Är airpods värda sitt pris?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av careface:

Jag tycker inte de är diskreta alls, om något så sticker de verkligen ut då designen är så himla udda.

Nja, jag menade väl mer att de inte syns så mycket som många trådlösa lurar, har man lite långt hår så kan man ju dölja dem helt exempelvis.

Citat:

Angående W1-chippet så är väl parandet av enheter en engångsföreteelse, varför skulle man värdesätta det så högt? (Genuint intresserad, jag kan ha missuppfattat vad chippet gör.)
Jag äger inga trådlösa lurar själv så jag vet inte hur omständigt det är att sätta upp i vanliga fall och hur det skiljer sig med dessa.

Edit: Sorry för dubbelpost.

Olika lurar beter sig på lite olika sätt, en del kan bara vara ihopparade med en enhet åt gången exempelvis och då måste man ju para om hela tiden ifall man ska använda dem på datorn och telefonen exempelvis. Och själva parningen är ju lite omständlig, sätta lurarna i parläge och sen telefonen/enheten och där välja rätt lurar och vänta på att de ska koppla ihop sig, och ibland behövs koder osv. Dock har man ju redan löst detta med NFC om man har enheter som stöder det, vilket många Android-telefoner gör och en hel del datorer (alltså laptops), dock inget tillverkat av Apple förstås. W1 ska underlätta parning mellan Appleprodukter, men hur bra det funkar eller om det är bättre än NFC-parning kan jag inte svara på då jag inte har några sådana lurar. En del verkar tycka det är väldigt bra medan andra har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte var Apple har sagt det, men recensioner och användare verkar ganska överrens om att de låter bättre.

På keynoten, men jag kanske missminner mig, det är vad jag läst i recensioner och vad jag upplevde när jag provade dem, med det sagt så har jag inte A/B-testat dessa två produkter och jag har inte skrivet svart på vitt att de är identiska, (jag kommer inte Googla fram något) så jag kan inte säga med 100% säkerhet att jag har rätt..

Att användare vill att de ska låta fantastiskt efter att ha spenderat denna enorma premium jämfört med de trådade lurarna är väl knappast konstigt, så är det ju med alla produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, jag menade väl mer att de inte syns så mycket som många trådlösa lurar, har man lite långt hår så kan man ju dölja dem helt exempelvis.
Olika lurar beter sig på lite olika sätt, en del kan bara vara ihopparade med en enhet åt gången exempelvis och då måste man ju para om hela tiden ifall man ska använda dem på datorn och telefonen exempelvis. Och själva parningen är ju lite omständlig, sätta lurarna i parläge och sen telefonen/enheten och där välja rätt lurar och vänta på att de ska koppla ihop sig, och ibland behövs koder osv. Dock har man ju redan löst detta med NFC om man har enheter som stöder det, vilket många Android-telefoner gör och en hel del datorer (alltså laptops), dock inget tillverkat av Apple förstås. W1 ska underlätta parning mellan Appleprodukter, men hur bra det funkar eller om det är bättre än NFC-parning kan jag inte svara på då jag inte har några sådana lurar. En del verkar tycka det är väldigt bra medan andra har problem.

Ah, alright, tack för infon!

Permalänk
Medlem

Varit nöjda med mina ända sedan jag fick dem (December 2016), och det "just works" för det mesta:

- På jobbet tar jag ofta i en snäcka då å då, kanske 1 gång i veckan bara, för att lyssna någon podcast, och då händer det ibland att jag hör signalen i luren att den är kopplad, men min iPhone hittar den inte, och då tar jag ut snäckan och stoppar in den i örat igen och då funkar det. Om jag sedan stoppar bort snäckan en kort sväng, typ 1 timme, så kopplar den alltid direkt. Jag tror den går i "djupsömn" eller något som gör att den inte ansluter sig direkt efter en veckas uppehåll.

