Nintendo ökar produktionen av SNES Classic Edition

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Bra!
Det kommer finnas risk att folk tror att Reggie faktiskt sagt att vårt pris är okej när han pratade om de rimligare priserna utanför vår region. Synd att källan kräver inloggning/betalning bara.

Bergsalas svar på det svenska priset:

Skrivet av :

Mailade Bergsala idag angående Reggies uttalande, fick faktiskt svar: "Vi kan inte gå ut och styra priset på en produkt, detta har återförsäljarna själva ansvaret för. Det vore olagligt om vi sa att de skall ta ett specifikt pris. De uttalanden som jag kan se i tråden är från Reggie Fils-Aime och de gäller för USA. Jag tror vi har en mer utbredd retrokultur här när det gäller Nintendo och det ser ut att bli brist så långt vi kan skåda i dagsläget. Om det inte blir så tror jag det kommer återspegla sig i prisbilden vi ser hos återförsäljarna."

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Inte det minsta synd om dem, de får skylla sig själv om de ger överpris.

Tillgång och efterfrågan. Finns det inga att få tag i och många vill ha så är det inte så konstigt om priserna ökar. Själv så skulle jag aldrig betala 2000 SEK för NES Classic men jag kan ändå förstå att vissa har gjort det då Nintendo lade ner produktionen så tidigt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

allt över 1200 spänn för 20 futtiga spel är sjukt överpris.. nejtack!

Ironiska här blir väl då om SNES kommer överproduceras, då priset blir "för högt"...

Hur man kan gå från 800kr till 1600kr på 20 dollar är dock lite förbryllande. Måste vara flamskyddsskatten

Permalänk
Medlem

Fördelen men detta är att det bör vara enklare att få tag på en enhet nånstans i EU där dom har vettiga priser...

@Epic Kan inte ni eller någon på FZ som vet hur man gör, få tag på den där Reagge Fli$ och be honom om en kommentar kring Bergsalas prissättning?

Permalänk

Det kan vara värt att försöka sig på en import, mer än halva priset mot Sverige.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Bergsalas svar på det svenska priset:

Källa

Det där är så fult. Givetvis kan de inte säga åt återförsäljarna exakt vilket pris de ska ta, däremot kan de höja priset mot återförsäljarna så att de inte har något annat val än att ta åtminstone 1500 kr. Vilket är precis vad Bergsala gör, samtidigt som de antyder att det är återförsäljarna som är ansvariga för det höga priset. Oerhört oärligt tycker jag.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fördelen men detta är att det bör vara enklare att få tag på en enhet nånstans i EU där dom har vettiga priser...

@André Kan inte ni eller någon på FZ som vet hur man gör, få tag på den där Reagge Fli$ och be honom om en kommentar kring Bergsalas prissättning?

Asså, det enda svar man kan realistiskt förvänta sig är att han ber en kontakta Nintendo of Europe eller Bergsala istället. Han lär ju inte ha särskilt mycket att göra med våra priser.

Edit: Och likaså kommer NoE antagligen bara be en fråga Bergsala. Tycka vad man vill om Bergsala men dom är ju tyvärr dom som styr och ställer inom sverige när det gäller Nintendo. Huvudkontoren kommer inte vilja klampa dom på tårna om dom kan undvika det.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Asså, det enda svar man kan realistiskt förvänta sig är att han ber en kontakta Nintendo of Europe eller Bergsala istället. Han lär ju inte ha särskilt mycket att göra med våra priser.

Edit: Och likaså kommer NoE antagligen bara be en fråga Bergsala. Tycka vad man vill om Bergsala men dom är ju tyvärr dom som styr och ställer inom sverige när det gäller Nintendo. Huvudkontoren kommer inte vilja klampa dom på tårna om dom kan undvika det.

Förmodligen. Men ändå värt ett försök i min mening. Det är ändå samma företag och en stor chef på en kontinent står och säger stt man absolut inte ska betala mer än 80 dollar, så driver hans egna företag via en exklusiv ÅF upp priset till 200 i Sverige. Bergsala blev ju dömda förr så denna fråga förtjänar definitivt att lyftas,

Hur det än slutar så måste det vara en knepig fråga för honom att få..

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Megacrash:

Inte det minsta synd om dem, de får skylla sig själv om de ger överpris.

