Permalänk
Avstängd

Typ scammad på Blocket?

Hejsan! Kom över ett par RAM jag köpte.

Säljaren och jag kommer överens om att köra via Blocketpaketet.

Säljaren bokar frakt, jag får ett meddelande via E-post om mina uppgifter stämmer och om det är rätt summa, jag godkänner.

Säljaren säger att han har skickat paketet, men jag får aldrig bekräftelselappen med kolli-ID via E-post som jag alltid har fått innan om man använder sig av Blocketpaketet.

Jag frågar säljaren om den kan skicka spårningsnumret till mig, men jag får inte svar..utan jag får bara det där ''boka frakt'' sidan som är fotograferad med säljarens kamera med order-ID, vilket jag ringde Schenker och frågade om..

Schenker sa att säljaren ej har lämnat in paketet till ett ombud, dock sa Schenker att det är väldigt få gånger detta ej registreras..väldigt få.

Det jag undrar..säljaren kan ju inte blåsa mig? För jag betalar ju när jag hämtar ut paketet och om säljaren ska köra med ''men jag skickade, så betala nu'' så går inte det heller..

Så hur ska man göra? Det har gått 3 dagar, 4'e dagen imorgon och säljaren ''skickade'' iväg paketet den 9'e september..Jag har frågar 4ggr om kolli-ID, men säljaren ignorerar mig..fick det klassiska ''jag jobbar'' Sen en taskig fotograferad bild på säljarens datorskärm med kvittensen men inget kolli-ID.

Hur mycket kan man tjata tills man kan bli anmäld för trakasserier? Jag svär inte eller nåt i konversationerna mellan oss, utan ber snällt om uppgifterna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Om du inte har betalat något så kan du ju inte bli scammad ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Om du inte har betalat något så kan du ju inte bli scammad ?

Exakt, men om säljaren drar en vals och säger att den har skickat paketet och säger att det är mitt fel att det kom bort? Kräva mig på pengar?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Precis, Du verkar ju sitta säkert så länge du inte betalat någpt? En dum scammare om han inte tar betalt innan han säger upp kontakten...

Permalänk
Avstängd

Säljaren svarar inte på sms om man fråga om spårningsnummer..tycker det är en konstig lek han kör med..hur svårt kan det vara att skicka uppgifterna? Sen att jag inte fick bekräftelsen via mail..låter som om han inte har skickat iväg paketet..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Låter ju jättekonstigt faktiskt.
Han kanske inte förstod hur blocketpaketet funkade förens det var för sent?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Killen du har att göra med verkar vara väldigt oseriös eller något slags troll, så jag skulle inte ens försöka. Bara låt det vara och kika efter andra RAM minnen. Inte värt tiden att hålla på med oseriösa säljare.

Permalänk

Låna en kompis telefon och ring han!
Du kan antingen gå rakt på sak, eller fråga han om stickorna finns kvar och se vad han säger.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Avstängd

Jo, jag blir lite förvirrad av hans beteende..jag ska låta det gå veckan ut, sen vet jag att han inte har skickat minnena..då det tar 2-3 dagar för Schenker att leverera paket (Vi båda bor i städer som har väldigt bra förbindelser med motorvägar och snabba transportsträckor)

Vore en ny upplevelse om säljare börjar trolla även på blocketpaket..men det är väl första gången för allt.

Jag gick rakt på sak, det var då jag fick det där fotot på hans datorskärm med hans sida av orderbekräftelsen..men inget kolli-id, sen sa han att han hade skickat de..vilket jag tvivlar på att han har gjort, men jag hoppas jag har fel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Blocket paket är ju just till så du inte blir lurad..Hämta ut paketet och kolla upp vad som finns i är det inga minnen skickar du ju tillbaka det och stålarna sätts tillbaka på ditt konto av blocket.Är det helt ok och allt stämmer så betalas pengarna ut till säljaren..Eller har jag totalt missuppfattat allt ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

enda problemet skulle kunna vara är om du betalar när du hämtar ut paketet och du fått typ defekta minnen avsiktligt då uppstår en tvist som blocket skall lösa..han lär ju säga att dem funkade osv
det är typ enda sättet han kan blåsa dig på ..att du skulle tröttna på att lösa tvisten.
då du skickar tillbaka skall säljaren godkänna varan i sin tur sedan får du pengarna tillbaka.
så undvik allt som känns konstigt..mycket märklig snubbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Blocket paket är ju just till så du inte blir lurad..Hämta ut paketet och kolla upp vad som finns i är det inga minnen skickar du ju tillbaka det och stålarna sätts tillbaka på ditt konto av blocket.Är det helt ok och allt stämmer så betalas pengarna ut till säljaren..Eller har jag totalt missuppfattat allt ??

Du har rätt, problemet är att jag får inte kolli-ID av han, och enligt Schenker så har han inte lämnat in det till ett ombud, men sen sa de att det finns en minimal chans att han kan ha lämnat in men ej fått kvittens..vilket är osannolikt men det kan hända..

Varför hålla inne på information om han säger att han har skickat?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maddush:

enda problemet skulle kunna vara är om du betalar när du hämtar ut paketet och du fått typ defekta minnen avsiktligt då uppstår en tvist som blocket skall lösa..han lär ju säga att dem funkade osv
det är typ enda sättet han kan blåsa dig på ..att du skulle tröttna på att lösa tvisten.
då du skickar tillbaka skall säljaren godkänna varan i sin tur sedan får du pengarna tillbaka.
så undvik allt som känns konstigt..mycket märklig snubbe

Jo, min varningsklocka har ju gått igång..hoppas jag har fel och minnena anländer till ombudet imorgon hela och fina.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Det kan inte vara så enkelt att personen fått ett bättre bud från en annan och skickat till den personen istället?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd

Fick svar!

Killen hade bokat frakt, betalat frakten..postat minnena i en ''gul låda'' dvs Postnord..vilket jag tvivlar på att han har gjort, då han sa direkt ''då är de borta'' Ingen människa kan vara så..oerfaren att man beställer en fraktsedel via Schenker, sedan lägger det i en Postnordlåda..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fick svar!

Killen hade bokat frakt, betalat frakten..postat minnena i en ''gul låda'' dvs Postnord..vilket jag tvivlar på att han har gjort, då han sa direkt ''då är de borta'' Ingen människa kan vara så..oerfaren att man beställer en fraktsedel via Schenker, sedan lägger det i en Postnordlåda..

Ok då är det ju bekräftat från hans sida att du kommer inte få några minnen för antingen så fastnar dom hos postnord ett bra tag eller så har han inte skickat alls.
Så leta nya minnen inget som angår dig nå mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Sötast

Ser inte att du har något att hämta här, bara att glömma och gå vidare.

Permalänk
Avstängd

Fasiken..fick nu ett sms, minnena verkar ha kommit fram..

Man blir sjukt förvirrad..ska hämta ut dessa nu snart och hålla tummarna på att de är funktionella.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Har jag missat något eller varför spelar det någon roll vilken låda han skickade minnena i?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Har jag missat något eller varför spelar det någon roll vilken låda han skickade minnena i?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja betalar man schenker men postar det i en gul postenbrevlåda så är ju risken rätt liten att det hittar fram.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The_St1g:

Ja betalar man schenker men postar det i en gul postenbrevlåda så är ju risken rätt liten att det hittar fram.

Nu fattar jag vad ni menar. Jag trodde bara han hade lagt det i en gul postenkartong och skickat med Schenker. Fattade inte varför det skulle göra någon skillnad. Att lägga det i en gul Postnordbrevlåda var ju dock ett ovanligt stort hjärnsläpp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maddush:

enda problemet skulle kunna vara är om du betalar när du hämtar ut paketet och du fått typ defekta minnen avsiktligt då uppstår en tvist som blocket skall lösa..han lär ju säga att dem funkade osv
det är typ enda sättet han kan blåsa dig på ..att du skulle tröttna på att lösa tvisten.
då du skickar tillbaka skall säljaren godkänna varan i sin tur sedan får du pengarna tillbaka.
så undvik allt som känns konstigt..mycket märklig snubbe

Paketet kan vara tomt också, man måste ju ändå bestrida det hela och gå genom en tvist... dåligt system, både för säljare och köpare, dock sämre för säljaren än köparen i normalfallet.

Kan ju vara så att han bara inte hunnit med att lämna in paketet till Schenker och skyller på att han lagt det i en postlåda (för att slippa erkänna att han varit lat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Du har rätt, problemet är att jag får inte kolli-ID av han, och enligt Schenker så har han inte lämnat in det till ett ombud, men sen sa de att det finns en minimal chans att han kan ha lämnat in men ej fått kvittens..vilket är osannolikt men det kan hända..

Varför hålla inne på information om han säger att han har skickat?

Ja speciellt om du har stålar låst hos blocket..Ring blocket och häv allt och be om pengarna tillbaka

*Edit* Såg nu att det hade kommit..Fungerar allt som det ska nu då..man blir ju lite nyfiken

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Hallå! Kommer jag tillbaka med lite goda nyheter.

Minnena är uthämtade och de fungerar precis som de ska! Anledningen att de inte kunde spåras var nog att avsändaren skickade dessa i ett litet brev via Schenkers egna postlådor, så det var jag som inte var så himla insatt i att Schenker har egna postlådor numera.

Jag har bett säljaren om ursäkt för min otålighet och att jag inte litade på hans ord.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.