Vilken musik får er att känna?

Permalänk
Medlem

Vilken musik får er att känna?

Hej på er Swec

Sitter här på jobbet och lyssnar på vad jag anser vara ett av världens bästa band med en av världens bästa sångare. När jag lyssnar på många av deras låtar så rycks jag verkligen med i låtarna och dom får mig att känna saker, dels för att jag började lyssna på deras musik under en väldigt tuff period i livet men också för att texterna och musiken är så jävla bra.

Det måste ju finnas så otroligt mycket musik och låtar som påverkar en på olika sätt och vis, tänkte att vi tillsammans kunde skapa en tråd där vi delar med oss av dessa låtar så att fler får ta del av dom.

Så länka gärna en eller flera låtar som får er att må bra, känna er lite sorgsna eller vad som helst egentligen. Berätta även varför just den låten betyder något för er.

Keane - Bedshaped

Keane - Somewhere only we know

Började som sagt bekanta mig med Keane under en väldigt jobbig period i livet, jag mådde otroligt dåligt. Dels på grund av den grava övervikt som jag led av, men också den ensamhet jag kände som var en bieffekt av hur socialt isolerad man kan bli av att vara så överviktig så att det är en fara för ens liv. När jag nu lyssnar på många av låtarna och tänker tillbaka på den tiden i livet så är det sorg blandat med glädje, dels för att jag minns hur det är att vara i den sitsen och för att jag vet hur mycket jag har gått miste om under många år i mitt liv. Glädje känner jag för att jag idag är frisk och fri, fri att utfroska, fri att leva livet på riktigt.

Hoppas ni vågar dela med er

Permalänk
Avstängd

Om jag känner mig nere eller deppig så gillar jag att lyssna på folkmusik och helst utan någon/lite efter redigering [live]. Musik som dessa ger mig rysningar som ingen vanlig pop/rock radio låt kan. (Man behöver inte förstå vad som sägs för att känna)
https://youtu.be/zxjvNUNXhkU?t=44
https://www.youtube.com/watch?v=l55LUEfnbX8
https://www.youtube.com/watch?v=49FWp7WLYKw

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Skrivet av knas123:

Om jag känner mig nere eller deppig så gillar jag att lyssna på folkmusik och helst utan någon/lite efter redigering [live]. Musik som dessa ger mig rysningar som ingen vanlig pop/rock radio låt kan. (Man behöver inte förstå vad som sägs för att känna)
https://youtu.be/zxjvNUNXhkU?t=44
https://www.youtube.com/watch?v=l55LUEfnbX8
https://www.youtube.com/watch?v=49FWp7WLYKw

Lyssnar på dark ambient när jag känner mig nere, såsom atrium carceri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag får ta och skämmas lite för jag tror aldrig jag lyssnat på Keane, så jag får genast ta tag i det och lyssna igenom.

Om det är så att jag skulle vara lite allmänt nere eller på dåligt humör så gillar jag att lyssna på musik som är lite åt samma håll. Känns lite terapeutiskt på något vis. Nu tenderar jag till att till stor del lyssna på prog/metal så det lär väl vara där majoriteten av mina "känna"-låtar finns med.

Listar upp lite blandade låtar nedan med ett litet stycke av texten i spoiler-taggar.

Alcest - Autre Temps
Shoegaze
Fransk låt med text som handlar både om evighet och ens temporära tid på jorden. Väldigt vacker

So many seasons have passed; they did not wait.
The golden leaves dying on the ground
Will be reborn under bright skies
As this weatherworn world remains the same,
And tomorrow, you and I will be gone.

Dold text

Katatonia - The Racing Heart
Prog/Doom
Det är väl ganska mycket upp till tolkning om vad denna låten handlar om. Om man lyssnar lite på albumet kan man dra lite slutsatser om att det handlar om en person som har haft en period med depression och finner en möjlighet att göra allt bättre och återgå till ett bättre liv. Detta slutar inte som tänkt och personen finner inget nöje i det.

If I sow a wind now
I will reap a storm
You saw me sliding away from the sun
And tomorrow
Who will come
And put their hand over mine
Mine with the burning shape of a gun

Dold text

The Amity Affliction - R.I.P Bon
Metalcore
Ett starkare tema om någon nära vän som tagit sitt eget liv och hur det drabbar personen/personerna som blir kvar. En sång skriven från vän till vän som precis gått bort.

I've been grieving so much with each passing day
But I'm angry and hurt and I hate you all the same

I just wish that you spoke up and held out your hand
Because you know I was there man you know that I cared

...
I waited for you but you never came no you never came
And now that you're gone I feel I'm to blame yeah I feel I'm to blame
Did I never listen did I never show, did I never show?
'Cause I wanted to hear. I wanted to hear it I wanted to know

Dold text

För att vända och köra något riktigt positivt som både taggar till mig och får mig att må bra:

Haken - The Endless Knot
Progressive Metal
Texten i sig säger redan mycket.

"We need a story to believe in
We need a hero to prevail
We need a challenge we can overcome
It takes a tragedy to make us one"

We need a story to believe in
We need a hero to prevail

Our design shifted frame by frame
Across the line our cycle starts to fail
Our design shifted frame by frame
Across the line we die to live again

We need a story to believe in
We need a hero to prevail
We need a challenge we can overcome
It takes a tragedy to make us one

Dold text

Periphery - Facepalm Mute
Progressive Metal
"We are one
We are the strength of the universe at heart."

Neglect the sense of ignorance to alter
Life. Embrace the beauty from inside.

We are one
We are the strength of the universe at
Heart. Construct the light. Implore of the
Energy, bestow the understanding.

Dold text
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av knas123:

Om jag känner mig nere eller deppig så gillar jag att lyssna på folkmusik och helst utan någon/lite efter redigering [live]. Musik som dessa ger mig rysningar som ingen vanlig pop/rock radio låt kan. (Man behöver inte förstå vad som sägs för att känna)
https://youtu.be/zxjvNUNXhkU?t=44
https://www.youtube.com/watch?v=l55LUEfnbX8
https://www.youtube.com/watch?v=49FWp7WLYKw

Jag förstår vad du menar, det förmedlas verkligen en känsla även fast man inte förstår. Går verkligen att göra på fler sätt än enbart via text.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag får ta och skämmas lite för jag tror aldrig jag lyssnat på Keane, så jag får genast ta tag i det och lyssna igenom.

Om det är så att jag skulle vara lite allmänt nere eller på dåligt humör så gillar jag att lyssna på musik som är lite åt samma håll. Känns lite terapeutiskt på något vis. Nu tenderar jag till att till stor del lyssna på prog/metal så det lär väl vara där majoriteten av mina "känna"-låtar finns med.

Listar upp lite blandade låtar nedan med ett litet stycke av texten i spoiler-taggar.

Alcest - Autre Temps
Shoegaze
Fransk låt med text som handlar både om evighet och ens temporära tid på jorden. Väldigt vacker

So many seasons have passed; they did not wait.
The golden leaves dying on the ground
Will be reborn under bright skies
As this weatherworn world remains the same,
And tomorrow, you and I will be gone.

Dold text

Katatonia - The Racing Heart
Prog/Doom
Det är väl ganska mycket upp till tolkning om vad denna låten handlar om. Om man lyssnar lite på albumet kan man dra lite slutsatser om att det handlar om en person som har haft en period med depression och finner en möjlighet att göra allt bättre och återgå till ett bättre liv. Detta slutar inte som tänkt och personen finner inget nöje i det.

If I sow a wind now
I will reap a storm
You saw me sliding away from the sun
And tomorrow
Who will come
And put their hand over mine
Mine with the burning shape of a gun

Dold text

The Amity Affliction - R.I.P Bon
Metalcore
Ett starkare tema om någon nära vän som tagit sitt eget liv och hur det drabbar personen/personerna som blir kvar. En sång skriven från vän till vän som precis gått bort.

I've been grieving so much with each passing day
But I'm angry and hurt and I hate you all the same

I just wish that you spoke up and held out your hand
Because you know I was there man you know that I cared

...
I waited for you but you never came no you never came
And now that you're gone I feel I'm to blame yeah I feel I'm to blame
Did I never listen did I never show, did I never show?
'Cause I wanted to hear. I wanted to hear it I wanted to know

Dold text

För att vända och köra något riktigt positivt som både taggar till mig och får mig att må bra:

Haken - The Endless Knot
Progressive Metal
Texten i sig säger redan mycket.

"We need a story to believe in
We need a hero to prevail
We need a challenge we can overcome
It takes a tragedy to make us one"

We need a story to believe in
We need a hero to prevail

Our design shifted frame by frame
Across the line our cycle starts to fail
Our design shifted frame by frame
Across the line we die to live again

We need a story to believe in
We need a hero to prevail
We need a challenge we can overcome
It takes a tragedy to make us one

Dold text

Periphery - Facepalm Mute
Progressive Metal
"We are one
We are the strength of the universe at heart."

Neglect the sense of ignorance to alter
Life. Embrace the beauty from inside.

We are one
We are the strength of the universe at
Heart. Construct the light. Implore of the
Energy, bestow the understanding.

Dold text

Det får du verkligen ta och göra! Det finns så många bra låtar

Det är så jag också brukar göra, jag är verkligen en allätare när det kommer till musik och det beror helt på dagsformen vad jag lyssnar på/känner för Brukar även plocka fram låtar som har en stark betydelse för mig för att minnas särskilda stunder/uppnå en viss sinnesstämning då jag tror att det är nyttigt att minnas för att inse att livet kan förändra sig fort

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar på allt - bara det är bra!
En frän låt är Cryo med Liquid Stranger, rekommenderas om man är svag för chill instrumental musik med finfin bas. Gör sig bäst hemma med subwoofer eller ett par kompetenta lurar, och helst spotifyversionen.

https://www.youtube.com/watch?v=uzT8O6DBflo

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

AlienInside

Jag har gjort dessa låtar och de berör mig än idag...

AlienInside - Carved Love

AlienInside - Invisible Friend

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Bra band allihop. Just Katatonia är ett väldigt "känsloband" som många andra Doom band. Musiken och texten blir levande på ett helt annat sätt. Jävligt bra låt med dom också det där

Kan tipsa om Alcest - Les Voyages de l'Âme. Underbar låt

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Avstängd

Utan någon djupare förklaring så har Loreena McKennitt en speciell plats hos mig. Lyssnade mycket på två av hennes album (The Visit & Book of Secrets) under en period. Hon har sin bas i keltisk folkmusik.

Loreena McKennitt - The Mummers' Dance

Nu på senare tid så har Nostalghia rullat mycket i musikspelaren. Lite osäker på kategori, läste någonstans en beskrivning som sa "Post-apocalyptic gypsy punk" Oavsett kategori så skapar i alla fall Ciscandra musik som berör mig.

Nostalghia - Sunshiny Milk

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Med låtar som "får mig att känna" var det omedelbart tre jag kom att tänka på. Inte nödvändigtvis mina absoluta favoriter, men det är låtar jag brukar lyssna på om jag är själv och behöver tänka.

Queen - The Show Must Go On
Morfar var som en andra far till mig och det här var hans favoritlåt. Spelades även på hans begravning för lite mer än fem år sedan och det går sällan många dagar utan att jag drar igång den.

Serj Tankian - Gate 21
Lyssnade mycket på System of a Down förr och följde med sångaren Serj Tankian när han inledde sin solokarriär. Det här är en av mina favoritlåtar sedan rätt många år tillbaka.

Muse - Madness
Upptäckte Muse långt efter alla andra och gillar det mesta (har dock svårt för Drones). Lyssnar ofta på albumet The 2nd Law och händer att jag loopar Madness.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaNii:

@SeF.Typh00n: Bra band allihop. Just Katatonia är ett väldigt "känsloband" som många andra Doom band. Musiken och texten blir levande på ett helt annat sätt. Jävligt bra låt med dom också det där

Kan tipsa om Alcest - Les Voyages de l'Âme. Underbar låt

Oh yes, fick hem den vinylen i somras!

Skrivet av Jacob:

Serj Tankian - Gate 21
Lyssnade mycket på System of a Down förr och följde med sångaren Serj Tankian när han inledde sin solokarriär. Det här är en av mina favoritlåtar sedan rätt många år tillbaka.

Muse - Madness
Upptäckte Muse långt efter alla andra och gillar det mesta (har dock svårt för Drones). Lyssnar ofta på albumet The 2nd Law och händer att jag loopar Madness.

Serjs soloskapelser är fantastiskt bra

Muse! Tack för att du påminde mig, Black Holes and Revelations och Absolution spelades konstant när jag spelade WoW en gång i tiden

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Själv är jag väldigt svag för Peter LeMarc.
Hans låtar blir man både glad och ledsen av. Många av hans texter handlar om både död och förlorad kärlek.

Ska man välja någon speciell låt så är det "Little Willie John" men nästan alla låtar är bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag kommer att tänka på tre låtar.

Annie Lennox - Into the West. Från LOTR Return of the king soundtracket. Melankolin är enorm. Annie Lennox röst är magisk.

Ilaria Graziano - I do. Från GITS:SAC 2nd gig. Musiken i sig är underbart vacker och när jag såg serien så slog den aktuella scenen när musiken spelas an en sträng väldigt hårt. Jag kan inte riktigt precisera. Tyvärr var detta så länge sedan nu (10ish år kanske) att det har mattats av en del. Numera är jag så kall och avtrubbad att jag inte verkar kunna känna lika starkt.

Esbjörn Svensson Trio - Elevation of Love. Under flera år efter jag upptäckt låten kunde jag inte höra den utan att få fjärilar i magen. Bara en sådan enorm tillfredsställelse av musikaliteten. Återigen så har känslorna mattats av...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

när backyard babies "year by year" går igång får jag riktiga rysningar.
Förknippar dessa låtar hårt till mina yngre dagar när jag spelade extremt mycket tibia på ett klassiskt modem. En av dessa låtar spelades den gången jag huntade, någon ringde och min mamma svarade. Det som hände var att internet dog, jag loggades ut och dog :X

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Får väl slå till med

One S&M av Metallica:

https://www.youtube.com/watch?v=mc7XrdFn_Ao

Den bästa kombination av metal och orkester som någonsin har gjorts.

Old memories, vad mer ska man säga. Mästerverk.

Låten talar för sig helt enkelt, är väl svårt att beskriva.

Permalänk

För mig har alltid Summoning haft en speciell plats i hjärtat. Lyssnade på dem mycket under mina högstadie- och gymnasieår och kunde njuta av varje sekund. Tyvärr lyssnar jag inte lika mycket på dem idag, trots att de är ett fruktansvärt bra band.

Edit: Glömde nämna Caladan Brood. Varenda en av deras låtar ger en rysningar i hela kroppen. Även deras covers.

Permalänk
Hedersmedlem

Air - Johann Sebastian Bach
Jag har inget direkt bakgrundshistoria till låten, men varje gång jag hör den så får jag rysningar och känner mig avslappnad, och alla bekymmer rinner liksom av.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Muse! Tack för att du påminde mig, Black Holes and Revelations och Absolution spelades konstant när jag spelade WoW en gång i tiden

Då är vi två! Vet inte hur många låtar/artister som jag förknippar med WoW direkt när jag hör en låt, varav de flesta framkallar en minnesbild från någon speciell händelse eller tidpunkt i min "karriär". Många MÅNGA speltimmar. Jag tror aldrig jag någonsin kommer spela ett spel igen som har gett mig så mycket underhållning!

Vilket påminde mig...
Until Kingdom Come - Kamelot
En av många låtar/artister jag upptäckte via WoW, och som jag får ståpäls varje gång den spelas på lite högre volym.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag gillar när det svänger, låtar får mer än gärna vara långa och instrumental, helst en hel sida av en LP.

Denna låt som länkas får i vart fall mig och känna, mycket pga att jag verkligen gillar musiken i sig och hela genren. Men anledningen till att den får mig att just "känna" är mer invecklade än att jag bara gillar bandet. Många bra saker hände just då i livet när skivan släpptes osv.

https://www.youtube.com/watch?v=aqYac8gFQNs

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Inaktiv

Spansk/latinsk dance/europop..

Påminner mig min ungdoms dagar i underbara södra Spanien och nattlivet där..

Så, erhm, Despacito är inte helt fel, dock Urbana versionen utan slemmet (Bieber).

https://www.youtube.com/watch?v=YkvTWSaBcUI

En gammal goding är cherokee med cherry coke, spelades alltid:

Cherry Coke - No Hagas El Indio, Haz El Cherokee (Original Version)

https://www.youtube.com/watch?v=F3CT3MDTE84

Dansen hör till.. :=)

https://www.youtube.com/watch?v=776si93Ypyc

Annars ger Queen/Alphaville/Eiffel 65 (italienska skivorna) mig må bra känslor. Älskar Shakiras äldre låtar.

EDIT: Modern låt som är bra:

Chino y Nacho - Andas En Mi Cabeza ft. Daddy Yankee

https://youtu.be/AMTAQ-AJS4Y?list=PLgFPSBWI2ATthyKGjK9ktakXSc...

