"Bygga" en exterhårddisk

Permalänk
Medlem

"Bygga" en exterhårddisk

Tjenare
Ja rubriken kanske inte är så lysande men låt mig förklara vad jag är ute efter.

Jag vill "bygga" en extern hårddisk, kabinett med 2-4 hårddisk platser, Ej nätverk.
Jag tänker använda den till mitt xbox då 1TB börjar bli lite (detta sa man inte för 10 år sedan)

Mina frågor är:

Vilken kabinett rekommenderar ni?
Vilken typ av hårddiskar passar bäst av 5400 eller 7200
Hur stabilt är en RAID nuförtiden

Känner mig smått gammal och omodern när jag skriver detta men Back to Basic.

Tack så länge.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på att stoppa in ett par diskar i en låda och sen dra ut en usb-kabel mot att ha ett logikkort som har stöd för RAID osv

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DukeBuse:

Tjenare
Ja rubriken kanske inte är så lysande men låt mig förklara vad jag är ute efter.

Jag vill "bygga" en extern hårddisk, kabinett med 2-4 hårddisk platser, Ej nätverk.
Jag tänker använda den till mitt xbox då 1TB börjar bli lite (detta sa man inte för 10 år sedan)

Mina frågor är:

Vilken kabinett rekommenderar ni?
Vilken typ av hårddiskar passar bäst av 5400 eller 7200
Hur stabilt är en RAID nuförtiden

Känner mig smått gammal och omodern när jag skriver detta men Back to Basic.

Tack så länge.

Om du ska använda en hårddisk till ett xbox där 1TB inte räcker. Räcker det inte med 4TB på en disk? Annars finns det ju ännu större diskar. Måste du ha 2 eller fler diskar till ett xbox?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter onödigt komplicerat att få det att funka med en xbox, det kräver ju i så fall en "usb-raidkontroller" som fungerar fristående men en låda som kanske funkar fristående på en xbox är https://www.komplett.se/product/776439/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag alltid vill överdriva när det gäller saker och ting

Men det som ni rekommenderar är att man köper en disk extern disk på 4TB istället för att köpa en extra "låda" och fylla med diskar.

Permalänk
Medlem

Kan du inte byta ut den interna disken mot en på 4tb och formatera till xboxet istället bara?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Kan du inte byta ut den interna disken mot en på 4tb och formatera till xboxet istället bara?

Man kan göra det, men garantin slutar gälla plus att all support gällande xboxet upphör. Kollade lite på det först men det inte lite jobbigare att fixa.

På Xbox 360 Elit var det betydligt lättare, lyft ett lock in med HDD färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DukeBuse:

Jag känner att jag alltid vill överdriva när det gäller saker och ting

Men det som ni rekommenderar är att man köper en disk extern disk på 4TB istället för att köpa en extra "låda" och fylla med diskar.

WD säljer fortfarande recertified 6 TB extern ganska billigt (125 €)
https://www.wdc.com/en-ie/products/wd-recertified/my-book-new...

De har 4 TB också men 6TB var aningen lägre pris / TB på dessa. Räcker det med 6TB så är ju detta enklare och billigare än många mindre diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

WD säljer fortfarande recertified 6 TB extern ganska billigt (125 €)
https://www.wdc.com/en-ie/products/wd-recertified/my-book-new...

De har 4 TB också men 6TB var aningen lägre pris / TB på dessa. Räcker det med 6TB så är ju detta enklare och billigare än många mindre diskar.

Är sidan grön att beställa ifrån? (Dum fråga kanske)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DukeBuse:

Är sidan grön att beställa ifrån? (Dum fråga kanske)

Ja det är Western Digital som driver den. Jag köpte 3 diskar därifrån för en månad sedan och det var helt problemfritt. Recertified innebär att det är returer som tillverkaren har testat som OK efter att de sett över dem. Jag kommer absolut att köpa mer därifrån om behovet uppstår.

EDIT: Nu står det "Notify when available" på 6TB modellen så kolla på 4TB istället, där verkar det fortfarande finnas kvar diskar att köpa.
https://www.wdc.com/en-ie/products/wd-recertified/my-book-new...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja det är Western Digital som driver den. Jag köpte 3 diskar därifrån för en månad sedan och det var helt problemfritt. Recertified innebär att det är returer som tillverkaren har testat som OK efter att de sett över dem. Jag kommer absolut att köpa mer därifrån om behovet uppstår.

EDIT: Nu står det "Notify when available" på 6TB modellen så kolla på 4TB istället, där verkar det fortfarande finnas kvar diskar att köpa.
https://www.wdc.com/en-ie/products/wd-recertified/my-book-new...

Bästa med dom där diskarna är att du kan knäcka caset och sen sätta in dom i en vanlig dator.
Billigt HDD med andra ord

1290kr för 6TB är inte illa pinkat.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Bästa med dom där diskarna är att du kan knäcka caset och sen sätta in dom i en vanlig dator.
Billigt HDD med andra ord

1290kr för 6TB är inte illa pinkat.

Just den modellen sägs vara ganska svår att öppna skalet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Just den modellen sägs vara ganska svår att öppna skalet på.

Jag gjorde det, va inga problem. Det är klipps så du får ta något både öppefrån och underfrån att benda lite så att klipsen släpper.
Den drar man bara ur hårddisken med allt ut ifrån skalet.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V