Ethernet saknar giltig ip-konfiguration

Permalänk
Medlem

Ethernet saknar giltig ip-konfiguration

Hej! Igår när jag skulle starta datorn så har jag ingen internetåtkomst. Börjar felsöka och får fram att den inte har giltig ip-konfiguration. Testat att starta om routrar, Switchar ominstallerat drivrutiner mm. Inget hjälper. Och alla andra enheter funkar med kabel och wifi i huset och om jag sätter i en usb wifi sticka kan jag få nät den vägen. Någon som vet hur man löser detta?

Permalänk
Medlem

Kolla inställningar på anslutningen, under tcp/ip vill du troligen ha DHCP valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Kolla inställningar på anslutningen, under tcp/ip vill du troligen ha DHCP valt.

På routern? Routern sitter inte innan min dator utan bara fiber of och switch

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Kolla inställningar på anslutningen, under tcp/ip vill du troligen ha DHCP valt.

Kollade routern och som jag såg var DHCP på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa med en annan TP-kabel?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av exarel:

Kollade routern och som jag såg var DHCP på

Skickades från m.sweclockers.com

Det som han menade var troligen att du går in på nätverksanslutningar, högerklicka på ethernet, välj egenskaper och sedan dubbelklicka på TCP/IP i listan.
Då borde du kunna välja att du ska få både IP och DNS automatisk.
Testa med detta om det inte redan står på automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Testa med en annan TP-kabel?

Hjälpte inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarynoth:

Det som han menade var troligen att du går in på nätverksanslutningar, högerklicka på ethernet, välj egenskaper och sedan dubbelklicka på TCP/IP i listan.
Då borde du kunna välja att du ska få både IP och DNS automatisk.
Testa med detta om det inte redan står på automatiskt.

Det står redan på auto

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

någon som vet något annat det kan vara? Försökt med allt jag vet

Permalänk
Medlem

Flera hade det bekymret på jobbet - och verkar vara relaterat med win-uppdaterigen som kördes ut nu och man måste se till att uppdateringen har kört igenom fullt ut innan man kommer åt nätet igen, det skumma vara att nätverkskorten (alla, både luft och kabel slutade fungera medans vägen genom tex. laptop-dockan fortfarande fungerar... innan man startar om datorn och låter den göra färdigt uppdateringen - det verkar som att det gör något dumt i samband när den laddar ned uppdateringarna och förbereder för uppdatering innan datorn startas om....

Permalänk
Medlem

@xxargs: såg att det var någon uppdatering på windows så jag testar att uppdatera

Permalänk
Medlem

Kör ipconfig /release och sen ipconfig /renew

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Kör ipconfig /release och sen ipconfig /renew

Står då: An error occurred while renewing interface Ethernet : unable to contact your DHCP server. Request has timed out.

Permalänk
Medlem

hjälpte inte att uppdatera windows

Permalänk
Medlem

Prova netsh int ip reset (finns enkel variant utan kommando också)
https://support.microsoft.com/en-us/help/299357/how-to-reset-...

Permalänk
Inaktiv

Detta fungerade för mig när jag fick exakt samma problem en gång:

1. Testa fyll i manuella inställningar istället för auto.
(Gör som @Sarynoth sa för att kunna ändra detta, "gå in på nätverksanslutningar, högerklicka på ethernet, välj egenskaper och sedan dubbelklicka på TCP/IP i listan."). Välj sedan manuell ip och manuell dns. Fyll i en ip-address som ligger inom din routers subnet, fyll i subnet-mask vilket oftast är 255.255.255.0 och fyll i din routers ip. Som DNS kan du köra med googles, dvs: 8.8.8.8 och 8.8.4.4).
2. Tryck på verkställ och vänta tills anslutningen fungerar, vilket den borde göra efter någon minut om du fyllt i korrekta inställningar
3. Växla tillbaka till auto. Nu vet windows att din dhcp-server är den som du ställde in manuellt, så den kommer att testa denna först och då kommer det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Detta fungerade för mig när jag fick exakt samma problem en gång:

1. Testa fyll i manuella inställningar istället för auto.
(Gör som @Sarynoth sa för att kunna ändra detta, "gå in på nätverksanslutningar, högerklicka på ethernet, välj egenskaper och sedan dubbelklicka på TCP/IP i listan."). Välj sedan manuell ip och manuell dns. Fyll i en ip-address som ligger inom din routers subnet, fyll i subnet-mask vilket oftast är 255.255.255.0 och fyll i din routers ip. Som DNS kan du köra med googles, dvs: 8.8.8.8 och 8.8.4.4).
2. Tryck på verkställ och vänta tills anslutningen fungerar, vilket den borde göra efter någon minut om du fyllt i korrekta inställningar
3. Växla tillbaka till auto. Nu vet windows att din dhcp-server är den som du ställde in manuellt, så den kommer att testa denna först och då kommer det att fungera.

har försökt men jag tror jag kan för lite för att få det att funka. har skrivit in allt med ip adress mm men får det inte att funka

Permalänk
Medlem

Hade ett konstig problem med trådat om att standard gatewayen inte var tillgänglig.
Reparation fixade det och efter ett litet tag kom det tillbaka.
Efter att uppdaterat drivrutinerna så är det stabilt igen.
Fanns inga nyare via Windows Update utan fick hämta dem hos Realtek.
Tror att någon patch som har släppts nyss sabbar nåt med nätverket.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Hade ett konstig problem med trådat om att standard gatewayen inte var tillgänglig.
Reparation fixade det och efter ett litet tag kom det tillbaka.
Efter att uppdaterat drivrutinerna så är det stabilt igen.
Fanns inga nyare via Windows Update utan fick hämta dem hos Realtek.
Tror att någon patch som har släppts nyss sabbar nåt med nätverket.

testade att ominstallera hela Intel nätverks drivrutinerna. men det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Tror att någon patch som har släppts nyss sabbar nåt med nätverket.

Hmm undrar om det var därför min ISP inte kunde få det funka med 2 av mina routrar idag, jag uppdaterade windows precis innan.
Fick tillslut köra rak sladd in i datorn istället å det funkade. Ska leta lite mer om denna uppdateringen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Hmm undrar om det var därför min ISP inte kunde få det funka med 2 av mina routrar idag, jag uppdaterade windows precis innan.
Fick tillslut köra rak sladd in i datorn istället å det funkade. Ska leta lite mer om denna uppdateringen..

Verkar ju konstigt. Måste vara typ tvärtom för mig då då kabeln inte funkar men wifi funkar

Permalänk
Medlem

För mig fungerade Wifi men inte kabel.
Men om det är någon patch som har påverkat något i nätverksstacken så kan det ju slå lite olika beroende på hur drivrutinerna är skrivna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ethernetproblem ip-konfiguration

Har samma problem som beskrivs ovan och får också meddelandet "ethernet saknar giltig ip konfiguration" och har testat alla åtgärder, säkert 10 varianter, men inget hjälper. Ytterligare en stationär dator är uppkopplad via lankabel i annat rum, och båda datorerna går via Asus-router. Wifi fungerar som det ska, och även dator 2. När jag kopplar in en PS4 istället för den krånglande datorn fungerar även det lanuttaget. Den krånglande datorn är nästan ny. Den här omtalade windowsuppdateringen är tyvärr gjord och det gick tyvärr inte att backa uppdateringen. Otroligt tacksam för tips för att få det att fungera.

Permalänk
Medlem

Jag får internetåtkomst om jag kopplar ihop datorn med androidmobil som är anlsuten till wifinätverket. Kan jag på detta sätt "lura" datorn att acceptera ethernet via kabeln. Fortsatt mycket tacksam för all återkoppling

Permalänk

Löste det sig för dig? Har samma problem här med en win10 pc.

Permalänk
Medlem

Löst

@Mr Bonkers: Det löste sig till sist. Efter att försökt köra utan router fungerade det vid typ 5:e försöket och då accepterade datorn LAN-accessen. Därefter kopplade jag på routern igen och då funkade det.

Permalänk
Medlem

Samma problem

Sitter på min stationära dator med samma felmeddelande som ni, alltså "ethernet saknar giltig ipkonfig....". har testat alla möjliga release samt tips som denna tråd och andra har gett.

Min spec:

har ett fibermodem som är kopplat till en switch som skickar till min stationära dator men också iväg till routern.

Det har fungerat i många år och för 3 veckor sedan hände det första gången, sedan fungerade det dagen efter. Nu har jag dock varit bortrest och har samma problem igen.

Om jag kopplar samma kabel som jag har till min stationära till min laptop istället får jag samma meddelande, detta händer även när jag kör kabel mellan laptop och direkt till fibern. Men om jag tar och kopplar min laptop direkt till routern så funkar det utan problem.

Jag har testat statisk ip etc, någon som har någon mer idé?

Permalänk
Medlem

@shiftorn: Hur många IP ska du få från din leverantör egentligen? Som det verkar förut så har du haft två men nu bara ett? Saker att pröva:

1. Koppla in din laptop i switchen med samma kabel som du nu har till din router
2. Koppla in din dator i switchen med samma kabel som du nu har till din router
3. Koppla in din dator i router med samma kabel som du kopplade in din laptop med
4. Koppla in din laptop med samma kabel som du nu har från switchen till din dator

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: vet inte riktigt men vi har ett antal ip adresser då vi har flera mobiler och laptops kopplade med wifi som funkar. står på min router info att start ip ligger på 192.***.*.2 och slut på 192.***.*.254 så bör ha en del adresser att tillhandahålla.

Att testa de punkterna är lite svårt, nämligen så att vi har fibern och switchen nere i källaren (där jag också sitter) och har vår router två våningar upp.

Permalänk
Medlem

@shiftorn: Det där är privat IP(192.168.x.x) och det kan du ha hur många som helst typ. Genom att du kopplar in 2 utrustningar i din switch så krävs det att du har två publika IP. Möjligen det du har haft tidigare och att de nu har rättat till det och det är därför din dator inte fungerar nere i källaren där du har kopplat in den direkt i switchen. Du borde ha din router nere i källaren och sedan koppla in din dator i den och sedan sätta switchen där uppe, eller ännu bättre någon trådlös grunka för att få bättre trådlös anslutning på de andra våningarna.