Kommuner får stänga ute äldre diesel- och bensinbilar

Permalänk
Avstängd

Kommuner får stänga ute äldre diesel- och bensinbilar

http://www.aftonbladet.se/bil/a/bpEXv/gront-ljus-for-dieselfo...

Alliansen har givit bidrag och förmåner för att folk ska köpa nya rena bilar för ett par år sen och nu drar sossar och miljöpartister bort mattan helt för folk och låter kommunerna stoppa äldre bilar på vissa gator.
Jag tycker synd om folk som hämtade ut en ny bil och nu plötsligt inte kommer kunna köra den överallt. Andrahandsvärdet på dessa bilar kommer förmodligen dyka rejält så fort reglerna införs 2020.

Miljöpartiet säger att man inte kan stå bakom att barn blir sjuka för att de andas in de farliga avgaserna.

Är det inte underbart?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kul för budfirmor och liknande.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

http://www.aftonbladet.se/bil/a/bpEXv/gront-ljus-for-dieselfo...

Alliansen har givit bidrag och förmåner för att folk ska köpa nya rena bilar för ett par år sen och nu drar sossar och miljöpartister bort mattan helt för folk och låter kommunerna stoppa äldre bilar på vissa gator.
Jag tycker synd om folk som hämtade ut en ny bil och nu plötsligt inte kommer kunna köra den överallt. Andrahandsvärdet på dessa bilar kommer förmodligen dyka rejält så fort reglerna införs 2020.

Miljöpartiet säger att man inte kan stå bakom att barn blir sjuka för att de andas in de farliga avgaserna.

Är det inte underbart?

Vet du mer exakt vilka bilar det gäller?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Haha, landet styrs av en bunke tomtar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

http://www.aftonbladet.se/bil/a/bpEXv/gront-ljus-for-dieselfo...

Alliansen har givit bidrag och förmåner för att folk ska köpa nya rena bilar för ett par år sen och nu drar sossar och miljöpartister bort mattan helt för folk och låter kommunerna stoppa äldre bilar på vissa gator.
Jag tycker synd om folk som hämtade ut en ny bil och nu plötsligt inte kommer kunna köra den överallt. Andrahandsvärdet på dessa bilar kommer förmodligen dyka rejält så fort reglerna införs 2020.

Miljöpartiet säger att man inte kan stå bakom att barn blir sjuka för att de andas in de farliga avgaserna.

Är det inte underbart?

Jag är inte så orolig. Köper jag en NY diesel så är den förhoppningsvis inte GAMMAL!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

"– Det är inte acceptabelt att barn blir sjuka bara av att andas luften, säger hon." Vad bra att folk kan fortsätta köra dubbdäck inne i centrum 24/7 då.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Fanimej på tiden. Bort med den smutsiga dieseln.
Under de 20 åren jag arbetade som bilmekaniker undrade jag alltid varför Dieslarna fick spy ut så mycket medans alla klankade på bensinmotorerna.
Bort med Dieseln i städerna...och Smogen och lukten med den.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

"– Det är inte acceptabelt att barn blir sjuka bara av att andas luften, säger hon." Vad bra att folk kan fortsätta köra dubbdäck inne i centrum 24/7 då.

Du vet väl om att dubbdäggmyten redan är spräckt va? Det är endast politikerna som inte fattat.
https://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

https://www.rac.co.uk/drive/advice/know-how/euro-emissions-st...

Antar det där gäller generellt.
Isf tolkar jag det som att bensinbilar äldre än 2009 och diesel äldre än 2014 ligger i zonen där de blir förbjudna?
Bensin bilarna är alltså 11år eller äldre när förbudet kommer och diesel är 6 år eller äldre?

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir nån form av undantag för entusiastbilar etc. Blir ju tråkigt om jag inte ens får köra min gamla jänkare längre.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hoppas det blir nån form av undantag för entusiastbilar etc. Blir ju tråkigt om jag inte ens får köra min gamla jänkare längre.

