Amerikansk återförsäljare tillämpar prispålägg för att skrämma bort miners

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Så om man köper en produkt som de garanterar ska kunna gå i xxxxMhz får man skylla sig själv om kortet går sönder. För man köpte ett kort som var billigare än konkurenten som garanterade samma xxxxMhz för 1000kr mer? Den ena kylde sinna VRM den andra påstod det bara.

Det är konsument produkter ja. Men som du sa. Marknad och efterfrågan. Tydligen är efterfrågan på lågkvalitesprodukter som marknadsförs som produkter som ska vara generella för stor för att tillverkarna ska våga skriva ut att de inte är tänkta för att användas.

såldes ju exakt samma rx kort, samma kylare o allting fast med olika label för väldigt varrierande priser. Varför något betalade 500-1000kr mer för att det stod OC eller boost eller nåt på förpackningen och kortet var smått överklockat i bios istället för sw förbryllar mig än idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det handlar nog mycket om att göra kunderna nöjda, eftersom nöjda kunder återkommer. Och fler kunder bör rimligtvis ge mer inkomster, för många köper nog mer än bara ett grafikkort när de väl är igång att uppgradera eller bygga nytt. Finns inga grafikkort att köpa så kanske kunderna struntar i hela köpet och blir missnöjda, även om det egentligen inte är återförsäljarnas fel.

Nä, man kan väl som utomstående bara spekulera. Det alla kan vara överens om är att det åtminstone är uträknat på något vis.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Förstår att tillverkarna kan ha långsiktiga planer kring ekosystem, önskad kundkrets, etc, men återförsäljaren? Vad tusan bryr han sig? Där kan det väl rimligen bara vara antal sålda enheter över tid som spelar någon roll, inte vem som köper dem, och till vilket syfte? Om något borde väl storköp gynna återförsäljaren, mindre administration per sålt kort.

Eller handlar det kanske om att miners i allmänhet kör skiten ur korten 24/7, och att det leder till fler returer, eller nåt i den stilen?

Det har nog att göra med lojaliteten mot återförsäljare av kunder. Det vill säga att den som köper ett grafikkort hos en återförsäljare också har en hög sannolikhet att återvända till samma återförsäljare för framtida köp av produkter i övriga segment.

Men det är bara spekulationer från min egna sida

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då har jag en annan idé. I Samsungs telefoner så får du ju inte garanti om du trippar Knox, har jag för mig. På liknande sätt skulle man kunna ha en flagga i korten som sätts om det använts till mining, då blir det ju typ såhär:

"Varsågod och köp och använd hur du vill, men du får ingen garanti om kortet används på felaktigt sätt, såsom mining".

Ja jo, på hårddiskar har man ju log på användning.
Borde kanske gå att skriva att mer än 2-3dygns 100% belastning tyder på annat än stabilitetstest. Samt hur ofta detta har hänt. Samt max temp hur ofta det har hänt och under hur lång tid. Det skulle gå skulle behöva läggas i en egen krets på kortet kanske.
Min erfarenhet är inte att gpun går sönder utan andra delar runt om kring. Men i teorin borde det gå. Hur det eventuellt påverkar prestanda vet jag inte med pooling.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Off:
Jag har lyckats paja något eller om det var två kort g80 och g92 tror jag med folding@home
Det borde räknas som samma som kryptofarming eller hur?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det har nog att göra med lojaliteten mot återförsäljare av kunder. Det vill säga att den som köper ett grafikkort hos en återförsäljare också har en hög sannolikhet att återvända till samma återförsäljare för framtida köp av produkter i övriga segment.

Men det är bara spekulationer från min egna sida

Är det inte också så att om en person köper ut hela återförsäljarens lager på GTX 1070 så betyder det att många andra som vill köpa hela riggar i delar inte har tillgång till grafikkortet. Det gör i sin tur att potentiell kund då vänder sig till en annan återförsäljare och köper då grafikkort samt alla andra delar till riggen samtidigt?

