Gigabyte bekräftar lanseringsdatum för Intel "Coffee Lake" och styrkretsen Z370

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte bekräftar lanseringsdatum för Intel "Coffee Lake" och styrkretsen Z370

Kort efter att datumet för Coffee Lake hittat ut på webben bekräftas uppgifterna av Gigabyte, som skriver ut den 5 oktober 2017 på en bild av ett kommande Z370-moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen en bekräftelse! Härligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Äntligen en bekräftelse! Härligt

Fast det är ju inte direkt hugget i sten, Gigabyte kan ju leka troll och planera att lansera ett nytt X370-moderkort eller nått det datumet. Inte särskilt sannolikt kanske, men vore roligt att se vilka reaktioner det skulle få

Permalänk
Hedersmedlem

Snudd på men det är ju ingen bekräftelse på något eftersom "GIGABYTE Aorus" är den enda texten som finns på bilden.

Permalänk
Medlem

Det låter som att hela Z370 är något ihopkok man gjort lite snabbt, eller missat göra i Z270, för det är löjligt lite skillnad mellan dem, och inga H370 tex ska lanseras än. Dessa kommer istället med Z390 som då ska ersätta denna. Lägg till "1151-2"... som verkligen inte är genomtänkt. De kunde lätt gjort en 1152 och bara lagt till en dummy pinne iaf som känner av vad det är.

Så.. vf är poängen att köpa ett moderkort, med ett chipset som verkar inte bli verken framåt eller bakåt kompatibelt, och inte har någon annan fördel utom att man kan sätta in en CPU (som i sin tur inte heller är kompatibel med något annat), där hela iden är att ersättare cannon-lake kommer göras på en ny nod, sämre än Coffee Lakes (tills den mognat den med)?

*sniff... sniff* "I smell bull-shit..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det låter som att....[text]

Vad låter som det?

Permalänk
Avstängd

Hur mycket kan de där saftiga moderkortet landa på? Jävligt snyggt med belysningarna, vågar ju inte titta på något pris däremot

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Verkar måttligt intressant för dom som har Skylake eller nyare, inget direkt nytt att komma med. Behöver man många kärnor får man bättre prestanda för mindre pengar från Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Saknar G1 och det där Gigabyte ''ögat''

Enligt mig mycket bättre än den där örnen..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Det låter som att hela Z370 är något ihopkok man gjort lite snabbt, eller missat göra i Z270, för det är löjligt lite skillnad mellan dem, och inga H370 tex ska lanseras än. Dessa kommer istället med Z390 som då ska ersätta denna. Lägg till "1151-2"... som verkligen inte är genomtänkt. De kunde lätt gjort en 1152 och bara lagt till en dummy pinne iaf som känner av vad det är.

Så.. vf är poängen att köpa ett moderkort, med ett chipset som verkar inte bli verken framåt eller bakåt kompatibelt, och inte har någon annan fördel utom att man kan sätta in en CPU (som i sin tur inte heller är kompatibel med något annat), där hela iden är att ersättare cannon-lake kommer göras på en ny nod, sämre än Coffee Lakes (tills den mognat den med)?

*sniff... sniff* "I smell bull-shit..."

Haha, ja vad är poängen med ett moderkort utom att man kan sätta i en CPU? Det finns nog inte mycket annat. Å andra sidan kan du ju inte köra CPUn utan heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill tro att Coffee Lake innebär en hyfsad uppgradering mot föregångarna iom att det även behövs ett nytt moderkort. Konstig lansering annars då jag har svårt att se hur särskilt många konsumenter vill lägga pengar på båda CPU och MB för några ynka 10-14% prestandaökning. Sådant kanske man som företag kan syssla med när de står utan konkurrens.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Snudd på men det är ju ingen bekräftelse på något eftersom "GIGABYTE Aorus" är den enda texten som finns på bilden.

Förutom texten uppe i hörnet där det står datum och lite text så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Verkar måttligt intressant för dom som har Skylake eller nyare, inget direkt nytt att komma med.

Mjo, brukar vara så nuförtiden när Intel släpper en ny generation.
Sitter man på mindre än 3 generationer gammal hårdvara är det knappt lönt att uppgradera för prestandans skull. Skulle väl vara eventuella features man är intresserad av eller för att man tycker ny hårdvara är kul som man uppgraderar isåfall.

Cannon Lake introducerar iallafall 6C/12T till ett vettigt pris (för att vara Intel), så det är ju alltid något iallafall.

Är dock själv ganska sugen på att uppgradera, dock sitter jag ju på 5 generationer gammal hårdvara.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vilken panik det har blivit intel tvingas släppa 2 serier samma år. Sedan lämmar de alla som trodde de köpte en bra serie (7 serien) vind för våg utan möjlighet för uppgradering och med CPUer som går varma om du inte bryter garantin och delida CPUn. Har svår att först varför folk fortfarande väljer Intel då de hela tiden tvingar kunderna att köpa nytt moderkort när det endast skulle räcka med cpu.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vilken panik det har blivit intel tvingas släppa 2 serier samma år. Sedan lämmar de alla som trodde de köpte en bra serie (7 serien) vind för våg utan möjlighet för uppgradering och med CPUer som går varma om du inte bryter garantin och delida CPUn. Har svår att först varför folk fortfarande väljer Intel då de hela tiden tvingar kunderna att köpa nytt moderkort när det endast skulle räcka med cpu.

Min samlade bild av det hela är att tillräckligt många tycker att flest IPC vid en given klockfrekvens trumfar allt, sen får det tydligen vara hur dyrt, låst, och varmt det vill.

Själv älskar jag multitrådad prestanda och tycker att det är där som framtida fokus bör ligga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är detta ett fenomen för mig? 5 Oktober för 7 år sedan hände nånting så jag gick vidare i livet och har bara blivit starkare och starkare för varje år sedan dess och Coffee-Lake ska lanseras just på den dagen och jag som är på jakt efter 8700k dessutom.

Jag är chockad och väldigt skakig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Vill tro att Coffee Lake innebär en hyfsad uppgradering mot föregångarna iom att det även behövs ett nytt moderkort. Konstig lansering annars då jag har svårt att se hur särskilt många konsumenter vill lägga pengar på båda CPU och MB för några ynka 10-14% prestandaökning. Sådant kanske man som företag kan syssla med när de står utan konkurrens.

Själv tror jag att de som sitter på Sandy eller Ivy känner lite ryckningar i köpfingret.
Det är nog de som i första hand kommer uppgradera. Förut har det knappast varit lönt att uppgradera från Sandy eller nyare. Men nu får man trots allt en modern plattform och 2 extra kärnor.
Hade jag haft en 2500k till exempel så hade jag nog tyckt att det var ett bra tillfälle för uppgradering. Nu har jag Skylake och eftersom jag bara spelar så känns det helt onödigt att byta moderkort och CPU för att få 2 kärnor till.
Sitter man på en hyfsat modern i7a och bara spelar så klarar man sig nog ett par år framåt. Kanske när Intel börjar släppa 8c/16t CPUer i konsumentsegmentet eller när 6 kärnor faktiskt blir användbart för spel i större utsträckning så kan det vara värt att uppgradera.
Just nu sitter iaf jag lugnt i båten då jag inte behöver mer CPU i dagsläget. Kanske blir uppgradering när Ice Lake eller generationen efter det dyker upp (eller motsvarande AMD såklart)

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Snusfri

Jag sitter med en 2600K och kommer att bygga nytt i Oktober.
Står fortfarande i valet mellan 8700K och 7920X då jag spelar, renderar i Daz Studio, redigerar i Photoshop samt encodar x264/x265.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

@THB: Sitter själv på en 2700k, är väl dags för mig också

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Många 2500k och 2600k som kommer slinka ut på marknaden snart😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

@THB

@BlueDevil

2600K här också, nu börjar det bli dags! Presterar i7 8700k bättre i spel än motsvarande Ryzen så blir det ett köp, annars blir det kanske en ryzen. Synd att Nvidias volta är en tid bort bara, GTX970 till GTX1170 hade varit nice.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Dags att gå från första generationens i7 970 processor till en 8700k då strax xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Själv tror jag att de som sitter på Sandy eller Ivy känner lite ryckningar i köpfingret.
Det är nog de som i första hand kommer uppgradera. Förut har det knappast varit lönt att uppgradera från Sandy eller nyare. Men nu får man trots allt en modern plattform och 2 extra kärnor.
Hade jag haft en 2500k till exempel så hade jag nog tyckt att det var ett bra tillfälle för uppgradering. Nu har jag Skylake och eftersom jag bara spelar så känns det helt onödigt att byta moderkort och CPU för att få 2 kärnor till.
Sitter man på en hyfsat modern i7a och bara spelar så klarar man sig nog ett par år framåt. Kanske när Intel börjar släppa 8c/16t CPUer i konsumentsegmentet eller när 6 kärnor faktiskt blir användbart för spel i större utsträckning så kan det vara värt att uppgradera.
Just nu sitter iaf jag lugnt i båten då jag inte behöver mer CPU i dagsläget. Kanske blir uppgradering när Ice Lake eller generationen efter det dyker upp (eller motsvarande AMD såklart)

Klart det rycket i köpfingret, det har krampat rejält det senaste året. Jag sa ju att jag VILL tro att det är en uppgradering mot i7-7700K, för då blir det ett köp direkt

Samtidigt så känns det rimligt att det borde vara en större uppgradering mellan Kaby och Coffee än det var mellan Skylake och Kaby, speciellt då man nu tvingas byta MB. Ingen gillar ju att bli mjölkad, speciellt inte nu när det finns konkurrens på marknaden. Att göra det nu, och dessutom så uppenbart borde ju vara att skjuta sig själv i foten.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Skall bli skönt att byta ut min 4690k även om den är klockad till 4.6.
Den håller helt enkelt inte måttet i flertalet UE4 Vr spel.

Frågan är om man skall sikta på 8700k eller 8600k. Med 6 kärnor känns det inte som att hyper-threading kommer vara nämnvärt användbart. Speciellt inte när det bara är ett fåtal spel som är väl optimerade för 4 kärnor. och de borde överklocka ungefär lika.

Permalänk
Medlem

Är det jag som börjar bli gammal, eller är inte dagens "top end"-plattformar väldigt dyra?
Jag betalade (ur minnet) under 5000:- för en 4770k och ett spänstigt moderkort från Asus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant o se hur mycket mer prestanda det ger gentemot den 3770K man har idag. Och om priset är motiverat.

Kräver ju även nya minnen denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min samlade bild av det hela är att tillräckligt många tycker att flest IPC vid en given klockfrekvens trumfar allt, sen får det tydligen vara hur dyrt, låst, och varmt det vill.

Själv älskar jag multitrådad prestanda och tycker att det är där som framtida fokus bör ligga.

Ja alla är vi olika med olika behov.

Själv anser jag att fördelarna med hög IPC fortfarande ger mer prestanda för en klar majoritet av datoranvändare världen över än med en cpu som kräver rejält trådade applikationer eller flera simultana.

Kommer detta att ändras med tiden. Troligen, men den tiden är inte här för majoriteten av användarna än.

En 8700k kommer tex inte ta hem de rejält multitrådade testen i de testsviter de flesta hårdvarusidor använder för att testa en cpu inom olika scenarion.
Men jag skulle inte bli förvånad om den kommer "vinna" fler av de totala antalet tester än den "förlorar".

Sedan är det upp till var och en att bestämma vad som passar en själv bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja alla är vi olika med olika behov.

