AMD eller Intel i kommande nybygge? Ca 15-20k

Permalänk

AMD eller Intel i kommande nybygge? Ca 15-20k

Tjenare grabbar och tjejer!

Jag står i ett vägskäl.
Behöver råd och tips på vad man skall satsa på.
Sugen på ett nybygge då jag vet att det jag har nu inte kommer klara av kommande spel på höga inställningar.

Det skall vara en gaming dator, inte för stor burk men lagom stor för möjligtvis dubbla grafikkort.
Hört och läst så mycket olika om AMDs nya processorer och grafikkort, men vet med säkerhet att Intel har typ alltid varit bäst (fram tills nu?).

SÅ lite tips, gärna länkar till produkter.
Minst vattenkyld processor i systemet, som bäst hela datorn.

Tacksam för eran hjälp där ute!

//Hiblahiblan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiblahiblan:

vet med säkerhet att Intel har typ alltid varit bäst (fram tills nu?).

Njae, Intels processorer har verkligen INTE alltid varit bäst.

Amd har ju tidigare haft riktiga framgångar med t.ex:
K6-2
Athlon
Athlon xp
Athlon 64

Sen beror det ju på vad man hade tänkt använda datorn till. Idag är det svårt att bara säga att någon är "bäst".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaimor:

Njae, Intels processorer har verkligen INTE alltid varit bäst.

Amd har ju tidigare haft riktiga framgångar med t.ex:
K6-2
Athlon
Athlon xp
Athlon 64

Sen beror det ju på vad man hade tänkt använda datorn till. Idag är det svårt att bara säga att någon är "bäst".

Skickades från m.sweclockers.com

Och Opteron på 939-tiden...Intel dödaren :3

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Varför ska processorn prompt vara vattenkyld? Ryzen 5 1600 är en helt OK processor som fungerar helt OK att till och med köra överklockad med standardkylaren.

Jag skulle nog säga att idag är Ryzen-processorer från AMD nästan alltid bättre än Intels motsvarande för samma pris. Det är därför enklare att prata om var Intel slår AMD, än tvärtom.

Om du vill köra krävande spel i väldigt hög refresh rate så är Intel i7-7700K den processor som du ska välja. AMD:s processorer hänger inte med lika bra helt enkelt när det börjar hamna om riktigt höga bildfrekvenser som kräver typ 1080 Ti eller mer för att generera. Detta är mest tydligt i 1080p (men vem köper ett 1080 Ti för 1080p?) och är mätbart men inte lika tydligt i 1440p. I 4k är det sak samma, så där skulle jag köra AMD för den bättre applikationsprestandan och framtidssäkerhet med fler kärnor. Intels övertag i spel beror inte så mycket på om processorerna är bättre eller sämre, det beror mer på att de spel som finns på marknaden nu som utvecklats under de senaste åren är bättre optimerade för Intels arkitektur. AMD kommer bli bättre här med tiden, men det handlar om år, allt eftersom spel kan dra nytta av fler kärnor, snarare än månader.

I hela mellansegmentet är AMD:s processorer krona för krona mycket bättre än Intels. Hela Intels nuvarande i5 och i3-serier är stendöda, eftersom du bara får 4 trådar att spela på, vilket ger en mindre konsekvent framerate, även om genomsnittlig framerate kanske kan vara lite högre. Det betyder inte att Intels processorer i det här segmentet är dåliga, bara att AMD:s är bättre för samma pris. Med AMD får man i allmänhet en jämnare upplevelse.

Men i budgetsegmentet är det svårt att slå den konstant slutsålda Pentium G4560, som ger 2 kärnor / 4 trådar för ofattbart billiga 639 kronor, betydligt billigare än någon av AMD:s Ryzen-chip.

På grafikfronten är det värre. AMD har inget just nu som är särskilt intressant. Vega 64 går för varmt och går inte att få tag på till vettiga priser, och presterar varken bättre eller sämre än ett GTX 1080. Vega 56 är mer intressant, om det är sant att det presterar bättre än ett GTX 1070 till samma pris, och att det inte går lika varmt. Det kvarstår att se dock. RX 580 är på pappret ett ungefär lika bra eller bättre kort än ett GTX 1060 men det går inte att få tag på till ett vettigt pris på grund av mining. Just nu är det Nvidia som är bäst köp här i de flesta fall.

Undantaget är om man har eller vill köpa en skärm med FreeSync. Nvidia:s G-sync-teknik som är motsvarigheten till FreeSync är dyrare och inte lika vanligt förekommande i segmentet med billigare bildskärmar. Då kan det vara värt att köra AMD, men inte annars.

Permalänk

@pv2b: Behöver ju absolut inte vara vattenkyld processor, har det nu och har tyckt att det varit mycket smidigare och tystare därför det var en önskan.

4k är ju uppskattat, sitter nämligen med datorn kopplad till min tv, vilket antagligen inte är det bästa kan jag tänka mig men det är så jag har det nu.

Om man jämför med GTX 1080 Ti och Vega 64 känns det ju som att vega 64 är klart det billigare, vad jag hittat iaf, för ungefär samma egenskaper. Visst 1080 Ti är snäppet vassare men en rejäl slant dyrare. (Se Komplett.se för priser för Vega 64)

Om du skulle orka slänga ihop en dator att kika på hade det varit grymt, jag är som sagt öppen för det mesta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hiblahiblan:

@pv2b: Behöver ju absolut inte vara vattenkyld processor, har det nu och har tyckt att det varit mycket smidigare och tystare därför det var en önskan.

4k är ju uppskattat, sitter nämligen med datorn kopplad till min tv, vilket antagligen inte är det bästa kan jag tänka mig men det är så jag har det nu.

Om man jämför med GTX 1080 Ti och Vega 64 känns det ju som att vega 64 är klart det billigare, vad jag hittat iaf, för ungefär samma egenskaper. Visst 1080 Ti är snäppet vassare men en rejäl slant dyrare. (Se Komplett.se för priser för Vega 64)

Om du skulle orka slänga ihop en dator att kika på hade det varit grymt, jag är som sagt öppen för det mesta.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10662434/

Permalänk
Skrivet av hiblahiblan:

@pv2b: Behöver ju absolut inte vara vattenkyld processor, har det nu och har tyckt att det varit mycket smidigare och tystare därför det var en önskan.

4k är ju uppskattat, sitter nämligen med datorn kopplad till min tv, vilket antagligen inte är det bästa kan jag tänka mig men det är så jag har det nu.

Om man jämför med GTX 1080 Ti och Vega 64 känns det ju som att vega 64 är klart det billigare, vad jag hittat iaf, för ungefär samma egenskaper. Visst 1080 Ti är snäppet vassare men en rejäl slant dyrare. (Se Komplett.se för priser för Vega 64)

Om du skulle orka slänga ihop en dator att kika på hade det varit grymt, jag är som sagt öppen för det mesta.

pv2b slår huvudet på spiken är så läget ser ut. Vega 64 är en besvikelse hade förhoppningar om det men det kortet känns bara obekvämt pressat både tekniskt och strategiskt av AMD. Ska du jämföra så är de väl 1080 och inte 1080ti då det är ungefärlig prestanda som ett 1080, ett år efter 1080 kom, och kan värma ett vardagsrum utan problem. Känns som AMD bara släpper något för att ha något tills Navi är färdigt.

Permalänk

Köpråd

Tjenare allesammans!

Nytt datorbygge på g.
Ville höra era tycken om denna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10695418/dator

Ge mig smisk eller rosor.
Uppskattas!

MVH Hiblahiblan

Permalänk
Medlem

Bra solida komponentval. Byggde personligen en liknande I början av sommaren, men jag tog en Ryzen 1700 och klockade den till 4ghz. Gick stabilt direkt med Noctua NH-d15. Sparade några slantar på så sätt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem

Extremt överdimensionerat nätagg men annars har jag inget att kommentera på.

Permalänk

@Andreaz1: Tänkte kanske i framtiden med dubbla grafikkort, bara för en kul grej? Så jo, just nu, överdimensionerad

Permalänk

@kokkojambo: Är ju rätt dålig på det där med OC... Noctua NH-d15, vad e det?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska upp i så högt grafikkort som 1080 Ti så finns det risk för att Ryzen-processorn kan bli en flaskhals i höga frame rates.

Vad ska du göra med datorn? Ska den främst vara en speldator och om köpet kan vänta kan det vara smart att vänta och köpa en i7-8700K istället när den kommer ut (under förutsättningen att den presterar som förväntat).

Om du ska spela, har du isåfall tänkt dig uppdateringsfrekvenser högre än 100 Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiblahiblan:

@kokkojambo: Är ju rätt dålig på det där med OC... Noctua NH-d15, vad e det?

http://lmgtfy.com/?q=NH-D15

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@pv2b: Speldator yes.
Ju högre frekvenser jag kan komma upp till desto bättre.
Vet dock inte om det är möjligt med TV som skärm men det är så jag har det just nu. Bara det är bra flyt i spelandet är jag nöjd.

Permalänk

@Naga: Hehe, i deserved that.
Så denna CPU fläkt är att rekommendera istället för vattenkylningen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hiblahiblan:

@pv2b: Speldator yes.
Ju högre frekvenser jag kan komma upp till desto bättre.
Vet dock inte om det är möjligt med TV som skärm men det är så jag har det just nu. Bara det är bra flyt i spelandet är jag nöjd.

Vad har du för upplösning på din TV?

Permalänk

@pv2b: 4k. Eller missförstod jag frågan?

Permalänk
Medlem

SSDerna du valt är ett riktigt dåligt val. De presterar rätt dåligt, se recension, och det finns ingen bra anledning till att de ska kosta så där mycket. En 960 EVO 500GB är billigare och ligger prestandamässigt i en helt annan liga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hiblahiblan:

@pv2b: 4k. Eller missförstod jag frågan?

Ska du köra 4K så går en Ryzen jättebra.

Skrivet av perost:

SSDerna du valt är ett riktigt dåligt val. De presterar rätt dåligt, se recension, och det finns ingen bra anledning till att de ska kosta så där mycket. En 960 EVO 500GB är billigare och ligger prestandamässigt i en helt annan liga.

Oj, om en Samsung 960 EVO är billigare och ett bättre köp... ja, då är det illa!

Byt ännu hellre till en Samsung 850 EVO som är ännu billigare och bättre, en Samsung 960 EVO ger ingen prestandafördel i spel/laddtider.

Permalänk

Tack alla för tips!

Permalänk
Hedersmedlem

*** 2 trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat trådarna då de i sak handlar om samma inköp. Det är dessutom lättare att få konstruktiv hjälp om all information framgår i en och samma tråd. Se även forumregel § 3.3.

/KimTjik
Moderator