Windows 10 Film & TV appen laggar på alla videoformat i helskärmsläge

Permalänk
Medlem

Windows 10 Film & TV appen laggar på alla videoformat i helskärmsläge

Tänkte byta från VLC till Film & TV då jag har hört bra saker om Windows 10s egna spelare.

Efter att ha av installerat VLC och satt Film & TV som standard app märker jag att alla filmer eller serier i både mkv och mp4 format laggar som sjutton i helskärmsläge. Aldrig haft ett liknande problem med VLC och min dators drivrutiner eller hårdvara är det inget fel på. Videofilerna jag försöker kolla på i huvudsak kommer från mitt iTunesbibliotek eller DVD-skivor.

Lagget upphör om jag rör musen och tvingar fram framstegsfältet men så fort jag låter den återgå till helskärm känns det som att jag tittar film i en bildruta per sekund.

Låter jag spelaren köra i fönsterläge så kan jag se filmen helskärmsläge utan problem. Lite störande dock att ha en film med en ram runt sig och se Windows startfältet.

Vad orsakar detta just med Film & TV appen?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Vad orsakar detta just med Film & TV appen?

Mest troligt dålig "avkodning", har upplevt att en del spelare har problem med just mkv & mp4.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Tänkte byta från VLC till Film & TV då jag har hört bra saker om Windows 10s egna spelare.

Efter att ha av installerat VLC och satt Film & TV som standard app märker jag att alla filmer eller serier i både mkv och mp4 format laggar som sjutton i helskärmsläge. Aldrig haft ett liknande problem med VLC och min dators drivrutiner eller hårdvara är det inget fel på. Videofilerna jag försöker kolla på i huvudsak kommer från mitt iTunesbibliotek eller DVD-skivor.

Lagget upphör om jag rör musen och tvingar fram framstegsfältet men så fort jag låter den återgå till helskärm känns det som att jag tittar film i en bildruta per sekund.

Låter jag spelaren köra i fönsterläge så kan jag se filmen helskärmsläge utan problem. Lite störande dock att ha en film med en ram runt sig och se Windows startfältet.

Vad orsakar detta just med Film & TV appen?

Om du har nvidia gpu kanske detta hjälper.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/apps_window...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Jag har samma fel på mitt Nvidia 1080. Tvinga vsync på löste det för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Jag har samma fel på mitt Nvidia 1080. Tvinga vsync på löste det för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket! Detta fixade problemet för mig. Lade till Film&TV som ett program i 3D-programinställningarna och tvingade fram vsync så fungerar det som det ska.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S