HTPC:n dog, omvandlade min Surface 4 Pro (en nackdel)

Permalänk
Medlem

HTPC:n dog, omvandlade min Surface 4 Pro (en nackdel)

Min gamla HTPC som från början var byggd 2013 för att klara även spel ( i7 4770K, GTX 780, 16GB RAM) har länge varit strulig med någon form av glappkontakt och en massa mjukvaruproblem. Förra helgen så dog den totalt efter en uppgradering och jag orkar inte lägga pengar eller tid på det gamla raset. Kommer väl att återanvända vissa delar (RAM och CPU) i ett framtida bygge men nu behövde jag en ersättare.

Eftersom det blev så att jag aldrig spelade på HTPC:n utan bara tittade på filmer från min NAS och streaming så började jag kolla runt om en Nvidia Shield TV v2 kunde funka men nix, inget stöd för HBO Nordic som jag använder mycket. Jag ville ha en PC. Kollade runt på NUC men så slog det mig att jag har för sjutton en Surface Pro 4 som jag flitigt använder, varför inte använda den.

Började med att skaffa en Surface Dock för Surface Pro 4 mfl.

Sedan en mini displayport till HDMI-kabel då dockan löjligt nog bara har två mini displayportar för bild:

Sedan kompletterade jag med ett Logitech K830 då mitt förra tangentbord har slagits sönder (har två katter):

Jag har en gammal men suverän Yamaha förstärkare (RX-V1800) och en LG Plasma på 65" som kör 1080p. Dockningsstationen ansluter till AC (laddar Surfacen), Gigabit LAN (slipper trådlöst), fyra USB (varav en går direkt till tangentbordets sändare) och två mini displayport. Låter fantastiskt!

Men allt är inte så bra som det låter, allt funkar klockrent bortsett från ljudet. Kopplar jag min mini displayport till HDMI-kabel via dockan får jag max stereoljud och inget ljud alls från Netflixappen. Googlade runt och fick tipset att uppgradera firmwaren på dockan vilket jag gjorde och då blev det istället inget ljud alls.

Hittade en annat tips från Googlesökningarna och det var att skippa dockan och istället koppla minidiplayport-kabeln direkt i Surface:en och då funkade allt perfekt. Perfekt 5.1-ljud från Netflixappen och filmer från Nasen och stereoljud från Spotify. Microsoft har uppenbarligen problem med dockan, frågan är om det någonsin kommer att fixas. Jag kan dock leva med att koppla in en extra kabel när jag flyttar min Surface, tar max 10 sekunder extra tid.

Så nu efter en investering på 2195:- (dockan), 299:- (kabel) och 729:- (tangentbord) så har jag en bra lösning där jag kan använda min befintliga Surface Pro 4 på ett extremt enkelt sätt både som surfplatta/bärbar och HTPC. Surfacen ändrar automatiskt upplösning när jag kopplar ur eller in den i dockan så det är superenkelt. Tangentbordet drar också igång när Surfacen dockas och jag har konstant laddning och trådat nätverk.

4 stjärnor av 5, hade varit 5 om Microsoft fick tummen ur och fixade 5.1 ljud via dockan.

Någon som gjort något liknande? Vore extremt intressant om någon lyckats få igång surround ljud via dockan.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Jag testade en liknande, men mer budgetbetonad, lösning. Surface Pro 2 som jag kopplade till teven med en miniDP till HDMI-kabel som jag redan hade då ett gammalt grafikkort endast hade miniDP. Inget tangentbord utan körde på skärmtangentbordet de få gånger det behövdes med en mus som styrning. Testade att köra Unified Remote på telefonen också men det var bara meckigt att behöva låsa upp osv. Vet ej om man fick 5.1 ljud dock då detta mer var en mobil lösning för TV på hotellrum och så.

Permalänk
Snusfri

Nu kanske detta är lite sent, men jag skulle kika på denna lilla trevliga maskin.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nu kanske detta är lite sent, men jag skulle kika på denna lilla trevliga maskin.

Den såg ju trevlig ut och bra pris också. Men jag bli lite avskräckt av den lilla fläkten där bak som enligt min erfarenhet låter som fasen (men jag kan ha fel). Sedan är HD något som helt går bort. Nu hade jag redan en Surface Pro 4 så jag la ner letandet efter ny PC men annars kanske denna kunde vara ett alternativ efter byte till SSD.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

@Bascule666:

Lite roligt att man sprang på en Q510 här. Jag har 2st sedan 5-6 år tillbaka som HTPCs och de funkar kanon. Fläkten är i princip ljudlös på 3m håll (jag har i princip aldrig hört den och då står den ena HTPC igång minst 12h per dygn.

Var alltså inte rädda för att köpa denna maskin som HTPC.

/Micke