NES Classic Edition släpps på nytt 2018

Permalänk
Medlem

Jag gissar att Nintendo kommer att göra förändringar på Nes Classic rev2 så att det inte kommer att gå att hacka den och lägga in roms utöver de som kommer förinstallerade.

Om det stämmer så kan alla som sitter på en rev1 kan nog känna sig rätt nöjda ändå, även om de betalat överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Har själv funderat på något sådant. Var det svårt?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Christley:

Sexigare pryl får man leta efter. Har du en logg eller liknande eller kanske en guide du följde på nätet om den där?

Logg och logg... Det är ett original RPi skal med dekal. Länk finns nedan. Det finns en uppsjö olika dekaler, även till Premium Case och Flirc Case. Jag köpte min dekal på eBay dock, men hittar inte länken nu.
Till detta har jag två stycken 8bitdo NES30 Pro inköpta på CDON.

https://www.redbubble.com/people/choccyhobnob/collections/627...

Det tar 5min att sätta ihop hårdvaran, mjukvaran är ett annat kapitel. Jag rekommenderar att kolla ETA Primes guider på Youtube. Väldigt bra förklarade!
Sedan har jag lite moddar under skalet, tex. kylfläns på CPU och Borkin Button-mod (strömbrytare i hörlursuttaget).

Mitt nästa projekt är att byta ut RetroPi mot Recalbox då den har Kodi direkt i startmenyn. Ska testa konfa det med en liten fjärrkontroll.

Modden för fjärrkontroll är jag lite särskilt stolt över då jag satte mottagaren på insidan. Jag öppnade mottagare så jag hade ett bart PCB. På denne lödde jag sladdar med kontakt för headers. Sedan öppnade jag baksidan för USB kontakterna och kapade ledarna för övre USBn för att skapa USB-pinouts i pajen. Bild 1 Bild 2 Bild 3

HDMI-kabel är snorbilligt på eBay, och jag rekommenderar även en micro-USB kabel med brytare.

Permalänk

skrämmande att priset dubblas. var jätteglad tills jag läste den biten. nu lär den inte köpas iaf.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

skrämmande att priset dubblas. var jätteglad tills jag läste den biten. nu lär den inte köpas iaf.

Står i och för sig ingenstans att nes mini kommer bli dubbelt så dyr gäller bara snes mini än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

skrämmande att priset dubblas. var jätteglad tills jag läste den biten. nu lär den inte köpas iaf.

Nintendo har alltid haft samma riktpriser. 79 dollar. Det är Bergsala Sverige som höjt priserna för att öka sina vinster.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Meh. Själv byggde jag en egen. Kan spela både NES och Snes på den.

https://i.imgur.com/iuNT63Z.jpg

Så samma känsla som det var NES 1988?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Meh. Själv byggde jag en egen. Kan spela både NES och Snes på den.

https://i.imgur.com/iuNT63Z.jpg

Så samma känsla som det var NES 1988?

Edit:
Jag kan spela på en vitlök. Men inte samma känsla som då vi gick till pal 60 då många spel var gjorde får det. NTSC och senare innan 720p började bli standar i upplösning. Dreamcasten borde få vara viktigare. Den debugrn är a och o.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Så samma känsla som det var NES 1988?

Nej inte riktigt, det är väldigt pixligt. Men det går att aktivera något blur-filter och då ser det faktiskt helt ok ut, även på platt-TV. Och jag tror inte att Mini NES är bättre än rpi på den punkten.
Vill du spela som förr får du köpa en äkta NES och tjock-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

För de som missade NES Classic Mini så kan jag rekommendera NESPi Case. Det är inget vanligt Raspberry Pi case utan lite större med två stycken logic boards för att möjliggöra alla anslutningar till Raspberryn med re-route av nätverk, usb till luckan. Än så länge är det få i lager hos återförsäljare, men det verkar som att tillverkningen är kontinuerlig. Finns på ställen som ebay, alibaba.com osv. och de bör kosta kring 150kr.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m5...

Tack. Kände inte till den.