Permalänk
Hedersmedlem

Är penkleptoman. Använder första bästa penna jag kommer åt. Se upp!

Skrivet av Dr.Mabuse:

Använder mestadels en Rotring Rapid ballpoint. En gåva som jag kommit att uppskatta för sin vikt. Av olika anledningar är den ibland inte till hands och då tar tar jag vad somhelst i min omedelbara närhet.
När jag sedan kommer hem lägger jag den penna som jag omedvetet kidnappat med andra bortrövade pennor i en låda som sedan töms på kontoret ungefär en gång per år.

Steal, return and repeat....

Ha! Likt jag fast min cykel är börja/sluta en anställning. Blir rätt stora buntar!

Permalänk
Medlem

Köpte ett gäng Ballografpennor märkta med "543.43 Tillhör Statsverket", underbar nostalgi för oss som är födda på sextiotalet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Om man vill geeka ut alldeles och lägga en större summa pengar på en bläckpenna, vad hade ni köpt då? Räknar inte med någon variant med ädelstenar utan snarare ett hantverk i konsten att göra en penna

Permalänk
Rekordmedlem

Att skriva med, det första jag hittar. Att kludda med, nån Wacom penna, ju mer finesser desto bättre, synd att de inte sköter sig helt själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Använder en Cross Classic Century Lustrous Chrome bläckpenna för anteckningar och mindre notiser i anteckningsblock. Sen när jag ska skriva längre saker använder jag en stiftpenna från Ballograf 07. Mycket nöjd med Cross pennan just för att den glider väldigt fint på blocket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Det är såklart beroende på hur mycket du använder den. Svårt att kvantifiera om man inte sätter sig och ritar exakt lika långa streck för att se hur många man kan göra med varje penna. Men jag använder flera bläckpennor som jag haft i flera år. Med Frixion rollerball är jag inne på min fjärde patron i år. Kanske gör jag något fel? @DavidtheDoom kanske kan utveckla det han skrev om förvaring? Spets upp/Ner/ligga?
De är av en billig blank plast och har ett fult tribalmönster. Om någon maker svarvade till en penna med lite mer tyngd som tog de här patronerna hade jag lätt betalat 2000. Det är märkligt att inte Pilot har något alternativ som kostar runt 100kr De har ett glid som är väldigt skönt när man skriver och det blir en bra skarp färg.

444kr! https://www.staples.se/kulpenna-frixion-lx-silver/cbs/121910....

Ja den känns väldigt bra att skriva med! Kollade på patronen nu och såg att jag hade typ 1/3 kvar och då har jag bara haft den i två veckor, dock typ 20 a4 med uträkningar

edit, fanns för 299kr här och fler färger https://www.penstore.se/pilot/frixion-lx

Permalänk
Medlem

På jobbet blir det första bästa bläckpennan som finns till hands. Verkar som det är billiga BIC eller Pilot som ligger överallt.

Hemma blir det helst Ballograf Rondo, om jag kan hitta dom. En penna jag fastnade för under gymnasietiden.

Permalänk
Medlem

"Your Signature Assures Quality". Gedigen kulspetspenna helt i metall vi tilldelats på en kvalitetsutbildning för flera år sedan. Är för okultiverad i ämnet för att säga om den är bra eller ej, jag skriver som en kratta för hands ändå...

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Tydligen har jag 4 pennor på skrivbordet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Jag kan verkligen rekommendera Pilot Metropolitan, finns som rollerball och har precis den tyngden du efterfrågar. Kostar 10-15$ utomlands, något mer i Sverige.

https://www.jetpens.com/Pilot-Metropolitan-Rollerball-Gel-Pen...

Skickades från m.sweclockers.com

Det centrala var att det var en frixionpenna.

Skrivet av VituraZ:

444kr! https://www.staples.se/kulpenna-frixion-lx-silver/cbs/121910....

Ja den känns väldigt bra att skriva med! Kollade på patronen nu och såg att jag hade typ 1/3 kvar och då har jag bara haft den i två veckor, dock typ 20 a4 med uträkningar

edit, fanns för 299kr här och fler färger https://www.penstore.se/pilot/frixion-lx

Aaah! Precis vad jag vill ha. Så grymt. Beställer direkt. Tack!
Är det matte du håller på med så tar patronerna slut fortare än blocken.

Skrivet av XFTality:

-//- har nyligen uppgraderat upp mig till en Staedtler Graphite 925 25, mer eller mindre en aluminiumversion av Mars Micro! Båda pennorna är galet sköna att använda och en dröm att skriva och rita med. Självklart även 0.9mm stift i denna, mycket roligare upplevelse med något bredare udd. -//-
Skulle definitivt säga att det är värt att skaffa en "dyrare" penna - De är mycket roligare att skriva med jämfört med bara en "vanlig" penna. Dessutom så värdesätter man dem, så man tappar aldrig bort dem!

Den såg fin ut. Håller med om bredare udd. Både skönare och mer lättläst.

Permalänk
Medlem

En tangent; sudd.

Det här är det i särklass bästa jag har snubblat över:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Aaah! Precis vad jag vill ha. Så grymt. Beställer direkt. Tack!
Är det matte du håller på med så tar patronerna slut fortare än blocken.

Återkom gärna med vad du tyckte! jo jag märker det haha, men det är det värt

Permalänk
Medlem

När jag ännu pluggade för 20 år sedan använde jag 0.5 mm blyertsstiftpennor med HB stift. Nu använder jag närmsta kulspetspenna som fungerar de mycket få gånger jag använder en penna numera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

På jobbet använder jag mest min BAOER 37.

Hemma till räkningar och listor etc använder jag mest min DUKE 209 (ballpoint) men också BAOER 388 (ballpoint).

Alla tunna plastiga skit reklampennor hemma är kastade och utbytta till Ahsells reklampennor, blåa med vit text som är riktigt sköna att hålla i samt väldigt bra bläck i!

Har ngn enstaka stiftpenna då jag hatar "nakna" pennor som gula bic tex, skriver dock alltid med bläck.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Helst med Lamy Safari Reservoar fine point, inte blodigt dyr och bläck räcker länge för pengen. En klassisk ballograf ballpen är dock å bra, finns många sköna gelvarianter också.

För stift köpte jag en Pentel Graphgear 1000 på e-bay från Japan, hade inte ens koll på att de fanns lokalt innan jag redan beställt.

Jag skriver mer sen jag investerade i det, även om det bara är anteckningar så använder du penna skulle jag garanterat rekommendera i att investera i det, det behöver inte ens handla om nämnvärda pengar.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Helst med Lamy Safari Reservoar fine point, inte blodigt dyr och bläck räcker länge för pengen. En klassisk ballograf ballpen är dock å bra, finns många sköna gelvarianter också.

För stift köpte jag en Pentel Graphgear 1000 på e-bay från Japan, hade inte ens koll på att de fanns lokalt innan jag redan beställt.

Jag skriver mer sen jag investerade i det, även om det bara är anteckningar så använder du penna skulle jag garanterat rekommendera i att investera i det, det behöver inte ens handla om nämnvärda pengar.

Om du byter ut dina bläckpatroner i din Lamy till en "converter" och köper en billig flaska bläck så blir det absolut billigast och roligast att skriva i längden. Det blir en liten rolig rutin på jobbet att rengöra pennorna nån gång per år.

T.ex. En flaska diamine bläck i valfri kulör och converter från penstore.se för typ 80kr totalt.

Finns gott om pennor som är så kallade demonstrators, då är pennan genomskinlig och man ser bläcket flyta runt i pennan. Ser rätt kul ut och man ser när det börjar ta slut och slipper sitta mitt i skrivandet och plötsligt få slut på bläck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

@Spektra: Det är redan gjort, fanns så långt mycket mer att välja på färgmässigt och priserna kändes långt bättre

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Antingen min Italix Fine Nib eller nyligen en Lamy Safari med 1.1 Italic nib.
Snöat in på reservoarpennor tämligen hårt på det sista...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Om du byter ut dina bläckpatroner i din Lamy till en "converter" och köper en billig flaska bläck så blir det absolut billigast och roligast att skriva i längden. Det blir en liten rolig rutin på jobbet att rengöra pennorna nån gång per år.

T.ex. En flaska diamine bläck i valfri kulör och converter från penstore.se för typ 80kr totalt.

Finns gott om pennor som är så kallade demonstrators, då är pennan genomskinlig och man ser bläcket flyta runt i pennan. Ser rätt kul ut och man ser när det börjar ta slut och slipper sitta mitt i skrivandet och plötsligt få slut på bläck.

Skickades från m.sweclockers.com

Lamy converter kostar inte så mycket på Penshop, kan varmt rekommendera den. Lamy's egna bläck är tämligen trevliga också, dock föredrar jag Pelikan Edelstein, i alla fall deras svarta. + på ovanstående inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Staedtler Mars Micro 0.9mm. Är lärare, och denna penna har jag använt sedan gymnasietiden.
https://www.tigerpens.co.uk/media/catalog/product/i/m/image_prodzoomimg10285_1.jpg

Dock så har nyligen uppgraderat upp mig till en Staedtler Graphite 925 25, mer eller mindre en aluminiumversion av Mars Micro! Båda pennorna är galet sköna att använda och en dröm att skriva och rita med. Självklart även 0.9mm stift i denna, mycket roligare upplevelse med något bredare udd.
http://www.cultpens.com//imgs/products/cp/950_constW/SD11805-ZZZ~Staedtler-graphite-925-25-Mechanical-Pencil_P1.jpg

Skulle definitivt säga att det är värt att skaffa en "dyrare" penna - De är mycket roligare att skriva med jämfört med bara en "vanlig" penna. Dessutom så värdesätter man dem, så man tappar aldrig bort dem!

Blev nästan lite kär när jag såg den där Staedtler Graphite 925 25 0.9 så beställde en från Ebay, hittade inte direkt något ställe i Sverige som säljer den (hittade enbart 0.3), så jag får väl den om typ en månad.

Beställde också en Pilot FriXion Clicker för att testa då den lät intressant.

Edit: Vart köper ni 0,9mm stift förresten?

Permalänk
Medlem

Hultafors http://www.hultafors.se/handverktyg/markning/pennor/snickarpe...
Oftast med en bit flexslang på när den börjar bli för kort att hålla i(allt för miljön👍😛)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Nuförtiden använder jag uteslutande reservoarpennor, jag skriver en hel del och fick till slut kramp i handen för att jag omedvetet höll så hårt. Sen ser jag det som ett plus att de är vackra att se på, finns en uppsjö av bredd på spetsarna och bokstavligt talat hundratals nyanser av bläck.

Kul att skriva jul, och födelsedagshälsningar med, men inte speciellt kul att skriva långa texter med, speciellt inte om man har bråttom. Men jag behöver ett nytt "sett", jag har på något sett lyckats bli av med det mesta och har i dag bara två pennor, och tre spetsar... (Platignum. Troligtvis billigt skit, plastigt som fan.)
Och inget bläck. Men bläck går ju att köpa. Inbillar mig att de här använder någon sorts standard patron. Men jag skulle nog vilja ha tag i ett bättre sett. Var fan letar man? "pappershandeln" tittar bara på en som om man vore idiot, så det har jag väl gett upp.

Skrivet av Spektra:

Om du byter ut dina bläckpatroner i din Lamy till en "converter" och köper en billig flaska bläck så blir det absolut billigast och roligast att skriva i längden. Det blir en liten rolig rutin på jobbet att rengöra pennorna nån gång per år.

T.ex. En flaska diamine bläck i valfri kulör och converter från penstore.se för typ 80kr totalt.

Finns gott om pennor som är så kallade demonstrators, då är pennan genomskinlig och man ser bläcket flyta runt i pennan. Ser rätt kul ut och man ser när det börjar ta slut och slipper sitta mitt i skrivandet och plötsligt få slut på bläck.

Specifika tips? Personligen vill jag ha ett par olika bredder, så antingen flera "likadana" pennor, eller utbytbar spets.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ballograf !

Ballograf epoca i byxfickan på jobbet. Inget annat håller så länge i industrimiljö. Signerar div ordrar och gör lite anteckningar och föredrar en penna som alltid levererar. En enda sån Ballograf ersätter hundra billiga pennor i livslängd

Tror även de har den bläckpatroren som skriver absolut längst i branschen, men ganska god marginal mot näst bästa. Arkivbeständigt.

Sen att de görs i Sverige är ju lite extra kul

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kul att skriva jul, och födelsedagshälsningar med, men inte speciellt kul att skriva långa texter med, speciellt inte om man har bråttom. Men jag behöver ett nytt "sett", jag har på något sett lyckats bli av med det mesta och har i dag bara två pennor, och tre spetsar... (Platignum. Troligtvis billigt skit, plastigt som fan.)
Och inget bläck. Men bläck går ju att köpa. Inbillar mig att de här använder någon sorts standard patron. Men jag skulle nog vilja ha tag i ett bättre sett. Var fan letar man? "pappershandeln" tittar bara på en som om man vore idiot, så det har jag väl gett upp.

Specifika tips? Personligen vill jag ha ett par olika bredder, så antingen flera "likadana" pennor, eller utbytbar spets.

penstore.se är ett bra ställe att börja på.
Då jag skriver ett par A4:a sidor om dagen för hobbyprojekt med reservoarpennor kan jag inte hålla med dig. Det handlar om att hitta den spets du föredrar, men att investera i ett bra papper är också nödvändigt för att få ut mest av din penna.
Om du vill ha samma penna med olika spetsar är Lamy Safari en grymt bra idé att titta på. Den finns i olika färger samt har en uppsjö av olika spetsar som man enkelt byter ut. Man drar bara loss och sätter dit den man önskar, utan skruvande och pillande.
Själv köpte jag en Mamy Safari just för att testa de olika spetsarna, köpte en sådan här: https://www.penstore.se/lamy/safari-reservoar-matt-charcoal-b...
Den kom med en Fine nib, köpte till caligraphy 1.1 spets och en converster, https://www.penstore.se/lamy/z-24-converter samt spetsar: https://www.penstore.se/lamy/z-50-stalspets finns i olika stilar.
Som papper föreslår jag att du tittar på Rhodia, Leuchterm eller Moleskin. Alla tre gör grymt bra anteckningsböcker med olika utförande. Tycker själv att det gör en otrolig skillnad att skriva på just papper som är anpassat för reservoarpennor.

Pennor är väldigt speciella och det är viktigt att man hittar den man själv gillar. I och med ovanstående tips om Lamy pennan, anser jag inte att det är den bästa pennan jag äger, men för pengen och möjligheterna är den förmodligen den mest prisvärda jag hittils testat och läst om.

Vill du har fler pennor med olika spetsar finns det mängder med "skolpennor" från Kina via Alibaba man kan testa för att se hur man gillar de olika stilarna. De är roliga, kostar inte särskilt mycket ( om man slipper tull) samt att det ger en en möjlighet att testa olika pennor. Personligen anser jag dock att de flesta är lika kul som reklampennor efter ett tag. Det är inte samma känsla i dessa som de dyrare Europeiska eller Amerikanska pennorna. Med lite YouTube samt googling så kan man snabbt hitta ett läge av att få det man betalar för. De bästa pennorna kostar mycket, och sedan finns det skit som säljs med diamanter och guldinlägg, marmor med mera som för den sakens skull inte gör ett skvatt för skriv känslan, men mer för självkänslan när man skall signa den där kupongen på ICA...

Permalänk
Medlem

Använder inte pennor så ofta, så blir mest att man använder vid underskrifter.
Och då är det oftast den pennan jag har på mig, vilket brukar vara en pilot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

De bästa pennorna kostar mycket, och sedan finns det skit som säljs med diamanter och guldinlägg, marmor med mera som för den sakens skull inte gör ett skvatt för skriv känslan, men mer för självkänslan när man skall signa den där kupongen på ICA...

Jag tackar för tipset. Jag förstår inte hur ni orkar skriva A4 sidor med de här pennorna, men, jag misstänker att det är skillnad mellan kalligrafi-spetsarna och de "vanliga" spetsarnas skrivbarhet. kanske inte helt oväntat är det kalligrafin jag vill åt. Det kommer aldrig hända att jag står med pennan och signar kuponger ;- )

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

En vit plastpenna med en liten figur på som via en pratbubbla säger "I hate koala". Fick den gratis med en påse ostbollar och värderar den väldigt högt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Pilot FEED GP4. Fyra färger, lite tjockare så den blir skön att hålla i, suverän.
Det finns refill-patroner att köpa så man inte behöver gå utan sin favoritfärg.

https://www.penstore.se/pilot/kulspetspenna-begreen-feed-gp4

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Stift: Pentel Graphgear 500 (0,3 och 0,5 mm)
Bläck: Pilot Frixion Clicker

Värt det? Njae, inte längre ... Det var väl smidigt att ha när man pluggade, och visst kommer jag att avända upp de jag har, och eventuellt skulle jag byta ut stiftpennorna om de rasade bara för att jag är van vid dem, men som någon sade längre upp: den största fördelen med dyrare pennor är att man inte är lika benägen att slarva bort dem, och således slipper man leta.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

När man behöver en "vanlig" kulspetspenna är Ballograf Epoca det självklara valet, men annars kör jag helst reservoarpennor och då varierar jag det lite mer. Mest Pilot i och för sig, har en Custom 743WA som är helt fenomenal, men som också oftast får stanna hemma eller på kontoret.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."