Alphavilles nya:

https://www.youtube.com/watch?v=bJTmQGNE1Ko

Permalänk
Entusiast

Nightwish - Nemo

Har alltid gillat Nightwish men just den här låten har lämnat det största avtrycket på mig. Mestadels på grund av att jag lyssnade mycket på den under barndomen under alla möjliga tider, både lyckliga och sorgliga. Främst påminner den mig om åtskilliga timmar i Runescapes värld

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Wovenhand har ofta (kanske alltid) kristna texter. Är inte troende på det viset själv men Blue Pail Fever tycker jag det är känsla i: https://www.youtube.com/watch?v=vzKzxlEoGps

Efter dryga jobbdagar som fått en lite neråt tycker jag Cigarettes After Sex är tämligen rogivande:
https://www.youtube.com/watch?v=pzSeuo4C3vw

På jobbet (som tur är kan man lyssna på musik rätt ofta när det ej är milslånga möten) gillar jag Lifelover:
https://www.youtube.com/watch?v=dS8SZFHdiOs

The Knife's Pass This On har en viss kvalitet även om scenariot i videon ter sig rätt otroligt:
https://www.youtube.com/watch?v=6UeQLO43a2Y

Och för när man tagit en öl en fredagkväll och bara vill vara nån annanstans en stund så är Black Lake Nidstång helt fantastisk:
https://www.youtube.com/watch?v=sx1532AMY04

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Oj, det är många låtar som är extra speciella för mig!

Dessa är nog de som jag känner mest för:

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Så mycket! Om jag är låg blev det gärna något av Rammsteins äldre alster, hårdare synt, målet är väl snarare omvänt, att inte känna:

Rammstein - Rammstein
Covenant - Like Tears In Rain

Men som verkligen drar igång själen, hjärtat är det för tillfället mycket Dire Straits och dylikt:
Dire Straits - Telegraph Road
Dire Straits - Brothers In Arms
Dire Straits - Sultans Of Swing

Lite mer Lazarus
Porcupine Tree - Lazarus
Iron & Wine - Me and Lazarus Vill minnas att någon gillade Folk rock

Lite sen motown:
Womack and Womack - Teardrops

Sen är jag allmänt svag för Dan Swanös projekt Nightingale:
Nightingale - White Darkness

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Då är vi två! Vet inte hur många låtar/artister som jag förknippar med WoW direkt när jag hör en låt, varav de flesta framkallar en minnesbild från någon speciell händelse eller tidpunkt i min "karriär". Många MÅNGA speltimmar. Jag tror aldrig jag någonsin kommer spela ett spel igen som har gett mig så mycket underhållning!

Vilket påminde mig...
Until Kingdom Come - Kamelot
En av många låtar/artister jag upptäckte via WoW, och som jag får ståpäls varje gång den spelas på lite högre volym.

Ja, det är helt galet vad många låtar man har som man spelade så mycket under den tiden som man förknippar med det...

Kamelot är toppklass!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Moonlight sonata av Beethoven. The feels...

Waterfall är bra också.

Permalänk
Medlem

David Bowie med Blackstar, svårslaget med tanke på att han visste att han skulle dö kort därefter. Sedan är hela skivan fruktansvärt jäkla bra!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

En låt för alla Skyrimfans -
Malukah - ‪The Dragonborn Comes
https://www.youtube.com/watch?v=4z9TdDCWN7g

Får en riktig gamer feeling när jag hör den haha

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem

Det jag lyssnar på spänner över ett väldigt brett spektra.
Dock, det jag började med under första halvan av 80-talet var synth och det gled några år senare över mot goth vilket sedan följt mig livet genom och väldigt ofta skänkt mig mycket glädje, men stundtals även gett stöd i tunga stunder.
Goth har många förgreningar dock, och jag har definitivt inte följt/koll på alla men för mig är mycket från första vågen (england, 80-tal) fortfarande bland det bästa som gjorts. Även andra vågen (england, tyskland, usa, 90-tal) har dock väldigt mycket att ge.

Musik är något alldeles fantastiskt, men även i allra högsta grad personligt.
Många ser goth som något deppigt och nedstämt, men mig bereder det bara glädje. Tilläggas bör kanske att gladsvart är den bästa färgen...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk

An Ocean in Between the Waves - The War on Drugs

Hela albumet är en bergochdalbana av känslor för mig, men just den låten ger mig rysningar längs ryggraden varje gång, trots att jag har hört den över 500 ggr...

Annars Telegraph Road - Dire Straits, i synnerhet live-versionen från albumet Alchemy.

Visa signatur

| Intel Core i5 10600K @ 5GHz w/ Noctua NH-U12P | Gigabyte RTX 3070 OC | Asus STRIX Z490-G | 2x16 GB Corsair Vengeance LP @ 3200MHz | 2TB NVMe | Corsair RM750 | Fractal Torrent |