Permalänk
Medlem

VGA hona adapter

Hej har nyligen uppgraderat mitt grafikkort och har inte längre VGA ingång. Då jag har en extern skärm som är gammal så skulle jag behöva en adapter från VGA hona till HDMI, DVI-D eller DP hane. Funkar det? Länka gärna tips

Permalänk
Medlem

om du har en DVI-I kan du sätta en adapter, annars är det från DP som gäller. Från HDMI går det inte att få ut vga.

Notera också att det är skillnad på DVI-D och DVI-I. DVI-D klarar bara Digital signal.(dvs inte vga)

DVI-I
https://www.inet.se/produkt/8906062/adapter-dvi-ha-till-vga-h...

DisplayPort
https://www.inet.se/produkt/8906304/adapter-displayport-ha-ti...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sjosa:

Hej har nyligen uppgraderat mitt grafikkort och har inte längre VGA ingång. Då jag har en extern skärm som är gammal så skulle jag behöva en adapter från VGA hona till HDMI, DVI-D eller DP hane. Funkar det? Länka gärna tips

Det du saknar är en VGA-utgång och det du söker är en omvandlare från HDMI/DVI/DP till VGA; videosignalen går från grafikkortet till skärmen.

Om du specar ditt grafikkort kan vi försöka hjälpa dig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kolla på grafikkortet om den har de pinnar som är markerat som rött i bilden.
Om det har det kan du använda en passiv adapter som föreslagits ovan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@Alling: Grafikkort: Radeon RX 570 Nitro+ 4GB

Permalänk
Medlem

Då blir det lite komplicerat... Du kan inte omvandla en DVI-D till VGA utan en aktiv adapter vilket kostar mer än att köpa en ny skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köptips adapter

Behöver VGA hona till HDMI, DP eller DVI-D hane (spelar ingen roll). Billigaste adaptern? Helst under 300kr, iaf om det går. länka gärna.
Trevlig helg

Permalänk
Moderator
Moderator

*Korspost, trådar sammanfogade.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem. Köpt mig en ny dator från komplett med ett msi geforce 1060 6gb grafikkort.
Min bildskärm har både vga uttag och en dvi-d dual uttag om jag jämför med bilden ovan
Så frågan är då; hur löser jag det problemet. E amatör vad gäller datorer. Såg nåt om adapter men man vill ju att det ska bli bra och rätt på en gång så man slipper åka fram o tillbaka till affären samt man vill ju få igång nya datorn så snabbt som möjligt :).
Tack på förhand mvh

Edit: kikat in dessa 2 alternativ på Elgiganten men vet ej om det skulle lösa det hela? https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapte...

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niiko:

Jag har liknande problem. Köpt mig en ny dator från komplett med ett msi geforce 1060 6gb grafikkort.
Min bildskärm har både vga uttag och en dvi-d dual uttag om jag jämför med bilden ovan
Så frågan är då; hur löser jag det problemet. E amatör vad gäller datorer. Såg nåt om adapter men man vill ju att det ska bli bra och rätt på en gång så man slipper åka fram o tillbaka till affären samt man vill ju få igång nya datorn så snabbt som möjligt :).
Tack på förhand mvh

Edit: kikat in dessa 2 alternativ på Elgiganten men vet ej om det skulle lösa det hela? https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapte...

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapte...

Med ett såpass modernt grafikkort behöver du väl knappast någon adapterkabel? Det lär väl åtminstone ha DVI-utgång? I sådana fall skaffar du bara en DVI-kabel, om du inte fått en sådan med skärmen eller grafikkortet. Det brukar följa med. Att använda VGA, som kör analog överföring, och därmed ger sämre bildkvalitet, är bara en nödlösning idag.

Ännu bättre vore det ju om skärmen har DP-ingång du kan använda. Den ser lite annorlunda ut, och kanske kan missas om man är lite rudis på det där. Det är väl inte bara möjligt, utan även troligt att den har det, om det inte rör sig om nån riktig gammal forntidsrelik.

