Printa ut från mobilen utanför mitt hemmanätverk??

Permalänk
Medlem

Printa ut från mobilen utanför mitt hemmanätverk??

Tja har en fundering om det är möjligt att printa ut på sin skrivare hemma om man befinner sig utanför hemmets nätverk?

Jag är ute på jobb för det mesta och får in arbetsbeordrar på mejl som jag skulle vilja printa ut på direkten så dom ligger klara utskrivna när jag kommer hem. Risken är att jag glömmer ordrar när man ska solla igenom massa mejl när man kommit hem.

Så jag skulle vilja kunna skriva ut min order direkt när jag får ett mejl trots att jag befinner mig ute på jobb. Går det på ett smidigt vis?
Skrivaren jag har hemma är uppkopplad på mitt wifi nätverk.

Tacksam för svar!!

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Medlem

Vad har du för skrivare? En del har någon slags "moln"-funktioner. Jag tror Google Cloud Print borde fungera, men har inte testat det med mer avancerade utskrifter (typ, MS Word eller PDF, har bara provat nån enkel textfil för flera år sen, när det var nytt och häftigt...:) )

https://www.google.com/cloudprint/#printers

Tillägg: Google Cloud Print kräver nog Windows (för en del skrivare), jag kör mest MacOS numera så kan inte kolla. (Annars är det ju lätt att kolla, bara köra mobilen på 4G-nätet så är man ju utanför ens eget Wifi)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Google Cloud Print (eller motsvarande tjänst) skall kunna göra det.
När jag testade för ett par år sen så var det ganska smidigt, man mailade utskriften till skrivaren så skrev den ut när den gick online.

Enklast är om skrivaren har inbyggt stöd för det, men du skall kunna lösa det oavsett skrivare.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, ska grotta ner mig i print cloud o se om jag får till det.

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Medlem

Epson har en funktion som heter Epson iPrint. det är inget specifikt för iOS, finns på android också så finns säker för fler platformar och kan tänka mig att fler tillverkare har liknande funktioner?

Permalänk
Rekordmedlem

En del skrivare kan ta emot mail och skriva ut dem.
Det finns också fristående mjukvara som ger liknade funktioner >
https://www.papercut.com/products/ng/manual/applicationserver...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sätt upp en VPN.

Permalänk
Medlem

Jag har en HP color laserjet M277DW och en iphone 7. Finns nån app jag kollar på nu som HP har med en fjärrprint funktion.
Ska kolla vad som funkar bäst.

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Medlem

Skrivaren har Airprint som Apple använder. Brukar ofta räcka med att konfigurera den mot wifi och ibland konfigurera bonjour tjänsten i skrivaren. Vissa routrar kan också ibland ställa till det lite för en.

Permalänk
Medlem

Titta i manualen efter "HP ePrint via email".
Den beskriver hur du sätter detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ska finnas HP E-print. Så är de bara att vidarebefodra mejlen dit så skriver den ut dem. Eller kan man köra google cloud print, om inte skrivaren har stöd måste en dator vara igång med chrome (eller cloud print service)