Första arbetsintervju, Klädsel och allmänna tips?

Permalänk
Medlem

Nu är jag försent ute med mitt tips men någon annan kanske kan ta vara på det. Just runt IT-tjänster frågor de ofta vad man gör om man stöter på ett problem och rätt svar nästan för enkelt för att vara sant.

Man söker det på Google

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Blev nyss informerad att jobbet är mitt! Börjar faktiskt redan imorgon.

Riktigt spännande!

Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

Grattis! hoppas det går bra för dig!
Var de fina kläder som gjorde susen?

Permalänk
Skrivet av Matsson:

Blev nyss informerad att jobbet är mitt! Börjar faktiskt redan imorgon.

Riktigt spännande!

Tack för alla tips!

Supergrattis! Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson:

Blev nyss informerad att jobbet är mitt! Börjar faktiskt redan imorgon.

Riktigt spännande!

Tack för alla tips!

Grattis!

Vad blev det för tjänst?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson:

Blev nyss informerad att jobbet är mitt! Börjar faktiskt redan imorgon.

Riktigt spännande!

Tack för alla tips!

Grattis! Lycka till...glöm inte att ha kul på jobbet!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Hel och ren,

Grattis till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson:

Konstaterade detta själv. Varför sätta på en fasad under intervjun och lura arbetsgivaren att man är en annan person. Jag gick dit, var mig själv. Tryckte på att jag var kompetent för jobbet, har goda och breda it kunskaper. Det är ju det viktiga. Har jag inte kunskaperna att utföra jobbet men har en fasad arbetsgivaren gillar. Då har man ju satt sig i skiten rejält.

Blev chinos och en skjorta, enkelt och bra. Blir jag nu anställd är jag redan medveten att hoodie och liknande är ok då jag fick träffa flera anställda som arbetar med samma position jag ansökte till. Men klä upp sig lite och visa att man är villig att lägga ner lite tid på att se bra ut är absolut värt det nu när jag ser på det i efterhand!

Instämmer. Givetvis behöver man inte klä upp sig till tänderna, men man ska väl inte heller glömma att det faktiskt är en gest av respekt att anstränga sig lite extra inför en intervju. Så länge du inte är totalt överklädd, vilket istället visar på att du inte har koll på läget, är det faktiskt positivt om intervjuaren förstår att du gjort det. Jag tror du landade rätt där.

Att vara ren och hel räcker egentligen, men jag hade nog också valt en casual skjorta, men kanske bytt ut dina chinos mot ett par mörka jeans, om jag sökte jobb på ett ställe där man går i hoodie. Givetvis ser man också till att resten av en själv går i linje med detta; trimma skägget om du har, slätrakad annars, kamma dig, se till att kliva upp i god tid innan intervjun så du inte ser helt nyvaken ut, ingen prilla inne om du snusar, etc. Gör dig helt enkelt av med eventuella onödiga sluskattribut du normalt sett har.

Annars är det inte så jäkla svårt. Ta fram ditt bästa uppförande, var glad och trevlig, och var aktiv i diskussionen (läs: var absolut inte rädd för att själv ställa frågor), utan att för den sakens skull ta över den.

Sen tycker jag inte man ska vara rädd att ta ett jobb man inte klarar av till hundra procent direkt. Arbetsgivaren fattar också att du inte kommer vara lika effektiv dag ett som snubben som hade jobbet de senaste tio åren innan du fick det. Det kommer ta längre tid, du kommer behöva hjälp med vissa moment, och du kommer också att få det. Det viktiga är väl att man tror sig kunna klara av att lära sig jobbet inom rimlig tid.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!