Radio- och TV-licensen föreslås avskaffas

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0tman:

Public service är tv och radio för allmänheten, vad vill allmänheten ha? Melodifestivalen, 2015 var det 3,770 miljoner tittare.

Jag har inte haft en tv på runt 10år, men har lyssnat på till exempel radio (SR Play) P3 Dokumentär, Filosofiska rummet och olika vetenskaps program. Jag kommer inte inom snar framtid köpa en tv för att se på program som (SVT tv tablån i dag) Under klubban, Stugor, Moderland, Vi lagar bästa maten, Kostervalsen, Det goda livet.
Men tror att SVT har många tittare runt om i landet och i alla åldrar.

Själv tillbringade jag semestern i min mors sommarstuga, där jag såg en del på tv och tyckte utbudet var bra och brett. Min brorsdotter uppskattar verkligen Barnkanalen och jag gillade t.ex Kunskapskanalen och dokumentärer på svt1 eller svt2.

Jag tycket att SVT tillhör Sveriges Välfärd, som i min mening skall ge befolkningen en bred och säker grund att i leva på inom alla aspekter av livet även fysisk och mentalt välmående. Där tycker jag underhållning ingår för barn, vuxna och gamla.
Jag tycker att alla barn ska ha tillgång till gungor, rutschkana och en sandlåda på sin gård eller i villaområdet. Detta gäller även underhållning framför tv:n, plattan eller datorn där har SVT har sin roll.

Sedan hur brett utbud SVT ska ha inom underhållning är självfallet en viktig fråga. Samma som jag inte vill att mina skattepengar skall gå till ett allmänt badpalats vid varje hörn, tycker jag inte SVT skall köpa eller producera allt för många underhållning program. Utan fokusera mer på fakta och utbildande program.

Jag är för en obligatorisk avgift som är en viss procent av ens inkomst, så länge det finns ett rimligt tak.

jag håller med helt men skulle även vilja påpeka att de borde påtvingas deras grundide, att vara oberoende och neutralt (finansielt, politiskt, religöst, etc), för att få dessa pengar från skatten. så som det är i nuläget (alla tre som jag namngav är de inte oberoende/neutrala i) borde de inte få nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså, detta pratet om skatten på ISK är ju inte riktigt samma sak som förmögenhetsskatt... Det är ju inte förmögenhetsskatten den ersätter.

Skatten på ISK är ju istället för att du slipper betala vinstskatt på dina fond- och aktieförsäljningar vilket förenkla redovisningen när det är dags att deklarera. Problemet där är att du betalar skatt även när du gör förluster. Har du fonder och aktier i ett vanligt konto får du betala 20% vinst-skatt så fort du gör en omplacering, men på ISK betalar du en skatt på kapitalet på kontot oavsett hur mycket där är. Är du dålig på att placera kan du sätta pengarna på ett vanligt sparkonto utan avkastning så slipper du betala nån skatt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakhota:

Alltså, detta pratet om skatten på ISK är ju inte riktigt samma sak som förmögenhetsskatt... Det är ju inte förmögenhetsskatten den ersätter.

Skatten på ISK är ju istället för att du slipper betala vinstskatt på dina fond- och aktieförsäljningar vilket förenkla redovisningen när det är dags att deklarera. Problemet där är att du betalar skatt även när du gör förluster. Har du fonder och aktier i ett vanligt konto får du betala 20% vinst-skatt så fort du gör en omplacering, men på ISK betalar du en skatt på kapitalet på kontot oavsett hur mycket där är. Är du dålig på att placera kan du sätta pengarna på ett vanligt sparkonto utan avkastning så slipper du betala nån skatt alls.

Vem har pratat om skatt på ISK? Minns inte att jag sett nåt sånt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vem har pratat om skatt på ISK? Minns inte att jag sett nåt sånt inlägg.

På föregående sida pratas det om "en återinförd förmögenhetsskatt som beskattar fondägande".
Vill bara poängtera att det är just det som det inte är, då det är en möjlighet till vanligt sparande. Det är inte obligatoriskt att spara via ISK utan man kan spara "på det gamla" viset med vinstskatt vid vinst och skatteavdrag för förluster.

En återinförd förmögenhetsskatt skulle bara adderas ovanpå ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakhota:

På föregående sida pratas det om "en återinförd förmögenhetsskatt som beskattar fondägande".
Vill bara poängtera att det är just det som det inte är, då det är en möjlighet till vanligt sparande. Det är inte obligatoriskt att spara via ISK utan man kan spara "på det gamla" viset med vinstskatt vid vinst och skatteavdrag för förluster.

En återinförd förmögenhetsskatt skulle bara adderas ovanpå ISK.

Ok, du menar det jag skrivit... då vill jag bara påpeka att det gäller inte ISK utan gäller för fonder utanför ISK "på det gamla viset" (ISK beskattas på annat sätt) se:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/fonder...

Man har nämligen infört en schablonintäkt på dessa som ska beskattas som inkomst av kapital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Tänkte skriva att det var på tiden att ett förslag togs upp, dock är det ju rent ut sagt skit att lägga det på skatten. Det är inte rätt att betala för något man inte använder. Det är ju ungefär som att begära att alla betalar fordonsskatt oavsett om de har bil eller inte. Det skulle bli ett jävla liv på folk då.

Jo men då ska elbilarna som är skattebefriade ska också betala för sig. Fast man kunde ta bort alla subventioner på en gång så det blir lite mer rättvist.

Permalänk
Medlem

Det är staten som styr TV-monopolet.
Varför ska SVT ha en gräddfil på sina resurser som ingen annan har.
Så duktiga som de anser sig vara så ska det inte vara något problem om de gör som alla andra att de själva tar in sina pengar från resp konsument. Ge en dosa till alla tittare för att ta emot SVT till varje intresserad TV-tittare. Skulle snarast vilja kalla SVT för lite sinnesslöa då det gäller att ge ett bra programutbud. De är inte kompetenta sin uppgift och behöver ett monopolstöd av staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Jo men då ska elbilarna som är skattebefriade ska också betala för sig. Fast man kunde ta bort alla subventioner på en gång så det blir lite mer rättvist.

Hela grejen med skattebefriade fordon är att motivera människor att röra sig mot miljövänligare fordon. Detta är något som gynnar alla genom att vi kvarhåller en standard på den luft vi dagligen andas in.

Principmässigt går det la att jämföra dem. Dock gynnar inte TV-licensen alla, eftersom långt från alla tar del av utbudet som är public service. En Internetuppkoppling gynnar människan betydligt mer än vad Sveriges public service gör i dagsläget. Hade hellre sett att vi får fri tillgång till Internet finansierad av skatt istället för radio- och TV-licens.

Radio kommer finnas kvar ett bra tag; TV är dock ett döende medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Hela grejen med skattebefriade fordon är att motivera människor att röra sig mot miljövänligare fordon. Detta är något som gynnar alla genom att vi kvarhåller en standard på den luft vi dagligen andas in.

Principmässigt går det la att jämföra dem. Dock gynnar inte TV-licensen alla, eftersom långt från alla tar del av utbudet som är public service. En Internetuppkoppling gynnar människan betydligt mer än vad Sveriges public service gör i dagsläget. Hade hellre sett att vi får fri tillgång till Internet finansierad av skatt istället för radio- och TV-licens.

Radio kommer finnas kvar ett bra tag; TV är dock ett döende medium.

Renare luft på elbilarna gynnar bara dom som är i närheten av bilarna. Bor man utanför städerna så är räckvidden normalt för kort och elbilarna blir då inte heller användbara. Så även här gynnas bara vissa som vid skattefinansierad TV-licens.

Permalänk
Skrivet av abki:

Bor man utanför städerna så är räckvidden normalt för kort och elbilarna blir då inte heller användbara. Så även här gynnas bara vissa som vid skattefinansierad TV-licens.

Folk på landsbygden kör mindre, och kortare sträckor, än folk i storstäder. Detta eftersom folk på landsbygden normalt sett bor mycket nära sin arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Folk på landsbygden kör mindre, och kortare sträckor, än folk i storstäder. Detta eftersom folk på landsbygden normalt sett bor mycket nära sin arbetsplats.

Om man är bonde kanske.. De jag känner som bor på landet, pendlar flera mil varje dag, för att de jobbar inne i staden eller på andra orter.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Folk på landsbygden kör mindre, och kortare sträckor, än folk i storstäder. Detta eftersom folk på landsbygden normalt sett bor mycket nära sin arbetsplats.

Vissa kör inte bil alls, speciellt om man bor på arbetsplatsen. Förekommer mer frekvent än i samhällen.
Men de som kör gör det ofta på längre sträckor. Vet vissa som dagpendlar ca 15 mil per resa och ha en elbil då är inte så bra. Till det så kommer att det ofta saknas fungerande kollektivtrafik. De som bor i lite större städer är mest lata då de inte kan tänka sig att åka kollektivt av bekvämlighetsskäl. Att ha elbil då är mest dumt, bättre att de kör ihjäl sig så försvinner problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Att ha elbil då är mest dumt, bättre att de kör ihjäl sig så försvinner problemen.

På gott och ont har staten bestämt att du har fel, och premierar nybilsköpare av elbilar med upp till över 70 000:-
60 000:- i miljöbilspremie, och extra straffskatt på bensinbilar. 8000:- för en bil med 200gr koldioxidutsläpp per kilometer, de första tre åren. (eftersom bara en del av extraskatten är "straffet" så har jag valt att inte räkna hela summan, 24000:- utan bara en del av det. I sammanhanget är 200gr / km ingalunda någon sorts maxtak, varken på straffskatten, eller på bilars utsläpp...)

Sen kan man ju ha olika åsikter om huruvida det är bra eller dåligt. Personligen hade jag mycket väl kunnat tänka mig en Tesla model 3 som nästa bil, men en 6 år gammal elbil börjar nog närma sig ett batteribyte, ägarkostnaderna för en sådan bil blir inte helt billig, och det är ungefär där jag antar att vi kommer vara nästa gång jag ska byta bil...
Och bor jag kvar i lägenheten, kan vi ju glömma elbil, då de inte går att "tanka" på min hyresvärds parkeringar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Man kan väl misstänka att när de gör om systemet, så "passar de på" och vi alla kommer få betala en betydligt större totalsumma till SVT, än vad licens betalarna betalar idag.
Så oavsett om du betalar licens idag, eller ej, kommer du åka på en smäll i plånboken.
För oss som verkligen inte tittar på TV, blir det en jätte smäll. Men det kommer knappast bli billigare för de som tittar idag heller.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Och bor jag kvar i lägenheten, kan vi ju glömma elbil, då de inte går att "tanka" på min hyresvärds parkeringar.

Det beror på var du har din lägenhet. Men parkerar du på gatan så är det svårt på många ställen. Men har man råd att köpa den bilen så har jag lite svårt att förstå att man bor i en vanlig lägenhet. Skaffa en lägenhet som åtminstone har en laddstolpe.

Det är med elbilar som med tv-avgiften. Det är många som får betala utan att få någon nytta av den. Det är statens sätt att skydda sina egna kanaler i stället för att var och en får betala för det som e använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det beror på var du har din lägenhet.

Helsingborg. Min hyresvärd är Helsingborgshem.

Skrivet av abki:

Men parkerar du på gatan så är det svårt på många ställen.

Jag tror Helsingborgshem är den hyresvärd som har överlägset flest hyresrätter i Helsingborg. De har väldigt gott om parkeringsplatser. Inte på någon av dem, så vitt jag vet, finns det ens motorvärmarstolpe, långt mindre laddstolpar.

Skrivet av abki:

Men har man råd att köpa den bilen så har jag lite svårt att förstå att man bor i en vanlig lägenhet. Skaffa en lägenhet som åtminstone har en laddstolpe.

Eftersom en model 3 ska kosta ungefär som vilken Volvo som helst... Lever du under illusionen att folk som bor i lägenheter gör det för att de inte har råd att köpa nya bilar? Visst, JAG har inte råd med en ny bil, men därför köper jag begagnat, och lever med det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Men har man råd att köpa den bilen så har jag lite svårt att förstå att man bor i en vanlig lägenhet.

Inte så svårt egentligen. Vet många som har fina bilar och bor i lägenheter och gör det själv. Är sällan hemma och har helt enkelt inte tid att hålla på med hus och trädgård, så det är mer bekvämt att bo i lägenhet där allt runtomkring sköts om av andra. Händer det något är det bara att ringa till hyresvärden.
Problemfritt boende när man har ett hektiskt liv helt enkelt, om man har bra grannar.. vilket jag har.

Jag ligger och kör mellan 20-50 mil om dagen, så en elbil är nog inte något för mig, än så länge.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag ligger och kör mellan 20-50 mil om dagen, så en elbil är nog inte något för mig, än så länge.

Jag kör 50 mil om dagen, typ 5 dagar om året. Annars ligger jag mellan 10 och 20, så en Model 3 hade fungerat hur bra som helst för mitt vardagliga körande. Nå, enligt utlovad prestanda.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Diskussionen...

... har väl spårat ur en aning nu, tycker jag. Kanske dags att avsluta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Helsingborg. Min hyresvärd är Helsingborgshem.

Jag tror Helsingborgshem är den hyresvärd som har överlägset flest hyresrätter i Helsingborg. De har väldigt gott om parkeringsplatser. Inte på någon av dem, så vitt jag vet, finns det ens motorvärmarstolpe, långt mindre laddstolpar.

Eftersom en model 3 ska kosta ungefär som vilken Volvo som helst... Lever du under illusionen att folk som bor i lägenheter gör det för att de inte har råd att köpa nya bilar? Visst, JAG har inte råd med en ny bil, men därför köper jag begagnat, och lever med det.

Om du är utan motorvärmarstolpe så får du flytta så du får en. Det är inte bra att bo i hyreshus i biafra.

Att mod 3 kostar som en Volvo beror på att de är subventionerade. Det egentliga priset är högre. Så om du inte tar en massa pengar från mig så skulle du inte köpa bilen. Men trots subventionerna så kommer 3:an att kosta mer ändå. Man måste skilja på grundutförande och hur den ser ut när man får den. Fast letar du upp den dyraste Volvon och maxutrustar den så kan de bli lika i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inte så svårt egentligen. Vet många som har fina bilar och bor i lägenheter och gör det själv. Är sällan hemma och har helt enkelt inte tid att hålla på med hus och trädgård, så det är mer bekvämt att bo i lägenhet där allt runtomkring sköts om av andra. Händer det något är det bara att ringa till hyresvärden.
Problemfritt boende när man har ett hektiskt liv helt enkelt, om man har bra grannar.. vilket jag har.

Jag ligger och kör mellan 20-50 mil om dagen, så en elbil är nog inte något för mig, än så länge.

Nackdelen med hyreslägenhet brukar vara många grannar som hörs ganska ofta. Byter man till bostadsrätt så brukar det lugna ner sig. Det lugnet är ofta mer värt än en lyxbil. Vill man ha det lite lugnare ändå så kommer egnahem i någon form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag kör 50 mil om dagen, typ 5 dagar om året. Annars ligger jag mellan 10 och 20, så en Model 3 hade fungerat hur bra som helst för mitt vardagliga körande. Nå, enligt utlovad prestanda.

När den här bilen gått ett tag så lär det märkas hur batterierna håller. Ofta så brukar man inte klara avstånden enl spec och antalet mil avtar efterhand. Att byta batterierna sen kostar normalt en hel del så då är inte bilen så rolig längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saffran:

... har väl spårat ur en aning nu, tycker jag. Kanske dags att avsluta...

TV-licensen har försvunnit.
Fast jag tycker att de kan håva in sina pengar på samma sätt som alla andra.

Permalänk
Inaktiv

TV-licens, men det är dags att kapa allt som inte har med rapport/aktuellt/ett med naturen/vetenskapens värld. Något som är folkbildande. Resten kan de skrota. Lite debatter kan de visa. Resten är helt ointressant om man utgår från ursprungsuppdraget. Är inte sugen på BerlusconiTV.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

läst på feber.se

"Nu verkar det vara helt klart att tv-avgiften kommer att skrotas. Enligt Resumé har flera oberoende källor bekräftat att avgiften kommer att ersättas med en skatt som baseras på inkomst med en maxtaxa på 1300 kronor per år. Den årliga avgiften ligger i dag på 2 340 kronor per år. Bor man ensam innebär det att den nya skatten blir billigare för hushållet. Är man flera personer i hushållet som har beskattningsbar inkomst så kan det bli dyrare eftersom skatten är individbaserad och inte hushållsbaserad.

Brytpunkten för maxtaxan är en beskattningsbar årsinkomst på 130.000 kronor om året. Det innebär att ungefär 70 procent av de som ska betala skatten kommer att betala maxtaxa. 20 procent kommer i sin tur att få en reducerad skatt medan 10 procent slipper skatten helt."

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

För ännu en skatt är precis vad vi behöver i detta land?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Såg nyss detta på Expressen, dom nämner lite siffror också
http://www.expressen.se/dinapengar/uppgifter-tv-avgiften-skro...

"Resumé uppger att 70 procent av dem som ska betala den nya skatten kommer att betala 1 300 kronor per år. Runt 20 procent kommer att få en reducerad avgift medan omkring tio procent slipper skatten helt. Enligt Resumé går brytpunkten för full avgift vid en beskattningsbar årsinkomst över 130 000 kronor."

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

läst på feber.se

"Nu verkar det vara helt klart att tv-avgiften kommer att skrotas. Enligt Resumé har flera oberoende källor bekräftat att avgiften kommer att ersättas med en skatt som baseras på inkomst med en maxtaxa på 1300 kronor per år. Den årliga avgiften ligger i dag på 2 340 kronor per år. Bor man ensam innebär det att den nya skatten blir billigare för hushållet. Är man flera personer i hushållet som har beskattningsbar inkomst så kan det bli dyrare eftersom skatten är individbaserad och inte hushållsbaserad.

Brytpunkten för maxtaxan är en beskattningsbar årsinkomst på 130.000 kronor om året. Det innebär att ungefär 70 procent av de som ska betala skatten kommer att betala maxtaxa. 20 procent kommer i sin tur att få en reducerad skatt medan 10 procent slipper skatten helt."

Såg inte att du också postat

Permalänk
Medlem

bort

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Om maxtaxan är 130.000 om året så får troligen studenterna också betala för TV:n även fast de inte har tid med såna fjanterier. Studiemedel och lån brukar i andra sammanhang betraktas som inkomst även om inte betalningen ger avdragsrätt mot lön(ger att lånen är dubbel lön). Sen får de jobba några veckor varje år och späda på sin inkomst.
(Tror att studielån är det enda som räknas som inkomst 2 ggr. Fast vissa av dom får det så bra sen i livet så)
Man måste börja hitta på något för att ta igen pengarna som staten stjäl.