Felaktig information, endast återköp?

Permalänk
Medlem

Felaktig information, endast återköp?

En polare till mig köpte ny färdigbyggd dator för en vecka sedan. Han köpte en "värstingdator" och kravet var att dvi-d uttag skulle finnas då hans 144hz skärm endast stöder detta. Enligt beskrivningen på datorn står det:

HDMI-utgång Ja, 2st 2.0b
DVI-utgång Ja, 1st DVI-D
DisplayPort-utgång Ja, 2st, 1.4

När han väl fick datorn var där inget DVI-d uttag. Han fick som svar att det finns adapter att köpa för 1500kr (blev erbjuden att köpa den för 1250kr istället) eller göra ett återköp?

Vad jag tycker är väl egentligen oväsentligt men borde inte företaget i fråga skicka en sån adapter gratis för att kompensera för deras falska marknadsföring? 24000kr är ganska stor summa pengar att ligga ute med. Även efter han mejlat står deras "felaktiga information" fortfarande kvar.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

En DisplayPort -> DVI-D adapter för 1500 kr låter helt åt h*****e, går att få tag på såna för ~200 kr! Här har du t.ex. en 2m kabel för 149 kr:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/109917-...

Vilken dator och vilket företag handlar detta om?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

För att du ska få ut 144hz via DP-DVI-D krävs tydligen en sådan. Var och köpte en billigare på Kjell o Company för 200kr men den funkade icke, endast 60hz.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Gissar på en Taurus dator, men typ alla Nvidia 10xx serien har väl dvi-d? Länka datorn eller grafikkort iaf!

Permalänk
Medlem

Missade att det handlade om en 144 Hz skärm, då behöver man nog en aktiv DVI-D - DP omvandlare för att kunna få 144 Hz i 1080p och dessa är dessvärre väldigt dyra.

Det är ju dåligt gjort av företaget att lägga in DVI-D i beskrivningen av datorn medan i själva verket så saknar grafikkortet detta. Dock tror jag inte att de behöver kompensera för detta då det brukar stå att de reserverar sig för eventuella fel i beskrivningen.

Nu vet jag inte vilken dator eller vilket företag detta handlar om, men för en dator för 24000 kr som ska kopplas till en 144 Hz skärm som endast har DVI-D anslutning (antar då att det är en 1080p skärm, t.ex. Acer >GN246HL) låter väldigt mycket. Går att troligtvis bygga ihop en liknande dator med montering inkluderad i priset för några tusenlappar billigare.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ptja, nu har de ju rätt om att datorn har DVI-D - problemet är att denna sitter på själva moderkortet och inte på grafikkortet, vilket hade varit bra av @Inet att skriva under Specifikationerna så att sådana här missförstånd inte sker!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ptja, nu har de ju rätt om att datorn har DVI-D - problemet är att denna sitter på själva moderkortet och inte på grafikkortet, vilket hade varit bra av @Inet att skriva under Specifikationerna så att sådana här missförstånd inte sker!

Och om någon undrar om man kan koppla in skärmen i moderkortet istället så går det inte (eller ja, det går, men man får bara 60Hz). Det är inte DVI-D (Digital) som krävs, utan DVI-DL (Dual Link). DVI-D-porten på moderkortet klarar endast 1920x1200@60Hz enligt tillverkaren, så det är alltså en single link.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara ta tillbaka burken och byta till ett GeForce GTX 1080 Ti som har DVI-DL. Kikade på inet lite snabbt och 4 av 5 kort har D VI-DL enligt ex.

Permalänk
Medlem

De är skyldiga att leverera en korrekt beskriven produkt. Annars är det avdrag för att åtgärda som gäller. Kolla in kkl

Tyvärr inte första gången jag hör om okunniga personer på inet.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka och bygg ihop själv.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

De är skyldiga att leverera en korrekt beskriven produkt. Annars är det avdrag för att åtgärda som gäller. Kolla in kkl

Tyvärr inte första gången jag hör om okunniga personer på inet.

Fast om man ska vara petig så har de givit korrekt information - datorn har DVI-D. Det TS behöver för 144 Hz är precis som @perost skriver DVI-DL och inte DVI-D.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cusah:

En polare till mig köpte ny färdigbyggd dator för en vecka sedan. Han köpte en "värstingdator" och kravet var att dvi-d uttag skulle finnas då hans 144hz skärm endast stöder detta. Enligt beskrivningen på datorn står det:

HDMI-utgång Ja, 2st 2.0b
DVI-utgång Ja, 1st DVI-D
DisplayPort-utgång Ja, 2st, 1.4

När han väl fick datorn var där inget DVI-d uttag. Han fick som svar att det finns adapter att köpa för 1500kr (blev erbjuden att köpa den för 1250kr istället) eller göra ett återköp?

Vad jag tycker är väl egentligen oväsentligt men borde inte företaget i fråga skicka en sån adapter gratis för att kompensera för deras falska marknadsföring? 24000kr är ganska stor summa pengar att ligga ute med. Även efter han mejlat står deras "felaktiga information" fortfarande kvar.

Felet här är, som du kanske redan räknat ut, inte bara att det behövs en DVI-D utgång. Det krävs en Dual Link utgång. Så för att uppfylla specen så behöver Inet bara skicka en sådan adapter som det pratas om för ca 200kr. Så att din kompis skulle få en adapter för 1500kr skulle vara extremt liten chans.

Jag tycker att säljare ska uppfylla det de lovat, så de borde skicka en adapter om han begär det, men det hjälper inte om man vill ha 144Hz. Så skicka tillbaka datorn och bygg en egen med samma spec till lägre kostnad istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Även med aktiv adapter så funkar det inte alltid felfritt. Bespara huvudvärk och ångra köpet. Alt. begär Inet att få byta grafikkort som har DVI, annars ångrar köpet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

För det första är det inte falsk marknadsföring. Felaktiga specar skrivs sällan ut med flit.
I detta fallet stämmer dock specen med verkligheten. Såvida ni inte har kommunikation med företaget om att de uttryckligen sagt att porten stöder DL (dvs 144hz) så har inget fel begåtts. Att de ens erbjuder återköp anser jag tyder på god vilja från företaget.

Permalänk
Medlem

Vi kan ju kolla vad @Inet tycker att TS polare ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Fast om man ska vara petig så har de givit korrekt information - datorn har DVI-D. Det TS behöver för 144 Hz är precis som @perost skriver DVI-DL och inte DVI-D.

Nu skrev hen ju att det inte fanns någon alls. Och ja det måste vara dual Link på den...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Nu skrev hen ju att det inte fanns något alls. Och ja det måste vara dual Link på den...

Skickades från m.sweclockers.com

TS länkade till denna dator:

https://www.inet.se/produkt/1512000/taurus-overkill-gtx-1080-...

Denna dator har detta moderkort:

https://www.inet.se/produkt/1900156/msi-z270-gaming-pro-carbo...

Detta moderkort har DVI-D.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Men att du ens orkar. Läs första inlägget. Ja senare i tråden länkar hen till en produkt som har tvivelaktig info gällande var DVI porten finns. Vill ts att man ska utgå från rätt info så får ts helt enkelt skriva att det finns en DVI port men inte där den är önskvärd.

Är ju inte mig du ska rätta då jag endast utgick från det som skrevs först.

Och med tanke på första inlägget så står rådet fast. Tillkommen information så blir det en fråga till ko om ts nu inte vill genomföra ett återköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det är ju dåligt gjort av företaget att lägga in DVI-D i beskrivningen av datorn medan i själva verket så saknar grafikkortet detta. Dock tror jag inte att de behöver kompensera för detta då det brukar stå att de reserverar sig för eventuella fel i beskrivningen.

Den typen av reservationer är oftast i princip värdelösa juridiskt. Om en vara inte lever upp till sina specifikationer är det grund för en reklamation, oavsett eventuella reservationer i köpvillkoren.

