Hur skulle ni tolka denna avtalstexten?

Permalänk
Medlem

Hur skulle ni tolka denna avtalstexten?

Känner att jag måste skriva av mig lite.

Köpte ett larmsystem av en dörrförsäljare förra veckan.
Vad jag minns ifrån vårt möte så skulle jag få fri installation och kompensation för uppsägningen av mitt gamla larmsystem (3 mån uppsägning) men jag kan naturligtvis inte bevisa detta.

Vad säljaren skrev i avtalet är "fri installation kompensation uppsägning".
Jag tolkade det som "fri installation och kompensation för uppsägning", och skrev på avtalet.
Bolaget tolkar det dock som "fri installation som kompensation för uppsägning".

Inte så mycket att göra åt det hela, men hur skulle ni tolka avtalstexten?

-- edit --
Hela avtalstexten är:

Citat:

fri installation kompensation uppsägning
0kr

Borde skrivit det från början.

La till texten under edit. Är nu exakt som på avtalet med radbrytning
Permalänk
Medlem

Det ser konstigt ut oavsett, men jag skulle nog tolka det som "som", faktiskt. Ingen vidare avtalsformulering. Jag gissar på att det inte står någon summa som eventuell kompensation?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ångra det nya avtalet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@mwi:
Anser nog att det är mer sannolikt att man tolkar det saknade ordet som "som" istället för "för". (lustig den meningen blev).

Dock är det väldigt svårt att bevisa det ena eller det andra utan är en tolkningsfråga. Det enda som är tydligt är att det ska vara fri installation. (En av anledningarna till att det ska vara tydligt formulerade avtal).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade sagt upp det direkt ifall dom börjat käbbla.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag hade tolkat det som en slarvig uppradning utan komma, dvs: fri installation, kompensation uppsägning. Sedan hade jag nog utifrån det läst det som TS dvs med och.

OT: Kan du inte nyttja ångerrätten annars? Gäller inte den vid dörrförsäljning?

Permalänk
Medlem

Tack för alla intressanta svar.

@L'ombra
Hela texten är "fri installation kompensation uppsägning 0kr"

Angående ångerrätten så har tyvärr bolaget rätt till ersättning för redan utfört arbete.
Det nya larmet är redan installerat så skulle jag ångra avtalet så måste jag betala för installationen.

Permalänk
Medlem

@mwi Be om en månad gratis som kompensation då för deras otydlighet.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Sjukt oklar text.

Värt att läsa kanske:
https://www.minilex.se/a/oklarhetsregeln-vid-avtalstolkning

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mwi:

Tack för alla intressanta svar.

@L'ombra
Hela texten är "fri installation kompensation uppsägning 0kr"

Angående ångerrätten så har tyvärr bolaget rätt till ersättning för redan utfört arbete.
Det nya larmet är redan installerat så skulle jag ångra avtalet så måste jag betala för installationen.

Det drwlz skriver är nyttigt. De formulerade sig oklart, det skall då tolkas till din fördel (deras skyldighet att vara tydliga).

Skrivet av drwlz:
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bolaget och jag är överens om att det är fri installation, den biten är inget problem.
Men det är ca 2600:- skillnad mellan min och deras tolkning (beräknat på vad den totala kostnaden blir för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Känner att jag måste skriva av mig lite.

Köpte ett larmsystem av en dörrförsäljare förra veckan.
Vad jag minns ifrån vårt möte så skulle jag få fri installation och kompensation för uppsägningen av mitt gamla larmsystem (3 mån uppsägning) men jag kan naturligtvis inte bevisa detta.

Vad säljaren skrev i avtalet är "fri installation kompensation uppsägning".
Jag tolkade det som "fri installation och kompensation för uppsägning", och skrev på avtalet.
Bolaget tolkar det dock som "fri installation som kompensation för uppsägning".

Inte så mycket att göra åt det hela, men hur skulle ni tolka avtalstexten?

Meningen är inkomplett. Det saknas nödvändiga ord eller tecken för att meningen ska få en betydelse, vilket gör det intressant att visa upp för en advokat för att se vad den sådan säger om en sådan avtalsformulering. Nu är det kanske långt ifrån aktuellt att hota med advokat men har du tillgång till en kan det vara kul att för nöjes skull fråga.

Som det står nu är det bara en uppradning av substantiv lika begriplig som "fri installation, brevduva, hockeyspel".

Finns det text runtom som kan underlätta en tolkning av formuleringen?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@LaoLao:
Denna text skrev säljaren för hand i en övrigt ruta på avtalet. Så det finns inte någon text runt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Hela texten är "fri installation kompensation uppsägning 0kr"

Gör det väl mindre oklart och något du borde nämnt från början, står ju 0kr efter. Spelar ju ingen roll vad om du använder "och" eller "som" då.

"fri installation och kompensation för uppsägning 0kr" = Du får 0kr + en gratis installation
"fri installation som kompensation för uppsägning 0kr" = Du betalar 0kr för installation som kompensation

Oavsett tolkning så får du alltså 0kr för uppsägningen.

edit: Alltså min tolkning av det hela.

Permalänk
Medlem

@Rorax:
Tyckte inte det påverkade meningen att ha med 0kr men du har helt klart en poäng där.
0kr står dessutom på egen rad under resten så tänkte inte på det.
Borde skrivit ut hela meningen ifrån början.

Permalänk
Medlem

Livet har gett mig erfarenheten att aldrig köpa något av dörrknackare eller telefonförsäljare. Man blir alltid lurad. Det går ut på att vara så otydliga och snabba när de pratar att man ska missförstå detaljerna. Antingen får man inte allt de lovat eller så har de dolda kostnader som de varit otydliga med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Livet har gett mig erfarenheten att aldrig köpa något av dörrknackare eller telefonförsäljare. Man blir alltid lurad. Det går ut på att vara så otydliga och snabba när de pratar att man ska missförstå detaljerna. Antingen får man inte allt de lovat eller så har de dolda kostnader som de varit otydliga med.

För tre minuter sen så ringde det på dörren och givetvis så står det en larmsäljare där, denna gång Sektor Alarm som tyckte att jag absolut skulle lyssna på henne och sen köpa deras larm. Tyvärr blev hon ivägskickad direkt och dessutom så spöregnade det så det blev ett par blöta minuter till nästa hus.
Kanske dax att sätta upp några larmlappar så man slipper dessa säljare.

Någon som vet vart man kan köpa en äkta larmskylt förresten, gärna från något av de kända bolagen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10