Project Spectrum ( ITX Scratchbygge ) [SPONSRAD]

Permalänk
Avstängd

Ser riktigt snyggt ut.
Ett tips är att skaffa dig en dremmel så slipper du allt slipande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Proffsmoddare

@Stefflo: Tackar! Har en redan men så pass små detaljer som gjordes är enklare att få snyggt då man gör det för hand. En dremel eller andra slipmaskiner är bra för att ta bort mycket material men det är otroligt lätt att ta bort för mycket då man gör små detaljer.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

What you could also do is just do a slight chamfer on just the edges without frosting. Then that way you have 4 edges that are lit compared to just 2 edges on each face

Permalänk
Proffsmoddare

@MetallicAcid: Hmm thats true Justin! I'll look in to that idea to

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Ett litet paket från Corsair landade i brevlådan i fredags och som ni ser innehöll det ett Corsair SF600 ( kan fortfarande inte komma över hur litet det är ). Har byggt med detta nätagg många gånger i arbetet och vet mycket väl vilket litet kraftpaket det är och det ska bli ett sant nöje att installera denna i bygget. Ett stort tack till Corsair och Corsair Johan som fixade detta åt mig!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Har en snabb uppdatering om vad som händer med bygget just nu.

Min bror försökte med många goda försök att fräsa ur skivorna av akryl jag skaffat men det verkar som om jag fått tag i fel sorts akryl för fräsning. Efter ett par passes och en bit ner i skivan blir biten så pass varm att akrylen smälter och täpper igen den och börjar bygga upp på biten vilket i sin tur sabbar snittet totalt.

Så letar nu istället efter en firma med antingen en laser eller vattenjet som kan tänkas skära till det jag behöver, nån som har några bra förslag ?

I väntan på att detta skall lösa sig och att jag har delarna här tänkte jag försöka mig på en mod på nätagget. Har inte bestämt mig än helt för vad jag vill göra men återkommer då jag har en mer satt plan. ( förslag tas gärna emot )

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sup3rioR:

Update!

Har en snabb uppdatering om vad som händer med bygget just nu.

Min bror försökte med många goda försök att fräsa ur skivorna av akryl jag skaffat men det verkar som om jag fått tag i fel sorts akryl för fräsning. Efter ett par passes och en bit ner i skivan blir biten så pass varm att akrylen smälter och täpper igen den och börjar bygga upp på biten vilket i sin tur sabbar snittet totalt.

Så letar nu istället efter en firma med antingen en laser eller vattenjet som kan tänkas skära till det jag behöver, nån som har några bra förslag ?

I väntan på att detta skall lösa sig och att jag har delarna här tänkte jag försöka mig på en mod på nätagget. Har inte bestämt mig än helt för vad jag vill göra men återkommer då jag har en mer satt plan. ( förslag tas gärna emot )

Hörs!

David på https://www.thelaserhive.com gjorde mina grejer till mitt chassi. Du kan antingen beställa akryl / perspex (variant bättre, mindre statisk) själv eller låta han välja. Jag skickade .svg-ritningar och .dxg filer på mina paneler.
Annars har du https://cotter.dk som också gör liknande, dock endast med eget material - Där ser du priset direkt!
Nu har du redan bockat, men om du ska bocka mer kan jag tipsa om http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/s... (eller liknande) tillsammans med ett vanligt skruvstycke. Det blir väldigt fina och tighta böjar, dock är den inte jättebra om du vill göra större kurvor. Går dock att modda så du kan få en "svängradie" på böjen på mellan 3 och 30 mm med lite rör och pinnar.

On topic: Riktigt snyggt gjord med backplaten och prisman! Imponerad! Smart sätt att få belysningen med egna leds sådär.
Vad använder du för Alu? Jag har själv funderat på att använda Alu istället för perspex i nästa chassi.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Proffsmoddare

@grimboso: Tack för tipsen dude och tack för din kommentar :D! En kollega har precis beställt lite delar till sitt bygge från cotter.dk så ska bli spännande att se hur dom blir när dom kommer fram. Aluminiumet har jag köpt från www.maskindelen.se och tjockleken jag använde för bygget är 2mm.

Visa signatur
Permalänk

Skriver för att följa tråden

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Flopplaren:

Skriver för att följa tråden

Härligt! Hoppas du gillar innehållet

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Först och främst vill jag be lite om ursäkt för att inga updates kommit på ett tag. Detta beror på lite olika saker men framförallt att jag brottats lite med ritningarna då jag velat konvertera om dom till .dxf för laserskärning. Efter bra många timmar i Sketchup, Fusion 360 och FreeCad så är allt löst och filen skickades precis iväg för skärning ( för er som är nyfikna på liknande arbeten så använde jag mig av www.cotter.se ) så nu är det bara att vänta :).

Eftersom det kommer ta ett par dagar för allt att komma fram så bestämde jag mig för att börja med fraktlådan till chassit. Jag beställde lite hyllplan från Clas Ohlson som var väldigt nära de exakta mått jag behövde (beställde även lite möbelvinklar, gångjärn och excenterlås på samma gång). Allt jag hann med idag idag var att mäta ut delarna så det blir att kapa ut dessa de närmaste dagarna.

Och som vanligt ifall ni har några frågor eller kommentarer så är det bara att skriva.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Superkul att följa detta imponerande hantverk, ser ut att kunna bli riktigt nice, och jag gillar att du verkligen vill ha fina detaljer och slipar för hand etc Heja!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bluppblupp:

Superkul att följa detta imponerande hantverk, ser ut att kunna bli riktigt nice, och jag gillar att du verkligen vill ha fina detaljer och slipar för hand etc Heja!

Härligt att höra! Slipa för hand är långsamt, drygt och jobbigt MEN det är något speciellt att sakta jobba fram det resultat man vill ha. Elverktyg är jättebra för att jobba bort mycket material men för detaljerna fungerar det oftast bäst att gör saker för hand

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Så idag anlände akrylen och allt ser helt perfekt ut (kände mig bara tvungen att ta en bild på alla små "pins" som satt kvar i hålen för skruvarna efter laserskärningen). Jag hade beställt en rgb-list sen innan men väntar nu på en ny istället då jag valt att gå till Asus Z370i istället för Z270i då den har en adresserbar kontakt istället för "vanlig" rgb. Den nya listen borde komma inom kort (hoppas hoppas hoppas) så jag kan fortsätta bygga ihop allt.

Jag har också bestämt mig för att byta ut fläkten i nätagget till en Noctua A9X14 bara för att :). Men eftersom Noctua fortfarande tycker att beige och brun är en bra färgkombo så var jag tvungen att lacka den.

PS. Ett litet tips till alla som planerar ett köp av en A9X14 och även tänkt att lacka den är att denna fläkt inte är byggd som de flesta andra. Normalt sätt kan man komma åt axeln och låsringen till fläktbladen på baksidan av fläkten och hålet är normalt sätt täckt med ett klistermärke. På denna fläkt så sitter det också ett klistermärke men under märket är den helt försluten. Detta betyder då att man måste lacka fläkten med bladen på. För mig var det inga problem då jag testat fläkten efter lackning och allt fungerar men iom att man inte kan ta av bladen och maskera allt så finns det en risk att det kommer in sprutdamm.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Så innan det var dags för helg valde jag att montera ihop nätagget med nya fläkten samt testmontera lite av delarna bara för att se hur de passade och såg ut och tycker personligen att det vart riktigt bra :).

PS. Moderkortet i bilderna är bara ett trasigt kort jag hittade på jobbet som jag använder för att testmontera saker och ting.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittills ser det väldigt bra ut, och lite annorlunda bygge. Ska bli intressant och kul att se när den är klar.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Techs:

Hittills ser det väldigt bra ut, och lite annorlunda bygge. Ska bli intressant och kul att se när den är klar.

Tackar tackar! Precis det jag ville också, ville ha något annorlunda :).

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Riktigt stiligt!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

Riktigt stiligt!

man tackar!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Glad jag hittade det här bygget. Riktigt rolig idé och mästerligt hantverk. Följt så klart.

PS. Något jag precis lärt mig i mitt egna bygge. Det finns två sorters Plexi (förenklat) ena XT och andra GS. Välj alltid GS om du kan, om du ska borra, fräsa, etsa etc. Den är gjuten flytande och flisar sig inte som XTn gör. DS.

Visa signatur

Älskar modding, PC gaming och det händer ibland att jag skär mig i fingrarna.
Webbplats: https://zeuligan.com
----------------------------------------------------
https://youtube.com/zeuligan | https://twitter.com/zeuligan | https://facebook.com/zeuligan | https://twitch.tv/zeuligan | https://instagram.com/zeuligan

Permalänk
Medlem

Imponerad! Grymt!!

Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Macaper:

Glad jag hittade det här bygget. Riktigt rolig idé och mästerligt hantverk. Följt så klart.

PS. Något jag precis lärt mig i mitt egna bygge. Det finns två sorters Plexi (förenklat) ena XT och andra GS. Välj alltid GS om du kan, om du ska borra, fräsa, etsa etc. Den är gjuten flytande och flisar sig inte som XTn gör. DS.

Tackar tackar, kul att du gillar det :).

Har lärt mig det jag också, det bästa med att få det laserskuret dock är att kanterna på akrylen blir polerade och fina :).

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ratroder:

Imponerad! Grymt!!

Tack så mycket dude!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MetallicAcid:

OMG that looks amazing!!

Thx Justin! I cant wait to see your new build aswell

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Sup3rioR:

Thx Justin! I cant wait to see your new build aswell

Lmao. I have too many at the moment.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MetallicAcid:

Lmao. I have too many at the moment.

First world modding problems ;D

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Så jag har nu valt vilka komponenter som kommer användas i bygget och dom är,

CPU: Intel i5 8400
MOBO: Asus Z370-I
MEMORY: Corsair LPX 16gb 2666mhz
SSD: Intel 512gb 600p
COOLER: Cryorig C7 or C1 (depends what fits )
PSU: Corsair SF600 (Provided by Corsair)
GPU: Gigabyte GTX 980ti ref (using my own gpu for now)

I väntan på delarna så har jag börjat med bottenplåten som görs i samma 2mm aluminium som moderkortsplåten och även göra om hålen på moderkortsplåten till slots istället för hål då jag glömde bort att ta akrylen på baksidan av moderkortsplåten i åtanke..oops ;). När detta var klart så började jag göra hållaren för gpu men kom inte så långt idag på den.

Jag fick även mina skruvar igår från Ebay så bestämde mig för att göra en liten provmontering av lagren för att se hur de ser ut, vad tycks ?

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Proffsmoddare

@MetallicAcid: More pics incoming shortly

Visa signatur