Köpråd - budget 20k gärna mindre - Stationär micro vs Laptop?

Permalänk
Medlem

@Hutter: För fläktarna https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub#spec..., då kan du dessutom PWM-styra dem

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

hmm, intressant. Är ju en toppenlösning om det behövs fler fläktar. Kanske klarar mig på de utgångar som finns dock? Annars är det ju en enkel och billig lösning! Antar att man kopplar den till utgången på moderkortet och fäster den i kabinettet och så kan man koppla in en hel hög fläktar?

Permalänk
Medlem

@Hutter: Precis, behöve bara en utgång från moderkortet till hubben, tror den ska kopplas till psun för ström dock

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Halloj, jag igen

Uppdaterad varukorg

https://www.webhallen.com/varukorgen/200132

Har skippat skärm sålänge, står i valet och kvalet att gå en billig 24 tum vs en g-synk 24-27 tum. Men tar emot prismässigt.

Körde 3200 minnen igen då jag läst att de skall funka? Har jag uppfattat fel?

Passar allt annat? Tänker både kompabolitet och fysiskt att bygga i kabinettet?

Några justeringar som skulle förbättra datorn?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hutter:

Körde 3200 minnen igen då jag läst att de skall funka? Har jag uppfattat fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, för att 3200MHz minnen ska fungera på Ryzen plattformen måste det vara rätta minneskretsar. Corsair änvänder sig nästan uteslutande av Hynix minneskretsar, vilket klarar upp till 2933MHz på Ryzen plattformen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ja, för att 3200MHz minnen ska fungera på Ryzen plattformen måste det vara rätta minneskretsar. Corsair änvänder sig nästan uteslutande av Hynix minneskretsar, vilket klarar upp till 2933MHz på Ryzen plattformen.

Verkar fått mina Corsair CMK16GX4M2B3000C15 (SK Hynix) helt stabila nu på 3066 och ska väl roa mig med att försöka gå upp ett snäpp högre också vid tillfälle. Ryktet säger att åtminstone någon här fått de att gå i 3200 men inte helt hundra på det.

Dock lite pilligt, haft en del sporadiska coldboot problem innan jag nu förhoppningsvis fick till det med inställningarna. Problem med minnen kan ju visa sig dagar efter att man tror att det är stabilt, frustrerande är bara förordet.

Kör d.o.c.p läget, procODT satt till 53.3 ohm, SoC satt till 1.1 samt dram till 1.375V.

Plågat minnena med hci memtest (12 st intanser) några timmar och ett antal reboot inklusive coldboot, dag två nu.

Asus Prime X370, min 1600X kör jag däremot stock eftersom man riskerar förlora i både single och dual core prestanda om man inte klockar den jäkligt högt som tex @anon200632 här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Halloj, jag igen

Uppdaterad varukorg

https://www.webhallen.com/varukorgen/200132

Har skippat skärm sålänge, står i valet och kvalet att gå en billig 24 tum vs en g-synk 24-27 tum. Men tar emot prismässigt.

Körde 3200 minnen igen då jag läst att de skall funka? Har jag uppfattat fel?

Passar allt annat? Tänker både kompabolitet och fysiskt att bygga i kabinettet?

Några justeringar som skulle förbättra datorn?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Ser väl bra ut. Du kan dock spara in 1300kr genom att köpa Windows via exempelvis Kinguin (ca 200kr), samt köpa detta 1080Ti som finns på rea här. Dvs om du ska bygga själv.

Gällande skärm så skulle jag personligen satsa på en 1440p-skärm. Riktigt trevligt med högre upplösning, samt att det passar ditt CPU-val bättre. Utifrån de testar jag sett så kan det vara rätt stora skillnader i FPS mellan Ryzen och Intel just i 1080p (till Intels favör).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Verkar fått mina Corsair CMK16GX4M2B3000C15 (SK Hynix) helt stabila nu på 3066 och ska väl roa mig med att försöka gå upp ett snäpp högre också vid tillfälle. Ryktet säger att åtminstone någon här fått de att gå i 3200 men inte helt hundra på det.

Dock lite pilligt, haft en del sporadiska coldboot problem innan jag nu förhoppningsvis fick till det med inställningarna. Problem med minnen kan ju visa sig dagar efter att man tror att det är stabilt, frustrerande är bara förordet.

Kör d.o.c.p läget, procODT satt till 53.3 ohm, SoC satt till 1.1 samt dram till 1.375V.

Plågat minnena med hci memtest (12 st intanser) några timmar och ett antal reboot inklusive coldboot, dag två nu.

Asus Prime X370, min 1600X kör jag däremot stock eftersom man riskerar förlora i både single och dual core prestanda om man inte klockar den jäkligt högt som tex @decimal här på forumet.

Du får helt enkelt kolla vilka minneskretsar du har, vissa batchar kan köra Samsung B-Die minneskretsar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Hutter: Ryzen kommer prestera bättre, men tillgången på mITX moderkort är sanslöst dålig. Så i detta fallet skulle jag byggt ett Intel baserat system.

Förlåt för att jag snor tråden, men presterar verkligen Ryzen bättre? Är väldigt skeptisk fortfarande Också varit ute ur "gamet" ett tag men börjar bli dags till att kika ny dator nu därav frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Du får helt enkelt kolla vilka minneskretsar du har, vissa batchar kan köra Samsung B-Die minneskretsar.

Enligt hwinfo och aida64 så är mina sk hynix. Åtminstone något av dessa program visar mer detaljerad information om kretsen.

Efter lite läsande på andra forum samt lärorika inlägg från @tellus82 här så gick det bättre att få upp hastigheten på minnena

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ja, för att 3200MHz minnen ska fungera på Ryzen plattformen måste det vara rätta minneskretsar. Corsair änvänder sig nästan uteslutande av Hynix minneskretsar, vilket klarar upp till 2933MHz på Ryzen plattformen.

Hmm ok, jag får undersöka helt enkelt. Behöver inte ha upp dem i 3200 eg, men skulle gärna undvika 2400 om det är möjligt

Skrivet av makatech:

Verkar fått mina Corsair CMK16GX4M2B3000C15 (SK Hynix) helt stabila nu på 3066 och ska väl roa mig med att försöka gå upp ett snäpp högre också vid tillfälle. Ryktet säger att åtminstone någon här fått de att gå i 3200 men inte helt hundra på det.

Dock lite pilligt, haft en del sporadiska coldboot problem innan jag nu förhoppningsvis fick till det med inställningarna. Problem med minnen kan ju visa sig dagar efter att man tror att det är stabilt, frustrerande är bara förordet.

Kör d.o.c.p läget, procODT satt till 53.3 ohm, SoC satt till 1.1 samt dram till 1.375V.

Plågat minnena med hci memtest (12 st intanser) några timmar och ett antal reboot inklusive coldboot, dag två nu.

Asus Prime X370, min 1600X kör jag däremot stock eftersom man riskerar förlora i både single och dual core prestanda om man inte klockar den jäkligt högt som tex @decimal här på forumet.

Låter bra! Är dock inte tillräckligt komeptent för att fixa och trixa så mycket Vill bara att det skall fungera och vara stabilt!

Skrivet av Samlooh:

Ser väl bra ut. Du kan dock spara in 1300kr genom att köpa Windows via exempelvis Kinguin (ca 200kr), samt köpa detta 1080Ti som finns på rea här. Dvs om du ska bygga själv.

Gällande skärm så skulle jag personligen satsa på en 1440p-skärm. Riktigt trevligt med högre upplösning, samt att det passar ditt CPU-val bättre. Utifrån de testar jag sett så kan det vara rätt stora skillnader i FPS mellan Ryzen och Intel just i 1080p (till Intels favör).

Kommer inte köpa från Pingpin eller liknande. Oavsett vad folk säger så är det en gråskala och finns ingen rimlig chans att det är 100% ok att kunna köpa ett operativsystem till 10% av ordenarie pris. Vill göra rätt för mig

Skärm - ja det optimala valet skulle vara 27 tums 1440 med Gsynk.... vill så gärna ha, men det är ju typ 6-8 tusen. Om jag går upp där, vad borde jag kolla på för skärm? Tips? TN eller IPS panel ?

Skrivet av muli:

Förlåt för att jag snor tråden, men presterar verkligen Ryzen bättre? Är väldigt skeptisk fortfarande Också varit ute ur "gamet" ett tag men börjar bli dags till att kika ny dator nu därav frågan

Sno på! All info är bra info

Permalänk
Medlem

Hutter: Låter man moderkortet/systemet känna av minnet per automatik och nöjer sig med det blir det oftast noll strul. En del av oss försöker konfigurera minnena att gå så snabbt som möjligt och då kan det krävas mer trixande/trial and error.

Vill man köra minnena i så hög hastighet som möjligt på ett Ryzen system så blir det med väldigt stor sannolikhet minst strul med minnen som har krets av typen samsung b-die som @Peppar2014 skrev här. Jag har dock relativt bra framgång nu med mina som har sk hynix krets.

En hel del beror så klart på moderkortet också, de dyrare erbjuder oftast mer inställningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Skärm - ja det optimala valet skulle vara 27 tums 1440 med Gsynk.... vill så gärna ha, men det är ju typ 6-8 tusen. Om jag går upp där, vad borde jag kolla på för skärm? Tips? TN eller IPS panel ?

G-Sync är allt annat än ett måste. Du får väl helt enkelt ställa dig frågan om det är värt dem där extra tusenlapparna för en väldigt subtil skillnad.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Vill inte trådkapa men jag velar hur mycket som helst med skärm också. Vill ha en allround skräm som passar både för nytta (jobb, bildbehandling etc) och nöje (spel). Ingen panik dock men behöver en ny skärm.

Finns tex Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS som verkar vara en bra allround skärm på Inet men prislappen är saftig.
https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

också lite nyfiken på Samsungs välvda skärmar som jag tror är bra som allround skärm, kostar lite mindre men tror de maxar 1920x1080 vilket möjligtvis kan vara en begränsning när man nu ändå investerar i en ny skärm. Sedan har väl Samsungs stöd för AMD FreeSync medan Acers ovan G-Sync, jag lär inte köpa något amd grafikkort så det kan möjligtvis vara en liten nackdel också.
tex:
https://www.komplett.se/product/902999/gaming/skarmar-tillbeh...

Som budget alternativ har jag identifierat denna men det är möjligt att den är dålig att spela på, vet ej.
https://www.dustinhome.se/product/5010970354/pro-line-q2775pq...

Permalänk
Medlem

köper du ett 1080 ti ska du absolut ha QHD-skärm, jag sitter själv och velar, med den här:
https://www.inet.se/produkt/2205804/aoc-35-agon-ag352ucg-g-sy...
G-sync och 100Hz, samt UW QHD (jag är dock osäker på om mitt 1070 orkar driva den...)
tycker du inte att du har råd att fläska på på skärmarna tycker jag att du ska vänta tills du har det, då min uppfattning är att det ska vara en enorm skillnad mellan skärm och skärm

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

G-Sync är allt annat än ett måste. Du får väl helt enkelt ställa dig frågan om det är värt dem där extra tusenlapparna för en väldigt subtil skillnad.

Jag blir kluven, vissa säger att det inte gör någon direkt skillnad medan andra säger att det är ett "måste". har inte kunnat uppleva skillnaden själv dock. Är det en "subtil" skillnad så känns det oerhört ovärt. 144 Mhz känns viktigare om man behöver "prioritera" ?

Skrivet av makatech:

Vill inte trådkapa men jag velar hur mycket som helst med skärm också. Vill ha en allround skräm som passar både för nytta (jobb, bildbehandling etc) och nöje (spel). Ingen panik dock men behöver en ny skärm.

Finns tex Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS som verkar vara en bra allround skärm på Inet men prislappen är saftig.
https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

också lite nyfiken på Samsungs välvda skärmar som jag tror är bra som allround skärm, kostar lite mindre men tror de maxar 1920x1080 vilket möjligtvis kan vara en begränsning när man nu ändå investerar i en ny skärm. Sedan har väl Samsungs stöd för AMD FreeSync medan Acers ovan G-Sync, jag lär inte köpa något amd grafikkort så det kan möjligtvis vara en liten nackdel också.
tex:
https://www.komplett.se/product/902999/gaming/skarmar-tillbeh...

