Permalänk

delning av hårddiskar via en router

Halloj, är inte så insnöad på just den här biten.
Men om man köper en ny Asus router med usb ingång bak, kan man koppla sina usb diskar där bak och dela ut innehåll till de andra 4 datorerna man har kopplat till routern där bak via fast trådad kabel?

De borde ju funka ganska simpelt är jag nästan säker på, då går jag upp en nivå där jag inte längre vet riktigt: Om man kopplar ett gäng usb 2.5" bärbara hårddiskar via en usb hub med strömbrytare till varje ingång in till routerns usb ingång, kommer jag nu att kunna klicka på/av vilken hårddisk jag vill ska vara delat i mitt hemmanätverk? alltså kommer varje dator i hemnätverket att se den nya hårddisken utan att behöva starta om datorn o så.

Jag vill med andra ord kunna välja vilken hårddisk som ska matas in i routern och de ska dyka upp i alla datorer i nätverket utan strul...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Så det fungerar ja, du lägger till dem som nätverksenhet i "den här datorn"
Skulle dock inte vilja stänga av/så lå dem med strömbrytare hursomhelst. De kanske behöver avmonteras i routern först.

Permalänk

ok, men vinner jag något på om jag matar usb:n till routern istället för att jag matar en dator via usb istället, när de gäller streama 1080p videofiler via nätverket.

För eftersom jag har 4 datorer, skulle jag kunna använda dator 1 där alla mina hårddiskar är kopplade och dela allt via trådat nätverk genom den routern jag har nu..

är det mer tillförlitligt med hårddisk in till usb i routern än via dator 1?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Har man sådana behov skulle jag nog hellre titta på en NAS-lösning och ha dina USB-diskar som backup för NAS:en

Det har att göra att USB-diskar ofta inte är speciellt välkylda och går varmt vid kontinuerlig drift inne i sin kapsling, och att de ligger i sleepläge mellan sessionerna verkar heller inte hjälpa då temperaturväxling mellan vila och när den snurrar igång verkar slita på kretskorten och till slut så släpper någon lödning eller något annat...

I början på ett litet företag jag började på så hade vi en sådan lösning med en USB-disk på en router som gemensam arbets-diskyta och den disken var död inom knappt 1.5 år och det var med nöd och näppe jag han med sista backuppen på denna i någon slags tillnyktring innan den förföll i permanent galenskap - snurrtiden var nog bara i hundratal timmar och det var elektroniken som ballade ur först på själva hårddisken (och nej, det var inte en Seagate utan en WD element...).

Nu säger jag inte att det kommer att hända för dig då sådan är av statistisk natur, men jag vet att min första hemma-NAS som fylldes med 2TB WD-green diskar (med snabb parkering och därmed många load/unload) slaktade från just... WD-element... (och enstaka Seagate) och dessa gick jag väntade år efter år trots 24/7-snurr att de skulle gå sönder för att kunna byta till 4-TB-diskar någon gång - och hittills har bara en av dessa havererad (WD igen...) på en skumt sätt (dvs elektronikrelaterat, ej mekaniskt) trots att det är runt 45000 timmar och över 4.5 miljoner load/unload - de andra diskar är fortfarande hela och får bli arkivdiskar nu eftersom jag inte orkar att vänta tills de kraschar och behöver utrymmet med 4 TB-diskar mer...

Dagens moderna diskar är av så bra kvalitet att man inte behöver förvänta sig mekaniska bekymmer typ att det svarvar eller annat dumt som lagerhaveri - det är snarare på elektroniksidan - kretskorten som problemen uppkommer och för att hålla ned den delens slitage så bör man hålla temperaturen som jämn som möjligt och inte för varmt och att en disk snurrande 24/7 vid jämn temperatur kan mycket väl hålla lägre än en disk som startas och stoppas ofta på daglig nivå och kanske ännu mer ofta (och dess temperatur åker upp och ned hela tiden).

Jag vill tom. påstå att skall man stänga av en disk så skall den hållas avstängd åtskilliga dagar innan den startas igen - annars är det stor risk att den havererar fortare än en disk som står och snurrar 24/7 året om..

Kort sagt en USB-disk skall användas för backup - dvs. under några timmar/någon dag vara inkopplad och sedan ligga undanstoppat i ett antal veckor mellan backupgångerna.

Permalänk

ok, jag förstår de mesta och håller med.
jag förstår att en NAS är att föredra med en egen 3.5" HDD i den för att spela upp filer via nätverket.

En sak först, jag kommer nog inte använda varje disk mer än max 1 gång per vecka......

en sak jag inte hänger med på, om jag nu har ett par bärbara 2.5" diskar jag vill använda ibland, och köper en hub där de finns knappar för varje disk, vad skulle vara bättre/säkrare/hållbarare för mina diskar om jag pluggar in dom i en NAS via usb på baksidan?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Backupdiskar skall inte vara anslutning fysiskt till disken mer än tiden som krävs för backup - resten av tiden skall den vara fysisk åtskild från den utrustningen den var ansluten till (NAS, dator etc.) - dvs sladden helt bortkopplad från både USB och ev. spänningsmatning (för 3.5" diskarna)

Det är för att disken och dess innehåll skall vara oskadat trots att din elleverantör beslutade att skicka 400Volt i din NAS för att nolledaren släppte i din elstolpe utanför... ...eller att du får in en ransomware och filerna på diskarna blir krypterade för att USB-diskar är åtkomliga över nätverket (jag gissar att du hade tänkt dig detta) som nätverksvolymer.

Jag fick intrycket att 'vara spänningssatt' även om disken inte var i snurrande läge (i sleepläge) var en av faktorerna som förkortade livet på sagda disk till Routern.

och du måste ändå ha backup på datat som du har på NAS:en

Permalänk

jag vet ej om vi pratar samma sak.....

jag har 5st 2.5" usb 3.0 diskar, dessa innehåller mina videofiler...
jag vill ansluta någon av dessa diskar typ 1 gång/vecka och kolla en video.
som jag har det nu så tar jag en av diskarna och kopplat in till en dator via usb och kollar en video, när jag är klar, så avmonterar jag disken, och stänger av datorn.

nästa gång tar jag en annan disk och kopplar till en annan dator, osv osv....

så min fråga var egentligen, de kanske är bättre att ha alla diskar kopplade till EN specifik dator och dela dessa via nätverket till de andra datorerna, så slipper jag dra ut/in usb kabeln varje gång för varje dator.....

eller finns det ett bättre sätt så jag ska spara mina diskar på så de håller länge?

jag förstår att man kan köpa nas osv, och jag förstår att de finns bättre lösningar gällande hållbarhet osv...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Motståndet jag läser ut ur detta är att du vill inte ha filerna i dubbla kopior på två olika oberoende media som att investera i flera diskar (dvs. diskarna i din NAS) - och behålla dina nuvarande USB-diskar som just backupkopia till innehållet i NAS:en - och det kan man hålla på med, tills man förlorar någon eller flera av diskarna du nu använder.

När det händer så kommer du att finna att kostnaden för att dubbla diskytan för att ha backup är den billiga delen i haveriet, det dyra och ibland det omöjliga, är ersätta datat man förlorat i diskhaverierna!!.

Nu kanske du inte värdesätter dina arkiv med mediafiler så högt, för att du just nu anser dessa lätta att ersätta, men det brukar bli annan ljud i skällan när man en dag plötsligt står inför faktum att man inte kommer åt det som man självklart kunde komma åt en dag tidigare... och de torrent:s man använde tidigare finns inte i komplett skick längre...

Somliga människor måste uppleva det här att dataförlusterna svider inpå bara skinnet innan man tar det här med backup på allvar...

Permalänk

oj då ???

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |