Bortskänkes: Goldfinger device (GFD) för AMD Athlon Slot A-processorer

Permalänk
Medlem

Bortskänkes: Goldfinger device (GFD) för AMD Athlon Slot A-processorer

Jag kastade just en bunt med gamla datorkomponenter, men tänkte att någon retro-fantast kanske är sugen på att överklocka sin gamla Slot A-processor. GFDn monteras fysiskt på processorn och används för att ändra multiplier, då man inte kommer så långt med att öka hastigheten på FSB.

Tyvärr har jag inte instruktionerna kvar, men dessa borde rimligtvis gå att hitta någonstans på nätet.

Någon som vill ha den?

Läs hela annonsen här

Permalänk

@p.lindblom: Omg OMG ja! Har väntat på att en sån här ska dyka upp till rimligt pris och fraktbart hit på ebay i säkert 2år utan framgång

EDIT: Du har inga andra spännande retro saker kvar? eller allt är redan slängt?

Permalänk
Medlem

@lanbonden: Härligt! Då känns det som att den kommer att hamna hos rätt person. PMa mig din adress, så kan jag posta den idag.

Jag tror tyvärr att det mesta är hivat. Någonstans borde jag ha en Pentium 2 233MHz och minnen på moderkort, en Pentium 2 350MHz (Slot 1) och minnen på moderkort, en Pentium 3 800MHz och minnen på moderkort samt en Pentium 4 2GHz och minnen på moderkort, men jag vet inte var. Det får bli en ny annons om jag snubblar över grejerna på föräldrarnas vind någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag kastade just en bunt med gamla datorkomponenter, men tänkte att någon retro-fantast kanske är sugen på att överklocka sin gamla Slot A-processor. GFDn monteras fysiskt på processorn och används för att ändra multiplier, då man inte kommer så långt med att öka hastigheten på FSB.

Kul att se, kudos till dig som inte slängde den!
Nä, mer än 105fsb var ingen höjdare på slot A.

@lanbonden du vet det säkert redan, men för att överklocka slot A ordentligt behöver du löda om L2 cachens divider. Hur retro saker är det du söker förresten? Och vad för typ av komponenter. Skulle kunna ta mig ett gräv där hemma och se om något kul dyker upp.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Kul att se, kudos till dig som inte slängde den!
Nä, mer än 105fsb var ingen höjdare på slot A.

@lanbonden du vet det säkert redan, men för att överklocka slot A ordentligt behöver du löda om L2 cachens divider. Hur retro saker är det du söker förresten? Och vad för typ av komponenter. Skulle kunna ta mig ett gräv där hemma och se om något kul dyker upp.

Inga problem, har haft mitt Slot A system uppe i 123 fsb tror jag det var. Saknade goldfinger så fick löda om både L2 cashe och multiplier för CPUn när jag testa då

Angående vad jag söker så kopierar jag in en liten lista på specifika saker, sen utöver det är bra BH-5 minne, qimonda sd-ram och CPUer samt bra moderkort/grafikkort alltid av intresse. Har dock satt gränsen att jag inte letar äldre än socket 5/7 då de inte går att bencha pga mjukvaru kompabilitet. Även dual socket kort för Slot1, Slot A och Socket A är klart intressanta

Moderkort:

Socket 7:
Gigabyte GA-5AX
Asus P5A
Eller annat ALi Aladdin V kort.

socket A kort:
Iwill KK266 plus

Socket 370
Asus TUSL2
Abit ST6-RAID

Slot 1
Abit BE6-II
Abit BF6

Socket 423:
Abit TH7 Raid
Asus P4T

Socket 478 moderkort med RD-Ram

CPUer:
Xeon L3014 socket 775
Amd Geode NX-1250+ Socket A
Intel G470/G465/G460/G450/G440 Socket 1155
Athlon 64 1500+ socket 754
Mobile Athlon 64 3700+/3400+ socket 754
Mobile Athlon XP-M (Barton) socket 462
Bra AM2 CPU med Windsor kärna.

GPUer:
Riva TNT2 Ultra/Pro
Geforce 2 Ultra.
Geforce 3 Ti500.
Geforce FX 5950 Ultra.
Geforce 6800 Ultra.
Radeon 9800XT.