Att grafikkortet blir sålt gillar väl återförsäljaren, problemet är att miners endast köper grafikkorten medan en privatperson köper grafikkort samt komponenter?

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dumsnuten:

Är det inte också så att om en person köper ut hela återförsäljarens lager på GTX 1070 så betyder det att många andra som vill köpa hela riggar i delar inte har tillgång till grafikkortet. Det gör i sin tur att potentiell kund då vänder sig till en annan återförsäljare och köper då grafikkort samt alla andra delar till riggen samtidigt?

Att grafikkortet blir sålt gillar väl återförsäljaren, problemet är att miners endast köper grafikkorten medan en privatperson köper grafikkort samt komponenter?

Det är nog också en del i pusslet som du säger! Det finns flera anledningar till att en återförsäljare kanske inte gillar miners som kunder.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

varför i helskotta tror ni dem ser det som ett problem att de sålt slut alla grafikkort? Skitbra för amd som haft det tufft senaste åren. Nu har dem råd att kämpa vidare.

begränsa mining, snacka om sossetänk. AMD skapade till och med drivrutiner för mining läste jag, varför skulle dem göra något så idiotiskt som att försöka stoppa deras rekordföesäljningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är snarare så att många här vill ha kortet. Då känns det orättvist att bara några få som beställde först får alla kort, även om de bara var några få som beställde rubbet. (oberoende om det var för mining eller för att säja vidare till högre pris.)
Samt att vi vill att AMD ska få bra reklam då de behöver det samt är förtjänta av det.

Så om det inte finns några kort att tillgå så blir det dålig reklam. Djungeltelegrafen är stor. Vi här på SweC har koll men alla andra i min närhet frågar mig, brorsan eller de andra i som jobbar som dem har.

Jag tycker man inte ska begränsa något men vill man ha pengar så måste man prioritera.
Tänker inte dra in politik här men om man som max kan tillverka 1000st kort 8h. Så kommer det 1001 kortet bli väldigt dyrt. Men 2000st på 8h kanske kostar samma. Man 2001st blir dyrt igen. Sen fabriker och kompetens. Prioritering.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Borde inte Sweclockers ha en egen forumdel för just miners. Även där handlar det ju en hel del om clockning och hur man når bäst resultat/watt.
Tror att det skulle bli en uppskattad del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja jo, på hårddiskar har man ju log på användning.
Borde kanske gå att skriva att mer än 2-3dygns 100% belastning tyder på annat än stabilitetstest. Samt hur ofta detta har hänt. Samt max temp hur ofta det har hänt och under hur lång tid. Det skulle gå skulle behöva läggas i en egen krets på kortet kanske.
Min erfarenhet är inte att gpun går sönder utan andra delar runt om kring. Men i teorin borde det gå. Hur det eventuellt påverkar prestanda vet jag inte med pooling.

I slutändan får det väl då bli en avvägning med hur dyrt det är att sätta in typ en TPM-krets på varje kort jämfört med hur mycket RMA på grund av mining kostar dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då har jag en annan idé. I Samsungs telefoner så får du ju inte garanti om du trippar Knox, har jag för mig. På liknande sätt skulle man kunna ha en flagga i korten som sätts om det använts till mining, då blir det ju typ såhär:

"Varsågod och köp och använd hur du vill, men du får ingen garanti om kortet används på felaktigt sätt, såsom mining".

Det finns redan en tillverkare som varnat för att garantin kan ryka om kortet används felaktigt t ex för mining, länk.

Omformulerade,kunde missuppfattas.
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Låter skumt, även miners behöver ju en burk att stoppa in korten i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Blir du trött på att företag gräver guld ur gruvor i bergmalmen också?

Det är väl så att svårighetsgraden ökar med totala mängden beräkningskraft, och att detta kommer väl till nytta genom ökad säkerhet in absurdum?

Ungefär som att guldhalten sjunker proportionellt mot hur mycket malm som bryts.

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I slutändan får det väl då bli en avvägning med hur dyrt det är att sätta in typ en TPM-krets på varje kort jämfört med hur mycket RMA på grund av mining kostar dem.

Ja, låter faktiskt vettigt, men tråkigt att man inte kan göra kort som håller till samma pris. TPM lär ju vara billigare än RMA om det är stora RMA förfrågningar.

EDIT:
Jag är inte så mycket för TPM, till annat än virtualisering och liknande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Det finns redan en tillverkare som varnat för att garantin kan ryka om kortet används felaktigt t ex för mining, länk.

Off:
Jo, fast som fler av oss frågar. Hur vet det att det var det som dödade kortet?
Kändes som en allmän friskrivning.

Edit:
Något med Inno3D är att de faktisk skriver ut att deras kort inte är gjorda för mining. Dvs 24/7 användning ful belastning. De har poängterat det rakt upp och ner.
Off:
Skulle vara intressant att se hur länge de skulle hålla på ett internetcafé i Peking med dygnetruntspelande personer på internetcaféerna, men då får de ju IOFS villa då mellan matcherna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att det står max 1 eller 2 per kund även i svenska butiker när de säljs på rea eller om det är brist på produkten. Det här är bara ett elakare sätt att skriva det på. Vad de menar är "max 2 per kund". Ingen normalt funtad kommer att köpa dem för 10000$.

Själv tycker jag att man ska få använda hårdvaran hur man vill när man köpt den. Att sätta konstgjorda spärrar är att hindra utvecklingen men visst det kan väl vara ett sätt att få sålt sina speciella miner-kort. Men risken är att det spärrar "legitim" användning eftersom GPGPU inte enbart används för mining.

Men om man jämför med hårddiskar då som någon nämnde. Vore det OK med en flagga som sätts om man använt sin hårddisk mer än x timmar om dagen och därmed förverkar garantin? Ja men vadå, har du satt en konsumentdisk istället för en NAS-disk i din NAS då får du räkna med att garantin är förbrukad. Eller ännu värre råkar sätta den i en server, oh ve och fasa! Sedan att disken i servern troligtvis mår bättre av jämn sval temperatur utan massa kallstarter har ingen betydelse. Men hur är det? Om tillverkaren ser att jag haft min hårddisk igång 24/7 och det inte är en server/NAS-disk, har jag förbrukat garantin i förtid då menar ni?

En GPU som används för mining är ofta underklockad och undervoltad för att vara så energieffektiv som möjligt. Powerlimit dras ner till kanske 70% för att inte slösa onödig energi. Den sitter i jämn temperatur med bra kylning för att hålla länge. Den kan hålla i många år eftersom den körs så gynnsamt. Jag tycker inte detta borde vara något problem för garantin, en produkt ska hålla att användas.

Apropå spärrar. Det syns redan på GTX 1060 3GB att man redan infört "spärrar" för mining på gamingkort. Alla GTX 1060 3GB som säljs numera har hynix minne som är tämligen värdelöst för mining men det påverkar inte spelprestandan så mycket. Minerkorten som är baserade på GTX1060 får samsung minne och vips har de 30% bättre prestanda i mining. Om det är bra eller dåligt kan man tycka olika om (påverkar troligen vissa spel negativt).

Men konstgjorda spärrar är inget nytt. Nvidias proffskort avsedda för beräkningar fungerar i virtuella maskiner med hardware passthrough. Däremot gamingkorten har en funktion som försöker detektera om de sitter i en virtualiserad dator och stänger av drivrutinen om så är fallet. Finns sätt att kringgå sådant men tillverkarna försöker med sådana "fulknep" för att få sälja samma sak till högre pris. Själv tycker jag det vore bättre om man hade prestanda som säljargument istället. "Kolla här, vår produkt är tokmycket bättre för ditt användningsområde jämfört med vårt billigare alternativ". Men massa fulspärrar gör ju folk bara förbannade.

Men i slutändan är det ändå köparen som väljer vad som ska köpas. Om det finns två produkter att välja mellan, den ena med massa spärrar och den andra utan spärrar så vet jag vilken jag helst väljer. Men man kan ju styra med priset också. Är den spärrade produkten hälften så dyr kanske man väljer den billigaste. Men det gäller att man då informerar om vilka spärrar som finns så man slipper missnöjda kunder.

Upplever att AMD är bättre. De släpper optimerade drivrutiner för mining. Deras vanliga grafikkort funkar i virtuella miljöer. De jobbar med öppna drivrutiner för Linux. De är helt enkelt mera vänliga mot sina kunder. Men så är det brist på deras grafikkort också. Men förhoppningsvis tjänar de mer pengar på denna strategi i slutändan vilket bör gynna alla när de får råd att utveckla bättre produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Off:
Jo, fast som fler av oss frågar. Hur vet det att det var det som dödade kortet?
Kändes som en allmän friskrivning.

Edit:
Något med Inno3D är att de faktisk skriver ut att deras kort inte är gjorda för mining. Dvs 24/7 användning ful belastning. De har poängterat det rakt upp och ner.
Off:
Skulle vara intressant att se hur länge de skulle hålla på ett internetcafé i Peking med dygnetruntspelande personer på internetcaféerna, men då får de ju IOFS villa då mellan matcherna.

Sant,man kan inte säga med säkerhet exakt vad som hade ihjäl grafikkotet. Men faktum kvarstår enligt länken : en tillverkare har redan börjat varna. Då är det inte alltför vågat att gissa fler kanske kommer göra likadant.

OnTopic : som någon nämnde tidigare, så var det ett ganska smart drag (medvetet eller ej) att sätta priset till $10 000/styck vid beställningar av 3 eller fler grafikkort. PR-värdet måste vara enormt när det uppmärksammats långt utanför USAs gränser.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

begränsa mining, snacka om sossetänk.
Skickades från m.sweclockers.com

Precis, men det är många som är uppväxta med sosse-kultur här tyvärr. Reglera allt och låt den starka staten bestämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Något med Inno3D är att de faktisk skriver ut att deras kort inte är gjorda för mining.

Inno3D har historiskt haft dålig kvalitet så jag är inte direkt förvånad

Permalänk
Medlem

Va fan.. Kan förstå att butiker inte är så sugna på att korten de säljer går 24/7 då de finns större risk för att de går sönder under garanti tiden... Vet inte hur butiker ställer sig mot AMD/NVIDIA? är det butiken som får stå för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om tillverkaren ser att jag haft min hårddisk igång 24/7 och det inte är en server/NAS-disk, har jag förbrukat garantin i förtid då menar ni?

De tillvärkare av SSD diskar skriver att man har antingen så eller så lång garanti eller så eller så många skrivningar. Om skrivningarna inträffar innan garantitiden så har garantitiden tagit slut.

Därför brukar det specificeras per disktyp t.ex SSD fallet omskrivningar eller år.
På HDD brukar man ta timmar eller år på då t.ex lagren åldras då skivornas snurrar och elektroniken, den delen som ska väcka disken kan inte vara i strömsparläge t.ex.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21107-samsung-tillkannager-s...
Dåligt exempel men läs raderna under Warranty. 5år eller 200 TBW eller 5år 400TBW.
Nu har vi lagar om fabrikationsfel i Sverige så om den skriver over 200 TBW utan att ha gjort det kan vi klaga men tlllverkarens garanti är endast dessa siffror.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Borde inte Sweclockers ha en egen forumdel för just miners. Även där handlar det ju en hel del om clockning och hur man når bäst resultat/watt.
Tror att det skulle bli en uppskattad del.