Som budget alternativ har jag identifierat denna men det är möjligt att den är dålig att spela på, vet ej.
https://www.dustinhome.se/product/5010970354/pro-line-q2775pq...

Kapa på! viktiga ämnen jue som även jag har hjälp av!

Skrivet av sweisdapro:

köper du ett 1080 ti ska du absolut ha QHD-skärm, jag sitter själv och velar, med den här:
https://www.inet.se/produkt/2205804/aoc-35-agon-ag352ucg-g-sy...
G-sync och 100Hz, samt UW QHD (jag är dock osäker på om mitt 1070 orkar driva den...)
tycker du inte att du har råd att fläska på på skärmarna tycker jag att du ska vänta tills du har det, då min uppfattning är att det ska vara en enorm skillnad mellan skärm och skärm

ok, så 27 tum 1440 med andra ord. roger that!

Skippar man G-synk så sparar man ju 2 tusen iallafall. I mitt fall kan jag inte springa upp större än 27. Jag kommer behöva flytta fram skärmen varje gång (från förrådet) när jag skall använda den. Ha en 35 tums välvd skärm är upplagt för problem, även om jag gärna skulle vilja....

Kan denna vara intressant? Är det eg stor skillnad på TN och IPS panel? kör man IPS så är man uppe i de 6500 och G-synk verkar det som
https://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu#...

Eller

https://www.inet.se/produkt/2210241/aoc-27-agon-ag271qx-144hz... (är 1k billigare på Komplett för tillfället, 3990 sek)

Permalänk
Medlem

@Hutter:

Som jag fattat det:

TN teknik bättre för spel eftersom skärmen är snabbare, mindre risk för eftersläpningar etc

IPS bättre för typ allt annat

När man vill ha det bästa från båda världarna, en allround skärm så upplever jag det som att folk har lite svårare att ge råd eller att priserna blir ganska höga.

Tveksamheten för TN ligger väl i om man kommer störa sig på skärmen tex vid filmtittande, bildredigering och annat dator arbete

För IPS kan det däremot finnas en tveksamhet om den håller måttet för spelande (beroende på vad du spelar för spel etc och hur seriös du är).

Snabbare IPS skärmar som också är mycket bra att spela på är väl lite dyrare, antar att detta är en sådan modell? Finns dock betydligt billigare IPS skärmar med 4ms men antar att de bakat in annan bra teknik i denna också, tex betalar man kanske en slant för G-Sync och 144Hz.
https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Sedan är det mycket möjligt att du skulle bli toppen nöjd med en billigare ips skärm eller tn skärm också, jag har inte den blekaste.

För att röra ihop det ytterligare handlar ju också upplevelsen om upplösning, frekvens samt vad grafikkortet levererar. Säkrast är väl att du går runt till lite butiker och tittar, får råd alternativt om du har bekanta med bra skärmar.

Man vill ju helst undvika ett felköp i 7000 kronors klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Jag blir kluven, vissa säger att det inte gör någon direkt skillnad medan andra säger att det är ett "måste". har inte kunnat uppleva skillnaden själv dock. Är det en "subtil" skillnad så känns det oerhört ovärt. 144 Mhz känns viktigare om man behöver "prioritera" ?

Nu är jag långt från en expert på skärmar och TV-apparater, utan en casual gamer. Men jag tycker inte jag märker någon "tearing" eller "stuttering" när jag spelar, och aldrig heller V-Sync på. Det kanske finns där, men ingenting som jag tänker på. Däremot om man vet att man själv är känslig för det kan det ju förstås vara värt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Nu är jag långt från en expert på skärmar och TV-apparater, utan en casual gamer. Men jag tycker inte jag märker någon "tearing" eller "stuttering" när jag spelar, och aldrig heller V-Sync på. Det kanske finns där, men ingenting som jag tänker på. Däremot om man vet att man själv är känslig för det kan det ju förstås vara värt.

Jag tror du slår huvudet på spiken faktiskt. det finns där, men som casual player så kanske man inte tänker på det så mycket. Eller för den delen anser att det är såpass störande att det är värt några extra pengar.

Permalänk
Medlem

Kära vänner, Nu börjar det brinna i knutarna. Jag är påväg att lägga en beställning (tro det eller ej). Skulle vilja göra det innan lunch idag om möjliigt.

Nuvarande korg:

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/200452

Fråga 1:
Innehåller denna allt jag behöver för att bygga ihop datorn? I form av kablar, skruvar och annat? Jag har skvuvmejslar och stripes hemma så det finns redan.

Fråga 2:
Är allt kompatibelt? Dvis, både hårdvarumässigt, samt platsmässigt i chassit?

Fråga 3:
Några åsikter runt hopplocket? Jag har valt G.skill minnen som är lite dyrare då de är "godkända" för Ryzen. Har även Valt Asus Strix då det skall vara riktigt bra samt tyst. Nätagget fanns inne, fått bra kritik samt även det skall vara tyst. 650 W kanske är overkill? Har landat i en AOC Gsync 27 tums med 1440p, 144mhz och IPS panel.

Fråga 4:
Är det något jag missat, något jag inte tänker på eller liknande? Tänkte försöka mig på att bygga ihop det själv. Bör inte vara några större problem tänker jag. Skall kolla lite videos och så vidare.

Kommer komplettera med tng bord och mus senare, har modell äldre hemma för tillfället.

Tacksam för ALL feedback jag kan få.

Permalänk
Medlem

@Hutter: Kanske detta chassit istället, billigare och tror det är mindre: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/256273-fract...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

hmm, det funkar såklart, men finns inte inne på webhallen, och jag vill ha hem allt till mitten/slutet på veckan. Är det kabinettet såpass mycket bättre?

GPU fungerar i Define mini enl
" 260 mm, upp till 400mm om HDD-hållaren tas bort"

Asus kortet är 29 cm drygt. Om jag tar bort HDD hållaren, var placerar jag då hårddiskar? Finns det flera hållare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hutter:

hmm, det funkar såklart, men finns inte inne på webhallen, och jag vill ha hem allt till mitten/slutet på veckan. Är det kabinettet såpass mycket bättre?

GPU fungerar i Define mini enl
" 260 mm, upp till 400mm om HDD-hållaren tas bort"

Asus kortet är 29 cm drygt. Om jag tar bort HDD hållaren, var placerar jag då hårddiskar? Finns det flera hållare?

Mini C finns på lager hos leverantören, och webhallen brukar normalt sett ha snabb leveranstid ifrån sin leverantör. Annars har du fönster versionen i lager, https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/256275-fract...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut men det chassit du har i varukorgen nu är ju inte superlitet längre, väger dessutom en del, beros på vad du prioriterar. Svårt att få in i tv-bänken kanske.

Permalänk
Medlem

hmm, fönsterversionen känns inte aktuell. Vill ha så clean som möjligt.

Kan ju såklart beställa chassit från Inet(om de inte får hem det snabbt) istället och resten från Webhallen. Är en lösning som funkar för mig Får alla delar plats i chassit rent storleksmässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepah:

Ser helt ok ut men det chassit du har i varukorgen nu är ju inte superlitet längre, väger dessutom en del, beros på vad du prioriterar. Svårt att få in i tv-bänken kanske.

Skall stå bredvid TV bänk, och kommer inte flyttas direkt ofta alls. Så funkar storkleksmässigt. Mindre är såklart att föredra dock

Permalänk
Medlem

En rejäl summa pengar och hoppas du blir nöjd. Skärm + grafikkort står för 14 578kr av totalsumman på 25 483 men så är det väl ofta för gamers. Precis köpt Aoc Agon AG271QG skärmen själv i helgen efter en hela massa velande över olika skärmar, tycker egentligen det är för mycket pengar för en dataskärm och för tidigt för mig att betygsätta den även om visst bilden etc är bra. En del verkar få skärmar med störande backlight bleed från panelen som används i tex AG271QG (tex Acer, Asus och AOC använder sig av samma panel) men tror det är svårt att hitta den ultimala skärmen, de flesta ägare verkar ändå mycket nöjda. Får du för mycket backlight bleed så byt den men tänk också på att brightness är ställd mycket högt från fabrik (ställ ner brightness).

Angående Windows licens verkar många köpa från sajter som tex ebay, livekort.se eller Kinguin för ett par hundringar även om jag aldrig provat det själv, kunde du kanske sparat en slant på.

Skulle kanske inte valt 1600 själv men den är säkert toppen. Valde själv 1600X för att slippa (eventuellt) vara beroende av en överklockning för att bli helt nöjd. Även 1800X är väl nedsatt i pris nu men ändå ett rejält prishopp upppåt.

Minnena går väl att diskutera också men kan vara bra med de du valt om du vill kunna köra minnena i hög speed utan så mycket problem eller konfigurerande, tror de du valt hör till de bättre för Ryzen. Vill du upp i hastigetheter på 3066 och över så kan det vara värt det men annars går det att diskutera. Jag lyckades ändå få upp speeden på mina billigare Corsair CMK16GX4M2B3000C15 efter en hel del trial and error (krånglande), kör 3066 helt stabilt nu men med ett annat morderkort än dig. Moderkortet du valt har jag ingen aning om men är säkert bra (antar du fått råd om det).

Angående dp kabel så ingår det dp och hdmi kabel när du köper AG271QG skärmen men möjligt det kan skilja i kvalité mellan olika dp kablar, ej koll på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

En rejäl summa pengar och hoppas du blir nöjd. Skärm + grafikkort står för 14 578kr av totalsumman på 25 483 men så är det väl ofta för gamers. Precis köpt Aoc Agon AG271QG skärmen själv i helgen efter en hela massa velande över olika skärmar, tycker egentligen det är för mycket pengar för en dataskärm, för tidigt för mig att betygsätta den även om visst bilden etc är bra.

Angående Windows licens verkar många köpa från sajter som tex ebay, livekort.se eller Kinguin för ett par hundringar även om jag aldrig provat det själv, kunde du kanske sparat en slant på.

Skulle kanske inte valt 1600 själv men den är säkert toppen. Valde själv 1600X för att slippa (eventuellt) vara beroende av en överklockning för att bli helt nöjd.

Angående dp kabel så ingår det dp och hdmi kabel när du köper AG271QG skärmen men möjligt det kan skilja i kvalité mellan olika dp kablar, ej koll på det.

Stort tack för svar!

Jo, jag vet, skärm är snordyrt. Men tänker att det är lika bra att go wild när jag håller på....

Jepp, har sett det. Vill dock inte använda mig av gråzon lösning. Känns bättre att köpa något jag är säker på är helt lagligt

Ah, bra att veta. Dock behöver jag en förlängningskabel. kommer nämligen behöva plocka fram skärmen när jag vill använda datorn. Lägenhetens utformning gör det omöjlight att ha en dedikerad datorplats nämligen

Permalänk
Medlem

@Hutter: Ska du bygga själv så skulle det fungera riktigt bra att beställa chassit från Inet, kan säga att det är ett riktigt tyst chassi (har det hemma med 3st 120mm Fractal fläktar, 1st PNY 970 blower-style, samt en Zalman CNPS9700NT till processorn, låter i princip ingenting), dock har du bara lagt till 3-pins-fläktar, men ditt moderkort har 4-pins-headers. Kan vara värt att köpa en sådan här för att hålla nere ljudnivåerna: PWM Fan-hub

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Stort tack för svar!

Jo, jag vet, skärm är snordyrt. Men tänker att det är lika bra att go wild när jag håller på....

Jepp, har sett det. Vill dock inte använda mig av gråzon lösning. Känns bättre att köpa något jag är säker på är helt lagligt

Ah, bra att veta. Dock behöver jag en förlängningskabel. kommer nämligen behöva plocka fram skärmen när jag vill använda datorn. Lägenhetens utformning gör det omöjlight att ha en dedikerad datorplats nämligen

Skärm är väldigt knepigt, kan mycket väl finnas mycket billigare skärmar som både du och jag skulle bli nöjda med men har inget sådant tips att ge själv, jag gav mer eller mindre upp i mina analyser och bara tog något till slut. Upplevde det som extra knepigt om man var ute efter en bra allround skärm.