Själv anser jag att fördelarna med hög IPC fortfarande ger mer prestanda för en klar majoritet av datoranvändare världen över än med en cpu som kräver rejält trådade applikationer eller flera simultana.

Kommer detta att ändras med tiden. Troligen, men den tiden är inte här för majoriteten av användarna än.

En 8700k kommer tex inte ta hem de rejält multitrådade testen i de testsviter de flesta hårdvarusidor använder för att testa en cpu inom olika scenarion.
Men jag skulle inte bli förvånad om den kommer "vinna" fler av de totala antalet tester än den "förlorar".

Sedan är det upp till var och en att bestämma vad som passar en själv bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är väl så att som många påpekat så finns det idag ingen CPU som är "bäst" för alla oavsett vad man gör utan det beror helt enkelt på vad man gör hur man bör välja sin CPU.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är väl så att som många påpekat så finns det idag ingen CPU som är "bäst" för alla oavsett vad man gör utan det beror helt enkelt på vad man gör hur man bör välja sin CPU.

Och valet har inte precis blivit lättre på sistone. AMD och Nvidia har ju pratar om GPGPU i snart ett decennium, under den största delen av perioden har det hänt väldigt lite utanför superdatormarknaden på den punkten.

Finns en rad orsaker till att det gått trögt, dels är marknaden splittrad mellan CUDA, OpenCL (som snart går in i Vulkan) och nu även Metal (tyvärr droppade Apple OpenCL till förmån för deras eget Metal).

CUDA är begränsat till Nvidia men var ändå det som användes mest då det var tekniskt bättre än OpenCL. OpenCL 2.0 rättade i stort sätt till det gapet men det släpptes först mitten av 2013, så rätt färskt (Nvidia lade till OpenCL 2.0 stöd först i början av detta år).

OpenCL 2.0 verkar ändå har varit en väldigt viktig version, det lade även till en rad saker som Intel och ARM-tillverkarna haft på sin önskelista då det möjliggjorde en rad optimeringar när CPU och GPU delar RAM.

De senaste åren har vi sett Adobe lägga till GPGPU i de flesta av sina program, Blender har haft CUDA-stöd en tid och får i kommande v2.79 fullvärdigt OpenCL stöd. Ett RX480/GTX1060 är i de flesta fall runt dubbel så snabb som toppmodellerna i HEDT-segmentet på rendering, så rätt bra boost

Ett problem dGPUer haft med GPGPU har varit att storleken på problemet måste få plats i VRAM. Den restriktionen är logiskt sett löst i Pascal och Vega som båda fått HW-stöd för att dra in "vanligt" RAM i adressrymden GPUn direkt ser. Fysiskt sett har man ändå potentiellt ett bandbreddsproblem, kanske finns en poäng med framtida PCIe-standard ändå?

Så vad är problemet här då relaterat till CPU? I applikationer som är GPGPU-optimerade tar typiskt GPUn (eller någon annan form av accelerator, OpenCL är inte begränsat till GPU) hand om det som har massiv parallellsim medan CPUn för ta hand om de seriella bitarna.

Det har fått lite lustiga effekter i t.ex. Blender och flera av Adobes programvaror, tabellen för After Effects såg inte riktigt ut så här innan programmet blev GPGPU-optimerat, 4 kärnaga modellerna var då chanslösa. Den optimala CPUn är inte längre de med många CPU-kärnor som är lite lägre klockade utan det är maximal enkeltrådprestanda som betyder allt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Verkar måttligt intressant för dom som har Skylake eller nyare, inget direkt nytt att komma med. Behöver man många kärnor får man bättre prestanda för mindre pengar från Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad pratar du om, bättre prestanda ur en Ryzen än en 8700k?
En 7700k är redan idag är bäst i singeltrådat och 8700k ökar prestandan i multitrådat med 50%.
I runda tal.

Finns ingen Ryzen som matchar det.