Amerikansk återförsäljare tillämpar prispålägg för att skrämma bort miners

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

@Ozzed: Hur är sabotag ok?

Är det sabotage att inte erbjuda garanti utanför spec nu också? Tycker du alltså att Intel och AMD ägnar sig åt sabotage när de inte erbjuder garanti när man överklockar?

För om du hade läst mina inlägg så hade du sett att det jag landat i är att den smidigaste lösningen helt enkelt är att tillverkarna lägger in en klausul om att garantin upphör att gälla om kortet använts för mining. Det är det som är min ståndpunkt nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det sabotage att inte erbjuda garanti utanför spec nu också? Tycker du alltså att Intel och AMD ägnar sig åt sabotage när de inte erbjuder garanti när man överklockar?

För om du hade läst mina inlägg så hade du sett att det jag landat i är att den smidigaste lösningen helt enkelt är att tillverkarna lägger in en klausul om att garantin upphör att gälla om kortet använts för mining. Det är det som är min ståndpunkt nu.

Ok visst det skulle fungera men jag trodde du menade en mjuskvaruspärr det skulle inte uppskattas och är en mycket dålig lösning, sämre garanti är okej lösning, trodde både amd och nvidia skulle börja släppa speciella grafik kort ämnade för mining snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Ok visst det skulle fungera men jag trodde du menade en mjuskvaruspärr det skulle inte uppskattas och är en mycket dålig lösning, sämre garanti är okej lösning, trodde både amd och nvidia skulle börja släppa speciella grafik kort ämnade för mining snart.

OK, då handlar det alltså bara om att du inte läst hur jag resonerat kring frågan i tråden. Det är helt riktigt att jag inte "tänkt färdigt" i de tidiga inläggen, men skall man gå i polemik mot någon så tycker jag det är vanligt hyfs att faktiskt läsa alla inlägg av personen så att man har hela bilden.

Jag tycker alltså inte att en mjukvaruspärr är en bra idé längre, utan jag vill hellre se att miners inte får garanti på sina kort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

ökar kostnaden rejält

Inte i närheten lika mycket som att köpa från samma ställe och så himla mycket skiljer det inte mellan butikerna.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Begränsa... förlåt, limitera tillgången till grafikkort kommer aldrig fungera, det enda raka är väl att de får producera fler!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kan förstå detta då det hindrar deras vanliga kundkrets från att få tag i kritiska komponenter till sitt PC-bygge / uppgradering.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Inte i närheten lika mycket som att köpa från samma ställe och så himla mycket skiljer det inte mellan butikerna.

Jo, bara för att en affär gör de här betyder inte att alla gör de. De kan bara köpa 8-12 grafikkort från ett annat ställe, blir mycket mindre i fraktkostnad

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Jag förstår inte vad problemet är. Om jag har pengar borde jag få köpa hur många kort jag vill. Vidare borde jag få använda kortet hur jag vill. Endast om man fysiskt ändrar på kortet eller kör kortet i klockfrekvenser och spänningar utanför tillverkarens specefikationer så borde garantin makuleras. Har jag köpt något är det mitt och ingen annan skall diktera hur det får nyttjas. Detta är inte vapen eller fordon, det är grafikkort.

Vissa av förslagen i den här tråden verkligen stinker. Kort som skall strypas för att man kör viss typ av program på osv? Hur tänker ni? Hoppas ni inte tänker likadant gällande nätneutralitet etc.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kaput:

Förstår att tillverkarna kan ha långsiktiga planer kring ekosystem, önskad kundkrets, etc, men återförsäljaren? Vad tusan bryr han sig? Där kan det väl rimligen bara vara antal sålda enheter över tid som spelar någon roll, inte vem som köper dem, och till vilket syfte? Om något borde väl storköp gynna återförsäljaren, mindre administration per sålt kort.

Eller handlar det kanske om att miners i allmänhet kör skiten ur korten 24/7, och att det leder till fler returer, eller nåt i den stilen?

Dock så är det just det som spelar roll.
En miner köper något snorbilligt moderkort och en pentium CPU, sedan köper hen upp alla grafikkort.

En gamer som dock skulle vilja köpa ett grafikkort (tex RX 580) köper då förmodligen mera saker, t.ex. dyrare CPU, chassi, SSD's med mer. Helt enkelt så tappar återförsäljare mersälj när miners köper upp alla grafikkort, då dem inte handlar något annat och på så vis lämnar stora lagersaldon av övriga komponenter för återförsäljaren.

Sedan så påverkas återförsäljare mycket mer av som du säger reklamationsärenden, då miners kör "skiten" ur korten så pass att dem går sönder (det är inte 100% load över tid som dödar dem, det är mining riggarnas dåliga ventilation som dödar korten).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

... Det är snarare Nvidia's och AMD's fel som inte arbetar ihop med miners istället. Och de båda är rädda för att öka GPU tillverkning och därmed håller ner tillgången.

Problemet med miners är att de är så oförutsägbara. Efterfrågan på kort för mining kan snabbt växla mellan stekhet och (näst intill) stendöd (med massor av begagnade kort till salu). Vem är intresserad av att köpa ett fabriksnytt grafikkort när ett knappt använt likadant kan fås för en bråkdel?

Kan man med god precision förutsäga variationerna i efterfrågan på några månaders sikt blir problemen mycket mindre...

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Problemet med miners är att de är så oförutsägbara. Efterfrågan på kort för mining kan snabbt växla mellan stekhet och (näst intill) stendöd (med massor av begagnade kort till salu). Vem är intresserad av att köpa ett fabriksnytt grafikkort när ett knappt använt likadant kan fås för en bråkdel?

Kan man med god precision förutsäga variationerna i efterfrågan på några månaders sikt blir problemen mycket mindre...

Det är omöjligt att försöka förstå ett ekonomiskt system, för förstår någon de, så kommer de utnyttja den förståelsen, och nu har de redan ändrat hela systemet.

Faktum är att miner kort som säljs i andrahand är oftast inte "döda" eller "döende", problemet är när miner kort kommer från miners tillbaka på RMA direkt till företagen som måste betala ut stora summor, men vid de här laget ser de ut som att trenden kommer forsätta ett tag, och faktum är, att både AMD och Nvidia är livrädda att göra om AMD's fiasko med R9 290 där miners i stort sett förstörde för AMD, då de köpte kort, och sedan sålde de billigt andra hands på så sätt så fick inte AMD några kort sålda när deras tillgång ökat på grund av ökad efterfråga.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Vill tillägga att miners borde få garanti om de inte misshandlar kortet.
Det kanske får logga med långt intervall till flash på grafikkortet om de överskrider tempvärden regelbundet under längre intervall, vad vet jag. Eller så får kortet klocka ner sig mer aggressivt för att komma runt problemen. Och flashar de ett eget BIOS på kortet där de kringgår detta... ja då gäller inte garantin.

Men köper man en GPGPU så borde den få användas som GPGPU också.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag sa halmgubbe, inte halmstrån. DVS att jag säger A men sedan går du i polemik mot B och förväntar dig att jag ska försvara B trotts att jag aldrig sagt det.

Någon mer än jag tycker ju uppenbarligen att mining är ett problem eftersom de tar till sådanna extrema åtgärder.

Och vad menar du med "låt säga att jag är en miner"? Är du det så är det väl inte så konstigt att du inte håller med mig? Men då tycker jag vi kan diskutera saken istället för att du ska ägna dig åt personangrepp.

Klart som fasen att det alltid kommer finnas folk som inte håller med om vad jag säger. Men om man väntar sig att alla ska hålla med en jämt eller att folk inte ska få yttra åsikter som andra inte håller med om så bör man revidera sin världsbild. Jag kommer fortfarande ha de åsikter jag har och självklart kan det uppfattas som "nedlåtande" om man är lättkränkt av sig, men det är knappast mitt problem.

Jatt folding@home och liknande skulle slita på korten lika mycket tycker jag inte gör så mycket då det går till en god sak. För att vara tydlig nu så är det min åsikt och du har självklart rätt att inte dela den, men det betyder inte att jag blir sur på dig eller någon annan för det. Men jag tänker självklart inte sluta skriva eller ha min stil bara för att random personer jag inte ens känner stör sig. Det har jag inget att vinna på.

Problemet som jag upplever är människor som utgår från sina egna intressen när de vill reglera något för någon annan. Det drabbar inte dem själva så då är det bara bra (för dem). Det klingar fel.

Här är några exempel på vad jag menar:
- Jag tycker inte att du ska lyssna på den där musiken, jag tycker inte att det låter bra.
- Ingen ska få ha sex före äktenskap, det är fel enligt bibeln.
- Jag hörde att regeringen ska höja skatterna för medelinkomstagarna. Jag skulle istället vilja se högre alkoholskatter i Sverige.. btw jag dricker inte haha

Om man applicera det här tänket i diskussionen som vi fört skulle det då inte vara rimligare att sluta köpa dyra grafikkort som används för tex gaming och folding och donera pengarna till välgörande ändmål istället? Det är ju inga småsummor vi pratar om. Dessutom är inte spel någon riktig hobby med någon verklighetsförankring. Det är bättre om man går ut och umgås med andra människor istället.

Förstår du vad jag menar?

Och nä jag minear inte. Jag har ingen speciell åsikt om mineing.

Jag tycker också att det känns meninglöst att diskutera RMA, höjda priser osv pga mineing eftersom du inte kommit med några belägg för att miners bränner sina kort oftare och lämnar in dem som RMA. Det skulle absolut vara intressant statistik om sånt fanns.

Och för att möta dig halvvägs skulle jag hellre föredra en reglering från grafiktillverkare som mätte användandet och det skulle påverka garantimöjligheterna i nån form, typ kortet förlorar i värde med tiden beroende på hur hög belastning den utsatts för under livscykeln. Det skulle väl vara det "rättvisaste" (förutom att grafiktillverkaren skulle tjäna ännu mer pengar, för priserna går ju sällan ner).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Problemet som jag upplever är människor som utgår från sina egna intressen när de vill reglera något för någon annan. Det drabbar inte dem själva så då är det bara bra (för dem). Det klingar fel.

Här är några exempel på vad jag menar:
- Jag tycker inte att du ska lyssna på den där musiken, jag tycker inte att det låter bra.
- Ingen ska få ha sex före äktenskap, det är fel enligt bibeln.
- Jag hörde att regeringen ska höja skatterna för medelinkomstagarna. Jag skulle istället vilja se högre alkoholskatter i Sverige.. btw jag dricker inte haha

Om man applicera det här tänket i diskussionen som vi fört skulle det då inte vara rimligare att sluta köpa dyra grafikkort som används för tex gaming och folding och donera pengarna till välgörande ändmål istället? Det är ju inga småsummor vi pratar om. Dessutom är inte spel någon riktig hobby med någon verklighetsförankring. Det är bättre om man går ut och umgås med andra människor istället.

Förstår du vad jag menar?

Och nä jag minear inte. Jag har ingen speciell åsikt om mineing.

Jag tycker också att det känns meninglöst att diskutera RMA, höjda priser osv pga mineing eftersom du inte kommit med några belägg för att miners bränner sina kort oftare och lämnar in dem som RMA. Det skulle absolut vara intressant statistik om sånt fanns.

Och för att möta dig halvvägs skulle jag hellre föredra en reglering från grafiktillverkare som mätte användandet och det skulle påverka garantimöjligheterna i nån form, typ kortet förlorar i värde med tiden beroende på hur hög belastning den utsatts för under livscykeln. Det skulle väl vara det "rättvisaste" (förutom att grafiktillverkaren skulle tjäna ännu mer pengar, för priserna går ju sällan ner).

Skickades från m.sweclockers.com

Fast i det här fallet är det mer "Jag tycker inte du ska lyssna på den där musiken, för du drar på i 120db och jag bor på våningen under och kan inte sova på nätterna". Det är så jag upplever det.

Angående RMA-biten så torde det vara bevisat för länge sedan att onormalt slitage på vilken produkt som helst förkortar dess livslängd.

Men låt oss anta att så inte är fallet. Jag blir ju ändå drabbad eftersom den onormalt höga efterfrågan på korten driver upp priserna och då jag är spekulant på grafikkort då och då så drabbas jag ju.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

... vid de här laget ser de ut som att trenden kommer forsätta ett tag, och faktum är, att både AMD och Nvidia är livrädda att göra om AMD's fiasko med R9 290...