Från https://www.mrf.se/arenden-fran-arn/ :
"Att skriva i en annons att man reserverar sig för eventuella felskrivningar saknar egentligen juridisk betydelse av flera skäl. För det första beror det på om ett köp har gjorts eller ej. Har inte ett köp ingåtts, så behövs inte en sådan friskrivning i vart fall, eftersom en annons inte anses som ett bindande anbud ur juridiskt mening, utan snarare en uppmaning till att lämna ett anbud. Sätts felaktig annonsering i system kan det givetvis vara ett brott mot marknadsföringslagen.

Har ett köp gjorts på grundval av felaktiga uppgifter i en annons saknar en sådan generell friskrivning ändå betydelse eftersom en annons enligt konsumentköplagen kan utgöra avtalsinnehåll. Ett undantag är om köparen borde ha insett att det var frågan om en felskrivning (d v s var i ond tro) vilket i många lägen däremot är mycket svårt att bevisa."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Men att du ens orkar. Läs första inlägget. Ja senare i tråden länkar hen till en produkt som har tvivelaktig info gällande var DVI porten finns. Vill ts att man ska utgå från rätt info så får ts helt enkelt skriva att det finns en DVI port men inte där den är önskvärd.

Är ju inte mig du ska rätta då jag endast utgick från det som skrevs först.

Och med tanke på första inlägget så står rådet fast. Tillkommen information så blir det en fråga till ko om ts nu inte vill genomföra ett återköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Svarade lite hastigt på ditt första inlägg utan att läsa igenom det, ledsen för detta! Ett bättre svar:

Antagligen menade TS att det inte finns någon DVI-DL på själva grafikkortet medan detta är angivet i produktspecifikationerna ovan, vilket är en felaktig observation av TS. Lite dåligt formulerat av hen, men samtidigt förstår man att en speldator som kostar 24000 kr har ett dedikerat grafikkort och det är antagligen detta som TS vill koppla skärmen med DVI-DL till för att kunna använda 144 Hz (jag antar nu att TS vet hur datorer är byggda med tanke på hens signatur och ålder på kontot samt tidigare inlägg).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Alltså det heter inte DVI-DL då detta står för kontakttyp + signal analog DVI-A, digital DVI-D eller bägge, DVI-I.
DL betyder dual link och anges efter de första beteckning = DVI-D DL eller DVI-I DL.

Inet bör nog speca var kontakterna finns tycker man nog, dock DVI är ju en ålderdomlig och utgående standard så är nog lätt att de missar en sån sak...Specielt som det inte finns några GTX1080 ti FE med DVI port som jag antar sitter i datorn,

Enklaste och smidigaste för TS är nog att lyssna med Inet om det inte går att byta grafikkortet bara med ett GTX1080 ti som har DVI-D DL

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fel av oss (mig och polaren) att anta att (DL)DVI-D var självklart om det nu fanns dvi, trots att dvi är "döende".

Men ska man vara petig så är det faktiskt dual link på moderkortet (jag trodde endast gränssnittet gällde kablarna men folk här verkar vara säkra på sin sak så jag får backa på det), och då dem inte har skrivit ut det heller kan man enkelt anta att dem kunde "glömt" skriva det på grafikkortet också, således är det fortfarande felaktigt.

Förstår att detta är en gråzon då moderkortet faktiskt har (DL)DVI-D men vem köper en "gamingdator" för att använda det integrerade grafikkortet? Som att köpa motorbåt men använda årorna istället.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Skrivet av Icte:

Fast om man ska vara petig så har de givit korrekt information - datorn har DVI-D. Det TS behöver för 144 Hz är precis som @perost skriver DVI-DL och inte DVI-D.

antar att du menar DVI-D Dual link (DVI-Digital Dual link)du menar finns ingen standard som heter DVI-DL (DVI-Digital link?)

kanske heter så men ser konstigt ut. hur skriver de ut om det är en DVI-I (digital+Analog signal) med Dual link? dessa kan existera då dual link och den analoga signalen inte använder samma pinnar.

tycker lite som TS i detta fallet att det är väldigt luddigt skrivet då den teoretiskt har en DVI kontakt men den sitter som sagt kopplad till det inbyggda grafikkortet i cpu´n så köpet borde gå tillbaks.

Inet borde verkligen ta sig i kragen och specca ut detta...

borde ju gälla 14 dagar öppet köp vid internethandel?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bara ångra köpet, burken har ju ett DVI uttag på moderkortet så är ju svårt att påstå att de har ljugit om det i specifikationerna... Sen att man ville ha det på grafikkortet är ju en annan femma

Om han nu inte pratat med butiken att det var ett krav pga 144hz hade de nog kunna lista ut att han skulle spela med den utgången

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att jag håller med om exakt allt i den här tråden, så jag vet inte riktigt varför det är sån aggressiv stämning här.

1. Ja, det står på produktsidan att det finns DVI-D. Den går till den integrerade grafiken, och går således inte att använda för spel. Rent tekniskt är specen från Inet tekniskt korrekt, men den är vilseledande. Det är omöjligt att veta utifrån specen var DVI-D-porten sitter.

2. Det står inte på produktsidan exakt vilket 1080 Ti det handlar om. Utifrån den informationen är det helt omöjligt att veta exakt vilket 1080 Ti som sitter i. Det finns både utan och med DVI-portar.

3. DVI-D är inte samma som DVI-DL, och det går inte att få ut en DVI-DL-signal till rimligt pris med en adapter. Även då funkar det dåligt. D står för digital, till skillnad från DVI-A (A = analog, en kontakttyp man nästan aldrig ser som skickar analog VGA-signal i formfaktorn för en DVI-signal), och DVI-I (I = integrerad, en kontakttyp man ibland ser på grafikkort som gör att man kan haka på en passiv adapter för att skicka ut en analog signal). DL står för Dual Link, vilket betyder att man har två "dataströmmar" för signalen, vilket krävs för högre upplösningar eller högre uppdateringsfrekvenser (vilket är fallet för TS dator). För att göra det hela ännu mer förvirrande så finns det adaptrar med "DVI-DL" där man bara avser själva kontakttypen, medan den signalmässigt fortfarande bara stödjer Single Link. Detta för att ha bättre kompatibilitet med Dual Link-kablar.

Man kan få huvudvärk för mindre.

...

Hur som helst, jag tycker att det här är ett solklart fall där Inet borde erbjuda återköp, eller, egentligen ännu bättre, utbyte av grafikkortet mot en variant av 1080 Ti som har en DVI-port på. Även om specen är tekniskt korrekt så har den varit vilseledande, och oavsett vad så har man rätt till 14 dagars ångerrätt på alla varor man köper. Jag tycker även att @Inet borde uppdatera sin hemsida med den här informationen... det är ju inte kul för dem heller att behöva hantera en massa återköp.

Faktum är att det varit helt omöjligt att vid köp veta exakt vad som avsågs, eftersom exakt modell av 1080 Ti-kort inte fanns med i specen. Då är det rimligt att anta att kontakt-specen avsåg grafikkortet, inte moderkortet.

Med det sagt så tycker jag att den verkliga skandalen är att det fortfarande säljs helt nya bildskärmar utan DisplayPort som kräver DVI-DL. DVI-DL är en totalt utdöende standard och kommer försvinna från fler och fler grafikkort framåt, och problem som TS kommer tyvärr vara ännu mer väldigt vanligt förekommande i framtiden...

Permalänk
Inaktiv

Vid distansavtal så gäller 14 dagar ångerrätt.

Tror dessvärre att det ej gäller skräddarsydda produkter.

Tycker dock att återförsäljaren bör bevilja återköp, vid felaktigt angiven information på produktsidan.

Permalänk
Hedersmedlem

Just det, på tal om aggressiv stämning. Ingen idé att börja prata om juridik och lagar hit och dit. Inet är en välrenommerad butik och jag tror att de kommer lösa TS problem utan tjafs om han kontaktar dem och beskriver situationen som den är.

Tråkigt om Inet bara erbjuder återköp här, dock, när det finns en bättre lösning, men det är helt inom deras rättighet att göra.

Permalänk
Medlem

Efter ytterligare kontakt med Inet löste sig allt på ett bra sätt! Rabatt på en ny skärm (med Displayport)

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti