Amerikansk återförsäljare tillämpar prispålägg för att skrämma bort miners

Permalänk
Inaktiv

De skjuter sig själva i foten. Polare i usa sa att hyllorna var fulla av grafikkort på MicroCenter och de säljer knappt några enligt anställda. Bara ett bevis på hur trångsynta ledningen på MicroCenter är. Andra återförsäljare har börjat släppa på antal för de inser att om inte de säljer kort så gör någon annan det och tjänar alla pengarna istället.

Miners köper moderkort, minnen, ssd, cpu:er och nätagg i massor så MicroCenter förlorar även all den försäljningen nu. Ge dem några veckor till så ska ni se att de ändrat attityd när det räknat på vad de förlorar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Föreslår du en mjukvaruspärr? Nä nu jävlar har helvetet frysit till is.

Ja antingen det eller att tillverkarna helt enkelt inte lämnar garanti på kort som dött miningdöden.

Jämför man det med processorer så lämnar ju varken AMD eller Nvidia garantier för klockade processorer, så det kanske är en bättre lösning?

Ja, nu när jag fått fundera lite så föredrar jag nog det. Man ska väl få använda det man köpt hur man vill, men belastar man resten av marknaden med sitt användande så är det ju inte rimligt med samma garantier.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Förstår att tillverkarna kan ha långsiktiga planer kring ekosystem, önskad kundkrets, etc, men återförsäljaren? Vad tusan bryr han sig? Där kan det väl rimligen bara vara antal sålda enheter över tid som spelar någon roll, inte vem som köper dem, och till vilket syfte? Om något borde väl storköp gynna återförsäljaren, mindre administration per sålt kort.

Eller handlar det kanske om att miners i allmänhet kör skiten ur korten 24/7, och att det leder till fler returer, eller nåt i den stilen?

En gamer köper grafikkort, kanske även en skärm, tangentbord, mus och kanske ännu mer och kommer antagligen återvända flera gånger, en miner vill bara ha grafikkort och syns sen aldrig till igen. Återförsäljare vill ha merförsäjning och ha kunder som återvänder

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

På dom som spränger bort ett helt berg eller gräver enorma kratrar i landskapet, så lite trött blir man..
men det är mer miljöförstöring. Inte att använda energi som i princip går att producera oändligt mycket av.

Ontopic borde det inte gå att ha ett minne på grafikkortet (BIOS?) som sparar hur många timmar kortet har gått och från vilket datum... borde väl inte vara omöjligt. Sedan ingen garanti om kortet använts x antal timmar. Måste kanske mäta hård belastning i x antal timmar, men borde väl inte vara omöjlighet att lagra den infon?

Det är fullt rimligt men ser inte många incitament för AMD respektive Nvidia att införa en sådan spärr. Det skulle enbart medföra problem med kunder som lyckats pricka spärren ändå och varför skulle de inte vilja sälja mer grafikkort? Marknadsekonomin styr.

Skrivet av Ozzed:

Ja antingen det eller att tillverkarna helt enkelt inte lämnar garanti på kort som dött miningdöden.

Jämför man det med processorer så lämnar ju varken AMD eller Nvidia garantier för klockade processorer, så det kanske är en bättre lösning?

Ja, nu när jag fått fundera lite så föredrar jag nog det. Man ska väl få använda det man köpt hur man vill, men belastar man resten av marknaden med sitt användande så är det ju inte rimligt med samma garantier.

Finns det ens anledning att tro att korten dör tidigare bara för man belastar dem konstant? Om jag köper en iPad för att bygga en pall tycker jag dessutom gott att jag ska få det, det ska både AMD, Nvidia, Apple och Ikea ge tusan i.

De får väl helt enkelt producera fler kort eller så drivs priserna upp. Inte svårare än så, alls. Det är ingen mänsklig rättighet att ha råd med ett grafikkort till sin speldator.

