Grafikkort överhettar efter rengöring av fläktar

Permalänk

Grafikkort överhettar efter rengöring av fläktar

Hej!

Igår körde jag en rengöring av datorn med tryckluft och efter detta blev jag osäker på vilket håll alla fläktarna ska sitta åt. Jag har läst en del skriva att luften ska blåsa mot processorn och en del som säger att den ska blåsa bort den varma luften därifrån. Processorns fläkt monterade jag med klistermärket ner mot processorn, den är på ca 30 grader idle, så inga konstigheter där.

Däremot så har jag en fläkt som sitter precis vid grafikkortet, där sitter klistermärket inåt lådan, dvs pekar in mot fronten av datorn fast sitter monterad på baksidan.

Grafikkortet nådde hela 93 grader efter rengöringen, när jag känner med handen så blåser varm luft utåt på baksidan av datorn så om jag förstår det hela rätt så är det rätt monterat då tanken är att luften ska ut från burken. Innan rengöringen hade jag ca 85 grader som max temperatur efter många timmars spelande med fläkten på 60 procent. Nu blir den över 90 grader på endast några minuters spelande så jag vågar inte spela mer.

Jag har nu köpt kylpasta som jag tänkte byta på grafikkortet samt processorn, tror ni att detta hjälper eller har jag monterat fläktarna fel helt enkelt?

Ska det in kall luft i datorlådan eller ska det ut varm luft? Jag har bara 2 fläktar, en till processorn och en stor som sitter precis ovanför grafikkortet på baksidan som blåser ut den varma luften inifrån. Således är det inget som blåser in kall luft i datorn.

Grafikkortet är ett gtx 660 ti super clocked med nvidias reference design, jag hittar ingen guide på nätet hur man ska byta kylpastan, är det bara att skruva av alla skruvar o se vad som händer då?

Permalänk
Medlem

Risken är stor att du blåst in damm i kylaren istället för att blåsa bort det.
Det är nog bara att skruva isär. Håll reda på skruvar och annat smått. Var försiktig med thermalpadsen om du inte har nya.
Ta kort på hur grafikkortet är monterat för säkerhets skull när du börjar plocka bort kylaren. Kan vara bra att ha om det skiter sig när du ska sätta tillbaka kylaren.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |