optimerad för spel med energieffektivitet är något som en del av oss faktiskt uppskattar mer än rå prestanda i Excel.
Och 7700k kräver trots allt både DDR4, snabbare buss och nästan 1GHz snabbare CPU kärna för att slå den effektivare 3.3Ghz 5775c. Det är inte optimalt... det är rent av uselt att anta att det inte gör någon nytta, bara för det inte gör nytta "för dig".

Så jag tror att det faktiskt finns nytta med eDRAM eller HBM lösning. Detta då den enda anledningen till varför folk köper en svindyr 4core8tråd 7700k ÄR pga spelprestanda. Mao, hela diskussionen mellan vilken CPU som är bäst, och vilken CPU som är mest lämplig för spel är ett stor anledning till varför detta är något man borde titta på som tillverkare. För vill du ha bruteforce prestanda @ 5Ghz så finns de redan. Men tänk dig att kunna ha effektiv prestanda med svalare CPU istället och Kabys cache design.

Vi har haft denna diskussionen några gånger, och jag tycker det är tråkigt att du inte ser varför något utöver "allmänprestanda" är användbart. Vi är tillbaka till vad använder du datorn till? Och de flesta svarar... "spel, därför köper jag Intel". Jag svarar "spel, därför köper jag CPU med eDRAM som 5775c".

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Mja... 5775C visar att det visst det finns nytta även utanför iGPU, men visst... prismässigt är det troligen inte värt det som allmänt alternativ. Dock är det väl lite frågan vilket som är prisproblemet här, för Intels CPUer har en prisras framför sig som heter duga, och vad är då... "detta höga priset" syftat till?

Jag menar i slutändan så är det ju prestandan som räknas. Och att ha en CPU som är optimerad för spel med energieffektivitet är något som en del av oss faktiskt uppskattar mer än rå prestanda i Excel.
Och 7700k kräver trots allt både DDR4, snabbare buss och nästan 1GHz snabbare CPU kärna för att slå den effektivare 3.3Ghz 5775c. Det är inte optimalt... det är rent av uselt att anta att det inte gör någon nytta, bara för det inte gör nytta "för dig".

Så jag tror att det faktiskt finns nytta med eDRAM eller HBM lösning. Detta då den enda anledningen till varför folk köper en svindyr 4core8tråd 7700k ÄR pga spelprestanda. Mao, hela diskussionen mellan vilken CPU som är bäst, och vilken CPU som är mest lämplig för spel är ett stor anledning till varför detta är något man borde titta på som tillverkare. För vill du ha bruteforce prestanda @ 5Ghz så finns de redan. Men tänk dig att kunna ha effektiv prestanda med svalare CPU istället och Kabys cache design.

Vi har haft denna diskussionen några gånger, och jag tycker det är tråkigt att du inte ser varför något utöver "allmänprestanda" är användbart. Vi är tillbaka till vad använder du datorn till? Och de flesta svarar... spel, därför köper jag Intel. Jag svara spel, därför köper jag CPU med eDRAM som 5775c.

Tog rätt lång tid för folk att lura ut varför 5775C fick sådan boost från sitt L4$, framförallt då spel var en av de få saker där L4$ faktiskt hjälpte. Det som i praktiken händer är att effektiv RAM-bandbredd ökar, så en 5775C uppför sig som om den är parad med väldigt snabba DDR3-minnen. Den eDRAM som används har bandbredd motsvarade DDR4 i 5000-6000 MT/s (dock har man "bara" 128 MB sådan minne).

Så det finns absolut en boost med 5775C i spel. "Problemet" är att just för spel kan man få samma boost genom att välja RAM med väldigt hög bandbredd, t.ex. de som artikeln handlar om. i7-7700K, eller 6700K för den delen, med väldigt högt klockad DDR4 är konsekvent snabbare jämfört med 5775C utanför Civ VI (som har något specifikt emot just Skylakes mikroarkitektur).

Sättet man använder eDRAM i Skylake och senare har dock lite fler fördelar, där kan även I/O-enheter köra DMA till/från eDRAM (helt transparent för dem). Så att använda eDRAM som en L4$ var ingen superidé, men genom att lite vrida på perspektivet gick det att göra något som är bättre. Men även här är det väldigt få fall som ser en relevant boost, så ändå svårt att motivera kostnaden för eDRAM som är rätt dyrt.

Kostnad per bit är långt lägre för HBM, så där finns en fördel. eDRAM har dock lägre latens och drar mindre ström. Själva integrationen för HBM är dyrare än eDRAM. Som vanligt finns både för och nackdelar, men i grunden är ingen av dessa någon mirakelkur för allmänprestanda och båda är relativt dyra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tog rätt lång tid för folk att lura ut varför 5775C fick sådan boost från sitt L4$, framförallt då spel var en av de få saker där L4$ faktiskt hjälpte. Det som i praktiken händer är att effektiv RAM-bandbredd ökar, så en 5775C uppför sig som om den är parad med väldigt snabba DDR3-minnen. Den eDRAM som används har bandbredd motsvarade DDR4 i 5000-6000 MT/s (dock har man "bara" 128 MB sådan minne).

