Windows Server, börjar bli riktigt less!

Permalänk
Medlem

Windows Server, börjar bli riktigt less!

Hej,
Jag kör Windows Server 2016 och nu kom en ny uppdatering, jag har aldrig tidigare haft problem med Windows update men nu strular det.
Först så kunde den inte installera uppdateringen, den laddade ner den och sedan började den att installera / förbereda först så stannar den vid 39% och jag får ett error att den inte kan installera med felkod 0x800705b4 och sedan efter det så stannar den på 5% hela tiden med samma error kod.

Körde Troubleshooter för windows update och Windows hittade ett fel som den reparerade men det hjälpte inte samma sak igen stannar på 5% med samma felkod.

Så då laddade jag ner KB4038782 uppdateringen manuellt och testar att köra den.
Nu har den stått lika i ca 10-15min utan att röra på sig men enligt aktivitetshanteraren så arbetar installationen iaf med CPU kraft så man får hoppas att detta fungerar nu.

Suck.... Detta är ett återkommande problem på klienter, men jag har aldrig haft detta problem på Windows Server men nu fick man det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

10-15min kanske inte är så mycket, vet inte vad du har för hårdvara men vänta några timmar och se om den lyckas komma vidare.

Permalänk
Medlem

PytteMjuk, ja du är inte ensammen vi har samma problem på endel, inte alla Win2016 servers, men sedan i Maj så har detta även börjat komma i Win2012 också... nej tacka vet jag mina Linux hojar
nu släpper jag Linux å återgår till PytteMjuk, kör du uppdateringar lokal eller med hjälp as WSUS server?
Hypver-V VM, VMware VM eller fysisk maskin som dina servers trasslar på?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

PytteMjuk, ja du är inte ensammen vi har samma problem på endel, inte alla Win2016 servers, men sedan i Maj så har detta även börjat komma i Win2012 också... nej tacka vet jag mina Linux hojar
nu släpper jag Linux å återgår till PytteMjuk, kör du uppdateringar lokal eller med hjälp as WSUS server?
Hypver-V VM, VMware VM eller fysisk maskin som dina servers trasslar på?

Hyper-V är aktiverat men just nu finns det inga VM's på maskien då dom flyttades igår till egna maskiner (Som tack och lova kör Debian)
Nej, jag körde inte över WSUS utom direkt mot Windows Update och nu har jag laddat ner updaten manuellt och prövar att installera den.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Nu har ja iaf kommit till att den rebootar, och den står och tuggar så vi får se vad som händer.
Detta gäller KB4038782 , så om någon mer får problem med den ladda ner den manuellt.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Så kort och gott det är inget problem, det tar bara lite tid. Vet att "KB4038782" hanterar denna bug:
* Addressed issue where Windows Error Reporting doesn't clean up temporary files when there is a redirection on a folder.

Och vet att just steget för denna fix kan ta en jävla tid om man har en jädra massa temp filer för Error Reporting. Windows update för Windows Server 2016 throttlar inte I/O speciellt om du kör Hyper-V.

Kort och gott, tar det flera timmar kan det vara ett problem, 15-30min är inte konstigt

Permalänk
Medlem

Om det uppstår igen, kolla om den jobbar mot disk och inte bara CPU. CPU kan betyda att den har fastnat och inte kommer loss, men om den jobbar mot disk så känns det som att den jobbar "på riktigt".

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Så kort och gott det är inget problem, det tar bara lite tid. Vet att "KB4038782" hanterar denna bug:
* Addressed issue where Windows Error Reporting doesn't clean up temporary files when there is a redirection on a folder.

Och vet att just steget för denna fix kan ta en jävla tid om man har en jädra massa temp filer för Error Reporting. Windows update för Windows Server 2016 throttlar inte I/O speciellt om du kör Hyper-V.

Kort och gott, tar det flera timmar kan det vara ett problem, 15-30min är inte konstigt

Stämmer inte, den gick inte att installera genom Windows Update utom jag fick ju ladda ner den manuellt.
I Windows Update fick jag felmeddelanden.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Ah sorry missade det, 0x800705b4 är Service Corruption, den manuella uppdateringen försöker lösa dessa fel..kan ju också vara därför den tar lång tid!

Tyckte dock det var lite konstigt med "börjar bli riktigt less!", när du också nämner att det är första gången du upplevt problem med Windows Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@Calby: Ah sorry missade det, 0x800705b4 är Service Corruption, den manuella uppdateringen försöker lösa dessa fel..kan ju också vara därför den tar lång tid!

Tyckte dock det var lite konstigt med "börjar bli riktigt less!", när du också nämner att det är första gången du upplevt problem med Windows Server

Mer Windows Update överlag, det är riktigt kasst.
Men dom lovar ju att åtgärda det i nästa stora uppdatering så vi kan ju alltid hoppas på det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Jo, håller med till stor del, bättre än det varit tidigare men.....Debian Aptitude är nog det jag varit mest nöjd med, eller YUM för den delen med

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@Calby: Jo, håller med till stor del, bättre än det varit tidigare men.....Debian Aptitude är nog det jag varit mest nöjd med, eller YUM för den delen med

Kör Debian på mina DNS servrar och är riktigt nöjd med det, kör iofs inget värsting men dom tuffar på och inge strul what so ever.
Kör en upgrade lite då och då bara och allt fungerar klockrent.

Nåja, Windows Update är det många som har problem med så vi får hoppas att dom fixar det snart.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Ibland kan det vara en tjänst som blockar. Jag brukar stoppa vissa tjänster eller processer - som självklart inte är kritiska för systemet - och det kan räcka för att uppdateringen skal gå vidare. Ibland vill maskinen bara ha en ren omstart innan man kör Windows Update. Det är något du kan testa.

Rent generellt har vi väldigt lite problem med WU.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bara att läsa tillbaka ifrån backupen du bör ta strax innan man kör update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Bara att läsa tillbaka ifrån backupen du bör ta strax innan man kör update

Klart man har gör backup var 6:de timme så de är ingen fara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Klart man har gör backup var 6:de timme så de är ingen fara.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns väl lite väl onödigt men har man mycket förändringar så
Annars räcker det att du kör en innan du kör uppdateringar eller en större förändring, så är det bara att backa tillbaka. Och vänta med uppdateringen alternativt kontrollera den om det är något som behövs just nu på just den burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Känns väl lite väl onödigt men har man mycket förändringar så
Annars räcker det att du kör en innan du kör uppdateringar eller en större förändring, så är det bara att backa tillbaka. Och vänta med uppdateringen alternativt kontrollera den om det är något som behövs just nu på just den burken.

Har rätt mycket förändringar ;P utöver dom så hör jag shadowcopy en gång i timme med.
Funderar dock på att dra ner till en gång var 12:de timme för backup.

Servern fungerar som filserver och reeltime arbetsstation så de är en del som förändras hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag kör Windows Server 2016 och nu kom en ny uppdatering, jag har aldrig tidigare haft problem med Windows update men nu strular det.
Först så kunde den inte installera uppdateringen, den laddade ner den och sedan började den att installera / förbereda först så stannar den vid 39% och jag får ett error att den inte kan installera med felkod 0x800705b4 och sedan efter det så stannar den på 5% hela tiden med samma error kod.

Körde Troubleshooter för windows update och Windows hittade ett fel som den reparerade men det hjälpte inte samma sak igen stannar på 5% med samma felkod.

Så då laddade jag ner KB4038782 uppdateringen manuellt och testar att köra den.
Nu har den stått lika i ca 10-15min utan att röra på sig men enligt aktivitetshanteraren så arbetar installationen iaf med CPU kraft så man får hoppas att detta fungerar nu.

Suck.... Detta är ett återkommande problem på klienter, men jag har aldrig haft detta problem på Windows Server men nu fick man det.

https://i.imgur.com/zeApzfx.png

Du ser ju att den faktiskt gör något så varför avbryter du? vad har du för hårdvara? Det tar tid ibland speciellt om det är större uppdateringar. "Windows Installer Module" jobbar ju vilket betyder att den gör något.

Patchade en 2012R2 igår det tog 1 timme för 4 patchar :S så visst kan de ta tid ibland.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du ser ju att den faktiskt gör något så varför avbryter du? vad har du för hårdvara? Det tar tid ibland speciellt om det är större uppdateringar. "Windows Installer Module" jobbar ju vilket betyder att den gör något.

Patchade en 2012R2 igår det tog 1 timme för 4 patchar :S så visst kan de ta tid ibland.

Alla verkar missa att den avbröt sig själv i Windows Update men allt fixade sig med en manuell update =P

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V