Svårt att se varför någon skulle skylla sig själv när de faktiskt gick ut med att produktionen var begränsad och avslutad, klart att det trissade upp priserna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Svårt att se varför någon skulle skylla sig själv när de faktiskt gick ut med att produktionen var begränsad och avslutad, klart att det trissade upp priserna.

Ja visst men ingen tvingar dig att köpa, synd det är det om civila som blir omringade i Syrien och inte kan fly.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Megacrash:

Ja visst men ingen tvingar dig att köpa, synd det är det om civila som blir omringade i Syrien och inte kan fly.

Tja med den referensramen har man förmodligen väldigt rimliga förväntningar i alla delar av livet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Bergsalas svar på det svenska priset:

Källa

Tack, ord står mot ord där. Känns verkligen som att det borde ligga i Nintendos intresse att reda ut detta. Något är ju uppenbart helgalet med prissättningen.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Moderator
Moderator

Tja, det du länkat är ju inte SNES Classic så kanske?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Tja, det du länkat är ju inte SNES Classic så kanske?

Tänkte på att den heter så här på slutet "SNES Edition" så tänkte om det var någon gamla retro som jag har missat.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Nån som har något tips att köpa det från nått annat eu land? Typ Tyskland eller nått, lär ju va billigare. Handlar aldrig utför så har dåligt koll på nätbutiken som skickar till Sverige.

Permalänk
Medlem

"Detta för att kunder inte ska behöva köpa enheter i andra hand till överpris efter lanseringen."

Nää varför skulle dom det när dom betalat överpris i första hand?

Permalänk
Medlem

Någon juridiskt kunnig som vet ifall det är möjligt att anmäla Bergsala till något EU-organ för dessa uppenbara ockerpriser?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Haha 1590:-? Detta hade jag missat, what the... billigare att renovera en riktig SNES.

Snacka om fet vinstmarginal, dessa kostar vadå, 50 spänn att tillverka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Haha 1590:-? Detta hade jag missat, what the... billigare att renovera en riktig SNES.

Snacka om fet vinstmarginal, dessa kostar vadå, 50 spänn att tillverka?

Hittar du ett SNES med 21 spel för 1590:- så har du tur.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av deppan:

Inga problem, i Sverige behöver vi inte betala ockerpriser i andra hand, vi betalar dem redan i första hand.

Så jäkla sant o tragiskt 😐

Skrivet av Daemon:

Svårt att se varför någon skulle skylla sig själv när de faktiskt gick ut med att produktionen var begränsad och avslutad, klart att det trissade upp priserna.

Men det är ju irrelevant. De som köpte valde att betala det pris som efterfrågades. Det handlar ju inte om nåt viktigt heller som mat o tak över huvudet.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tack, ord står mot ord där. Känns verkligen som att det borde ligga i Nintendos intresse att reda ut detta. Något är ju uppenbart helgalet med prissättningen.

Nej, Bergsala säger ju inte emot. De undviker att svara på frågan genom att prata om något annat. Bergsalas enorma prispåslag mot ÅF har inget att göra med att diktera vilket pris ÅF tar mot slutkund.

Prissättningen är precis lika skev (1500+ kr) i ett antal andra länder:
Danmark - 1299 dkk - http://www.pricerunner.dk/pl/52-4076195/Spillekonsoller/Ninte...
Norge - 1490 nok - https://www.prisjakt.no/product.php?p=4298886
Finland - 149€ - https://www.vpd.fi/nintendo-snes-classic-mini-pelikonsoli.htm...

Men helt normal (runt 80 euro) i andra europeiska länder:
UK - £79.85 - https://www.shopto.net/gadgets/GASNES-nintendo-classic-mini-s...
Frankrike - 79.99€ - http://www.cultura.com/nintendo-classic-mini-super-nes-entert...
Polen: - 389 zloty = ~80€ - http://www.ultima.pl/ct/nintendo-wii-u/sprzet/konsole/nintend...
Italien - 79.99€ - http://www.smartworld.it/videogiochi/nintendo-classic-mini-sn...

Gissa vad de dyra länderna har gemensamt som de normalprissatta länderna inte har?
ledtråd: https://en.wikipedia.org/wiki/Bergsala

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.