Permalänk
Medlem

Man kanske ska vara nöjd med 4,7 då? Min kraschar aldrig när den väl är igång men ibland vägrar den att boota, dock fungerar det när jag startar om igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Myllerman:

Min går i hela 4,4 ! Helt sämst kontakt med IHS. Kan brassa på hur mycket fläkt som helst på min noctua nh-d15 utan att det blir svalare.
Kanske blir vinterprojekt att delidda om jag pallar. Kör 4K så är ändå gfx som sätter ribban skulle jag tro.

Jag fummlade och smetade på massa sprit på gamla limmet, som gjorde det ovanligt svårt att skrapa bort med nagel el plastskrapa. Men temps blev mycket bättre i prime95 maximum heat test.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boopidoo:

Man kanske ska vara nöjd med 4,7 då? Min kraschar aldrig när den väl är igång men ibland vägrar den att boota, dock fungerar det när jag startar om igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så här såg det ut för mig, temps hoppade lite konstigt och det var för att ett fäste på baksidan av min H115i hade lossnat troligtvist.
Orginal till vänster och delid till höger.

https://photos.google.com/share/AF1QipNgbVu2GgNvp-dHhB1LcbZE6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Jag fummlade och smetade på massa sprit på gamla limmet, som gjorde det ovanligt svårt att skrapa bort med nagel el plastskrapa. Men temps blev mycket bättre i prime95 maximum heat test.

Okej, ja temps skulle vara trevligt att få ner. Ligger och nosar uppemot 80C i BF1 ;D
Blir att delidda nån vacker dag när man inte är mitt uppe i nått spel. Verkar ganska lätt med sånt där verktyg.

Permalänk

Hej,
Kan jag överklocka min i5 6600k 3.5GHz till 4GHz med denna "usla" kylning? Be-Quiet Pure Rock

Moderkort: Gigabyte Z170-HD3
CPU: i5 6600K 3.5 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lodarletarn:

Hej,
Kan jag överklocka min i5 6600k 3.5GHz till 4GHz med denna "usla" kylning? Be-Quiet Pure Rock

Moderkort: Gigabyte Z170-HD3
CPU: i5 6600K 3.5 GHz

jupp

Permalänk
Hedersmedlem

@lodarletarn: Ja, det bör den klara.

Permalänk
Medlem

någon som testat denna utan heatspreader över huvud taget? limmade aldrig fast min, utan körde bara liquid silver eller vad det nu kallas.. men funderar ibland på om man skulle ta bort heatspreadern helt.. kör kopparblock på så kanske kan bli korrotion?

Permalänk
Inaktiv

Hej! jag har ett msi gaming m8 och jag har hittils min cpu klockad till 4.6 med 1.275v adaptive mode/offset igång. jag vill ha så att den klockar ner sig när jag inte kör något speciellt. min temp just nu med lol igång fast inte spelar är 30-40 har en fractal design celcius 360mm vattenkylning. Nån som vet hur jag ställer in så den klockar ner sig?

Permalänk
Medlem

@anon207693: Ändra i energischemat till balanserat energialternativ istället för hög prestanda. Där med kommer din CPU klockas ner när du bara surfar på webben och liknande, men klockar upp sig när du gör mer avancerade saker så som spel etc.

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk

tjena! har kört min 6700k i 4.7ghz vid 1.375v i ett par månader nu.
det jag funderar över är att ibland när jag ska starta datorn så står det "overclocking failed please enter setup to reconfigure your system"
jag botar då in i bios och startar om systemet och du funkar det som alltid.
är detta något jag bör hitta en lösning på eller är det bara att starta om och köra vidare?

Permalänk
Medlem

@kalleteodor: Har du kollat så att temperaturerna ser stabila och bra ut? Jag fick samma felmeddelande när min CPU vart för varm i 4.7Ghz. Var har du för kylare?

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem

Jag fick nöja mig med 1.45v och 4.5ghz

Permalänk
Skrivet av kimbie:

@kalleteodor: Har du kollat så att temperaturerna ser stabila och bra ut? Jag fick samma felmeddelande när min CPU vart för varm i 4.7Ghz. Var har du för kylare?

kör med en noctua d14.
processorn är delidad och ligger runt 55 grader i full load med någon peak på en enstaka kärna upp till 58.
kört flertal olika stressprogram under 24h

Permalänk
Medlem

1. Moderkort: MSI z270 TOMHAWK
2. CPU: i5 6600K
3. Minne: DDR4 16GB (8x2) Corsair Vengeance LXP 2400mhz (överklockat till 2933mhz)
3. Kylning: CM Hyper 212 evo
4. Överklockning: 4500Mhz
5. VCore: 1,248 V

Högsta temperatur under prime95 bench: 64ºC
Under spel: 50-60ºC beroende på vilket spel
Tror jag kan överklocka mer men av lathet nöjer jag mig med detta. Fick förvånansvärt en ökning av fps i csgo/pubg med en till sticka ram och överklockade dom till 2933mhz. Stabilare och högre, trodde inte ram spelade så stor roll efter allt man läst. Tror frekvensen är vad som boostar prestandan, dock novis inom detta så rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Inaktiv

1. Moderkort: Asus Z170-A
2. CPU: i5 6600K
3. Minne: DDR4 24GB 2400mhz
3. Kylning: Noctua NH-U12S
4. Överklockning: 4600Mhz
5. VCore: 1,296 V

Högsta temp ligger runt 69º i prime95.
Tycker det är helt okej.

Permalänk
Medlem

Late to the party så att säga, men tänkte kolla endå.

Moderkort: MSI Z170 Gaming Pro Carbon
CPU: i5-6600K i stock (@3.5GHz)
Kylning: be Quiet Pure Rock

Funderar på om det är värt att uppgradera till en mer kraftfull luftkylare (troligtvis Noctua DH-15) för att överklocka processorn. Hur mycket prestanda i % är "normalt" att klämma ut, syftar inte på någon mirakel processor utan snarare genomsnittet när det kommer till spel generellt (inte enbart CPU-intensiva spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Late to the party så att säga, men tänkte kolla endå.

Moderkort: MSI Z170 Gaming Pro Carbon
CPU: i5-6600K i stock (@3.5GHz)
Kylning: be Quiet Pure Rock

Funderar på om det är värt att uppgradera till en mer kraftfull luftkylare (troligtvis Noctua DH-15) för att överklocka processorn. Hur mycket prestanda i % är "normalt" att klämma ut, syftar inte på någon mirakel processor utan snarare genomsnittet när det kommer till spel generellt (inte enbart CPU-intensiva spel).

Även med din nuvarande kylare så borde det inte vara några större problem att nå ~4.4ghz på ca 1.3v. Skadar ju inte att testa vilka temperaturer du får och se om du kan pressa ännu mer innan du uppgraderar till en bättre kylare.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Avstängd

Längesen jag ägde en burk, Men fick äntligen ihop min rigg idag, Fått den stabil i 4700Mhz på 1.38 Vcore.

Ska se om 1.4 tillåter 4800Mhz imorgon.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Avstängd

Dag 2, Tog bort ihs, körde upp den i 4800Mhz, Gått stabilt sen imorse, lirat hela dagen utan problem, Ska göra ett sista försök att nå 5Ghz idag på 1.4V 🙏

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Moderkort: Gigabyte Z170-HD3
CPU: i5-6600K
Kylning: be Quiet Pure Rock

Tänkte att det var dags att skrämma lite liv i den så den kanske kan duga några månader till.
Skruvade upp den lite smått till 4.1 Ghz för en dryg vecka sedan och idag ökade jag till 4.5 Ghz.

Kan säkert få upp den mer men tycker stresstest är supertråkigt. Nuvarande testades 5+6 min i Intel XTU samt en stund senare under 15 min i Realbench. Max temp låg på 66ºC i mitt chassi med dammiga filter och chassifläktar på minimum.
Nöjer mig med detta, en total ökning på 1Ghz från stock är ett godkänt resultat.