Så det finns absolut en boost med 5775C i spel. "Problemet" är att just för spel kan man få samma boost genom att välja RAM med väldigt hög bandbredd, t.ex. de som artikeln handlar om. i7-7700K, eller 6700K för den delen, med väldigt högt klockad DDR4 är konsekvent snabbare jämfört med 5775C utanför Civ VI (som har något specifikt emot just Skylakes mikroarkitektur).

Mja, du får ändå problemet med latens. Bandbredd kan du ordna med tex 4000Mhz RAM, men inte lägre latens än eDRAM. Och konsekvent snabbare, ja.. konsekvent snabbare % jämfört med mängden energi du lägger in... njae. Rätt mycket skillnad i energi förbrukning mellan en 7700k och 5775c, och det finns helt klart nytta med detta, då värme och ineffektiva lösningar just nu plågar Intel CPUer igen.

Skrivet av Yoshman:

Sättet man använder eDRAM i Skylake och senare har dock lite fler fördelar, där kan även I/O-enheter köra DMA till/från eDRAM (helt transparent för dem). Så att använda eDRAM som en L4$ var ingen superidé, men genom att lite vrida på perspektivet gick det att göra något som är bättre. Men även här är det väldigt få fall som ser en relevant boost, så ändå svårt att motivera kostnaden för eDRAM som är rätt dyrt.

Som jag sa, det är svårt för dig att motivera priset. Men om folk kan motivera priset för 7700k vs R5 1600, för några fler FPS i spel, så kan du utan problem hitta motivation för några FPS till med lägre latens på L4.

Skrivet av Yoshman:

Kostnad per bit är långt lägre för HBM, så där finns en fördel. eDRAM har dock lägre latens och drar mindre ström. Själva integrationen för HBM är dyrare än eDRAM. Som vanligt finns både för och nackdelar, men i grunden är ingen av dessa någon mirakelkur för allmänprestanda och båda är relativt dyra.

Ingen påstår att de är mirakel för allmänprestanda, och det behöver de inte vara heller.

Allmänprestandan på 3Ghz+ CPUer sedan 3 år tillbaka är mer än nog i de flesta fall. Det är snarare så att behovet för mer "allmänprestanda" är det mer sällsynta, och behovet för specifik prestanda inom ett område är betydligt större. Visst är det trevligt om du kan bara "vrida upp något" och så får allting en boost, men vi har faktiskt börjat nå en nivå där individuella saker är det som folk är villig att betala för och det som kostar är att öka allmänprestandan.

Ingen köper en 8000krs telefon för att de ska bara ringa och SMSa... de vill ha specifika funktioner. Ingen köper en 7700k för att bara använda Wordpad. Men de kan mycket väl köpa den över en billigare CPU, om de får mer spelprestanda tex. Mao... tjafset om att man ska vara rädd för att göra en dyr lösning som är bra, är bara dumt.

Folk visar gång på gång att du mycket väl kan sälja något dyrt, bara det är bästa du kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

CL 19-23-23-43

Är det omöjligt att försöka utveckla snabba RAM med låga timings? Men det är imponerande frekvens på de ialf.

Inte kanske omöjligt men det måste ske någon revolutionerande inom minnestekniken DDR alt. en helt ny teknik (t.ex. som HBM vs GDDR) för att man ska kunna få ned timings samtidigt som man ökar frekvensen.

Skrivet av perost:

CL19@4600MHz motsvarar ungefär CL12.5@3000MHz i latens, det är väl ändå rätt bra?

Men den faktiska prestandavinsten är betydligt mindre imponerande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kan någon säga mellan på ett ungefär vad detta betyder i prestanda på ett Spel? Vad för spel påverkar detta och hur mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte kanske omöjligt men det måste ske någon revolutionerande inom minnestekniken DDR alt. en helt ny teknik (t.ex. som HBM vs GDDR) för att man ska kunna få ned timings samtidigt som man ökar frekvensen.

Men den faktiska prestandavinsten är betydligt mindre imponerande.

Är ju lite därför en del av oss vill se GDDR5 försvinna och HBM faktiskt ersätta och utvecklas. DDR är en bra teknik i sig, ingen tvekan om det, men den har också grunder i sig som gör den svår att kunna förbättra av vad jag förstått. Bandbredd har ju inte direkt varit dens starka sida från början heller.

RIMM (RDRAM) var ju designat för just bandbredd, men då med sämre latens, och med alla andra nackdelar den hade så dog tekniken. DDR har ju i många år visat sig vara den bättre balansen mellan latens och bandbredd, men man måste bygga om designen lite då och då för att kunna få den ökade bandbredden.

GDDR5 är ju en vidareutveckling av DDR3 där man offrat latens, för att nå riktigt hög bandbredd.

Så vi behöver en låg-latens lösning för CPUn, och en högbandbredd lösning på GPU.

Skrivet av Hzup:

Kan någon säga mellan på ett ungefär vad detta betyder i prestanda på ett Spel? Vad för spel påverkar detta och hur mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Runt 3000-3200 RAM är en hel del vinst med Skylake och Kaby Lake, just då dessa moduler har mer bandbredd, lägre effektiv latens. Över det är inte så mycket vinst dock.
https://www.youtube.com/watch?v=Er_Fuz54U0Y

Skillnaden kan dock vara rätt rejäl...