Permalänk
Medlem

Plex-Server 8-10k utan diskar

Tjena

går i tankarna att bygga en plex-server då jag är trött på min nas som inte verkar palla.

Bygger gärna ihop den själv, så länge det inte är några konstigheter som o behöva modda chassi osv för det är jag sämst på

Skulle behöva någon prolle med 10k passmark eller mer för framtidssäkerhet och att jag behöver kunna transcoda upp till 2-3 1080p streams och eventuellt en o annan 4k.

Suttit o knåpat både på 7700k builds o ryzen builds o googlat en evighet men blir inte riktigt klok så därav denna tråd Budgeten sätts väl till 10k och då behöver jag:
-Chassi gärna med plats för 5-6 diskar
-Psu gärna modulärt
-mobo
-Cpu gärna 10k+ i passmark för transcoding
-windows 10 pro (ska remota den)
-1st m.2 disk för OS osv
-kylning för CPU
-eventuella extrafläktar för chassit?

Så vad tror ni?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Köpte en microserver och en Xeon 1230V2. Gick transcoda 8st streams från den iaf. Det började dock smått hacka på den åttonde

Inget alternativ för dig om du ska ha 4+ diskar men då vet du ungefärlig prestanda iaf

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jäklar det var ju hyfsat starkt!

Är det någon fördel med o köra xeon vs vanliga intel prollar rent prestandamässigt o så alltså. förstår det ju som att xeon e för servrar och mer byggda för att köras 24/7

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Randomslängde ihop en nu lite snabbt som gick över budget med 2k... Men antar att det är runt runda svängar åt det här hållet man ska sikta på kanske?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

@Zeppan: Till att börja med behövr du inte köra Windows 10 över huvudtaget för att köra plex. Jag kör själv en plex server med Ubuntu Linux Server. Visst det är lite bökigare att sätta upp men sätter du rättigheterna på rätt sätt så kan du ladda upp nästintill vad du vill till servern från din standard dator. På så sätt får deu ner prislappen en del utan att tumma på prestandan. Finns många guider att följa så tar du bara dig tiden att göra grundjobbet ordentligt så kommer det gå galant.

Visa signatur

Utan misslyckande har man inte lärt sig något!

Använd andras misslyckande i så lär du dig mer utan att det kostar dig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havxen:

@Zeppan: Till att börja med behövr du inte köra Windows 10 över huvudtaget för att köra plex. Jag kör själv en plex server med Ubuntu Linux Server. Visst det är lite bökigare att sätta upp men sätter du rättigheterna på rätt sätt så kan du ladda upp nästintill vad du vill till servern från din standard dator. På så sätt får deu ner prislappen en del utan att tumma på prestandan. Finns många guider att följa så tar du bara dig tiden att göra grundjobbet ordentligt så kommer det gå galant.

Ah jag är tyvärr väldigt ovan med linux överhuvudtaget! Kan väl superbasic grejer som Sudo kommandon kanske osv. men såvida det inte finns en superenkel guide är det småjobbigt haha, skulle gärna föredra windows som jag suttit i hela livet typ!

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Är det ett krav att hårdvaran ska vara helt ny från butik?

Har du övervägt att bygga dig en server m.h.a. gamla Xeon-processorer från eBay?
Det finns gott om E5-2670 för cirka 700 SEK styck. De har 8 kärnor var, och går upp i max 3.3GHz. Om du nu sätter så stor vikt på Passmark så kan det vara bra att veta att en E5-2670 hamnar på cirka 12200 poäng. Du kan slänga in två stycken på ett dual-socket moderkort.
Moderkort finns för runt 1300-1500 SEK på eBay.

Jag byggde ihop en NAS här hemma för ungefär ett år sedan med ovan processorer. 2st E5-2670, moderkort, och 128GB ECC RAM för 5500 SEK. Det blir lite billigare nuförtiden.

Plex på Linux är dunderenkelt att installera. Kör du in en vanlig Ubuntu Server-installation, så kan du ladda ner .deb-filen för Plex från Plex-webbsidan. Gå till mappen, och kör sudo dpkg -i debfilenduladdadener.deb så installeras den, och startar automagiskt.

Permalänk
Medlem

När det gäller operativet så kan jag rekommendera Unraid. Det är ett linuxoperativ men all administration sköts från ett webbgui, sjukt lätt att hantera.
https://lime-technology.com/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zeppan:

Randomslängde ihop en nu lite snabbt som gick över budget med 2k... Men antar att det är runt runda svängar åt det här hållet man ska sikta på kanske?

https://i.imgur.com/yTM9cGr.png

Skippa sluten vattenkylning.

Och varför inte passa på att se din nya Plex-server som en möjlighet att lära dig Linux? Man lär ju sig helt klart mest effektivt när man faktiskt har ett problem man vill och behöver lösa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du satsar på lite för dyra grejer i mina ögon.

Gamingmoderkort med vasst chipset? Behövs inte.
Vattenkylning? Behövs inte.
SSD? Behövs inte. Köp ett 16GB USB 3.0-minne och släng in en linux dist.
Windows? Verkligen inte på en plex-burk.
Nätagg för nära ett papp? Nix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Är det ett krav att hårdvaran ska vara helt ny från butik?

Har du övervägt att bygga dig en server m.h.a. gamla Xeon-processorer från eBay?
Det finns gott om E5-2670 för cirka 700 SEK styck. De har 8 kärnor var, och går upp i max 3.3GHz. Om du nu sätter så stor vikt på Passmark så kan det vara bra att veta att en E5-2670 hamnar på cirka 12200 poäng. Du kan slänga in två stycken på ett dual-socket moderkort.
Moderkort finns för runt 1300-1500 SEK på eBay.

Jag byggde ihop en NAS här hemma för ungefär ett år sedan med ovan processorer. 2st E5-2670, moderkort, och 128GB ECC RAM för 5500 SEK. Det blir lite billigare nuförtiden.

Plex på Linux är dunderenkelt att installera. Kör du in en vanlig Ubuntu Server-installation, så kan du ladda ner .deb-filen för Plex från Plex-webbsidan. Gå till mappen, och kör sudo dpkg -i debfilenduladdadener.deb så installeras den, och startar automagiskt.

Passmark har jag mest räknat på då det är den enda riktiga mätsiffran som kommer upp när jag suttit o googlat på plex servrar. Alla nämner runt 2000 passmark per 1080p transcode, därför jag hakat upp mig på det!

Har ingen erfarenhet från att köpa från ebay alls, är det vettigt? Samt aldrig heller byggt en dator med 2 cpu socklar, skalar detta ordentligt? Är det något extra bök kring det?

Allmänt har jag byggt många gaming datorer o persondatorer, säkert 15st över 10 år. Men aldrig serverklass grejer som Xeon prolar och ECC minnen osv. är det något man bör tänka på där?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

@Zeppan: Förstår vad du menar med att suttit med Windows typ hela livet då jag själv var i samma sitts när jag satte upp min server. Jag chansade dock lite grann och utmanade mig själv rätt så ordentligt genom att testa köra Linux för ovanlighetens skull. vist jag svor en del i början innan jag satte mig på google då jag valde den svåraste möjliga vägen och köra allt text baserat men ångrar ingenting idag när servern är uppe och jag har lärt mig massor.

Visa signatur

Utan misslyckande har man inte lärt sig något!

Använd andras misslyckande i så lär du dig mer utan att det kostar dig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Du satsar på lite för dyra grejer i mina ögon.

Gamingmoderkort med vasst chipset? Behövs inte.
Vattenkylning? Behövs inte.
SSD? Behövs inte. Köp ett 16GB USB 3.0-minne och släng in en linux dist.
Windows? Verkligen inte på en plex-burk.
Nätagg för nära ett papp? Nix.

Tänkte mest att vattenkylning kanske går svalare o tystare? men det kanske inte gäller heller nuförtiden

Mobo: yes håller med, tog bara ngt för o se ungefärlig siffra vad jag hamnar på. men lär kunna kapa minst en 500-1000kr där
SSD: läste att det var bra för o ladda massa cache filer o metataggar i plex
Nätagget: samma här läste jag att det kan vara vettigt med ett bra certat nätagg då den ändå ska rulla 24/7, dock kanske jag tog i lite med watt-antalet så lär väl gå kapa ngra hundringar här också

Windows: Som jag skrev ovan så e jag fett ovan vid ngt annat än windows, men eftersom så många skriver om det kanske det är dags att ge sig in i det! Men hur är remote egenskaperna av linux osv? Är det enkelt o hantera torrents osv också?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havxen:

@Zeppan: Förstår vad du menar med att suttit med Windows typ hela livet då jag själv var i samma sitts när jag satte upp min server. Jag chansade dock lite grann och utmanade mig själv rätt så ordentligt genom att testa köra Linux för ovanlighetens skull. vist jag svor en del i början innan jag satte mig på google då jag valde den svåraste möjliga vägen och köra allt text baserat men ångrar ingenting idag när servern är uppe och jag har lärt mig massor.

Hur är det med filsystem på ubuntu o andra linux? går det att flytta över windows diskar direkt eller krävs det ngn konvertering?

Jag skulle lätt kunna tänka mig att kanske köra dubbla system med 2 os under en period. Alltså att jag sätter upp en windows först men sakta konfar upp en ubuntu från ett usb minne eller en extra disk för att sen ta bort windows helt när jag känner mig redo

men då krävs det ju att jag kan accessa och testa med vanliga befintliga media biblioteket från ubuntu också dvs att den klarar det vanliga windows filsystemet

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk

Köp en Ryzen om den bara är till för Plex.

Alternativt begagnade intel E5 prollar.

Själv kör jag 64gb ram och dubbla E5-2620v4 hade jag köpt idag hade jag köpt något med högre Ghz

Och Plex bör du köra på Linux sen jag gick över har allt fungerart mycket bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Köp en Ryzen om den bara är till för Plex.

Alternativt begagnade intel E5 prollar.

Själv kör jag 64gb ram och dubbla E5-2620v4 hade jag köpt idag hade jag köpt något med högre Ghz

Och Plex bör du köra på Linux sen jag gick över har allt fungerart mycket bättre.

Något bra tips på vilken ryzen jag ska köpa och kylning samt moboförslag till det?

känns som ryzen är en helt ny värld samt att det är begränsat utbud på både kylning och mobos på de!

Och ja det är främst plex, möjligtvis att jag låter den hålla i torrenthanteringen också

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Kommer med några ord ang. Linux. Missförstå mig inte, jag älskar Linux och använder ett fäng distar på flera maskiner. Just plex servern har jag i en VM som kör Windows. Efter ca 6mån med plex i windows, sen 6 mån med linux så bytte jag tillbaka. Mer stabilt under windows, samt att det är rätt tråkigt att servern inte kan uppdatera biblioteket så fort den får en ny fil när man kör linux. Då får man sätta en statisk scan på valda mappar med 15min mellanrum isf. (Vilket i värsta fall innebär att du får vänta en kvart innan filen upptäcks).
Sen när det gäller kontroll över rättigheter etc. så tycker jag bättre om linux. Men med windows så behöver du inte bry dig om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Ah jag är tyvärr väldigt ovan med linux överhuvudtaget! Kan väl superbasic grejer som Sudo kommandon kanske osv. men såvida det inte finns en superenkel guide är det småjobbigt haha, skulle gärna föredra windows som jag suttit i hela livet typ!

Det är typ superenkelt:

Instruktion: Länk

Typ:

  1. Ladda ner installationspaketet, Ubuntu x64

  2. sudo dpkg -i plexmediaserver_1.8.4.4249-3497d6779_amd64.deb

  3. Klart

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Ingen som vill slå till med lite förslag på ngn nyköps build med ryzen eller intel också?

Operativsystem kommer ju egentligen i efterhand kan tänka mig vara flexibel med budgeten om windows.

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Skrivet av Zeppan:

Något bra tips på vilken ryzen jag ska köpa och kylning samt moboförslag till det?

känns som ryzen är en helt ny värld samt att det är begränsat utbud på både kylning och mobos på de!

Och ja det är främst plex, möjligtvis att jag låter den hålla i torrenthanteringen också

Helt ärligt så är jag fel person att fråga jag kör bara intel och har alltid gjort.
Men för Plex så är en Ryzen med alla sina kärnor bättre för plex på alla plan än en 7700K'

Hoppas någon annan kan svara på dina frågor om Ryzen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är begagnat uteslutet?
Kör själv plex på mina gammla spel dator som som är en 2500k och kan utan problem köra 4-5 1080 streams på samma gång. Ser ingen anledning att köpa nytt då inte plex är extremt krävande och du klarar dig bra på ett par år gamal hårdvara.

Rekomenderar också att testa linux, visst det är bökigt i början och har googlat många timmar på enkla problem men när man väll fått ingång så fungerar det väldigt bra och man har lärt sig något nytt.

Permalänk
Medlem

@pwntato: Va?

Kör själv ubuntu server och plex hittar filerna direkt efter att jag har lagt in de. Du har inte kryssat in att söka efter ny media BÅDE vid ändringar och tid? Vet att det var en bugg i tidigare version som gjorde att det inte fungerade.

Permalänk
Medlem

shield

En kompis använder nvidia shield tv och transcodar lätt minst tre streams, verkar väldigt simpelt och dubblerar som spelare. Enda kruxet är väl att minnet tar slut om du låter plex göra preview thumbnails. Själv kör jag en urgammal i7a med en drös diskar och 4 tunga transcodes är inga problem där heller. Openmediavault kör jag och bryr mig inte om backup

Googla sonarr, couchpotato, radarr, jackett för det andra. Men det funkar ju i många nas också.

Permalänk
Medlem

@Spixel: Tvivlar inte på att du har rätt ang. bugg. La mycket tid på att konstatera att jag till slut hade samma fel som alla andra linux-användare. Jag körde dock CentOS

Permalänk
Medlem

Ska börja med att säga att jag inte vet något om plex-servrar, men tänkte slänga ihop ett ryzen-system
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10700173/

Tror att största nackdelen med ryzen är att du behöver ett dedikerat grafikkort

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Zeppan: Kommer inte riktigt ihåg hur det var men har för mig att du ska kunna "montera" in vissa filsystem från Windows dock länge sedan jag gjorde det så jag skulle rekomendera att googla.

Visa signatur

Utan misslyckande har man inte lärt sig något!

Använd andras misslyckande i så lär du dig mer utan att det kostar dig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Tjena

går i tankarna att bygga en plex-server då jag är trött på min nas som inte verkar palla.

Bygger gärna ihop den själv, så länge det inte är några konstigheter som o behöva modda chassi osv för det är jag sämst på

Skulle behöva någon prolle med 10k passmark eller mer för framtidssäkerhet och att jag behöver kunna transcoda upp till 2-3 1080p streams och eventuellt en o annan 4k.

Suttit o knåpat både på 7700k builds o ryzen builds o googlat en evighet men blir inte riktigt klok så därav denna tråd Budgeten sätts väl till 10k och då behöver jag:
-Chassi gärna med plats för 5-6 diskar
-Psu gärna modulärt
-mobo
-Cpu gärna 10k+ i passmark för transcoding
-windows 10 pro (ska remota den)
-1st m.2 disk för OS osv
-kylning för CPU
-eventuella extrafläktar för chassit?

Så vad tror ni?

Allt i ett inkluderar PMS och samba server rätt prisvärd men då får du inte bygga själv :), utöver det citerade kolla vilka format du ska spela upp , har ingen erfarenhet av externa diskar (mer än via USB och det funkar så det bör googlas innan)

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/221099648-Limitatio...
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/220347688-Accessing...

Citat:

The real-world performance of the device can vary greatly depending on the particular properties of the media you're playing (bitrate, resolution, etc.), how many items are streaming at the same time, and how many of those streams require transcoding.
In most cases, the NVIDIA SHIELD will be able to support at least 2-3 simultaneous transcodes.

H.264
H.265 (HEVC)
MPEG 2
This means that if your media uses one of the above three formats, then the NVIDIA SHIELD will be able to make full use of hardware acceleration for transcoding. If your content is in another source format (e.g. VC-1, Xvid, VP9, etc.) then the SHIELD will have reduced performance in cases where transcoding is necessary.