- Fodralet måste jag ibland öppna och stänga 2-3 gånger för att telefonen ska se batteriet, men även detta är efter jag inte använt dem typ på 1 vecka så jag tror det är någon "djupsömn" här också. När den väl dykt upp 1 gång så dyker den upp direkt alla följande gånger inom kort tid.

- Efter jag varit borta från jobbet några veckor i sommras (semester och så, jag använder lurarna mest bara på jobbet för att lyssna podcasts) så när jag kom tillbaka och skulle lyssna igen så funkade inte "double tap to pause". Enligt telefonen var den inställd på det, men när jag dubbeltappade på en av lurarna så hände ingenting. Då öppnade jag inställningarna igen, och satte "double tap to pause" till "double tap to Siri" istället, och sedan tillbaka till "double tap to pause" igen, och då funkade det. Jag vet inte varför det hände, men det har fungerat sedan dess. Kan hända att batteriet dog under veckorna och då tappade dem inställningarna? Jag vet inte...

Men förutom dessa små petitesser, som jag misstänker är för att jag inte använder dem dagligen, så är jag väldigt nöjd med dem.
- Batteriet håller väldigt länge för mig (då jag använder dem så lite, samt endast 1 snäcka åt gången, vill höra vad arbetskamrater jag säger) och alla mina andra Apple enheter hittar dem automatiskt.
- Tycker ljudet är nog bra, något mer bas än medföljande EarPods skulle jag säga, jag gillar det.
- Micken är väldigt bra tydligen, har pratat i telefon flera gånger på jobbet (och där är det långt ifrån tyst) och min samtalspartner har tydligen hört mig utan problem.

Värt att veta är att dem inte isolerar någonting, så är du ute och går hör du all trafik runt dig utan problem.

Sen är jag ännu inte helt van vid hur man ser ut med dessa, man ser ut att ha örhängen, men när fler och fler börjar ha dessa kanske man vänjer sig. Inget problem för mig iaf, då jag använder mössa när jag är utomhus, men inomhus tycker jag att jag ser lite skum ut ibland...

Disclaimer: Jag gillar Apple och deras saker i allmänhet och är ingen audiophile.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Ursäkta om jag inte litar på att de "är ett bra steg upp från vanliga earpods", när Apple själva säger att det är samma ljudkomponenter.
Men de kanske ljuger för att framstå som sämre än vad de är.

Jag har inga cementerade åsikter, jag värdesätter bara LJUDET (ur ett par hörlurar?) mer än trådlösbarhet, därför var jag intresserad av skälet till att folk väljer dessa lurar framför andra.
Jag säger dessutom att om det bara är det folk är villiga att betala för så är det fine by me, då vet jag var behovet ligger, verkar ju vara precis där.

Ber om ursäkt om det kändes som att jag gick till attack emot dig, så är verkligen inte fallet, är bara intresserad av hur folk resonerar kring dessa lurar som en gammal hörlursgalning som provlyssnat på dem i butik.

Du har inget att be om ursäkt för, du argumenterar för din sak och det respekterar jag fullt ut.

Som väldigt ljudintresserad kan jag också förstå vart du kommer ifrån och hur dina markörer kan skilja sig väsentligt från mina då jag skulle säga att jag är måttligt ljudintresserad. Jag uppskattar bra ljud, men det är inte alltid det viktigaste för mig. Och där har vi ju egentligen AirPods i ett nötskal.

Att det är exakt samma teknik i vanliga EarPods som i AirPods visste jag faktiskt inte. Om så är fallet ber jag om ursäkt i min tur för att ha fört en felaktig argumentation. Folks subjektiva åsikt verkar vara att ljudet i AirPods är bättre än i EarPods (här finns tex en poll: https://forums.macrumors.com/threads/airpods-vs-earpods-sound... )

Men placebo finns ju såklart och kanske vill man bara väldigt gärna att dessa ska låta bättre med tanke på prislappen och lurar sig själv.

Jag upplevde absolut inte att du gick till attack mot mig och jag ber om ursäkt om du upplevde att jag gjorde det mot dig. För mig är det vad argumentation handlar om och jag tar det inte personligt utan jag vill bara ha en givande diskussion och gick jag för långt där så ber jag som sagt om ursäkt.

Jag hoppas TS fått svar på sina frågor med råge nu och kan ta ett välinformerat beslut!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Är det kritiskt att slippa ha en sladd mellan de två lurarna? Köpte själv JBL Reflect Mini BT för 500 spänn som låter helt OK, har svårt att tänka mig att Airpods skulle vara bättre. Har aldrig strulat och har aldrig haft problem med räckvidden annat än när jag cyklat och haft telefonen i ryggfickan och sen en ryggsäck ivägen.

Skönt att kunna ta ur och hänga runt halsen också, men eftersom Airpods inte verkar ha någon ljudisolering överhuvudtaget kanske man bara behöver pausa musiken för att höra precis allt i sin omgivning.

Kanske inte de bästa lurarna som finns, men min poäng är att det finns en hel del annat att kolla på istället för att bara gå direkt på vad äpplet släppt och försöka motivera att just de skulle vara något att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Du har inget att be om ursäkt för, du argumenterar för din sak och det respekterar jag fullt ut.

Som väldigt ljudintresserad kan jag också förstå vart du kommer ifrån och hur dina markörer kan skilja sig väsentligt från mina då jag skulle säga att jag är måttligt ljudintresserad. Jag uppskattar bra ljud, men det är inte alltid det viktigaste för mig. Och där har vi ju egentligen AirPods i ett nötskal.

Att det är exakt samma teknik i vanliga EarPods som i AirPods visste jag faktiskt inte. Om så är fallet ber jag om ursäkt i min tur för att ha fört en felaktig argumentation. Folks subjektiva åsikt verkar vara att ljudet i AirPods är bättre än i EarPods (här finns tex en poll: https://forums.macrumors.com/threads/airpods-vs-earpods-sound... )

Men placebo finns ju såklart och kanske vill man bara väldigt gärna att dessa ska låta bättre med tanke på prislappen och lurar sig själv.

Jag upplevde absolut inte att du gick till attack mot mig och jag ber om ursäkt om du upplevde att jag gjorde det mot dig. För mig är det vad argumentation handlar om och jag tar det inte personligt utan jag vill bara ha en givande diskussion och gick jag för långt där så ber jag som sagt om ursäkt.

Jag hoppas TS fått svar på sina frågor med råge nu och kan ta ett välinformerat beslut!

Ja, jag tror nog det är där det skiljer sig för oss, jag är nästan bara intresserad av ljudet, även om teknik alltid är roligt så är det inte det huvudsakliga skälet till att jag köper just hörlurar.
Jag har som sagt inga bevis för att Apple har sagt att det är samma teknik i båda, det är bara något jag fått för mig att de sagt och sedan har fått inpräntat i hjärnan av diverse anti-Apple-människor, så det kan mycket väl vara så att jag har fel också.
Vad jag hoppas är att AirPods ska bana väg för andra hörlurstillverkare så att vi som nästintill endast bryr oss om ljudet också ska få chansen att uppleva tekniken som alla pratar om, speciellt nu när det blir svårare och svårare att koppla in våra dyra hörlurar i våra telefoner..

Jag tror TS har gott om råd från den här tråden, även om det blev lite heated där ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

På keynoten, men jag kanske missminner mig, det är vad jag läst i recensioner och vad jag upplevde när jag provade dem, med det sagt så har jag inte A/B-testat dessa två produkter och jag har inte skrivet svart på vitt att de är identiska, (jag kommer inte Googla fram något) så jag kan inte säga med 100% säkerhet att jag har rätt..

Att användare vill att de ska låta fantastiskt efter att ha spenderat denna enorma premium jämfört med de trådade lurarna är väl knappast konstigt, så är det ju med alla produkter.

Jag är säker på att det inte är placebo i mina öron.

För att summera, så ja vi betalar för att de är trådlösa och smidiga, med tradeoff att de låter sämre än vad man kan för samma pengar.

Lite som när någon frågar om en macbook här på forumet och direkt får svaret "du kan bygga en mycket snabbare pc för mindre pengar".
Ja, men den är så jäkla jobbig att stoppa i väskan och bära med sig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Ja, jag tror nog det är där det skiljer sig för oss, jag är nästan bara intresserad av ljudet, även om teknik alltid är roligt så är det inte det huvudsakliga skälet till att jag köper just hörlurar.
Jag har som sagt inga bevis för att Apple har sagt att det är samma teknik i båda, det är bara något jag fått för mig att de sagt och sedan har fått inpräntat i hjärnan av diverse anti-Apple-människor, så det kan mycket väl vara så att jag har fel också.
Vad jag hoppas är att AirPods ska bana väg för andra hörlurstillverkare så att vi som nästintill endast bryr oss om ljudet också ska få chansen att uppleva tekniken som alla pratar om, speciellt nu när det blir svårare och svårare att koppla in våra dyra hörlurar i våra telefoner..

Jag tror TS har gott om råd från den här tråden, även om det blev lite heated där ett tag.

Här håller jag med dig till 100 % !

Inget snack om att det ska bli trevligt att se vad tekniken kan bana väg för då AirPods bara är första steget på vägen och som alltid blir det lite avkall när man är early adopter. Drömmen är ju givetvis samma smidighet som AirPods erbjuder i ett par lurar med grym ljudkvalitet.

Haha yes. Tack för en bra och lite heated diskussion!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag är säker på att det inte är placebo i mina öron.

För att summera, så ja vi betalar för att de är trådlösa och smidiga, med tradeoff att de låter sämre än vad man kan för samma pengar.

Lite som när någon frågar om en macbook här på forumet och direkt får svaret "du kan bygga en mycket snabbare pc för mindre pengar".
Ja, men den är så jäkla jobbig att stoppa i väskan och bära med sig.

Jag har en Macbook för att jag behöver Unix när jag jag programmerar för webb och MacOS när jag programmerar för iOS.
Sen skadar det inte att jag uppskattar operativsystemets fria natur i jämförelse med Windows och dess "polerade" natur jämfört med Linux. ¯\_(ツ)_/¯
Ganska simpelt argument. I övrigt så kan du ju slänga en Windowslaptop i väskan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Jag har en Macbook för att jag behöver Unix när jag jag programmerar för webb och MacOS när jag programmerar för iOS.
Sen skadar det inte att jag uppskattar operativsystemets fria natur i jämförelse med Windows och dess "polerade" natur jämfört med Linux. ¯\_(ツ)_/¯
Ganska simpelt argument. I övrigt så kan du ju slänga en Windowslaptop i väskan också.

Nu menade jag inte en windowslaptop utan en stationär

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

nope de är verkligen inte värda sitt pris.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Oj, tack för alla svar först och främst!
Jag skulle vilja komma med en utmaning nudå(hehe).
Ni som säger att man kan få trådlösa lurar med bättre ljud för priset. Kan ni skicka en rekommendation i samma prisklass som är en trådlös earbud/in-ear hörlur? Tycker marknaden är tämligen begränsad här, men vad vet jag... Att ha ett snöra mellan lurarna kan väl fungera, men det känns som att en del av mobiliteten försvinner då. Jag gillar att bara ha ena luren i, och att då kunna lägga undan den andra verkar väldigt skönt. Att då ha ett snöre där känns lite begränsande.

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Oj, tack för alla svar först och främst!
Jag skulle vilja komma med en utmaning nudå(hehe).
Ni som säger att man kan få trådlösa lurar med bättre ljud för priset. Kan ni skicka en rekommendation i samma prisklass som är en trådlös earbud/in-ear hörlur? Tycker marknaden är tämligen begränsad här, men vad vet jag... Att ha ett snöra mellan lurarna kan väl fungera, men det känns som att en del av mobiliteten försvinner då. Jag gillar att bara ha ena luren i, och att då kunna lägga undan den andra verkar väldigt skönt. Att då ha ett snöre där känns lite begränsande.

Det kan de inte.

Här är ett nytt alternativ iaf (men inte billigare):
https://www.99.se/artikel/10792-jaybird-lanserar-tradlosa-lur...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ser framför mig ett scenario där man är ute och går med dessa i öronen och snubblar. Vips faller ena ut ur örat och ner i en brunn. GG.

Skämt åsido - de har väldigt mycket intressant teknologi i sig och ska tydligen ha ett bra ljud. MKBHD gjorde en recension på dessa här om du inte sett denna än:

https://www.youtube.com/watch?v=KftNp6hdO5g

Personligen hade jag satsat på ett par ordentliga trådlösa hörlurar istället, t.e.x Bose QC35 eller Sony MDR1000X. Förutom mycket längre batteritid (20h vs 5h) får du även ANC, kan förmodligen bära runt på dessa under längre perioder (personlig åsikt men komfortabla hörlurar > earphones) och du riskerar inte att tappa bort dessa lurar som med de små airpods (mina earpods sitter bra i öronen, även under joggingturen, men de faller ut mycket oftare än mitt headset från mitt huvud).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ser framför mig ett scenario där man är ute och går med dessa i öronen och snubblar. Vips faller ena ut ur örat och ner i en brunn. GG.

Skämt åsido - de har väldigt mycket intressant teknologi i sig och ska tydligen ha ett bra ljud. MKBHD gjorde en recension på dessa här om du inte sett denna än:

https://www.youtube.com/watch?v=KftNp6hdO5g

Personligen hade jag satsat på ett par ordentliga trådlösa hörlurar istället, t.e.x Bose QC35 eller Sony MDR1000X. Förutom mycket längre batteritid (20h vs 5h) får du även ANC, kan förmodligen bära runt på dessa under längre perioder (personlig åsikt men komfortabla hörlurar > earphones) och du riskerar inte att tappa bort dessa lurar som med de små airpods (mina earpods sitter bra i öronen, även under joggingturen, men de faller ut mycket oftare än mitt headset från mitt huvud).

Så har jag också resonerat, men i ärlighetens namn tycker jag det är skitjobbigt att alltid behöva ha med sig stora lurar. Om jag åker till skolan så fine, men om jag ska till stan orkar jag inte bära runt på dem. Men det är såklart en smaksak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nu menade jag inte en windowslaptop utan en stationär

Jag förstod det, min poäng var att du slog ett slag för laptops generellt och inte just en MacBook. 👊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

är totalt oinsatt i airpods mer än att de existerar typ men funkar inte vanliga Bluetooth hörlurar på Iphone?

om det gör så finns det ju en hel uppsjö med alternativ som jag isf och många innom samma prisram eller lägre med betydligt längre batteritid än 4h eller va de var ja läste längre upp skulle anse mer prisvärda plus att de flesta inte ser ut som tandborstar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Jag förstod det, min poäng var att du slog ett slag för laptops generellt och inte just en MacBook. 👊

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, det förekommer i trådar om pc-laptops också, framför allt gaminglaptops.

Nedan är ju typexempel:
Lite som någon som frågar efter en liten stadsbil och blir rekommenderad en XC90.

Skrivet av Icte:

Personligen hade jag satsat på ett par ordentliga trådlösa hörlurar istället, t.e.x Bose QC35 eller Sony MDR1000X.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är totalt oinsatt i airpods mer än att de existerar typ men funkar inte vanliga Bluetooth hörlurar på Iphone?

om det gör så finns det ju en hel uppsjö med alternativ som jag isf och många innom samma prisram eller lägre med betydligt längre batteritid än 4h eller va de var ja läste längre upp skulle anse mer prisvärda plus att de flesta inte ser ut som tandborstar.

Ko, visst finns det. Men majoriteten har en sladd emellan dem, något jag föredrar att inte tvingas ha. Kan vara brs när man tränar, men annars vill jag gärns kunna ha den utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Att kunna växla mellan ljudkällor utan att behöva koppla från dom innan man byter är helt underbart. De jag stört mig mest på med mina andra Bluetooth lurar. Detta funkar med alla enheter inte bara Apple produkter.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Så har jag också resonerat, men i ärlighetens namn tycker jag det är skitjobbigt att alltid behöva ha med sig stora lurar. Om jag åker till skolan så fine, men om jag ska till stan orkar jag inte bära runt på dem. Men det är såklart en smaksak

Skickades från m.sweclockers.com

Förståeligt!

Men ta en titt på Jaybirds X3, verkar ha fått bra omdömen de också och de kostar lite mindre än AirPods. Visst, du får en kabel mellan båda lurarna men den verkar bidra till att minska risken att tappa bort en av lurarna iaf

Skrivet av Json_81:

Nedan är ju typexempel:
Lite som någon som frågar efter en liten stadsbil och blir rekommenderad en XC90.

Fast nu har du inte läst igenom hela mitt inlägg utan endast tagit en mening därifrån. Om du gör detta ser ju att jag ger både pros and cons till Apple AirPods OCH rekommenderar andra produkter, som man brukar göra på bl.a SweClockers forum. Att sitta och prata om en produkt utan att gå in på andra med liknande detaljer (även om de må vara lite större) bidrar oftast till mycket mindre diskussion.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag tycker earpods är märkligt konstruerade. Nästan alla andra in-ear har ett system där man själv kan byta storlek på delen som ploppas in i örat.

Av någon anledning tyckte apple detta verkade som en dum idé. Förstår inte hur designen gjordes då one-size-fits-all knappast kan tillämpas?

Jag har väldigt små öron, och jag -tror- att mitt problem med vanliga (inte testat trådlösa) earpods är att dom är för stora. Det räcker med att jag promenerar för att dom ska ramla ut.

Förutom det (kanske beror på samma sak) så tycker jag ljudupplevelsen är riktigt dålig. Men som sagt, kan möjligen bero på att lurarna är för stora så jag knappt får in dom i öronen.

1700:- ger ett rejält utrymme att välja lurar för. Jag brukar lägga mig mellan 600-1000:- när jag köper in-ears och får då saker som i min subjektiva uppfattning låter 10 gånger bättre än earpods.

Som kuriosa kan jag nämna att en polare tappade en av sina earpods enbart pga en helt oskyldig "knuff" som alla som åkt i Stockholms T-bana på t-centralen säkert upplevt.
Luren rakt ner på marken och mosad av flera lemmlande pendlare innan han fick fatt på den. Kaatching!

Permalänk
Skrivet av eribo01:

Ko, visst finns det. Men majoriteten har en sladd emellan dem, något jag föredrar att inte tvingas ha. Kan vara brs när man tränar, men annars vill jag gärns kunna ha den utan.

Skickades från m.sweclockers.com

jaha ja då blir de kanske krångligare...

personligen föredrar jag modellen BT där man har en dosa med mottagaren och batteriet i och sen en 3.5mm man kan plugga vilka lurar man vill i och trodde att du menade att det bara var vanliga trådbundna lurar du störde dig på sladden med.

men vi är alla olika och ja då är ju utbudet tunnare sålänge inte on-ear eller overear är ett alternativ då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Hellre dessa: https://www.komplett.se/product/903655/tv-ljud-bild/horlurar/...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3973498

Mycket bättre batteritid, men ännu viktigare; in-ear. Visst, en kort sladd som man har bak nacken, men det tycker jag snarare är bättre; du kan ta ut ena luren å hänga den runt nacken om du t ex ska prata med någon.

Framförallt bättre ljud. Alla dessa fördelar tar jag mycket hellre över att inte ha en sladd mellan lurarna. Och för en bråkdel av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Fast nu har du inte läst igenom hela mitt inlägg utan endast tagit en mening därifrån. Om du gör detta ser ju att jag ger både pros and cons till Apple AirPods OCH rekommenderar andra produkter, som man brukar göra på bl.a SweClockers forum. Att sitta och prata om en produkt utan att gå in på andra med liknande detaljer (även om de må vara lite större) bidrar oftast till mycket mindre diskussion.

Och hade du läst TS inlägg är det ganska tydligt att han inte vill ha de största over-earhörlurna man kan få tag på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lite kul att det är så många som uttalar sig om lurarna trots att de förmodligen varken äger dem eller någonsin testat dem. Har haft mina i drygt 6 månader nu och kan inte säga annat än att jag är riktigt nöjd. Mitt första trådlösa headset/hörlurar och friheten av trådlöshet är minsann underskattat.

Det är först och främst smidigheten man betalar för, M1 chippet gör att det fungerar väldigt bra tillsammans med en Iphone. Har tidigare upplevt att bluetooth prylar fungerar lite halvbra gällande anslutningen och detta är definitivt ett steg i rätt riktning. Väldigt litet fodral som är diskret och enkelt att ta med sig.

Kan som @lambdan uppleva att hörlurarna ibland går in i någon form av "deep sleep" när de inte används på några dagar, som gör att de inte ansluter sig direkt. Även att de förstås inte isolerar helt och hållet när man sitter på bussar eller dylikt.

Vad det gäller ljudet är det förstås inte det bästa på marknaden. Men det är inte vad man betalar för utan det är allt annat, har under senare tid märkt att jag använder Siri mer och mer pga. just mina Airpods. Har för övrigt ett par AKG Q701 hemma och O2 + Odac när det kommer till att "fin lyssna". Detta är inget jag oroar mig när jag är ute på språng.

Till er som påpekar att det finns modeller med bättre batteritid, nej, felaktigt. Det finns tyvärr ingen in-ear modell utan sladd på marknaden just nu som har bättre batteritid än just Airpods, tyvärr. 5h med lurarna, 24 totalt med fodralet, väldigt sällan jag nyttjar hörlurarna mer än 5h i sträck på en dag däremot.

Har aldrig tappat dem, cyklat dagligen till jobb etc. Om du är orolig över detta så testa med vanliga Earpods och skaka på huvudet samtidigt som du håller upp sladden. Simulerar ungefär samma effekt.

Skulle jag rekommendera dem? Absolut, även om de är i det dyraste laget men samtidigt finns det knappt några in-ear hörlurar på marknaden utan sladd som är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Och hade du läst TS inlägg är det ganska tydligt att han inte vill ha de största over-earhörlurna man kan få tag på.

Sen när är Bose QC35 de största over-ear hörlurarna som finns på marknaden?

Hursomhelst - har svarat på TS inlägg om AirPods och vad jag personligen tycker om dem och givit honom fler alternativ än ett (bl.a. QC35 och Jaybirds X3). Efter mitt första inlägg såg jag att TS skrev att han letar enbart efter bra trådlösa in-ear hörlurar, men jag kvarstår vid att det är viktigt att ge TS ett bredare perspektiv om olika varianter av trådlösa hörlurar. Skälet till min tidigare rekommendation av QC35 är just för att de är väldigt små och lätta over-ear hörlurar samt har en diskret profil men samtidigt levererar ett bra ljud och är lätta att vika undan. Fine, de är större än AirPods och dyrare men de levererar en längre batteritid, har inbyggd ANC, är mer bekväma än in-ear (subjektivt) och ger förmodligen en bättre ljudupplevelse (subjektivt).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant att folk pratar pris och gnäller när alternativen kostar 1000 spänn mer...
Är väldigt nöjd med mina. Föredrar in ear varianter och avskyr apple varianten med sladd men dessa sitter faktiskt bra i öronen även om man är ute och springer.

De sluter inte tätt så jag tappar bas, hade önskat ett tunt siliconskal att sätta över dem...

Permalänk
Medlem

CHEAP Apple Airpods Alternatives - Do they suck??

https://www.youtube.com/watch?v=jha97V7YiVY

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]