Asrock EPC612D4I + ES/QS/OEM CPU?

Permalänk
Medlem

Asrock EPC612D4I + ES/QS/OEM CPU?

Tjena

Hade tänkt plocka upp ett ITX från Asrock (EPC612D4I). Någon som vet hur kortet känner inför ES/QS/OEM CPUer? Om någon har ett vettigt förslag på ett prisvärt alternativ skulle det uppskattas, +8 cores (+16T), VT-D!. Då den bla skall leka med transcoding vore det fint om inte clocken vart allt för låg. Googlat runt lite men det verkar inte finnas jättemycket info, CPU support list listar inte ovan nämnda alternativ av uppenbara skäl.

Alternativen är att köra en Gen8 med 1280 alt. 1290 (jupp det blir varmt, och mindre antal cores) eller bygga något stort (fysiskt) med 2670. Jag håller mig hellre till det mindre formatet, 2670 blir som jag ser det dyrare imo moderkorts priser även om DDR4 SO-DIMM är dyrt.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Vilken OEM som säljer CPUn är ju ointressant, det står fortfarande Intel under klisterlappen.
Varför inte köpa en ny/gammal CPU märkt Intel, brukar oftast vara mycket billigare.

Permalänk
Medlem

@Xcorp: Mja, alltså CPUerna betecknas OEM/ES/QS om du kollar tex. Ebay. ES tex. Engineering Sample säljs egentligen inte utan är "test"exemplar, "Beta". De kan ha samma beteckning som retail men är oftast lägre klockade och kan sakna funktioner som tex. VT-D.

Och OEM/ES/QS är billigare än retail av uppebara skäl...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Hade ärligt talat inte koll på ES/QS förkortningarna, angående OEM så trodde jag att du var ute efter att köpa en CPU märkt Dell/Lenovo eller liknande och inte bara en tray vilket är betydligt dyrare. Jag hade nog gått på att köpa en tray (alltså bara CPU-utan massa strunt) men då en begagnad om budgeten är tight. Vill du ha nytt kan jag rekommendera Mullet ( http://mullet.se/category.html?category_id=15145 ) annars är det väl bara att kolla Ebay.

Tyvärr så följer ju priset med cores/clock men 2670 eller 2650 är ju trevliga.

Permalänk
Medlem

@Xcorp: Jag uppskattar att du försöker hjälpa men det känns som att du missförstår vad jag är ute efter när du länkar mullet.
INTEL XEON OEM SR1XZ QS E5-2628L v3 2GHZ 25MB 10 CORES <2000,-

Närmast hos Mullet blir 2650 V3 den kostar 10800,-

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

@Tbax, du är ute efter om hur ditt moderkort hanterar ES/QS. Det kommer troligtvis boota och fungera, men frågan är ju hur länge, och om alla funktioner/instruktioner finns där.
Som jag skrev i mitt förra inlägg så hade jag gått på retail/tray istället och länkade då till Mullet. Det finns ju säkerligen billigare att hitta begagnat, men den marknaden har jag väldigt dålig koll på.