De sitter ju på en guldgruva och gräver guld till deras privata mining-konton. De vill förmodligen inte avslöja för mycket kring detta, då jag antar att det kan vara hemligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som jag tidigare påpekat så borde det ju gå att lägga in spärrar som gör grafikkortet rejält söligt när ett mining-mönster känns igen. Så svårt ska det inte vara att få bukt med.

Föreslår du en mjukvaruspärr? Nä nu jävlar har helvetet frysit till is.

La till en smiley så inlägget inte uppfattas fel
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtreme-G:

Det är väl så att svårighetsgraden ökar med totala mängden beräkningskraft, och att detta kommer väl till nytta genom ökad säkerhet in absurdum?

Ungefär som att guldhalten sjunker proportionellt mot hur mycket malm som bryts.

Jo men det blir ju självreglerande. För stor svårighetsgrad gör att lönsamheten minskar (fler arbetare delar på samma inkomst). När lönsamheten minskar läggs det ner gruvor. Då blir det färre arbetare som delar på samma inkomst. Lönsamheten går då upp igen eftersom svårighetsgraden minskar och det slutar på precis på gränsen till olönsamt.

Om priset på en kryptovaluta går upp då ökar också lönsamheten och svårighetsgraden går så småningom upp eftersom fler vill tjäna pengarna vilket gör att lönsamheten minskar igen. Det är ungefär som när guldgruvor läggs ner så blir tillgången på guld lägre vilket gör att priserna går upp vilket gör det mer lönsamt att bryta malm med lägre guldhalt o.s.v.

Om det sker en plötslig prishöjning blir det en obalans. Det ser ut som man kan tjäna massor, folk investerar i gruvor och börjar bryta för allt de är värda. Det blir fler som ska dela på samma kaka och det tar ett tag att återställa balansen igen. Detta hände i våras men nu har det återställts som det var innan ruschen. Blir det ett plötsligt stort prisras kommer det säljas av en massa miningriggar för att balansen ska återställas igen på en lägre nivå. Är det inte lönsamt så slutar man.

Så beräkningskraften motsvarar ett värde. Förr i tiden skulle det finnas en guldreserv som motsvarade papperspengarnas värde. Men sedan kom man på att arbetskraft är ju också ett värde och betalar man arbetare för att jobba så får pengarna ett värde. Man måste jobba för att få dem. Så alla sedlar vi har i plånboken har ett bakomliggande värde i arbetande människor. När det gäller kryptovaluta är det arbetande grafikkort istället.

Men om folk började få betalt i kryptovaluta för sitt arbete så kanske man kunde byta ut grafikkorten mot arbetande människor? Jag menar det kanske går att ersätta guldreserven även när det gäller kryptovaluta? Å andra sidan kan mycket arbete ersättas av maskiner. Kanske kan man låta grafikkorten forma en superdator som gör nyttigt arbete som man får betalt för istället för att bara räkna för räknandets skull? Jo det finns sådana projekt också. Gridcoin är ett exempel på detta. Detta borde man kunna mina utan dåligt samvete om nu någon skulle känna att mining är dåligt.

Jag tror mining kommer bli jättebra till slut. Tyvärr är vi mest på nivån "mynten ska motsvara sitt värde i guldet som är i dem" just nu men så småningom kommer det bli så mycket mera. Men det krävs att kryptovaluta börjar användas mera för att vi ska komma dit.

Permalänk
Medlem

Haha vilken diskussion...
Företagen producerar allt de kan och det räcker just nu inte till - det kan väl bara vara bra för framtiden, med nyanställningar, ekonomisk trygghet eller stabilitet (gäller kanske mest AMD) och en utveckling för grafikkortens användning som helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Höj priset, så fungerar det på alla andra marknader. Vill inte gamers betala marknadspriset synd för dem.

Problemet jag ser är att folk köper lågkvalitesprodukter kör dem konstant 100% och sedan klagar på att de ej tål detta och reklamerar, när produkterna aldrig var byggda för detta för första början.

Nyaste snabbaste kortet från AMD! Alla spel på ultra inställningar och mer energieffektiv än något annat grafikkort! (OBS, Garanti gäller enbart vid max 2 timmar spelande/dag). ?

Nyaste i7 7GHZ från Intel, snabbast hittills! (OBS, Max 1 kärna och 50% användning åt gången annars ryker garantin!)

Självklart kan man inte lita på billigare delar lika mycket som dyra enterprise server grejer, men att säga att en dator inte är gjord för att köra för fullt är BS.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Blir du trött på att företag gräver guld ur gruvor i bergmalmen också?

På dom som spränger bort ett helt berg eller gräver enorma kratrar i landskapet, så lite trött blir man..
men det är mer miljöförstöring. Inte att använda energi som i princip går att producera oändligt mycket av.

Ontopic borde det inte gå att ha ett minne på grafikkortet (BIOS?) som sparar hur många timmar kortet har gått och från vilket datum... borde väl inte vara omöjligt. Sedan ingen garanti om kortet använts x antal timmar. Måste kanske mäta hård belastning i x antal timmar, men borde väl inte vara omöjlighet att lagra den infon?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Nyaste snabbaste kortet från AMD! Alla spel på ultra inställningar och mer energieffektiv än något annat grafikkort! (OBS, Garanti gäller enbart vid max 2 timmar spelande/dag). ?

Nyaste i7 7GHZ från Intel, snabbast hittills! (OBS, Max 1 kärna och 50% användning åt gången annars ryker garantin!)

Självklart kan man inte lita på billigare delar lika mycket som dyra enterprise server grejer, men att säga att en dator inte är gjord för att köra för fullt är BS.

Eller varför ej ta bilar som exempel.
Alla bilar registrerade efter den 1:a januari 2010 levereras med 7-åriga garantin. Garantin gäller för bilar i privat bruk samt tjänste- och förmånsbilar. Inte för bilar i kommersiellt bruk, då gäller nybilsgarantin i 3 år eller 15 000 mil, det som först inträffar.
http://www.kia.com/se/aga/kias-servicelofte/faq/

Ikea badrumssaker :Garantin gäller enbart för hemmabruk
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/kundservice/produktinformation/g...

Stekpanna: Gäller ej Proffionell bruk
http://www.xn--hushllsmaskiner-klb.se/produkt/stekpanna-proline-24cm

Alltså produkter har en viss kvalite som avspeglar sig i pris, prestanda och ljudkvalite. För den som bryr sig om kvalite så har grafikkorttillverkare såna kort, som dessutom har stabila drivers. Men den stora skaran vill inte betala ett par tusen kronor extra för ett grafikkort som kanske presterar 20% emot de andra, låter 20% så mycket och kostar 20% mer.

Det handlar alltid om rätt kvalite för rätt kund.

*edit*
Man kan filosofera hur fel det är att en bil som går dygnet runt som taxibil, i stadstrafik med hastiga rörelser inte får ha lika många års garanti som en bil som knappt gör 300mil om året och mest står i ett garage.

Garanti per år är ett kasst mått, men det används ofta av praktiska själv. Egentligen borde garanti vara driftlängd på i nästan allt. Jag har en bekant som är löpare på elitnivå, han försökte byta in 6månader gamla skor, han blev nekad. Med motiveringen att han springer mer på en dag än vad vissa gör på ett halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Precis, men det är många som är uppväxta med sosse-kultur här tyvärr. Reglera allt och låt den starka staten bestämma.

Förklara gärna vad som är sossiga regleringar med att ett privat företag på en fri marknad tar egna beslut om hur dom ska sälja sina produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Precis, men det är många som är uppväxta med sosse-kultur här tyvärr. Reglera allt och låt den starka staten bestämma.

Fast nu är det ju företagen som vill begränsa detta.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR