Permalänk
Medlem

Bra 40/42" 4K TV/Dataskärm för gaming

Hej!

Funderar på att bygga ett Visual Pinball:

Det är alltså en virtuellt flipperspel där spelplanen utgörs av en bildskärm och bakglaset och dot matrixen (DMD) också är bildskärm(ar). De för bakglaset och DMD'n är inga problem. Men för spelplanen vill jag ha en 40-42" skärm med bra kontrast, låg latency och ghosting. 4K känns ju som rätt val för att slippa pixligheten. Men vad ska man välja? TV-skärm eller dataskärm går lika bra. Priset är en faktor där billigaste bästa är det som vinner. Vad jag är ute efter är alltså tips på skärm som funkar utan att det kostar skjortan. Kanske en TV-skärm som är pissedålig för TV, men ett fynd som dataskärm. Gärna nåt av äldre sort, som man då kan hitta billigt på utförsäljning. IPS/VA för bra betrakningsvinklar och färger är också ett krav. Tips mottages med tacksamhet.

Visst vore det ju fantastiskt med bildfrekvens över 60 Hz, G-sync osv. Men det är nog de parametrarna jag får tumma på här av budgetskäl.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Några 40-tummare med G-Sync mer än 60 Hz finns inte på TV-sidan och heller inte på datorskärmssidan. Än mindre chans om du söker efter 4K och inte under några omständigheter som en gammal budgetmodell med pissedålig TV-bild.

Fast det du ska ha det till, själva "flippret" om jag gissar rätt(?) har lite andra krav. Vinklarna som blir när man står så nära och från sidan mot en liggande panel är det troligtvis IPS som matchar kraven bäst. Med VA är grundkontrasten mycket högre men där riskerar borte änden av spelytan också bli betydligt blekare än den man har närmast sig och betraktar uppifrån.

LG:s 2017-LCD-modeller har väldigt låg latens, runt 12-16 ms i spelläget. Det som överlag talar mot budgetmodeller är en varierande och ofta ganska hög latens på dessa modeller. Samt att man inte riktigt vet vad man får.

Värt att tänka på är att en konsument-TV sällan är gjord för att fungera liggandes och inbyggd i en låda. Värmeavledningen förutsätter en upprätt position och cirkulerande luft. Så det kan vara värt att titta på Pro-displayer/sigange avsedda för just inbyggnad med lång drift. Där brukar det också finnas möjlighet att programmera och fjärrstyra skärmarnas beteende. Vore lite trist att bygga in en billig TV som varje gång du vill flippra lägger upp felmeddelande om att TV-antennen inte är ansluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

...
Vinklarna som blir när man står så nära och från sidan mot en liggande panel är det troligtvis IPS som matchar kraven bäst. Med VA är grundkontrasten mycket högre men där riskerar borte änden av spelytan också bli betydligt blekare än den man har närmast sig och betraktar uppifrån.

LG:s 2017-LCD-modeller har väldigt låg latens, runt 12-16 ms i spelläget. Det som överlag talar mot budgetmodeller är en varierande och ofta ganska hög latens på dessa modeller. Samt att man inte riktigt vet vad man får.

Värt att tänka på är att en konsument-TV sällan är gjord för att fungera liggandes och inbyggd i en låda. Värmeavledningen förutsätter en upprätt position och cirkulerande luft. Så det kan vara värt att titta på Pro-displayer/sigange avsedda för just inbyggnad med lång drift. Där brukar det också finnas möjlighet att programmera och fjärrstyra skärmarnas beteende. Vore lite trist att bygga in en billig TV som varje gång du vill flippra lägger upp felmeddelande om att TV-antennen inte är ansluten.

Ja, jag hittade några sajter med "input lag" tester. Får försöka hitta nåt som matchar budget och ändå är hyffsat bra. Gärna nåt av 2016 år modell för att försöka hitta nåt på rea. Finns ju även en del TV med 120 Hz refresh rate och det är nog en bra kompromiss i avsaknad av G-sync .
Och i valet mellan IPS och VA så har du nog rätt i att IPS är att föredra, trots sämre kontrast. Fördel LG.

Vad gäller värme utveckling så har du en poäng, jag har dock läst rätt många byggguider och det verkar inte vara nåt stort problem. Man vinklar ju toppglaset uppåt i bakkant och sätter det minst 2.5cm ifrån tv'n och då genereras ju ett vinddrag av värmen som för varmluften till bakkant - där det sugs ut av fläktar. Man ska nog inte stoppa in nån plasma dock...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: I den mån du hittar en konsument-TV med 120 Hz så rör det sig alltså om 1920x1080 via någon form av icke-dokumenterad custom resolution där det ofta kan finnas problem med störningar och flimmer när man kör signalen.

Läser du om en TV på amerikanska forum och det talas om 120 Hertz är det snarare hittepå-hertz, alltså det som kallas för ”100 Hz” i Europa. Interpolering av bild. 60 Hz är det du kan räkna med och det enda som är tekniskt möjligt med 4K-paneler i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Ah!!!!
Du är ju Thomas Ytterberg! Fasen va kul! Du är ju min husgud, och har varit det länge!
Ja djäklar, då fick man ju en riktig expert att bolla med. Fuskar en del med kalibrering här hemma också och är aningen avis på din Klein K-10. Har själv en i1Display Pro colorimeter. Men jag tror den skulle behöva kalibreras mot mina displayer och duk. Men en spectro att låna är ju inte helt lätt att få till i Karlstad...

Men oavsett det, tack för tipset om 120 Hz där. Jag såg det just på en amerikansk sajt, och har inte hunnit grotta mig ner i allt tekniskt än runt val av gaming-TV. Då kan vi glömma det. Rent tekniskt är det väl omöjligt bandbreddsmässigt på anslutningen om jag inte missminner mig nu när jag faktiskt kopplar in hjärnan lite.

Men, du har ju faktisk erfarenhet av en massa olika TV, jag läser ju Hemmabiotidningen och alla dina recensioner där. Finns det nåt exempel på som står ut lite extra? Jag tänker ju just i området något äldre modell (2016), 40-43 tum, 4K, IPS. Just TV-egenskaperna och ljud är underordnade, bara bilden vid GAME-läge av intresse. LG är nämnt, men det är ju årets modell och skjuter över budget. Om jag inte höjer den...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Kanske lite väl dyr. Kan bli att jag avvaktar framemot reorna och hugger när den eller nån annan LG blir överkomlig.
Ett annat alternativ. Ren datorskärm: Iiyama ProLite X4071UHSU-B1. Ca 6.000 kr.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Förra årets av LG:s UH7-serier kan fungera bra de också. UH6-serierna är mer svårpålitliga med en del udda exemplar och modeller. Latenserna är dock högre för 2016, runt 25-30 ms.

Iiyama ProLite X4071UHSU-B1 ser ut att vara en MVA-panel. Skulle inte köpa en sådan osedd - det finns många märkliga apparater där ute som inte beter sig som väntat eller på andra sätt kräver ett detektivjobb. Just VA på displayer/signage kan vara väldigt märkligt i vinklar. De fungerar för statisk grafik likt tidtabeller och menyer på snabbmatsrestaurangen.

Det som talar för exempelvis LG är att de är så välkända och spridda. Finnas alltid en lösning eller förklaring och många med erfarenhet som är aktiva på forum.

Får du tag på Color Munki-spectron, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=306676, så kan du använda den med gott resultat. Kanske lite mer prislapp än önskvärt, men så bra man kan få utan att sikta mot en Jeti 1211.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Barsk66: Förra årets av LG:s UH7-serier kan fungera bra de också. UH6-serierna är mer svårpålitliga med en del udda exemplar och modeller. Latenserna är dock högre för 2016, runt 25-30 ms.

UH7 Ser ut att vara helt slut i lager överallt. UH6 finns det dock en del kvar av. Netonnet har två modeller:
LG 43UH664V (5.800)
LG 43UH603V (5.000)
Ingen erfarenhet av dom?

Å andra sidan finns ju LG 43UJ670V också på NetOnNet och det är då 2017-modell och kostar 6.500. Men de sjunker ju i pris rätt snabbt märker man.

Skrivet av Laxpudding:

Får du tag på Color Munki-spectron, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=306676, så kan du använda den med gott resultat. Kanske lite mer prislapp än önskvärt, men så bra man kan få utan att sikta mot en Jeti 1211.

Ja, kanske får köra en sån om det kniper. Nu överdriver jag förmodligen, min i1d3 är ju rätt bra i alla tester och presterar bra med de inbyggda profilerna. Så ska man få riktigt mycket bättre så är det förmodligen en bättre specad spectro som gäller. Så om man kan hitta nån i närheten som är villig att låna eller hyra ut sin spectro så borde det ju lösa sig.
Det som gnager lite är ju att jag ju inte VET om min i1d3 är off eller inte. Du vet, man har kalibrerat till perfektion, men ändå känns det lite fel i bilden... Nu gällde väl det där mest min gamla VT30-plasma som är en bitch att kalibrera hur som. Den är fanimej inte linjär i nån respons nånstans. Så trots magnifika reglage och perfekta diagram så blev alltid resultatet lite "meh". I USA släppte dom ju nån firmwareuppdatering som skulle lösa nåt med färgresponsen över mättnad. Men inte i Europa. Jag misstänker att det är en bugg där vi aldrig fick lagad...
Så, idag kör jag med THX-läget och inte med min kalibrerade inställning. Känns överlag bättre trots att den är lite för grön...
Men! Plasma är ute så det kan vi glömma nu. Har siktet på den Sony-OLED'en du testade för nåt nummer sen i Hemmabio. Mumma. Men mycket pengar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: UH66_V-serien har jag varnat för här flera gånger - den har felkonstruerat färghantering. Panelen har en fjärde, vit subpixel och det blir två separata vitpunkter. Bland annat.

Överlag har 6-serien ganska dåliga panelegenskaper, även för att vara IPS. Lägre kontrastförhållande än normalt, 500:1 – 600:1 och mer glow effekt som ger brun svärta i vinkel. Skuggnyanser döljs i "svärtan" (tja, brungulgrå-blasket) i vinkel. Där är 7-serien mer normal.

Panasonics DX6-serie från 2016 är annars väldigt rätt för dig och en modell jag har sett. Mycket bättre IPS-panel och reglage du kan dra i och bilden blir faktiskt som den ska.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3583328

Man behöver en spectro till en i1 Display Pro för att kalibrera en OLED. Behöver min Klein också. Tenderar att bli lite väl grönt annars.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Då skippar vi UH66_V-serien! Tack för det tipset.

DX6-serien från Panasonic du tipsar om hittar jag Leo Bodnar-test på i YouTube och det hamnar då i gamingläge på 36 ms ungefär. Ok, men inte lysande. Prismässigt hamnar vi här på knappa 7.000 kr så den är dyrare än en LG 43UJ634V som just nu kostar 5.000 (!)
Men den modellen har inte local dimming vilket snäppet upp (43UJ65xxx) har. Den kostar runt 6.500.
Är local dimming aktiverad i GAME-läge? Om inte så kan den enklare modellen troligen vara rätt Prisjakt. Vad tror du om den?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Ingen aning - går aldrig att gissa sig till prestanda. "Local dimming” är nog ytterst begränsad i vilket fall. Mer troligt att du vill stänga av den eftersom det lär märkas hur spelplanen blir ljusare och mörkare om vartannat.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag menade om local dimming var en av de features som alltid och tvingande stängs av i game-läge för att minska input lag. Om det är så så är ju den finessen en som man kan bortse från i jämförelser.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Ah, det varierar mellan olika produkter. En del stänger av sådant, andra låter dig välja. För spel i HDR vill man ofta behålla local dimming på för dynamikens skull.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ok. Så för att vara mer framtidssäker så kanske man ändå ska stega upp och ha med local dimming. Idag tror jag inte visual pinball-emulatorerna stödjer HDR. Men det kan ju komma. Utveckling sker hela tiden.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Du får sälja några stycken och börja montera in OLED-paneler. Fast de kanske blir för stora?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Finns nog lite pengar att tjäna om man bygger o säljer. Amerikanska företaget VirtuaPin har färdigbyggda (eller byggsats). I Sverige finns färdigbyggda dylika att köpa här:
http://www.retroarcade.se/butik/index.php?route=product/category&path=63
48.000 kr plus frakt. Och då är det med rätt old-spec skärmar och hårdvara. Men det är möjlligt att produktspecen inte är uppdaterad.

42-43 tum är nog max om man ska få in det i en standard "wide body" pinball-kabinett. Men det finns de som bygger med 46 tum har jag sett, men gissar att det blir lite extra bredd då. Men som med TV och proj, ju större bild ju större upplevelse!

Jag halkade in på Visual Pinball för nån vecka sen av en slump. Och då man är lite tinkerer och nörd på det mesta så vart det ju självklart att jag måste bygga en sån här. Flipper är ju ashäftigt, och med en sån här får man ju in alla varianter som finns i en enda låda. Tröttnar man går det säkerligen att sälja. Men, det är ju lätt att det drar iväg prismässigt. Så därav jakten på bästa möjliga hårdvara för minsta möjliga pengar. Att få hjälp av självaste herr Ytterberg hade jag inte vågat hoppas på.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Hoppas det går vägen. Man lär bli några erfarenheter rikare.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Så är det. Att hålla på med utmanande projekt är att träna hjärnan, och då håller man sig ung. 50 bast och still going strong. Lägger väl upp en bild här när/om den blir klar.

Som tips för ditt jobb så skulle man ju gärna se en roundup av de bättre TV-skärmarna av mindre storlek, alltså runt 40 tum. Och här kanske göra en gemensam test för både Hemmabio och Swecklockers. Då med målet att jämföra apparaterna ur både gaming- och TV-kvalitetsynvinkel. Finns ju en mängd Hemmabio-freaks som också spelar, liksom det finns gamers som kollar mycket bio. Och även en målgrupp som siktar på en riktigt stor skärm som renodlad dataskärm. Alla dessa tre målgrupper når man ju med en sån artikel.
Hemmabio-testerna ramlar ju annars oftast in på större skärmar och med film/tv-prestanda i fokus. Det saknas en större jämförande test av mindre skärmar som ju då kan ha en lite annan målgrupp, men ändå passa in som en artikel. Ser man på mängden frågor som dyker upp i det här forumet som liksom jag frågar om gamingskärmar så ser det ju ut att finnas ett behov.
Nåt som går att få till?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Barsk66:

Nåt som går att få till?

Tyvärr inte faktiskt: logistiken är enorm för TV-tester och det finns ingen testare/redaktion som ens har lokalytor till detta. Det blir också väldigt övergripande och ytliga jämförelser när realiteten är att en TV idag är väldigt komplexa produkter. Jag har till exempelv direkt valt bort att titta på alla aspekter som smart-system, ljud, kringutrustning och enbart fokusera på bildkvalitet.

Jämförande tester rent generellt blir också väldigt mycket jämförelse av huruvida äpplen eller päron är de bästa apelsinerna. Av de 200-300 apparaterna som finns i kategorin, hur ska man kunna testa 8 stycken och påstå att just en av denna är den bästa?

Kanadensiska www.rtings.com är de som har de mest utförliga testerna och en drömsituation för att verkligen testa, stora ytor, de köper in apparaterna själva. Men också de har en fokus på modeller i den högre prisklassen helt enkelt för att det är där det efterfrågas mest. Mellanklassmodeller må sälja de största volymerna. Men de flesta som läser djupare tester och intresserade har insett att man måste sikta högre i prisklass för att verkligen få bra apparater.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ok. Men nu menade jag ju inte jämförande av alla. Men ett urval av ett antal tänkbara kandidater. Tester är ju aldrig helt objektiva, det kan jag ju förstå. Just i meningen att man aldrig kan testa alla maskiner. Så man får ju ta utfallet utifrån vad som fanns med i testet just då. Nu har ni ju en apparat i taget. Kanske kan ta fem st i ett jämförande test t.ex.
Det gör ju Hemmabio ofta med högtalare. Även bamsemodeller...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Fast högtalartester... Lite enklare. Och tonvis med subjektiv tyckande. Jag valde fel intriktning!

Orsaken till att jag lyckas ha så bra koll på mellanklass-TV är att jag har fått möjligheten att syna dem i samband med jag ISF-certifierat personal hos Media Markt. Så är det några som har koll, så är det de på MM som faktiskt kalibrerar. De kan ju hinna med ett hundratal exemplar på bara ett par månader och vet därför väldigt väl vad de går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Barsk66: Fast högtalartester... Lite enklare. Och tonvis med subjektiv tyckande. Jag valde fel intriktning!

Haha. Ja, det är ju den för osvikliga objektiviteten som du står högt i kurs i min bok. Så håll dig till TV/projektorer!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hmm, tar upp tråden här igen med en fundering.
Philips är ju en tillverkare som jag har aktat mig lite för pga deras märkliga bildbehandlingar. Det har du ju också skrivit om. Men som dataskärm i gamingläge kanske den kan duga. Det finns kvar en 2016-modell som ligger runt 4.000 kr med ca 36 ms input lag. IPS skärm.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3624772

Test av modellen 6501 med "HDR" och ambilight vilket den lägre modellen 6101 som jag fiskar efter saknar.
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1467887322

Hittar ingen direkt test av Philips PUT6101, men har du nån känning plus eller minus på den här? Kanske kan va en kandidat?
En annan kandidat är ju Acers ET430 som du testat här i sweclockers. Ett par tusingar dyrare. Lägre input lag ja, men bättre än Philipsen som dataskärm?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Ingen som helst aning. Philips utbud är omöjligt att greppa. Baserade på de med mest erfarenhet, dvs de som kalibrerar på Media Markt, är det också verkligen vinna eller försvinna vilka som är bra eller dåliga.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Asch va synd! Om det va nån som kunde ha vetat så var det väl du.
Ja, får leta nån referens på modellen, kan ju inte kasta ut 4.000 på ren chans.

Vad tror du om Acer-kandidaten då? Ren dataskärm utan extra lull. I jämförelse med t.ex Pana DX600 som du tipsa om ovan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Acern har jag testat här:

https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-...

Annars: det finns tonvis med apparater jag aldrig hinner testa. Modeller som Philips budget-segment och liknande modeller brukar handla om att konstatera "Ok, den är inte skräp". Där gör nog MM ett hästjobb med att skruva på de enkla modellerna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jo jag vet att du testade den (Acern). Det var därför jag frågade. Just Acern i förhållande till en TV av motsvarande spec, t.ex då Panasonix DX6-serien. Får man en rejält bättre upplevelse av Acern eller är det "lika bra" (eller dåligt ). Frågan ställd just med tanke på att du kanske har en erfarenhet av bägge och kan jämföra - då ur gamingsynvinkel. TV-delen ska jag ju inte använda.

Ursäkta om jag verkar tjatig. Ska snart ge mig!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Det är nog bara du som kan svara på om det är rätt för dig. Sedan försöker jag så gott det går ge underlag till ett sådant beslut.

Men ET430 är en datorskärm och därför betydligt bekvämare att ha att göra med. Den kommer att starta snabbt och ge bild, punkt slut. En TV kan tjata om uppdateringar och annat, tar tid att starta och kommer oundvikligen vid tillfälle gå över till TV-mottagaren och klaga på att det inte finns några kanaler och ge modala dialogrutor om kanalsökning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jo, jag förstår handhavande-fördelarna med en ren dataskärm. Det jag tänkte på i frågan var mer bildmässigt ur ett gaming-perspektiv.

En annan skarp kandidat är ju denna: LG 43UJ634V. Kostar just nu 5.000 kr på Dustin, och säljs även av dina vänner på Media Markt. Gissar att den kan vara en bra lösning?

Risken är väl dock att den blir stående i allrummet på övervåningen där vi nu har en äldre 43" LG faktiskt. Det hade ju varit najs att bara swappa dom och köra ner den äldre i flipperspelet kanske (trots 1080p), men den har ju ca 100 ms input lag tyvärr.