Tråkigt för dig, men det är ju exakt sådana bilar som inte borde få rulla om man tänker på miljö och hälsa.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Fanimej på tiden. Bort med den smutsiga dieseln.
Under de 20 åren jag arbetade som bilmekaniker undrade jag alltid varför Dieslarna fick spy ut så mycket medans alla klankade på bensinmotorerna.
Bort med Dieseln i städerna...och Smogen och lukten med den.

Dock så är det så att dom äldre dieselbilarna som har svart sot och stinker är bättre för en människa än dom nya dieselbilarna.

I de gamla bilarna är avgaspartiklarna så stora att de fastnar i näshår och luftvägarna ner, medans de nyare effektivare dieselbilarna "slår sönder" dropparna mer och därmed skapar partiklar som är mindre än PM1, och dessa går inte bara ända ner i lungorna utan även ut i blodet, och det är där problemen blir.

Det är förövrigt samma med dubbdäcken, visst blir det partiklar av de, men även här så snackar vi PM2.5 och PM10, och dessa är inte så farliga som påstås i tidningar, det är mest staten som inte vill behöva lägga ny asfallt hela tiden på vägarna då dubbarna nöter mer.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hoppas det blir nån form av undantag för entusiastbilar etc. Blir ju tråkigt om jag inte ens får köra min gamla jänkare längre.

Måste tyvärr hålla med... finns ju få länder som har så många "raggarbilar" per invånare som Sverige.

Även om det är roligt att glida runt i så skitar dom ju ner duktigt! Ska dom förbjuda dieslar äldre än 2014 så får dom ju förbjuda
gamla V8:or som drar 3l/mil också.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Avstängd

Jag vill också ha extra bidrag för att jag cyklar 24/7, jag har ej bil eller körkort..vad får jag för ''klapp på ryggen''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Kanske en större insats för miljö och folkhälsa än entusiastbilförbud vore om man förbjöd dataspelandet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det inte underbart?

jo, men det är alldeles för sent med 2020, förbjud dom imorrn istället!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vet du mer exakt vilka bilar det gäller?

Ingen aning men det gäller dieselbilar som inte klara Euro6 och bensin, etanol och gas som inte klarar Euro5. Har inte någon exakt koll på vilka bilar och modeller det gäller.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag är inte så orolig. Köper jag en NY diesel så är den förhoppningsvis inte GAMMAL!

Om du läst det jag skrivit så menar jag att den som köpte en ny bil för ett antal år sen som då också gavs bidrag för då kan bli förbjuden att köra på vissa vägar 2020.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxF:

Måste tyvärr hålla med... finns ju få länder som har så många "raggarbilar" per invånare som Sverige.

Även om det är roligt att glida runt i så skitar dom ju ner duktigt! Ska dom förbjuda dieslar äldre än 2014 så får dom ju förbjuda
gamla V8:or som drar 3l/mil också.

Som jag förstår så kommer det endast gälla vissa vägar liknande dubbdäcksförbudet. Hur det sen ska kontroleras är en annan sak. Det smidigaste är nog helt enkelt att sätta upp kameror som läser av reg skylten och skickar ut böter till den som har en äldre bil. Sen är det som med hastighetskameror, ska man bötfälla föraren eller bilägaren?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Regeringen får gärna sabba för bensin & diesel bilister, men då vill jag se en duktigt kraftig subvention på etanol bilar. Klipp skatten och höj halten till E95+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

"– Det är inte acceptabelt att barn blir sjuka bara av att andas luften, säger hon." Vad bra att folk kan fortsätta köra dubbdäck inne i centrum 24/7 då.

Justdetja, den där dubbdäcksmyten igen ja.

