Permalänk
Medlem

QAM och symbols/s

Hej!
Behöver lite hjälp att förstå QAM och symbols/s.
Jag har en uppgift att göra i datakommunikation som lyder: Vid ett tillfälle använder man sig av 256-QAM downstreams. 256-QAM kräver ett SNR på 30dB. Skissa i en graf maximal räckvidd vid hastigheterna 256 kbit/s, 512 kbit/s, 2Mbit/s, 8Mbit/s, 24 Mbit/s.
Jag tänker såhär på 256 kbit/s:
256 kbit=256 000 bitar/s.
256-QAM ger 8 bits per symbol.
Sen fastnar jag på hur jag ska använda själva symbolerna och samtidigt få med SNR.

Skulle någon vilja förklara hur man ska gå tillväga för att räkna ut detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabinary:

Hej!
Behöver lite hjälp att förstå QAM och symbols/s.
Jag har en uppgift att göra i datakommunikation som lyder: Vid ett tillfälle använder man sig av 256-QAM downstreams. 256-QAM kräver ett SNR på 30dB. Skissa i en graf maximal räckvidd vid hastigheterna 256 kbit/s, 512 kbit/s, 2Mbit/s, 8Mbit/s, 24 Mbit/s.
Jag tänker såhär på 256 kbit/s:
256 kbit=256 000 bitar/s.
256-QAM ger 8 bits per symbol.
Sen fastnar jag på hur jag ska använda själva symbolerna och samtidigt få med SNR.

Skulle någon vilja förklara hur man ska gå tillväga för att räkna ut detta?

Har du inte missat att ta med något från en tidigare del av uppgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabinary:

Hej!
Behöver lite hjälp att förstå QAM och symbols/s.
Jag har en uppgift att göra i datakommunikation som lyder: Vid ett tillfälle använder man sig av 256-QAM downstreams. 256-QAM kräver ett SNR på 30dB. Skissa i en graf maximal räckvidd vid hastigheterna 256 kbit/s, 512 kbit/s, 2Mbit/s, 8Mbit/s, 24 Mbit/s.
Jag tänker såhär på 256 kbit/s:
256 kbit=256 000 bitar/s.
256-QAM ger 8 bits per symbol.
Sen fastnar jag på hur jag ska använda själva symbolerna och samtidigt få med SNR.

Skulle någon vilja förklara hur man ska gå tillväga för att räkna ut detta?

inte för att vara den! men du är lite otydlig! räckvidd ? wifi ? om wifi så använder man 7bits då 1 bit är fec! hur står bandbredd har vi att jobba med , subcarriers ? effect? 100mv(20dbm) ? osv
som sagt frågan är en aningen ospecifik !

Permalänk
Medlem

Sorry, här kommer resten av uppgiften.

Frekvensområdet för downstream delas in i flera delkanaler om 4 kHz där varje delkanal kan
överföra 4000 symboler/sekund. Varje delkanal moduleras sedan med lämplig
modulationsmetod (man använder alltid samma modulationsmetod i alla delkanaler).
Sändningseffekten i varje delkanal är 0,1 mW och mottaget brus kan uppskattas till –100 dBm i
varje delkanal. Man behöver också ett viss givet ett signal/brus-förhållande (SNR) beroende på
vald modulationsmetod Kopparkabelns dämpning är frekvensberoende och kan i vårt exempel
tecknas: Dämpning/km L=10+8,0*f [dB/km]

Permalänk
Medlem

omvandla din 0.1 mW till dBm

brusnivå - 100 dBm, krav 30 dB S/N vilket gör att funktionella gränsen är satt vid -70 dBm

sedan har du din dämpning per km ekvation.

du bör klara resten

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

omvandla din 0.1 mW till dBm

brusnivå - 100 dBm, krav 30 dB S/N vilket gör att funktionella gränsen är satt vid -70 dBm

sedan har du din dämpning per km ekvation.

du bör klara resten

Det där med brusnivån kopplar jag inte riktigt

Permalänk
Medlem

BUMP!

Behöver också hjälp med denna uppgift

Permalänk
Medlem

@Sellsynt: Hur långt har du kommit på denna uppgift? Jag har kommit en bit på vägen nu men är lite osäker på om jag tänkt rätt

Permalänk

Sen fråga, men är det någon som har ett bra svar?
Jag har fått det till 5,85km
QAM 256 = 8 bitar/symbol
8 kanaler på 256 kbit/s
f=4000x8 =32kHz = 0,032MHz
L= 10+8,0x0,032 = 10,256
S=0,1 mW >> -10 db >>> -10 - (-100) = 90db >> 90-30 = 60db
60/10,256=5,85km

Har jag tänkt rätt?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hector Falk:

Sen fråga, men är det någon som har ett bra svar?
Jag har fått det till 5,85km
QAM 256 = 8 bitar/symbol
8 kanaler på 256 kbit/s
f=4000x8 =32kHz = 0,032MHz
L= 10+8,0x0,032 = 10,256
S=0,1 mW >> -10 db >>> -10 - (-100) = 90db >> 90-30 = 60db
60/10,256=5,85km

Har jag tänkt rätt?

Undantaget att uppgiften verkar sakna information eller kräva ett antagande gällande bärvåg eller transmissionsfrekvens.
Du har gjort antagandet att det är från 0 kHz och sedan uppåt, inga spärrband eller liknande. Kanske rimligt med tanke på den smala information som getts i uppgiften.

Att approximera dämpningen med den sämsta frekvens är helt rätt förfarande, man får dock se upp så att det inte uppstår några roliga reflexionsfenomen eller dämpning i kabeln vid den valda frekvensen. Det verkar vara utanför scope i denna uppgiften.

Jag skulle uppmana till att vara noggrann med enhet, db (dB) är inte samma sak som dBm.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin