Dags för en ny router. Hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Dags för en ny router. Hjälp uppskattas

Hejsan sitter för tillfället med en gammal https://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-routers... Netgear N600 wndr3700 router.

Har 250/100 lina här hemma och 2 datorer och tvn inkopplad med sladd. 2 telefoner på wifi.
Läste här på Sweclockers att om man hade under AC 1200 så var det dags att byta upp sig. Min ligger 2 steg under AC 1200 och tydigen den första med 2,4 och 5Ghz.

Hade kikat ut en https://www.inet.se/produkt/5404640/asus-rt-ac87u-ac2400#meri... och körde till netonnet för att köpa den idag. Men den var tyvärr slut.

Sitter här och funderar nu på om det finns andra kanske billigare som kommer vara värd för mig att uppgradera till.
Vore ytterst tacksam för all er hjälp med tips och råd.
Spelar mycket online och sambon brukar kika på netflix eller spela hon med.

En annan sak. Har bredband genom universal.se och hastighet 250/100. Kör test och får endast ut http://beta.speedtest.net/result/6635249922
Har precis gjort en fabriksåterställning och hittar ingen senare version firmware än Version 1.0.16.98 .
Antar att det inte finns så mycket att göra än byta router.

/Gh0sTy^

Permalänk
Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej men den har ac1900 och den jag länkade hade 2400 men kanske inte kommer göra nå skillnad?
Sen hade den jag länkade MU-MIMO teknik
Är den där du länkade lika framtidssäker?

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte kalla AC87U framtidssäker.
Den kom 2014 och de tog väldigt lång tid innan den fick MIMO.
Chippet i den är inte det bästa.

Om man vill ha en framtidssäker router från ASUS är det nog AC86U som man skall satsa på.
Den är å andra sidan så ny att mjukvaran inte är helt bugg fri ännu.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Skulle nog inte kalla AC87U framtidssäker.
Den kom 2014 och de tog väldigt lång tid innan den fick MIMO.
Chippet i den är inte det bästa.

Om man vill ha en framtidssäker router från ASUS är det nog AC86U som man skall satsa på.
Den är å andra sidan så ny att mjukvaran inte är helt bugg fri ännu.

Den 86u har inte kommit ut än??
Behöver köpa nån form av router nu då min nuvarande
spökar o snor hastighet. Duger ac68u?

Permalänk
Medlem

ac68u är helt ok och på 250/100 duger den alla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spazzie:

ac68u är helt ok och på 250/100 duger den alla gånger.

Helt ok...... vad hade du hellre köpt i den prisklassen?
Hade ju tänkt lägga 2000kr från början men den ac87u var slut i butik

Permalänk
Medlem

Jag körde en sån på min 500/100 och fick ut full fart, kör dessutom tyngre användning än vad du gör. Både jag och sambon kör laptops och telefoner på wifi. Plus streaming till smarttv över kabel.
Jag ser ingen anledning att köpa nåt häftigare än så om man ska ha en router.

Med det sagt så kör jag själv accesspunkter från Ubiquiti (https://unifi-hd.ubnt.com/) och en separat brandvägg (pfSense). Men nu har jag gigabit.

Ubiquitis accesspunkter är oslagbara av allt jag har testat för wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spazzie:

Jag körde en sån på min 500/100 och fick ut full fart, kör dessutom tyngre användning än vad du gör. Både jag och sambon kör laptops och telefoner på wifi. Plus streaming till smarttv över kabel.
Jag ser ingen anledning att köpa nåt häftigare än så om man ska ha en router.

Med det sagt så kör jag själv accesspunkter från Ubiquiti (https://unifi-hd.ubnt.com/) och en separat brandvägg (pfSense). Men nu har jag gigabit.

Ubiquitis accesspunkter är oslagbara av allt jag har testat för wifi.

Ok blir till att köpa en sån då ac68u.
Ubiquiti är bara för att förstärka wifi-signalen?? Behöver man separat brandvägg?

Permalänk
Medlem

Har du ens felsökt dina hastighetsproblem? De behöver ju inte nödvändigtvis vara relaterade till routern.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har du ens felsökt dina hastighetsproblem? De behöver ju inte nödvändigtvis vara relaterade till routern.

Nja vart krångel häromkvällen och läste nått här på sweclockers att man helst ska ha en router
som klarar minst ac1200 och den jag har klarar hade n600. Så är dags o byta upp sig ändå.
Den har tjuvstrypt hastighet förut och wifi täckningen är inte så bra. Körde med sladd i väggen direkt och får ut 246 ner och 87 upp. Men genom routern som jag fabriksåterställde igår får jag
230 ner och bara 16-30 upp. Vet inte vad som kan vara fel :/

Permalänk
Medlem

Ubiquiti är accesspunkter så de är bara wifi antenner, man måste även ha en separat brandvägg.

För dig tror jag absolut att en ac68u räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spazzie:

Ubiquiti är accesspunkter så de är bara wifi antenner, man måste även ha en separat brandvägg.

För dig tror jag absolut att en ac68u räcker.

Okej och för att bara förtydliga så behöver man separat brandvägg om man kör accespunkter?
Håller tummarna för det

Permalänk
Medlem

Lirar en del cs go så vill ju att det flyter på bra och det lär det väll göra med en ac68u?

Permalänk
Medlem

Ja så är det. Man måste ha separat brandvägg ubiquiti.

Ja, en ac68u räckjer för cs:go ska gå snabbt. Du ska ha full fart genom den på 250/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spazzie:

Ja så är det. Man måste ha separat brandvägg ubiquiti.

Ja, en ac68u räckjer för cs:go ska gå snabbt. Du ska ha full fart genom den på 250/100

Fabriksåterställt routern igen

nu http://beta.speedtest.net/result/6636899615.png

Kommer då en ny router göra nån skillnad förutom då kanske bättre wifi täckning?

Ska man låta bli QoS eller kan man pilla runt där för att prioritera port 1 (min stationära dator) så den får mest kräm?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är Ubiquitis allt-i-ett-paket.

Permalänk
Medlem

Sitter precis och funderar på att köpa denna router till min kommande fiberanslutning. Osäker på om jag ska köpa med antennerna eller ej dock..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Fabriksåterställt routern igen

nu http://beta.speedtest.net/result/6636899615.png

Kommer då en ny router göra nån skillnad förutom då kanske bättre wifi täckning?

Ska man låta bli QoS eller kan man pilla runt där för att prioritera port 1 (min stationära dator) så den får mest kräm?

Du skall absolut låta bli QoS på en så gammal router.
Allt "onödigt" skall stängas av för att få max fart.

Du får ju nästan samma fart som utan router och det är ju inte så dåligt för en så gammal router.
Med en ny bör du få samma fart som utan.

När det gäller wifi så är det inte säkert att du får bättre täckning, högre fart lär du i alla få.
Min gamla ASUS RT-N66U, som är N600, kan komma upp i 200Mbit på Wifi.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Du skall absolut låta bli QoS på en så gammal router.
Allt "onödigt" skall stängas av för att få max fart.

Du får ju nästan samma fart som utan router och det är ju inte så dåligt för en så gammal router.
Med en ny bör du få samma fart som utan.

När det gäller wifi så är det inte säkert att du får bättre täckning, högre fart lär du i alla få.
Min gamla ASUS RT-N66U, som är N600, kan komma upp i 200Mbit på Wifi.

Okej låter bli Qos och kör på med denna tills den börjar krångla igen då

Tack allihopa för input och förslag

Permalänk
Medlem

Vart finns det o köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Vart finns det o köpa?

Jag är i samma köptankar men jag köper nog endast basenheten och kompletterar med ytterligare en antenn i framtiden om det behövs.

Sök på prisjakt för ställen som har den i lager.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Sitter precis och funderar på att köpa denna router till min kommande fiberanslutning. Osäker på om jag ska köpa med antennerna eller ej dock..

Skrivet av Gh0sTy^:

Vart finns det o köpa?

Skrivet av archie:

Jag är i samma köptankar men jag köper nog endast basenheten och kompletterar med ytterligare en antenn i framtiden om det behövs.

Sök på prisjakt för ställen som har den i lager.

Den finns på DustinHome, Webhallen och Inet med flera. Jag har en själv, bara basenheten, och är supernöjd. Bra och lättsamt interface via telefonen, Android och iOS, men finns också via en typ sida man kommer åt via wifi. Jag övertalade far att köpa en och han behövde med mesh-antennerna och det var också superenkelt att installera och kolla hur det fungerar osv. Förut körde både jag och far med Apples routrar och efter bytet till Amplifi har jag haft 0 konstigheter eller strul! Snabb är den också, men jag är inte så insatt i routrar och nätverk så har inget expertutlåtande, vilket också är en anledning till varför jag valde Amplifi framför Ubiquiti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Vart finns det o köpa?

Du sparar en tusenlapp på att köpa hos EuroDK

https://www.eurodk.com/en/products/amplifi/amplifi-hd-home-wi...

Jag har många Ubiquiti-produkter och har köpt alla där. Mycket pålitliga och har låga priser. Bästa stället för nätverksprylar.

Permalänk

Kom ihåg att sörja för god ventilation oavsett val av trådlös router. Många high-end-modeller kan ofta slöa ner sig och/eller hänga sig när de blir alltför varma. Använder själv en Asus RT-AC5300 och märkte att den snabbt nådde höga temperaturer utan att jag hade tänkt på luftflödet runt enheten.

Fick tag i ett projektor-takfäste från en PA/AV-firma, och använde några bleck som kom med fästet, tillsammans med skruvar, brickor, muttrar och dubbelhäftande tejp för att montera den så här. På nå't vis skapas ett "naturligt" luftflöde som håller enheten snabb och sval. En tumregel är också att försöka placera routern så centralt, och helst inom synhåll från de trådlösa enheterna som möjligt. Kräver en del planering och en jädra massa kabelkanaler, men leder otvistat till den prestandamässigt och estetiskt bästa lösningen.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljestig:

Kom ihåg att sörja för god ventilation oavsett val av trådlös router. Många high-end-modeller kan ofta slöa ner sig och/eller hänga sig när de blir alltför varma. Använder själv en Asus RT-AC5300 och märkte att den snabbt nådde höga temperaturer utan att jag hade tänkt på luftflödet runt enheten.

Fick tag i ett projektor-takfäste från en PA/AV-firma, och använde några bleck som kom med fästet, tillsammans med skruvar, brickor, muttrar och dubbelhäftande tejp för att montera den så här. På nå't vis skapas ett "naturligt" luftflöde som håller enheten snabb och sval. En tumregel är också att försöka placera routern så centralt, och helst inom synhåll från de trådlösa enheterna som möjligt. Kräver en del planering och en jädra massa kabelkanaler, men leder otvistat till den prestandamässigt och estetiskt bästa lösningen.

http://cdn.overclock.net/4/43/4373960a_CaseLabs_Mercury_S8_DanL_SG_62.jpeg http://cdn.overclock.net/f/f6/f699fb0f_CaseLabs_Mercury_S8_DanL_SG_63.jpeg
http://cdn.overclock.net/6/62/62637ae3_CaseLabs_Mercury_S8_DanL_SG_64.jpeg http://cdn.overclock.net/9/92/92bdd07f_CaseLabs_Mercury_S8_DanL_SG_65.jpeg

Väldigt snyggt gjort. Önskar man kunde haft så men då hade sambon slagit ihjäl en :).
Har min router instoppad i tv möbeln.. ska kanske ta o försöka lägga den på nått underlägg av glas och flytta fram ifrån väggen så den blir lite svalare

Permalänk
Medlem

En Ubiquiti Networks UniFi AP AC är lite mer lättplacerad (är en LR på bilden):

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Nu krånglar skräpet igen, så efter jobbet blir det ny router. Dumt o snåla och köpa https://www.inet.se/produkt/5404610/asus-rt-ac66u-ac1750#spec...

Permalänk
Medlem

Denna Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway

och denna APn Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO

är allt du behöver initialt sen är det bara att kolla på resten av switchar och annat UBNT har som komplement.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Denna Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway https://cdn.pji.nu/product/standard/140/3037638.jpg
och denna APn Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO https://cdn.pji.nu/product/standard/140/3348260.jpg
är allt du behöver initialt sen är det bara att kolla på resten av switchar och annat UBNT har som komplement.

+1. Konsumentroutrar är antingen skräp eller grovt överprissatta. En riktig trådad router plus accesspunkt(er) är alltid bättre och oftast billigare än en s.k. "gaming router".

Jag har själv en UniFi Security Gateway Pro som jag köpte för att jag har byggt hela mitt nätverk på Unifi och ville ha den integrerade administrationen, men annars skulle jag inte rekommendera USG eftersom den har en bra bit kvar till en funktionalitet motsvarande namnet. I stället rekommenderar jag

RB3011UiAS-RM

som är löjligt prisvärd och förutom att vara en grym router även är en switch och har en PoE-port för att driva en accesspunkt. För 260 euro hos eurodk.com har du en kombination som kör åttor runt Asus spindel för 4500 kronor.

RouterBoard 3011UiAS-RM
1.4GHz CPU, 1GB RAM, 10x GLAN, RouterOS Level5
Price
135.94 EUR

UniFi AC Pro
Indoor/Outdoor 2.4GHz 450Mbps & 5GHz 1300Mbps, 2xGLAN, 802.11ac
Price
124.78 EUR

Total
260.72 EUR