Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av jolpa:

Jag tänkte jag skulle fråga er vad som är det mest effektiva att göra i dagsläget. Jag har tillgång till lokal där det i dagsläget värms upp med direktverkande el i form av 2 x 10Kw fläktar. Kan jag slå 2 flugor i en smäll och generera värme samtidigt som jag bryter kryptovaluta?

Köpa 2 Antminer s9?
Ogenomtänkt budget taget från luften 50tkr?

2st 10kw fläktar? Fläktar som drar 10 000watt?
Hur menar du? Förklara lite mera så ska jag försöka svara på frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av nzt:

2st 10kw fläktar? Fläktar som drar 10 000watt?
Hur menar du? Förklara lite mera så ska jag försöka svara på frågan.

Istället för att köra dom gamla värmefläktarna så tänkte jag att det går att köpa ny utrustning som drar ungefär lika mycket som dom gamla.

Tex; 10st nätaggregat på 1000w som i sin tur driver x antal grafikkort. Detta i min lilla teori bör generera ungefär samma värme som den gamla fläkten.

Är GPU mining det som genererar mest eller går det med ASIC, Antminer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av jolpa:

Istället för att köra dom gamla värmefläktarna så tänkte jag att det går att köpa ny utrustning som drar ungefär lika mycket som dom gamla.

Tex; 10st nätaggregat på 1000w som i sin tur driver x antal grafikkort. Detta i min lilla teori bör generera ungefär samma värme som den gamla fläkten.

Är GPU mining det som genererar mest eller går det med ASIC, Antminer?

Okej. Så i dags läget så värmer ni upp med 2st "maskiner" som drar 10kw styck?

I så fall Ja. Ni skulle kunna värma upp med Asic maskiner eller Grafikkort istället. Utmärkt tillfälle att nyttja värmen som uppstår vid Mining.
Skicka mig ett PM så kan vi diskutera det mera. Har lite idéer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av nzt:

Okej. Så i dags läget så värmer ni upp med 2st "maskiner" som drar 10kw styck?

I så fall Ja. Ni skulle kunna värma upp med Asic maskiner eller Grafikkort istället. Utmärkt tillfälle att nyttja värmen som uppstår vid Mining.
Skicka mig ett PM så kan vi diskutera det mera. Har lite idéer.

Låter som ett roligt projekt
Hoppas vi får se bilder om det blir utfört.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Senaste konstruktionen.
300 kr för Hyllan på Byggmax.
100 kr för Virket.
Totalt plats för 32 Kort. Rekommenderar att skippa hyllan längst ner då det är så nära golvet och kan bli rätt dammigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Oj vad det var livat i denna tråd igen. GPU har verkligen vaknat till liv igen.

Jag tänkte bygga 1-3 maskiner. Jag minade ganska intensivt med 4 moderkort och 16 grafikkort runt 2012-2014. Blev lite nostalgisk och mina LTC har gått bra senaste tiden så jag undrar lite vilket kort som är bäst att satsa på idag?

Efter lite egen research verkar många förespråka RX4xx och RX5xx serien samt GTX 1060. Men jag kommer in lite som rockie igen nu så tänkte höra vad ni anser. Budgeten ligger på mellan 20-40.000kr. Tänkte 1-2 riggar, elen är lyckligtvis inget problem.

Tänkte mig något i stil med @nzt's rigg/nivå eftersom jag har exakt plats för en sådan historia.

Har ni några goda råd på en fin setup?

Richard Andersson
https://www.nametyper.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

@deffe:

Tjena. Skulle köra på det här. Du behöver komplettera med lite risers och diverse kablar samt någon hylla.
Kan hjälpa dig med det via PM
Amd kort är omöjligt att få tag på. Ingen ide att leta efter dem längre.
Är 1070 kort som är mest intressanta enligt mina beräkningar.

Här är vad jag rekommenderar. Har lagt till 2x8GB ram. Du behöver egentligen endast 4GB. Känns ändå bättre med minst 8GB. Så du kan bygga 2 maskiner med 2x8GB. Kan alltid spara 1st av Ram till nästa bygge.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3462505&view=m

8st 1070 kort. Du kan ta vilka 1070 kort du vill egentligen. Ger cirka 240-250 Mh/s Vid Ethereum och cirka 3700-3800 SOL/s vid Equilhash
Maskinen kommer dra cirka 1100-1200 Watt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av nzt:

@deffe:

Tjena. Skulle köra på det här. Du behöver komplettera med lite risers och diverse kablar samt någon hylla.
Kan hjälpa dig med det via PM
Amd kort är omöjligt att få tag på. Ingen ide att leta efter dem längre.
Är 1070 kort som är mest intressanta enligt mina beräkningar.

Här är vad jag rekommenderar. Har lagt till 2x8GB ram. Du behöver egentligen endast 4GB. Känns ändå bättre med minst 8GB. Så du kan bygga 2 maskiner med 2x8GB. Kan alltid spara 1st av Ram till nästa bygge.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3462505&view=m

8st 1070 kort. Du kan ta vilka 1070 kort du vill egentligen. Ger cirka 240-250 Mh/s Vid Ethereum och cirka 3700-3800 SOL/s vid Equilhash
Maskinen kommer dra cirka 1100-1200 Watt

Jag har inte mine:at sedan Hösten 2014, å körde jag BTC å hade 3st AntMiner S1 3x180 GH/s
Nu till min nyfikna fråga hur tungt är Ethereum att mine:a? många Mh/s tror du mina Antika AntMiners skulle orka veva runt?
Eller är det helt fel typ av Rig att köra för Ethereum?

|Workstation: Intel Core i7 @3,4GHz | ASRock P67 | EVGA GTX970 | 16GB DDR3 | SSD 500GB |
|FileServer CentOS: AMD Athlon II X3 440 | MSI 870-C45 | GT218 | 4096MB DDR2 | HDD 24TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 6144MB DDR3 | SSD 64GB |
|CentOS 6.2 - Oracle Apex srv: HP ProLiant DL380 G4 | CPU: 2x XENON 3,6GHz Dual Core | 12GB ECC | SCSI 6x146GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

@WDac:

Går tyvärr inte att mina Ethereum med Bitcoin asic maskiner. Helt olika Algoritmer
Btc är SHA256
Ethereum är dagger hashimoto.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av nzt:

@WDac:

Går tyvärr inte att mina Ethereum med Bitcoin asic maskiner. Helt olika Algoritmer
Btc är SHA256
Ethereum är dagger hashimoto.

hehe helt fel typ av rig med andra ord, lite synd. men men

|Workstation: Intel Core i7 @3,4GHz | ASRock P67 | EVGA GTX970 | 16GB DDR3 | SSD 500GB |
|FileServer CentOS: AMD Athlon II X3 440 | MSI 870-C45 | GT218 | 4096MB DDR2 | HDD 24TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 6144MB DDR3 | SSD 64GB |
|CentOS 6.2 - Oracle Apex srv: HP ProLiant DL380 G4 | CPU: 2x XENON 3,6GHz Dual Core | 12GB ECC | SCSI 6x146GB |