Permalänk
Medlem

Ser inget problem för tillverkarna om de säljs slut överallt? De är väl bara bra. Däremot kan de vara så att korten dör inom garantitiden på grund av den extrema användningen och på så sätt kostar de att ersätta.
*edit* såg att flera sagt detta innan
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Finns det ens anledning att tro att korten dör tidigare bara för man belastar dem konstant?

Ja. Korten är ju inte byggda för att tåla konstant belastning. Inte konsumentvarianterna inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men man måste väl ändå få göra vad man vill med de produkter man köper?
Som att köpa mjölk, men du får inte göra pannkakor.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som jag tidigare påpekat så borde det ju gå att lägga in spärrar som gör grafikkortet rejält söligt när ett mining-mönster känns igen. Så svårt ska det inte vara att få bukt med.

Otroligt fånig tanke från din sida som vanligt. Skit du i vad andra gör med sina grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Otroligt fånig tanke från din sida som vanligt. Skit du i vad andra gör med sina grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Och "som vanligt" så har du inte läst mina andra inlägg i tråden. Grattis. Verkligen, grattis!

Folk får väl göra vad de vill med sina kort men det är inte rimligt att de skall få nya kort när de går sönder eftersom folk använder dem utanför spec.

Att nöta sitt kort till 100% 24/7 är knappast normal användning och inget man borde få garanti för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Borde ju ha gjort det här genast, inte 5 månader senare när det har lugnat ner sig.

e =/= a
Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja. Korten är ju inte byggda för att tåla konstant belastning. Inte konsumentvarianterna inte.

Bra.
Då kan ju alla se fram emot bättre komponenter med högre prestanda och längre livslängd i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och "som vanligt" så har du inte läst mina andra inlägg i tråden. Grattis. Verkligen, grattis!

Folk får väl göra vad de vill med sina kort men det är inte rimligt att de skall få nya kort när de går sönder eftersom folk använder dem utanför spec.

Att nöta sitt kort till 100% 24/7 är knappast normal användning och inget man borde få garanti för.

Varför inte och vad har du med det att göra förutom randomtycka på internet? Ligger det inte i tillverkarens intresse att göra grafikkort som pallar lasten? Är det andra grafikkort som går sönder förutom miners? Bör vi lagstifta så att ingen får använda sin dator mer än nödvändigt för att den kan bli för belastad? Hur är det med dessa överklockare som ska juxxa med frekvenserna hela tiden?
Har du även statistik som bevisar att mineare är de som förstör fler grafikkort än alla andra?

Edit: ja och jag läste några andra av dina kommentarer innan jag kommenterade och du började med att använda ideologiska skäl till ditt tyckande. Enligt dig borde folk använda kraften till folding@home istället för att gräva låtsaspengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Varför inte och vad har du med det att göra förutom randomtycka på internet? Ligger det inte i tillverkarens intresse att göra grafikkort som pallar lasten? Är det andra grafikkort som går sönder förutom miners? Bör vi lagstifta så att ingen får använda sin dator mer än nödvändigt för att den kan bli för belastad? Hur är det med dessa överklockare som ska juxxa med frekvenserna hela tiden?
Har du även statistik som bevisar att mineare är de som förstör fler grafikkort än alla andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Strawman-argument är lätta att se igenom och inget jag tänker förära ett svar

Det lilla i ditt inlägg som möjligen var relevant är det om överklockning och som jag också skrev tidigare i tråden så täcker varken AMD eller intel's garantier processorer som gått sönder på grund av överklockning, och jag tycker det är rimligt att det är så.

Sen ska jag självklart inte behöva förklara mig varför jag tycker till, men ska du tvunget veta så använder jag grafikkortet i min dator att spela på, så det ligger såklart i mitt intresse att grafikkort är så billiga som möjligt och att tillgängligheten är god. RMA kostar inte gratis för företagen och det är klart att det är vi kunder som får ta den kostnaden i slutändan i form av dyrare produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Bra.
Då kan ju alla se fram emot bättre komponenter med högre prestanda och längre livslängd i framtiden.

