Permalänk
Medlem

Problem med internet signal styrka

Halloj, jag har ett problem med min signal styrka till hemmet. Jag är inte särskilt kunnig inom detta med antenner och repeaters
Jag har 4g bredband från tele 2 med en mini router, Problemet är att jag har ca en mil till närmaste mast och det gör så hastigheten här är ostabil och väldigt låg. Så hur kan jag med ganska liten plånbok försöka öka mottagningen av signalen från masten?

Jag tänkte som så att man köper en router: TP-Link Archer MR200
för att få riktiga ingångar att koppla in två antenner i och möjligtvis lite mer stabil banbredd?

Men sen är där nästa problem, bör jag köpa två antenner som jag monterar utanför huset eller räcker det med de små som sitter på routern redan? Isåfall bör jag köpa två rikt antenner som t.ex TP-Link TL-ANT2424B och rikta dem mot masten eller bör jag köpa en som t.ex Macab Pro-1100 som är rundstrålande och har allt i ett?

Väldigt tacksam för svar!
mvh/P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gastuz:

Halloj, jag har ett problem med min signal styrka till hemmet. Jag är inte särskilt kunnig inom detta med antenner och repeaters
Jag har 4g bredband från tele 2 med en mini router, Problemet är att jag har ca en mil till närmaste mast och det gör så hastigheten här är ostabil och väldigt låg. Så hur kan jag med ganska liten plånbok försöka öka mottagningen av signalen från masten?

Jag tänkte som så att man köper en router: TP-Link Archer MR200
för att få riktiga ingångar att koppla in två antenner i och möjligtvis lite mer stabil banbredd?

Men sen är där nästa problem, bör jag köpa två antenner som jag monterar utanför huset eller räcker det med de små som sitter på routern redan? Isåfall bör jag köpa två rikt antenner som t.ex TP-Link TL-ANT2424B och rikta dem mot masten eller bör jag köpa en som t.ex Macab Pro-1100 som är rundstrålande och har allt i ett?

Väldigt tacksam för svar!
mvh/P

Riktantenn utomhus är för det mesta det bästa alternativet om du vill ha en bra radiolänk mellan 2 fasta platser men rundstrålande och inomhus kan ibland vara enklare att montera.
Vad du "behöver" går inte att säga utan att ha mätningar men inget blir sämre om du gör det för bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gastuz:

Halloj, jag har ett problem med min signal styrka till hemmet. Jag är inte särskilt kunnig inom detta med antenner och repeaters
Jag har 4g bredband från tele 2 med en mini router, Problemet är att jag har ca en mil till närmaste mast och det gör så hastigheten här är ostabil och väldigt låg. Så hur kan jag med ganska liten plånbok försöka öka mottagningen av signalen från masten?

Jag tänkte som så att man köper en router: TP-Link Archer MR200
för att få riktiga ingångar att koppla in två antenner i och möjligtvis lite mer stabil banbredd?

Men sen är där nästa problem, bör jag köpa två antenner som jag monterar utanför huset eller räcker det med de små som sitter på routern redan? Isåfall bör jag köpa två rikt antenner som t.ex TP-Link TL-ANT2424B och rikta dem mot masten eller bör jag köpa en som t.ex Macab Pro-1100 som är rundstrålande och har allt i ett?

Väldigt tacksam för svar!
mvh/P

Den routern är ganska dålig tyvärr och antennerna är inte rätt modell. Jag skulle rekommendera att ringa Tele2 och be om att få ett USB-modem med antennuttag tex: https://www.tele2.se/mobilt-bredband/modem-huawei-e3372

USB-modemet kopplar du in i en Dovado-router som är betydligt bättre än alla andra 3G/4G routrar:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3641854

Sist men inte minst så kan du komplettera med en riktantenn på taket för högre hastighet tillsammans med rätt TS-adapter för modemet: https://www.kjell.com/30060

Inte det billigaste men det är det ända som kommer funka bra

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Riktantenn utomhus är för det mesta det bästa alternativet om du vill ha en bra radiolänk mellan 2 fasta platser men rundstrålande och inomhus kan ibland vara enklare att montera.
Vad du "behöver" går inte att säga utan att ha mätningar men inget blir sämre om du gör det för bra.

Skrivet av joeldeluxe:

Den routern är ganska dålig tyvärr och antennerna är inte rätt modell. Jag skulle rekommendera att ringa Tele2 och be om att få ett USB-modem med antennuttag tex: https://www.tele2.se/mobilt-bredband/modem-huawei-e3372

USB-modemet kopplar du in i en Dovado-router som är betydligt bättre än alla andra 3G/4G routrar:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3641854

Sist men inte minst så kan du komplettera med en riktantenn på taket för högre hastighet tillsammans med rätt TS-adapter för modemet: https://www.kjell.com/30060

Inte det billigaste men det är det ända som kommer funka bra

Tack för snabbt svar båda, Jag ska ha de i åtanke när jag beställer! Det kan ju inte bli mycket sämre än vad det redan är

Permalänk
Medlem

Om du orkar så kan du följa detta inlägg för att ta reda på hur du ligger till i förhållande till masten:
#17004435

Om du har fri sikt till masten så brukar ett par riktantenner av Yagi typ som de från kjell ge bra resultat.
Om det inte är fri sikt kan en rundstrålande antenn ibland bli bättre.

För att få upp farten på Yagi antenner behövs 2 st. En som är monterad horisontellt och en vertikalt.
Tänk på att ha så kort antennsladd som möjligt.
USB sladden kan vara ju förlängas rätt rejält så USB modemet och routern behöver inte sitta på samma ställe.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W