Det är ju just detta problem jag belyser!
Bara någon vecka innan efterfrågan på R9 290 störtdök så "såg det ut som om (Bitcoin)trenden skulle fortsätta". Annars hade ju efterfrågan på kort minskat och AMD slagit till bromsarna långt tidigare.

Ingen vet vad som väntar runt hörnet i dessa pyramidspelsliknande kryptovalutaspekulationer.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Det är ju just detta problem jag belyser!
Bara någon vecka innan efterfrågan på R9 290 störtdök så "såg det ut som om (Bitcoin)trenden skulle fortsätta". Annars hade ju efterfrågan på kort minskat och AMD slagit till bromsarna långt tidigare.

Ingen vet vad som väntar runt hörnet i dessa pyramidspelsliknande kryptovalutaspekulationer.

Problemet är inte kryptovalurot, problemet är att AMD och Nvidia inte vågar agera, de släpper ett säkert antal kort för att inte sälja för många men också för få för att nöja alla kunder.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Angående RMA-biten så torde det vara bevisat för länge sedan att onormalt slitage på vilken produkt som helst förkortar dess livslängd.

Kanske, men vad är "onormalt slitage".
Det torde också vara bevisat att temperaturcykler med stora diffar mellan högsta och lägsta värdet inte heller är bra för elektronik. Kan man ligga på en konstantbelastning och vettig temperatur så bör ju det rimligtvis vara positivt för livslängden.
De flesta miners undervoltar sina kort och ser till att de har en jämn och kraftig kylning. Båda åtgärderna borgar ju för ett lågt slitage på korten.

Med andra ord. Det är svårt att säga varken bu eller bä utan riktiga statistiska underlag. Speciellt om man bara väljer att se en sida av myntet.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Fast i det här fallet är det mer "Jag tycker inte du ska lyssna på den där musiken, för du drar på i 120db och jag bor på våningen under och kan inte sova på nätterna". Det är så jag upplever det.

Angående RMA-biten så torde det vara bevisat för länge sedan att onormalt slitage på vilken produkt som helst förkortar dess livslängd.

Men låt oss anta att så inte är fallet. Jag blir ju ändå drabbad eftersom den onormalt höga efterfrågan på korten driver upp priserna och då jag är spekulant på grafikkort då och då så drabbas jag ju.

Det flesta miners kör korten mellan 70-90% av vad de är kapabla till. Miningmjukvaran kan ställas in så den mjukt begränsar korten efterssom de drar betydligt mindre ström och temperaturen ligger lägre, t ex 55 grader och ~100W elförbrukning har rapporterats för ett nvidia 1070gtx.

Och efterfrågan är inte onormalt hög, du tjurar bara för för att efterfrågan är hög. Fördjävligt att fler än just du vill ha grafikkort, eller hur? Hade du klagat om korten nyttjades för att spela på? För du kan väl inte tro att tillverkarna skulle överproducerat om efterfrågan var lägre och sålts billigare?

Kraschen alla pratar om beror på att ASIC (Application Specefic Intergrated Circuits) introducerades för att hasha fram bitcoins och de hade överlägsen hashrate per watt. Med andra ord blev alla GPU baserad beräkning värdelös då den inte längre var kostnadseffektiv. Idag minar folk ethereum då det slutat vara lönsamt att mina bitcoin, dels på grund av ASICs men också på grund av den inbyggda minskade återbäringen samt att elen i kina är i princip gratis. Ethereum skiljer sig ifrån bitcoin då algoritmen designats för att inte kunna köras effektivt på ASICs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glasnokrazt:

Det flesta miners kör korten mellan 70-90% av vad de är kapabla till. Miningmjukvaran kan ställas in så den mjukt begränsar korten efterssom de drar betydligt mindre ström och temperaturen ligger lägre, t ex 55 grader och ~100W elförbrukning har rapporterats för ett nvidia 1070gtx.

Och efterfrågan är inte onormalt hög, du tjurar bara för för att efterfrågan är hög. Fördjävligt att fler än just du vill ha grafikkort, eller hur? Hade du klagat om korten nyttjades för att spela på? För du kan väl inte tro att tillverkarna skulle överproducerat om efterfrågan var lägre och sålts billigare?

Kraschen alla pratar om beror på att ASIC (Application Specefic Intergrated Circuits) introducerades för att hasha fram bitcoins och de hade överlägsen hashrate per watt. Med andra ord blev alla GPU baserad beräkning värdelös då den inte längre var kostnadseffektiv. Idag minar folk ethereum då det slutat vara lönsamt att mina bitcoin, dels på grund av ASICs men också på grund av den inbyggda minskade återbäringen samt att elen i kina är i princip gratis. Ethereum skiljer sig ifrån bitcoin då algoritmen designats för att inte kunna köras effektivt på ASICs.

Jag tjurar överhuvudtaget inte. Här snackar folk om att jag har ideologisk grund för mina argument. Men att tillskriva andra människor sinnesstämningar för att försöka plocka billiga retoriska poänger, det går fint det?

Det är ju rena tramset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Ozzed: Varför klagar du då över hög efterfrågan och säger att det här drabbar dig? Eller drar metaforer som att det är som att grannen spelar 120dB ur sin stereo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glasnokrazt:

@Ozzed: Varför klagar du då över hög efterfrågan och säger att det här drabbar dig? Eller drar metaforer som att det är som att grannen spelar 120dB ur sin stereo?

Därför att det drabbar mig att folk köper grafikkorten och sedan använder det till annat än vad det är tänkt för. Det driver ju upp priset på ett onaturligt sätt och det drabbar ju mig om jag vill köpa.

Menar du att jag ska vara positivt inställd till att priserna går upp? Det förstår jag inte alls varför jag skulle vara. Men "tjurar" gör jag inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Därför att det drabbar mig att folk köper grafikkorten och sedan använder det till annat än vad det är tänkt för. Det driver ju upp priset på ett onaturligt sätt och det drabbar ju mig om jag vill köpa.

Menar du att jag ska vara positivt inställd till att priserna går upp? Det förstår jag inte alls varför jag skulle vara. Men "tjurar" gör jag inte.

Det är inte en onaturlig efterfrågan. Du kan hasha fram kryptovaluta som när jag skriver detta inlägg är värderad till $238.14 per Ethereum Coin. Och det finns sedan flera år tillbaka ett antal olika marknader på både internet och i riktiga butiker där du kan använda kryptovalutor. Webhallen är ett legitimt och svenskt exempel på en butik som tar bitcoin. Så länge det finns butiker och exchanges där du faktiskt kan omsätta kryptovaluta till nationella valutor så kommer det fortsätta ha ett penningvärde. Vidare så finns en uppsjö av olika marknadsplatser för exempelvis narkotika och kreditkortsuppgifter. Det senare är speciellt intressant ur en värderingssynpunkt för t ex bitcoin. Om du kan köpa kreditkortsuppgifter kommer du kunna omsätta din bitcoin till nationell valuta även om butiker till stor del skulle sluta ta emot bitcoin. Det krävs bara lite tekniskt know-how samt en vilja att ta risk. Många som minar ethereum gör det för att köpa just bitcoin med det då det fått störst genomslag.

Och vad ska en GPGPU (general purpose graphics processing unit) tänkt att användas till? Varför valde Nvidia och AMD/ATi att designa korten på ett sätt så de kan exekvera CUDA och OpenCL kod? Dessa företag har spenderat miljontals dollar med att ta fram konceptet, kretsarna, designat utvecklarverktyg och ramverk för att tillgodose en marknads beräkningsbehov.

  • Gamers vill beräkna spelgrafik snorfort.

  • Aktiemäklare vill köra trading-algoritmer för att hitta mönster och handla fortare än konkurrensen för att öka marginalerna.

  • Forskare vill beräkna proteiner eller inhämtad data från radioteleskop, eller kanske simulera vad som sker i en fusionsreaktor.

  • Sjukvården vill kunna ge mer högupplösta magnetröntgenbilder.

  • Youtubers vill rendera sina videos fortare och med högre kvalité och mer avancerade effekter.

  • Musiker, som Du och jag, kan dra nytta av CUDA och OpenCL för mycket beräkningsintensiv ljudprocessing. Exempelvis convolution reverb eller mycket övertygande emulationer av hårdvarusynthar. Något som tidigare krävde speciella och dyra DSP-kort.

  • Folk som äger 3D skrivare eller CNC maskin och arbetar i CAD vill kunna designa och simulera vad de tänkt bygga.

  • Personer som gillar 3D moddelering vill kunna arbeta med hög detaljrikedom och kunna rendera sina verk fort.

Det finns hundratals användningsområden, och med handen på hjärtat Ozzed, är det du som ska diktera vad folk ska eller inte ska göra med sin hårdvara? Det är klart du får tycka vad du vill och säga det, men jag håller inte med om vad du tycker för fem öre.
Edit: I vissa av exemplen ovan så är så klart enterprise lösningar som Nvidia Tesla dominerande. Däremot så har konsumentkorten öppnat möjligheten för utvecklingsländer, det mindre företaget och kanske i vissa fall även privatpersonen att ägna sig åt detta på en instegsnivå. Forskare har också varit duktiga på att dra nytta av konsumenthårdvaran i större skala i form av SETI@home och FOLDING@home.

Kryptovaluta råkar vara något gemene man kan pyssla med. Man behöver inte läsa på speciellt mycket eller spendera timmar med att lära sig hur, precis som att spela datorspel. Det är lätt tillgängligt, roligt för hårdvaruentusiaster att pyssla med och man kan tjäna en slant. Bara för det står "GAMING" på ett kort betyder det inte att man inte kan använda det till annat, det var kanske en sanning för 10 år sedan men inte idag.

Ingen av dessa ovanstående konsumenter av grafikkort är glad över prisökningen. Men Din retorik kring onaturlig användning både gällande workload över tid samt vad kortet är tänkt att används till för beräkningar är bara ogenomtänkta och visar på en bristande förståelse för möjligheter och andra människors intressen. Dina tankar gällande tvångsmedel i form av utebliven garanti för att det borde bli som du vill, finner jag störande.

Ett stavfel. Påbyggnad av argument.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Glasnokrazt:

Det är inte en onaturlig efterfrågan. Du kan hasha fram kryptovaluta som när jag skriver detta inlägg är värderad till $238.14 per Ethereum Coin. Och det finns sedan flera år tillbaka ett antal olika marknader på både internet och i riktiga butiker där du kan använda kryptovalutor. Webhallen är ett legitimt och svenskt exempel på en butik som tar bitcoin. Så länge det finns butiker och exchanges där du faktiskt kan omsätta kryptovaluta till nationella valutor så kommer det fortsätta ha ett penningvärde. Vidare så finns en uppsjö av olika marknadsplatser för exempelvis narkotika och kreditkortsuppgifter. Det senare är speciellt intressant ur en värderingssynpunkt för t ex bitcoin. Om du kan köpa kreditkortsuppgifter kommer du kunna omsätta din bitcoin till nationell valuta även om butiker till stor del skulle sluta ta emot bitcoin. Det krävs bara lite tekniskt know-how samt en vilja att ta risk. Många som minar ethereum gör det för att köpa just bitcoin med det då det fått störst genomslag.

Och vad ska en GPGPU (general purpose graphics processing unit) tänkt att användas till? Varför valde Nvidia och AMD/ATi att designa korten på ett sätt så de kan exekvera CUDA och OpenCL kod? Dessa företag har spenderat miljontals dollar med att ta fram konceptet, kretsarna, designat utvecklarverktyg och ramverk för att tillgodose en marknads beräkningsbehov.

  • Gamers vill beräkna spelgrafik snorfort.

  • Aktiemäklare vill köra trading-algoritmer för att hitta mönster och handla fortare än konkurrensen för att öka marginalerna.

  • Forskare vill beräkna proteiner eller inhämtad data från radioteleskop, eller kanske simulera vad som sker i en fusionsreaktor.

  • Sjukvården vill kunna ge mer högupplösta magnetröntgenbilder.

  • Youtubers vill rendera sina videos fortare och med högre kvalité och mer avancerade effekter.

  • Musiker, som Du och jag, kan dra nytta av CUDA och OpenCL för mycket beräkningsintensiv ljudprocessing. Exempelvis convolution reverb eller mycket övertygande emulationer av hårdvarusynthar. Något som tidigare krävde speciella och dyra DSP-kort.

  • Folk som äger 3D skrivare eller CNC maskin och arbetar i CAD vill kunna designa och simulera vad de tänkt bygga.

  • Personer som gillar 3D moddelering vill kunna arbeta med hög detaljrikedom och kunna rendera sina verk fort.

Det finns hundratals användningsområden, och med handen på hjärtat Ozzed, är det du som ska diktera vad folk ska eller inte ska göra med sin hårdvara? Det är klart du får tycka vad du vill och säga det, men jag håller inte med om vad du tycker för fem öre.
Edit: I vissa av exemplen ovan så är så klart enterprise lösningar som Nvidia Tesla dominerande. Däremot så har konsumentkorten öppnat möjligheten för utvecklingsländer, det mindre företaget och kanske i vissa fall även privatpersonen att ägna sig åt detta på en instegsnivå. Forskare har också varit duktiga på att dra nytta av konsumenthårdvaran i större skala i form av SETI@home och FOLDING@home.

Kryptovaluta råkar vara något gemene man kan pyssla med. Man behöver inte läsa på speciellt mycket eller spendera timmar med att lära sig hur, precis som att spela datorspel. Det är lätt tillgängligt, roligt för hårdvaruentusiaster att pyssla med och man kan tjäna en slant. Bara för det står "GAMING" på ett kort betyder det inte att man inte kan använda det till annat, det var kanske en sanning för 10 år sedan men inte idag.

Ingen av dessa ovanstående konsumenter av grafikkort är glad över prisökningen. Men Din retorik kring onaturlig användning både gällande workload över tid samt vad kortet är tänkt att används till för beräkningar är bara ogenomtänkta och visar på en bristande förståelse för möjligheter och andra människors intressen. Dina tankar gällande tvångsmedel i form av utebliven garanti för att det borde bli som du vill, finner jag störande.

Finner du det också störande att överklockare blir av dem sin garanti i så fall?

Jag varken vill eller kanpåverka hur folk använder sina kort, men det betyder ju inte att jag inte kan visa uppskattning när matknaden sätter käppar i ljulet för dem som jag anser använder sakerna på ett sätt som gör att det drabbar mig eftersom priserna går upp, eller hur?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Problemet är inte kryptovalurot, problemet är att AMD och Nvidia inte vågar agera, ...

Hur anser du att de skulle agera, med tanke på att ledtider mellan beställning och leverans av GPUer ligger på minst en månad?

Åter fallet R9 290:
* AMD förutsåg inte några månader i förväg att efterfrågan skulle komma att skjuta i höjden.
* När den enorma efterfrågan var ett faktum kunde man bara beställa tillverkning av fler kretsar.
* När fler kort så småningom kunde levereras hade efterfrågan sjunkit till noll. AMD, och alla grafikkortstillverkare, förlorade massor av pengar på övertillverkningen.

Om de i stället kunnat förutse den kommande efterfrågeutvecklingen och matchat efterfrågan så hade kunderna varit nöjdare på kort sikt. Priserna hade varit lägre, så vinsterna under boomen skulle inte blivit mycket större. Efter Bitcoin-kraschen skulle begagnade kort vara totalt värdelösa och efterfrågan på nya grafikkort (inklusive nyare modeller) om möjligt ännu mindre än den blev.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Hur anser du att de skulle agera, med tanke på att ledtider mellan beställning och leverans av GPUer ligger på minst en månad?

Åter fallet R9 290:
* AMD förutsåg inte några månader i förväg att efterfrågan skulle komma att skjuta i höjden.
* När den enorma efterfrågan var ett faktum kunde man bara beställa tillverkning av fler kretsar.
* När fler kort så småningom kunde levereras hade efterfrågan sjunkit till noll. AMD, och alla grafikkortstillverkare, förlorade massor av pengar på övertillverkningen.

Om de i stället kunnat förutse den kommande efterfrågeutvecklingen och matchat efterfrågan så hade kunderna varit nöjdare på kort sikt. Priserna hade varit lägre, så vinsterna under boomen skulle inte blivit mycket större. Efter Bitcoin-kraschen skulle begagnade kort vara totalt värdelösa och efterfrågan på nya grafikkort (inklusive nyare modeller) om möjligt ännu mindre än den blev.

R9 290 var ett fiasko för att de hade räknat med att mining skulle fortsätta hålla i sig bra länge. Jag tror definitivt att Nvidia skulle kunna öka 1070/1080 produktionen med 10-15% utan att de skulle komma och bita de i ärslet, de kommer fortfarande vänta med Volta

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X