Minns jag inte helt fel så är en stor bidragande orsak till partiklar som roar sig uppe i luften från bromsar på bilarna.
Får en ju att fundera på hur miljövänligt det är med folk som kastar sig ut på övergångsställen av principsak för att markera mot bilförare..
(Eller bara av ren okunskap.)

(Stött på flertalet sådana, både som bilförare men även i bekantskapskretsen..)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Justdetja, den där dubbdäcksmyten igen ja.

Minns jag inte helt fel så är en stor bidragande orsak till partiklar som roar sig uppe i luften från bromsar på bilarna.
Får en ju att fundera på hur miljövänligt det är med folk som kastar sig ut på övergångsställen av principsak för att markera mot bilförare..
(Eller bara av ren okunskap.)

(Stött på flertalet sådana, både som bilförare men även i bekantskapskretsen..)

Precis, slitage av vägbanor, däck och bromsar och som pricken över i:et importerad härlig luft från ex. Polen.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hoppas det blir nån form av undantag för entusiastbilar etc. Blir ju tråkigt om jag inte ens får köra min gamla jänkare längre.

Varför skulle gamla äckliga bilar undantas ?
Bor själv i jänke-bältet och måste stå ut med stanken från dessa en stor del av året.
Gissar på att under soliga sommardagar så är över 50% av trafiken här gubbar i gamla jänkebilar (eller HD's utan ljuddämpare...) som sitter och kör runt-runt i centrum, i jakt på en svunnen tid antar jag.
Och att köra veterandieslar året om är snudd på praxis i vissa kretsar, med traditionella svarta moln bakom såklart.

Nej fram med krav på avgasrening även för dessa bilar, finns inga bra anledningar till att undanta veteranare.
Framförallt jänkare har det ju otroligt enkelt med bolt-on insprutning och katalysatorer.
Som bonus går bilen bättre och ombyggnaden sparas nog rätt snart in på sopparäkningen.

Har man en så unik bil att en ombyggnad inte är möjlig så får man söka dispens eller nåt, med kraftigt begränsad årlig körsträcka.
Och vill man vara sur gubbe och ändå köra orenat så se till att skatten blir så hög att det inte lönar sig (>10kkr året).

Tycker det är märkligt att så många kan lägga 200kkr på att restomodda utsidan på sin bil, men inte lägga 20kkr på att modernisera motorn (Holleys EFI kit kostar $1000, plus kattar).

Missförstå mig rätt här.
Det är hur kul som helst med hobbybilar, men väldigt många av dom (här iaf.) går som bruksbilar stora delar av året.
Skattebefriat och utan besiktningskrav (på 50+ år gamla bilar fr.o.m maj 2018) är ju inte direkt bra när bilarna går tusentals mil om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om du läst det jag skrivit så menar jag att den som köpte en ny bil för ett antal år sen som då också gavs bidrag för då kan bli förbjuden att köra på vissa vägar 2020.

Det jag menar är att 2020 så är det inte längre tal om "ett par år" äldre bil som är det ordval du använde, utan en bil som är minst 8 år gammal. Bilar som säljs idag (hoppas jag) är väl ändå Euro 6 klassade?
I kontrast utgör den 8 år gamla motorparken uppskattningsvis mindre än 5% av bilbeståndet. Av 5% dessa utgör dieselbilar knappt en tredjedel fördelade över landet. Bilar som sedan länge haft sin största värdeminskning.

Det handlar dessutom om gator i stadsdelar och inte vägar, undantaget känsliga områden, om du kan acceptera min definition för att ge en lite mer nyanserad bild så folk inte tror det blir körförbud på E4:an. Den som vet att han kommer behöva passera dessa zoner köper sig en godkänd bil eller planerar sin transport på andra sätt.

Jag tror inte det blir så fruktansvärt orättvist eller ekonomiskt katastrofalt för bilisterna ändå i slutändan. Något måste göras och varken du eller jag kommer frivilligt avstå bekvämligheter för det höga nöjets skull.

Källa: Trafikanalys SCB

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det jag menar är att 2020 så är det inte längre tal om "ett par år" äldre bil som är det ordval du använde, utan en bil som är minst 8 år gammal. Bilar som säljs idag (hoppas jag) är väl ändå Euro 6 klassade?

Från första September 2015 måste alla nya bilar vara Euro 6-klassade men sannolikt har även bilar innan det datumet samma klass och även fler bilar än de som uppfyller kraven utan att vara officiellt klassade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför skulle gamla äckliga bilar undantas ?

Missförstå mig rätt här.
Det är hur kul som helst med hobbybilar, men väldigt många av dom (här iaf.) går som bruksbilar stora delar av året.
Skattebefriat och utan besiktningskrav (på 50+ år gamla bilar fr.o.m maj 2018) är ju inte direkt bra när bilarna går tusentals mil om året.

De flesta jag känner som håller på med gamla bilar, har faktiskt bättre skick på bilarna än vad de flesta tillverkare har på de nya bilarna som säljs. Visst det finns ett par undantag som bekräftar reglerna!

Men om vi nu ska gå in på ren fakta, så. En nyare volvo börjar bli så rutten i både motor & kaross redan efter ca. 5-8 år att jag & ett flertal andra mekaniker tycker att dom bilarna borde inte ha fått säljas. Medans våra egna gamla härkar ifrån 60 & 70-talen fortfarande är så pass friska i motorer & karosser att besiktningspersonalen står & småflinar när vi kommer med bilarna. Ändå så är det våra brukisar & inte det vi kallar för klassiker. Även om andra även kallar våra bruksbilar för klassiker.

Det läggs bara nog med energi på brukisarna för att dom ska kunna köras året om.

Och ja, det handlar om gamla PV/Amazon/140/240.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem

På denna sida kan ni kolla vilken miljöklass som din och andra bilar har http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag vill också ha extra bidrag för att jag cyklar 24/7, jag har ej bil eller körkort..vad får jag för ''klapp på ryggen''

De kan du få med. Tror de är 300kr på deklarationen

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag tycker inom storstäder så kan man förbjuda privatbilism i själva stadskärnorna.
Det kräver dock att.kommunen ger förutsättningar att det är möjligt och inte bara ett.förbud rakt av.
Jag är.för att man värnar om miljön men man ska inte samtidigt ställa till det så det blir svårt för många människor.
Jag tror dock att alla kommer få dra ner sin bekvämlighetsstandard för att allt ska vara genomförbart tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du vet väl om att dubbdäggmyten redan är spräckt va? Det är endast politikerna som inte fattat.
https://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack

Kanske skulle läsa artiklarna där forskare som gjort rapporterna Collin refererar till själva (!) dementerar hans påståenden. Collin är en motorjournalist som gillar dubbdäck. Om du vill veta hur det förhåller sig fråga dem som verkligen sitter på sakkunskapen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag vill också ha extra bidrag för att jag cyklar 24/7, jag har ej bil eller körkort..vad får jag för ''klapp på ryggen''

Du får betala moms för din cykel medan de med bil får betala fordonsskatt, trängselavgift och bränsleskatt. Och så moms på det. Ditt "bidrag" ligger i att ditt transportval inte blir straffbeskattat.

Jag har inga problem med förbud av vissa fordonstyper på vissa gator, men det finns gränser för vad som är rimligt. Om en stor del av problemet är partiklar som slits upp från vägen blir det knappast bättre av att vi köper eldrivna bilar som väger avsevärt mer p.g.a. batterierna och accelererar snabbare. Gör något klokt och fokusera på att höja trängselavgiften för förmånsbilar istället så vi kan bli av med dessa jäkla nackabor* som tar bilen in till jobbet vid centralen. Att försvåra för nyttotrafiken gör nog ingen glad, så rikta in er på de som faktiskt inte behöver ta bilen till jobbet.

*eller andra närförortsbor

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10