Hjälp med felsökning (trasig nätdel?) samt inköp av nytt och prisvärt nätaggregat

Permalänk
Medlem

Hjälp med felsökning (trasig nätdel?) samt inköp av nytt och prisvärt nätaggregat

Tjena!

Igår när jag skulle installera grafikkortet till mitt nya bygge så blinkade graffikkorts-LED'n att nätagget var fel kopplat (ett EVGA Supernova 750 B1). Jag testade och testade, men grafikkortet blinkade att det var samma fel, även utan ström kopplat till det (nu får min skärm igen signal från datorn heller utan grafikkort i PCI-E slotten). Av ren nyfikenhet testade jag att koppla ett av 8-pin kablarna till ett CPU uttag i nätagget, startade datorn, grafikkortet blinkade ej men ett konstigt ljud samt en röklukt blev resultatet.

Nu så identifierade jag vart lukten kom ifrån, och det är klart och tydligt från nätagget. Jag är fortfarande inte 100% säker på att PSU:n är död, eftersom att moderkorts LED-erna fortfarande lyser, men alla fläktar (chassi, cpu och gpu OCH psu) snurrar i en halvsekund men slutar direkt efter.

Om det är så att PSU:n är helt död undrar jag om någon skulle kunna rekommerdera ett nätagg för något billigare pris?

Redigerat §9, rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Inaktiv

Det nätagget har ju 5 års garanti, det kan väl knappast vara så gammalt redan? Eller är det modifierat på något vis så att garantin inte gäller?

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag förstår dig rätt, bara för att förtydliga för övriga i tråden. Nätdelen ser ut så här:

Du har alltså använt PCIe-kabeln och satt den i CPU-kontakten istället för att sätta den i VGA3 eller VGA4-kontakten?

Först trodde jag att du menade att du på något sätt lyckats trycka in en 8-pin-kontakt på CPU-headern på moderkortet, men så var det alltså inte?

För det andra, om du vill ha köpråd på en nätdel behöver vi veta vad som sitter i din dator så vi kan dimensionera en lagom stor nätdel.

Permalänk
Medlem

@anon12433: Grejen är den att jag köpte den från NetOnNet som en fyndvara för ungeför två år sedan, och läste på hemsidan att det var runt 1 års garanti på -B1 produkter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rafracer:

@veckans: Grejen är den att jag köpte den från NetOnNet som en fyndvara för ungeför två år sedan, och läste på hemsidan att det var runt 1 års garanti på -B1 produkter

I detta fall så vänder du dig direkt till EVGA och utnyttjar deras garanti. Förutsatt att det inte är yttre åverkan som har skadat agget.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Nätdelen ser precis ut så, samt har jag försökt et 20-tal gånger att starta bygget med rätta kontakter (alltså i VGA-kontakterna), men GPU:n jag har, ett Gigabyte Aorus RX 580 XTR, fortsatte att blinka vitt, dvs att det var något fel med PSU:n. Så av ren nyfikenhet, eftersom jag såv att VGA-kabeln unde passa in i CPU-kabeln, utförde jag detta missatg.

Permalänk
Medlem

@anon12433: Jag ska prova det! Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Det som sitter i datorn

CPU: Intel i5 6600k
GPU: Gigabyte Aorus RX 580 XTR
MOBO: Asus Z170 Gaming/Aura
RAM: Kingston HyperX Fury 16GB
HDD: Seagate Barracuda 2TB
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Rafracer:

CPU: Intel i5 6600k
GPU: Gigabyte Aorus RX 580 XTR
MOBO: Asus Z170 Gaming/Aura
RAM: Kingston HyperX Fury 16GB
HDD: Seagate Barracuda 2TB
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

kan ha tolkat detta fel men lite rörigt vad du gjort...

om du kopplat p8 kontakten för cpu på grafikkortet kan du nog ganska troligt hälsa hejdå till ditt grafikkort också.
pci-e strömmen och p8 cpu är inte lika dant kopplade så du har troligen bränt lite gosaker där på.

visst ingen garanti på att det gick sönder av det men ganska troligt. och tänk på att det inte täcks av garanti när DU gör fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

sedär ja, ibland är det bra med google innan man provar
https://goo.gl/images/NX8SeF

insåg att jag var lite otydlig i mitt tidigare svar

har du tur har nätaggregatet tagit smällen, för det du gjorde var att skapa en direkt kortslutning.
Hade du både 6pin VGA och 8pin CPU anslutna i grafikkortet borde nätaggregatet vägrat starta vilket tyder på att något var fel på nätaggregatet, likväl startade den och du har i värsta fall dragit med moderkort och grafikkort i fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan ha tolkat detta fel men lite rörigt vad du gjort...

om du kopplat p8 kontakten för cpu på grafikkortet kan du nog ganska troligt hälsa hejdå till ditt grafikkort också.
pci-e strömmen och p8 cpu är inte lika dant kopplade så du har troligen bränt lite gosaker där på.

visst ingen garanti på att det gick sönder av det men ganska troligt. och tänk på att det inte täcks av garanti när DU gör fel.

Skrivet av xmmm:

sedär ja, ibland är det bra med google innan man provar
https://goo.gl/images/NX8SeF

har du tur har nätagget tagit smällen, för det du gjorde var att skapa en direkt kortslutning.

Aj då... har verkligen fått det om bakfoten då. Får helt enkelt köpa ett nytt grafikkort, och hoppas att allt kan funka igen.

Permalänk
Medlem

VGA kabeln passar inte in i CPU kontakten. Syns på bilden ovan att deras fysiska layout är olika.

Permalänk

Kanske bäst att börja med att byta nätdelen och se om du kan boota på moderkakans inbyggda gpu innan du köper nytt? Kan ju potentiellt ha klarat sig! Sen tycker jag du borde ta och skicka in nätdelen på garantin ändå, kanske går!

För nästan samma pris som B1'an kostar så får du en 650w G2'a på Inet, nätdel som fått mycket bra kritik, och 650w borde räcka mer än väl! Finns dock många riktigt bra PSU'er där i området.

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@skengetronic: Jag håller på att testar om jag kan skicka in den på garantin, lite krångligt men vi får se! Ja, har redan spanat in några 600W alternativ som skulle kunna gå! Tror att GPU:n klarade sig, ingen rök eller lukt från den, och den blinkar fortfarande vid test. Moderkakans portar och LED'er lyser fortfarande, samt snurrar fläktarna som sagt en halvsekund, sen dör.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Baptisten: Siktar på den. Tackar!

Permalänk
Medlem

4/8 pins kontakterna till cpu och 6/8 pins pci-e kontakterna till gpu är kopplade olika dvs kopplas någon av dom in i den andra så blir det 100% kortslutning.
Och en väldigt,väldigt stor risk att det som kopplades in förstörs dvs moderkort/cpu/gpu (ja cpu med då det är till cpu som 4/8 pins kontakterna är till för).

Ett bra nätagg ska ej starta om någon av dessa kablar har kopplats in fel, vissa kan dock starta och slås av på under 1sekund (men det kan ha orsakats skada redan på denna korta tid).

När du nu handlar nytt nätagg så använd ABSOLUT INTE dom kablar du har till ditt nuvarande nätagg.
Detta för att olika nätagg kan ha olika kopplingar i nätaggets kontakter och det även om det är exakt samma kontakt och kontakten passar och detta gäller inte enbart cpu/gpu kablarna utan även molex/sata/24 pins kablarna (dvs du kan bränna sönder ssd/hd/etc med).
Dvs du kan råka ut för kortis heller kanske skicka ut 12v på 3,3 kablarna vilket troligen skulle släppa ut all magicsmoke från dom delarna som vill ha 3,3v.

Och JA det kan skilja sig åt även på nätagg från samma tillverkare/oem.
Tänkte att det kan vara bra o varna om detta med tanke på din tabbe som ledde till en kortis redan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

UPPDATERING!

Ledsen för inaktiviteten. Efter två långa veckor av stress fick jag ett nytt nätaggregat. EVGA accepterade felet, jag postade det gamla och fick ett nytt. Tjohoo...

Tyvärr så blinkar grafikkortet fortfarande på samma sätt, även om jag inte har PCI kablarna inkopplade intill grafikkortet. Bu vet jag VERKLIGEN inte vad felet är, och vad jag kan göra åt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gissar att grafikkortet blinkar för att det ej känner av/får ström från pcie kontakterna.
Detta kan ju givetvis vara för att dom ej är ikopplade men även felkopplade.
Heller som det troligen är i ditt fall nåt är sönderbränt på grund av kortis.

Och det kan mycket väl finnas mer skadat än enbart grafikkortet dvs i stort sett allt det enda jag skulle räkna med att det har klarat sig är fläktar allt annat behövs testas för att vara säker.
Och då helst testat under månader för att utesluta eventuella skumma fel som kan komma krypandes efter månader som tex ESD skada.

Sen att moderkortet verkar starta/lysa/fläktar snurrar för att sen dö är helt normalt då det SKA göra det om ett grafikkort som har pciekontaker ej känner av ström på dessa.
Sen om det är helt heller inte är en helt annan sak.
Ta ur grafikkortet och testa med det inbyggda funkar det då så hade du tur att bara grafikkortet dog.
Funkar det inte så har fler delar dött och du behöver testa dom var för sig heller byta delar på chans tills du hittar vad som funkar och vad som ej funkar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag gissar att grafikkortet blinkar för att det ej känner av/får ström från pcie kontakterna.
Detta kan ju givetvis vara för att dom ej är ikopplade men även felkopplade.
Heller som det troligen är i ditt fall nåt är sönderbränt på grund av kortis.

Och det kan mycket väl finnas mer skadat än enbart grafikkortet dvs i stort sett allt det enda jag skulle räkna med att det har klarat sig är fläktar allt annat behövs testas för att vara säker.
Och då helst testat under månader för att utesluta eventuella skumma fel som kan komma krypandes efter månader som tex ESD skada.

Sen att moderkortet verkar starta/lysa/fläktar snurrar för att sen dö är helt normalt då det SKA göra det om ett grafikkort som har pciekontaker ej känner av ström på dessa.
Sen om det är helt heller inte är en helt annan sak.
Ta ur grafikkortet och testa med det inbyggda funkar det då så hade du tur att bara grafikkortet dog.
Funkar det inte så har fler delar dött och du behöver testa dom var för sig heller byta delar på chans tills du hittar vad som funkar och vad som ej funkar.

Var kanske inte riktigt tydlig, men innan ens jag installerade graffikkortet funkade bygget. Efter grafikkortets installation (då jag hade kopplat allt rätt) blinkade grafikkortet även så. Jag provade öven då att ta ut grafikkortet och se om datorn skulle fungera utan grafikkort, men det gick inte heller, utan signalen typ bars försvann. Sen dess har skärmen inte fått någon signal. Luktade/kände på allt och det enda som tog smällen var faktiskt PSU:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

UPPDATERING!

Gick till Inet, och de testade grafikkortet.. som funkade!
Blir väldigt förvirrat för allt funkade innan grafikkortets anländan, fastän den fungerar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då du orsakade en kortslutning med din felkoppling så kan mycket ha hänt.
Det kanske gick en strömspik genom någon annan kabel till nån annan komponent och den strömspiken grillade nåt.

Kanske gick en strömspik bakvägen till pcie porten och grillade nåt där så ett kort i den (kanske alla) pcie porten/arna inte längre får ström som dom ska.

Funkar skrämen som den ska?
Dvs om du ansluter en annan dator/bärbar/dvd/mediaspelare/tvbox/etc med samma kabel och ingång på skärmen.
För det kanske var så att skrämen fick sig en kyss av din kortis och grafikkortet känner av en kortis i skrämen och slår av datorn.

Enda sättet att veta är att som jag tidigare sa testa varje komponent för sig alternativt börja byta ut komponenter (kan kosta en del) tills man hittar felet.
Jag skulle säga att du bör ta med hela datorn helst inklusive skärm/mus/tbord/allt annat du har anslutet till den till tex inet heller nån som KAN felsöka en dator.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!