I och med att du verkar lite osäker på din sak, skulle jag föreslå att du postar skärmens och grafikkortets exakta modellbeteckningar, och om du pallar, även foton på respektive enhets in- och utgångar, så kan du få ett mycket precisare svar. Får känslan av att du kanske missat alternativ här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ni skrev ovan också att det behövs en aktiv adapter om man ska konvertera från vga till dvi-d
Men Hur funkar det då att konvertera från vga till hdmi eller dvi-d till HDMI? Eftersom jag har både vga och dvi-d uttag i skärmen? Kan det funka eller måste jag köpa ny Skärm? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niiko:

Ni skrev ovan också att det behövs en aktiv adapter om man ska konvertera från vga till dvi-d
Men Hur funkar det då att konvertera från vga till hdmi eller dvi-d till HDMI? Eftersom jag har både vga och dvi-d uttag i skärmen? Kan det funka eller måste jag köpa ny Skärm? :/

Du kan konvertera från HDMI till DVI, det enda som sker är att ljudsignalen skalas bort. Bildsignalen är samma, du behöver bara en passiv adapter som kostar några tior. Det finns även färdiga HDMI-DVI-kablar. Personligen brukar jag försöka undvika den sortens adaptrar man sätter på serie med en kabel, i och med att de bygger utåt från datorn/skärmen, och utgör en hävstång mot kontaktdonet. Lätt att bryta sönder kontaktdonet, om man exempelvis snubblar på kabeln.

Men bäst är väl i sådana fall att köra en DVI-DVI-kabel. Kontaktdonet är bra mycket robustare än HDMI.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Med ett såpass modernt grafikkort behöver du väl knappast någon adapterkabel? Det lär väl åtminstone ha DVI-utgång? I sådana fall skaffar du bara en DVI-kabel, om du inte fått en sådan med skärmen eller grafikkortet. Det brukar följa med. Att använda VGA, som kör analog överföring, och därmed ger sämre bildkvalitet, är bara en nödlösning idag.

Ännu bättre vore det ju om skärmen har DP-ingång du kan använda. Den ser lite annorlunda ut, och kanske kan missas om man är lite rudis på det där. Det är väl inte bara möjligt, utan även troligt att den har det, om det inte rör sig om nån riktig gammal forntidsrelik.

I och med att du verkar lite osäker på din sak, skulle jag föreslå att du postar skärmens och grafikkortets exakta modellbeteckningar, och om du pallar, även foton på respektive enhets in- och utgångar, så kan du få ett mycket precisare svar. Får känslan av att du kanske missat alternativ här.

Vad betyder dp-ingång??
Ja precis jag är väldigt dålig på datorer.
Sökte dvi kablar o sånt men hittat endast dvi-i och inte dvi-d
Men får då kanske slopa vga delen om den ger sämre kvalité
Har bild på skärm och dator men lyckas ej bifoga den. Måste läggas upp på nätet först eller? Ursäkta för dumma frågor.
Ja grafikkortet har dvi uttag. Fick ej med nån sån kabel till när jag köpte datorn igår.
Skärmen har några år på nacken. Bästa vore kanske köpa ny skärm då istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Du kan konvertera från HDMI till DVI, det enda som sker är att ljudsignalen skalas bort. Bildsignalen är samma, du behöver bara en passiv adapter som kostar några tior. Det finns även färdiga HDMI-DVI-kablar. Personligen brukar jag försöka undvika den sortens adaptrar man sätter på serie med en kabel, i och med att de bygger utåt från datorn/skärmen, och utgör en hävstång mot kontaktdonet. Lätt att bryta sönder kontaktdonet, om man exempelvis snubblar på kabeln.

Men bäst är väl i sådana fall att köra en DVI-DVI-kabel. Kontaktdonet är bra mycket robustare än HDMI.

Tack så mycket för ditt snabba svar.
Får försöka hitta en sån kabel alternativt byta ut skärmen som tidigare nämnt.

Vad är att föredra då vad gäller kablage vid köp av ny skärm
Hdmi till hdmi eller dvi-dvi ?
Edit; eiganten såg jag hade en skärm på kampanj denna vecka för 1990 som jag kikar lite smått på nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niiko:

Vad betyder dp-ingång??
Ja precis jag är väldigt dålig på datorer.
Sökte dvi kablar o sånt men hittat endast dvi-i och inte dvi-d
Men får då kanske slopa vga delen om den ger sämre kvalité
Har bild på skärm och dator men lyckas ej bifoga den. Måste läggas upp på nätet först eller? Ursäkta för dumma frågor.
Ja grafikkortet har dvi uttag. Fick ej med nån sån kabel till när jag köpte datorn igår.
Skärmen har några år på nacken. Bästa vore kanske köpa ny skärm då istället

DP = DisplayPort, en nyare standard som klarar högre upplösningar osv. Kolla på ditt grafikkort, det är kontakterna som nästan ser ut som en HDMI-kontakt, men är lite större, och bara har en avfasad hörna.

Ja, slopa VGA, det ger sämre bild. Använd alltid digital överföring om du kan.

Det är förstås upp till dig om du vill köpa ny skärm, men är din nuvarande gammal, så kanske du ändå vill göra det. Skärmar har blivit skitbilligt (om man nöjer sig med något enklare), och tekniken har utvecklats något enormt de senaste åren. Vågar nästan lova dig att även den billigaste moderna skärmen har bättre bild än den gamla du har nu.

Man får nästan alltid kablar med skärmen, så köp inget löst innan du kollat den saken, om du nu köper skärm. Du kan ju även inventera förråden, kanske finns DVI-kabeln som alla gånger följde med din gamla skärm kvar i gömmorna nånstans?

Foton kan du lägga upp på https://imgur.com/ och sedan länka in.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niiko:

Tack så mycket för ditt snabba svar.
Får försöka hitta en sån kabel alternativt byta ut skärmen som tidigare nämnt.

Vad är att föredra då vad gäller kablage vid köp av ny skärm
Hdmi till hdmi eller dvi-dvi ?
Edit; eiganten såg jag hade en skärm på kampanj denna vecka för 1990 som jag kikar lite smått på nu

DP är "bäst", därefter kommer HDMI och DVI, om vi ska krångla till det minimalt, och inte blanda in versionsnummer. Det är ett jäkla träsk egentligen det där.

Om skärmen bara klarar 1080p@60Hz är det dock egentligen hugget som stucket vilket interface du använder, samtliga har bandbredd nog för det, och det är ingen bildkvalitetsskillnad.

DP kan väl dock vara lämpligt att välja i vilket fall som helst, grafikkortet lär ha flest utgångar för det, och du slipper blockera DVI-utgången på grafikkortet, för händelsen att du vill koppla in din gamla skärm som andra dito. Ganska nice att ha två skärmar.

Och återigen, kablar följer nästan alltid med skärmen. Köp inga lösa kablar om du köper ny skärm.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

DP är "bäst", därefter kommer HDMI och DVI, om vi ska krångla till det minimalt, och inte blanda in versionsnummer. Det är ett jäkla träsk egentligen det där.

Om skärmen bara klarar 1080p@60Hz är det dock egentligen hugget som stucket vilket interface du använder, samtliga har bandbredd nog för det, och det är ingen bildkvalitetsskillnad.

DP kan väl dock vara lämpligt att välja i vilket fall som helst, grafikkortet lär ha flest utgångar för det, och du slipper blockera DVI-utgången på grafikkortet, för händelsen att du vill koppla in din gamla skärm som andra dito. Ganska nice att ha två skärmar.

Och återigen, kablar följer nästan alltid med skärmen. Köp inga lösa kablar om du köper ny skärm.

Tack för alla svar. Till stor hjälp för en glad amatör som jag.
Hittade en annan bättre skärm fär 144hz ocj responstid på 1ms
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Kan nog vara nåt. Kostar väl en del men finns ju alltid dyrare och även billigare så e väl en bra kompromiss kan jag tänka mig.
Återigen ett stort tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niiko:

Tack för alla svar. Till stor hjälp för en glad amatör som jag.
Hittade en annan bättre skärm fär 144hz ocj responstid på 1ms
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Kan nog vara nåt. Kostar väl en del men finns ju alltid dyrare och även billigare så e väl en bra kompromiss kan jag tänka mig.
Återigen ett stort tack för hjälpen

Tänk bara på att den där skärmen lanserades 2014, och det är en TN-panel i den. Sådana har utvecklats väldigt mycket bara de senaste åren, de har blivit mycket bättre, så jag skulle nog i alla fall åka och jämföra med lite nyare grejer innan jag la några pengar på det.

Personligen skulle jag inte kunna leva utan adaptiv synk efter att en gång ha trampat i den fällan, men i och med att du har ett Nvidiakort kommer det betyda minst en tusenlapp till på priset. Det är "G-sync" du ska titta efter i sådana fall. Hade jag haft ett mainstreamkort som 1060 skulle jag vara ännu mer intresserad av det, eftersom det kortet förmodligen inte alltid kommer orka driva spelen i 1080p@144Hz, och det är när det börjar sacka som det där med adaptiv synk har sitt värde. Du får själv avgöra om du tycker det är värt det, men tycker åtminstone du ska läsa på lite om det.

Ja, och det idiotsäkra alternativet för anslutningen mellan dator och den skärmen är Displayport. Det kommer orka maxa skärmen oavsett version.

Nu kanske du ställt in dig på ny skärm, men glöm inte heller att din gamla fortfarande går att köra över DVI om du nöjer dig med 1080p@60Hz. Kanske går att komma högre också med lite "överklockning" av skärmen, man brukar kunna plåga åtminstone 75Hz ut det mesta. Köper du ändå en ny, så installera den gamla som sekundär monitor, asnice att ha chattar, mailklient, etc på, som du annars skulle behöva tabba ut för att kolla när du spelar. Även kanon vid kontorsarbete, när man jobbar i fler program parallellt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!