Ubbe

Det tror jag inte. Kommer det till kritan och blir ett större problem så lär det snarare resultera i att garantin slopas för miners. Företag vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. och att då göra alla produkter overkill för att tillgodose miners blir ju dyrare än om man på olika sätt försöker stävja mining.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Strawman-argument är lätta att se igenom och inget jag tänker förära ett svar

Det lilla i ditt inlägg som möjligen var relevant är det om överklockning och som jag också skrev tidigare i tråden så täcker varken AMD eller intel's garantier processorer som gått sönder på grund av överklockning, och jag tycker det är rimligt att det är så.

Sen ska jag självklart inte behöva förklara mig varför jag tycker till, men ska du tvunget veta så använder jag grafikkortet i min dator att spela på, så det ligger såklart i mitt intresse att grafikkort är så billiga som möjligt och att tillgängligheten är god. RMA kostar inte gratis för företagen och det är klart att det är vi kunder som får ta den kostnaden i slutändan i form av dyrare produkter.

Jag lägger till min edit här med eftersom du hann svara innan jag hunnit redigera: ja och jag läste några andra av dina kommentarer innan jag kommenterade och du började med att använda ideologiska skäl till ditt tyckande. Enligt dig borde folk använda kraften till folding@home istället för att gräva låtsaspengar.

Så för att knuta an till det så borde i så fall rimligtvis folding också dras ner i prestanda för man belastar grafikkortet mer än "normalt".

Det vanliga med dig är att du pratar nedlåtande om saker som inte passar dig i smaken. Ja du är en gamer men säg att jag skulle vara en miner, ska jag då tycka att man borde dra ner på spelprestandan för alla gamers så jag kan köpa fler mineingkort?

Det är inte halmstrån. För det första fanns det viktiga punkter som behövde komma fram, tex statistik på att mineing kort har högre rma frekvens än gaming kort. För det andra så drar jag sakerna till sin spets för att du ska inse att dina åsikter är emellanåt befängda.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag lägger till min edit här med eftersom du hann svara innan jag hunnit redigera: ja och jag läste några andra av dina kommentarer innan jag kommenterade och du började med att använda ideologiska skäl till ditt tyckande. Enligt dig borde folk använda kraften till folding@home istället för att gräva låtsaspengar.

Så för att knuta an till det så borde i så fall rimligtvis folding också dras ner i prestanda för man belastar grafikkortet mer än "normalt".

Det vanliga med dig är att du pratar nedlåtande om saker som inte passar dig i smaken. Ja du är en gamer men säg att jag skulle vara en miner, ska jag då tycka att man borde dra ner på spelprestandan för alla gamers så jag kan köpa fler mineingkort?

Det är inte halmstrån. För det första fanns det viktiga punkter som behövde komma fram, tex statistik på att mineing kort har högre rma frekvens än gaming kort. För det andra så drar jag sakerna till sin spets för att du ska inse att dina åsikter är emellanåt befängda.

Jag sa halmgubbe, inte halmstrån. DVS att jag säger A men sedan går du i polemik mot B och förväntar dig att jag ska försvara B trotts att jag aldrig sagt det.

Någon mer än jag tycker ju uppenbarligen att mining är ett problem eftersom de tar till sådanna extrema åtgärder.

Och vad menar du med "låt säga att jag är en miner"? Är du det så är det väl inte så konstigt att du inte håller med mig? Men då tycker jag vi kan diskutera saken istället för att du ska ägna dig åt personangrepp.

Klart som fasen att det alltid kommer finnas folk som inte håller med om vad jag säger. Men om man väntar sig att alla ska hålla med en jämt eller att folk inte ska få yttra åsikter som andra inte håller med om så bör man revidera sin världsbild. Jag kommer fortfarande ha de åsikter jag har och självklart kan det uppfattas som "nedlåtande" om man är lättkränkt av sig, men det är knappast mitt problem.

Jatt folding@home och liknande skulle slita på korten lika mycket tycker jag inte gör så mycket då det går till en god sak. För att vara tydlig nu så är det min åsikt och du har självklart rätt att inte dela den, men det betyder inte att jag blir sur på dig eller någon annan för det. Men jag tänker självklart inte sluta skriva eller ha min stil bara för att random personer jag inte ens känner stör sig. Det har jag inget att vinna på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Effektivast vore nog att undergräva mining som företeelse genom lag. Tror inte något annat lär hjälpa, men tror få lagstiftande församlingar bryr sig om ifall mining leder till brist på grafikkort.. Dock finns ju andra anledningar till att få bort okontrollerade kryptovalutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Förklara gärna vad som är sossiga regleringar med att ett privat företag på en fri marknad tar egna beslut om hur dom ska sälja sina produkter.

Skrivet av Kaleid:

Fast nu är det ju företagen som vill begränsa detta.

Syftade på att många här i tråden hade en vilja att skapa nya regler för hur man skall använda sitt grafikkort. Det är precis med det tänket, de flesta är präglade till här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Korten är ju inte byggda för att tåla konstant belastning. Inte konsumentvarianterna inte.

Äh, jag hade både processorn och grafikkortet på full belastning konstant i 3 år (körde folding@home och BOINC). Grafikkortet körde stundtals distributed.net och det var ju värre än furmark t o m. Det fungerade utmärkt. Nu kör jag bara BOINC på mobilen över natten. Fungerar bra med full belastning på den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Syftade på att många här i tråden hade en vilja att skapa nya regler för hur man skall använda sitt grafikkort. Det är precis med det tänket, de flesta är präglade till här i Sverige.

Håller helt med. Lobba hellre för att tillverkarna tar fram modeller riktade för användarens behov istället - i det här fallet någon form av "enterprise" grafikkort (inte Quaddro eller motsvarande nu), i stil med Western Digitals Red/Green serier inom hårddiskar.

Rätt larvigt att man känner att farbror staten ska behöva diktera hur man använder det man konsumerar.

Permalänk
Medlem

Det känns som att folk vill lösa symptomen och inte sjukdomen. Varför tillverkas det inte fler grafikkort istället så alla kan få? Det är inte som att grafikkort säljs på förlust.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raphaei:

Det känns som att folk vill lösa symptomen och inte sjukdomen. Varför tillverkas det inte fler grafikkort istället så alla kan få? Det är inte som att grafikkort säljs på förlust.

Brist på någon komponent eller komponenter. HBM2 finns det inte exakt stora lager av.
http://www.tomshardware.com/news/ethereum-effect-graphics-car...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I slutändan får det väl då bli en avvägning med hur dyrt det är att sätta in typ en TPM-krets på varje kort jämfört med hur mycket RMA på grund av mining kostar dem.

Tror du missade inlägget tidigare (också från hACmAn) om hur folding har samma effekt som mining och också sliter ut kort. Om man gjorde som du sa skulle man "döda" både mining och folding.

Tror inte du tänkte igenom de där planerna ärligt talat, eftersom du verkar vurma om folding.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@Raphaei: De tillverkar dem så fort de kan. Fabrikerna som krävs är inte Bosses Lager o Plock direkt; det finns bara x stycken fabriker i världen som klarar av att tillverka avancerade datorkomponenter, för de fabrikerna är så avancerade och dyra att bygga att bara mega stora företag har råd med sådana anläggningar - och det tar år att bygga upp nya.

Skrivet av wikipedia:

Estimates put the cost of building a new fab over one billion U.S. dollars with values as high as $3–4 billion not being uncommon. TSMC invested $9.3 billion in its Fab15 300 mm wafer manufacturing facility in Taiwan.

(ca 74'000'000'000 kr - vilket är ca 6% av Sveriges statsskuld - eller omvänt: Sveriges statsskuld = 17st sådana fabriker)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Ett smartare sätt att göra samma sak på är väl att som i Sverige sätta en gräns för hur många grafikkort man som kund får köpa. Tycker mig se det med jämna mellanrum.

Men bäst är det väl såklart att man säljer så mycket som man kan, höjer priset för att hitta att en nivå där det finns folk villiga att betala och man ändå kan få i princip allt sålt. Dvs de som vill ha korten mest betalar det högre priset och butiken får mer stålar.

Permalänk
Medlem

Mmmmm, pålägg!
Nå, men det är väl bra om det lyckas antar jag. Tycker det är dags att byta upp från mitt gamla GTX 680 så är ju kul om där finns några kort i lager att välja på.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBob:

Nvidia och amd skiter i om det spelas, grävs mynt eller om korten får ligger kvar i sina kartonger. Detsamma gäller återförsäljarna, bara de kan skratta hela vägen till banken sover de säkert gött om nätterna.

Nvidia och AMD vill dels ha en jämn efterfrågan, vilket inte kryptovalutorna bidrar med, och dels är ett gott renommé på spelsidan mycket värt ur marknadsföringssynpunkt. Därtill kommer ju reklamationer av slutkörda produkter...

För återförsäljarna gäller att grafikkort i normala fall inte genererar mycket vinst. Det är kringutrustning som exklusivare tangentbord, headset, möss och annat som genererar vinsterna. Miners behöver inte de (för återförsäljaren) inkomstbringande produkterna.

Skrivet av perost:

Vad hindrar någon från att lägga flera beställningar då, eller bara köpa olika modeller?

Går man in i butiken och betalar kontant finns väl inget hinder. Beställer man via nätet så är all orderhistorik lätt tillgänglig.
Det känns smart att inte ha ett direkt förbud att köpa fler på en gång, eftersom denna inverterade mängdrabatt ger större uppmärksamhet.

Skrivet av hACmAn:

... Men mycket, mycket pengar kommer från low och mid end. Där kan man ta mycket extra. ...

Den största volymen ligger helt klart i de lägre prisklasserna. Frågan är hur marginalerna ser ut.
Minst marginaler för tillverkarna verkar i alla fall finnas i steget direkt under toppen, där hårdvaran är närmast identisk med toppmodellerna (och därför lika dyr att tillverka) men har strypt prestanda och säljs till lägre pris.
I låg- och mellansegmenten så är hårdvaran billigare att tillverka, men försäljningspriserna ligger också mycket lägre.

Skrivet av Raphaei:

... Varför tillverkas det inte fler grafikkort istället så alla kan få?

Skrivet av MsSmith:

Företagen producerar allt de kan och det räcker just nu inte till - det kan väl bara vara bra för framtiden, med nyanställningar, ekonomisk trygghet eller stabilitet (gäller kanske mest AMD) och en utveckling för grafikkortens användning som helhet.

Lika stabilt som R9 290(X)? Sålde som smör när alla skulle göra Bitcoins. AMD kunde inte leverera i takt med efterfrågan men lyckades få upp produktionstakten.
Så en dag blev det känt att det fanns effektivare sätt att framställa Bitcoin. Marknaden för nya grafikkort försvann samtidigt som fabrikerna hade beställningar på många fler. Begagnatmarknaden översköljdes av kort från miners, fler än vad gamers kunde/ville ta emot.
AMD gjorde brakförluster!

För Nvidia är situationen lite annorlunda, eftersom de har en mycket större produktion i grunden. När miners efterfrågar deras GPUer behöver de i princip bara höja priserna (och därmed den egna vinsten) en aning för att balansera tillgång och efterfrågan.

I dagsläget råder ju ingen direkt brist på GeForce-kort, även om priserna känns lite uppblåsta.
Radeon i mellan eller högre klass är svåra att hitta till något som helst rimlig peng.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Som jag tidigare påpekat så borde det ju gå att lägga in spärrar som gör grafikkortet rejält söligt när ett mining-mönster känns igen. Så svårt ska det inte vara att få bukt med.

Knappast en bra lösning, miners gör ingenting fel. De köper en produkt och använder den för annat än gaming. Det är snarare Nvidia's och AMD's fel som inte arbetar ihop med miners istället. Och de båda är rädda för att öka GPU tillverkning och därmed håller ner tillgången

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Så man köper från flera återförsäljare istället, förstår inte riktigt vad det här ska hjälpa.

ökar kostnaden rejält

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Hur är sabotag ok?