Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNii:

Folk som använder förkortningar till nästintill allt går mig på nerverna.
När jag skriver till någon eller skriver på ett forum tycker i alla fall jag att det är viktigt att vara så tydlig som möjligt.
Man ska inte behöva googla på förkortningar bara för att hänga med i ett inlägg.

Folk har förutfattade meningar om att alla ska förstå alla förkortningar som finns. Irriterar mig också när folk börjar använda förkortningar när de pratar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNii:

Folk som använder förkortningar till nästintill allt går mig på nerverna.
När jag skriver till någon eller skriver på ett forum tycker i alla fall jag att det är viktigt att vara så tydlig som möjligt.
Man ska inte behöva googla på förkortningar bara för att hänga med i ett inlägg.

Beror på vad det är för forum tycker jag personligen. Man följer väl lite "stilen" på forumet. Här på SweC skriver jag alltid med punkter, komman och versaler där de ska vara. Nu är jag inte med i många forum alls utan mest bara SweClockers men i till exempel HLTV (CS-sajt) skrivs det ju bara massa trams med skumma "internetord" och ofta skriver man fel med flit för att göra det "roligare".
Vad är det för förkortningar du ogillar? Använder personligen ord som: gtfo, lol, rofl, gg, n1, ty, tl;dr. Men dessa ord tycker jag inte riktigt platsar in i "sofistikerade" forum (möjligtvis tl;dr och lol) som Sweclockers utan mest online när det är intensiv spelning och man inte hinner vara ordentlig med det man skriver.

Permalänk
Skrivet av KARNOU:

Beror på vad det är för forum tycker jag personligen. Man följer väl lite "stilen" på forumet. Här på SweC skriver jag alltid med punkter, komman och versaler där de ska vara. Nu är jag inte med i många forum alls utan mest bara SweClockers men i till exempel HLTV (CS-sajt) skrivs det ju bara massa trams med skumma "internetord" och ofta skriver man fel med flit för att göra det "roligare".
Vad är det för förkortningar du ogillar? Använder personligen ord som: gtfo, lol, rofl, gg, n1, ty, tl;dr. Men dessa ord tycker jag inte riktigt platsar in i "sofistikerade" forum (möjligtvis tl;dr och lol) som Sweclockers utan mest online när det är intensiv spelning och man inte hinner vara ordentlig med det man skriver.

det finns massor med sms förkortningar som man ser ibland, kmr, tkr, oxo, rätt irriterande.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@KARNOU: Hehe. Dom vanligaste förkortningarna är det ju inga problem med. Men som tex har jag aldrig sett tl;dr.
Sen känns det ju som det finns folk som gör förkortningar på ALLT. Typ, HD (hej då) VSS (Vi ses senare) HS (hörs senare) Nu är detta bara ex på vad som kanske skulle kunna skrivas.
Irreterande när man försöker hänga med så blir man helt borta bara för att någon inte tänker sig för och istället antar att alla vet vad förkortningen betyder.

@Grönahunden: Sms-förkortningar är ju det värsta som finns.
Eller när folk skriver på dialekt. Särskillt värmländska. Fyfan då får hjärnan jobba på högvarv. Även om jag förstår allt som sägs så blir det helt fel när man ser direkt översatt till text.
Antagligen bara jag som är pedant =P

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det finns massor med sms förkortningar som man ser ibland, kmr, tkr, oxo, rätt irriterande.

Haha då vill du vill inte skicka sms till mig.. Till exempel skulle jag skriva "Vilken tid kommer du hit?" som "när kommer". Hatar telefoner och skriver alltid så lite jag bara kan. Förkortar allt möjligt på SMS.
"Det är en försening på tvärbanan, när kommer du hem?" = "d e n försening tvärbana, när du hem?"
Min flickvän och bror har lärt sig att dekryptera mina sms och jag sparar mycket tid på att slippa bli frustrerad när jag skriver långa sms och det blir massa fel att rätta till.

Ibland saknar man sin Nokia 3310.. Fan vad man skrev fort på dom.. Behövde inte ens kolla på skärmen

Permalänk
Avstängd

Idag är jag lite förvirrad..köpte ett par minne från Blocket, killen påstår att han har skickat dessa..och det konstiga är att vi har använt oss av blocketpaketet, jag har accepterat uppgifterna och priset..men jag får aldrig kolli-ID, och han jag köpte de av har inte hört av sig sen 2 dagar..jag har inte betalat något, jag vill bara kolla vart paketet befinner sig, och om han ens har skickat det..vilket han sa att han gjorde i det sista sms'et han skickade till mig. Annonsen är borta från Blocket.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@KARNOU: HAHA "LOL"

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Skrivet av DaNii:

@KARNOU: Hehe. Dom vanligaste förkortningarna är det ju inga problem med. Men som tex har jag aldrig sett tl;dr.
Sen känns det ju som det finns folk som gör förkortningar på ALLT. Typ, HD (hej då) VSS (Vi ses senare) HS (hörs senare) Nu är detta bara ex på vad som kanske skulle kunna skrivas.
Irreterande när man försöker hänga med så blir man helt borta bara för att någon inte tänker sig för och istället antar att alla vet vad förkortningen betyder.

@Grönahunden: Sms-förkortningar är ju det värsta som finns.
Eller när folk skriver på dialekt. Särskillt värmländska. Fyfan då får hjärnan jobba på högvarv. Även om jag förstår allt som sägs så blir det helt fel när man ser direkt översatt till text.
Antagligen bara jag som är pedant =P

sms på värmländska ? gör som jag svara på nåt annat språk, spanska, ryska, finska,
eller ha ett standard meddelande så det verkar som dom hamnat i nån kundtjänst.

Tack för ditt sms tyvärr är det många som sms:ar just nu du har nr: 4691 i kön vill du hoppa framåt försök då att skriva så man förstår.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNii:

@KARNOU: Hehe. Dom vanligaste förkortningarna är det ju inga problem med. Men som tex har jag aldrig sett tl;dr.
Sen känns det ju som det finns folk som gör förkortningar på ALLT. Typ, HD (hej då) VSS (Vi ses senare) HS (hörs senare) Nu är detta bara ex på vad som kanske skulle kunna skrivas.
Irreterande när man försöker hänga med så blir man helt borta bara för att någon inte tänker sig för och istället antar att alla vet vad förkortningen betyder.

@Grönahunden: Sms-förkortningar är ju det värsta som finns.
Eller när folk skriver på dialekt. Särskillt värmländska. Fyfan då får hjärnan jobba på högvarv. Även om jag förstår allt som sägs så blir det helt fel när man ser direkt översatt till text.
Antagligen bara jag som är pedant =P

VSS, kom att tänka på snipervapnet med samma förkortning
https://en.wikipedia.org/wiki/VSS_Vintorez

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Blev kallad rasist idag på bussen till jobbet när jag sa till en invandrarkvinna, "snälla försök ha lite koll på barnet ditt, han härjar ju på som bara fan överallt". Det roliga var att det inte ens var hon som kallade mig för rasist utan en kille i gissningsvis 20-års åldern som satt i sätet bakom.

Är själv 30+ och har barn, och självklart kan barn vara svåra att hålla koll på ibland, men låter du ett barn springa runt på bussen, klättra upp och stå och hoppa på MINST 5 säten här och var och skrika, så är du fan dum i huvudet som förälder. Barnet kommer aldrig själv kunna förstå okej beteende om du inte lär ditt barn det. ***bort/mod***

§1/§8 /moderator
Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARNOU:

Haha då vill du vill inte skicka sms till mig.. Till exempel skulle jag skriva "Vilken tid kommer du hit?" som "när kommer". Hatar telefoner och skriver alltid så lite jag bara kan. Förkortar allt möjligt på SMS.
"Det är en försening på tvärbanan, när kommer du hem?" = "d e n försening tvärbana, när du hem?"
Min flickvän och bror har lärt sig att dekryptera mina sms och jag sparar mycket tid på att slippa bli frustrerad när jag skriver långa sms och det blir massa fel att rätta till.

Ibland saknar man sin Nokia 3310.. Fan vad man skrev fort på dom.. Behövde inte ens kolla på skärmen

Så du menar alltså att bara för att enda person inte orkar skriva ordentligt så ska alla andra lära sig tyda ditt språkbruk? Är det inte lättare att bra en enda person (du) lär sig skriva som alla andra? För det var väl det vi gjorde i första klass....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Blev kallad rasist idag på bussen till jobbet när jag sa till en invandrarkvinna, "snälla försök ha lite koll på barnet ditt, han härjar ju på som bara fan överallt". Det roliga var att det inte ens var hon som kallade mig för rasist utan en kille i gissningsvis 20-års åldern som satt i sätet bakom.

Är själv 30+ och har barn, och självklart kan barn vara svåra att hålla koll på ibland, men låter du ett barn springa runt på bussen, klättra upp och stå och hoppa på MINST 5 säten här och var och skrika, så är du fan dum i huvudet som förälder. Barnet kommer aldrig själv kunna förstå okej beteende om du inte lär ditt barn det.

Det är lätt att dra till med "rasistkortet" när man inte har något bättre att säga. Vad beträffar barnet där är detta något som syns lite överallt. Skulle säga att det är aldrig barnets fel. Det är föräldern som inte klarar av att ha ordning på sitt eget barn.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Så du menar alltså att bara för att enda person inte orkar skriva ordentligt så ska alla andra lära sig tyda ditt språkbruk? Är det inte lättare att bra en enda person (du) lär sig skriva som alla andra? För det var väl det vi gjorde i första klass....

Jag håller med. Aldrig hört något liknande.

Än värre är white trash som inte kan skriva ordentligt. Vet inte hur man citerar, använder punkt eller komma, stora eller små bokstäver, en miljon fråge/utropstecken osv.

Folk brukar säga: "Äh det är inte så viktigt på nätet." Nähä, när är det viktigt annars då? När man håller korrospondens med sina brevvänner i Nigeria?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Så du menar alltså att bara för att enda person inte orkar skriva ordentligt så ska alla andra lära sig tyda ditt språkbruk? Är det inte lättare att bra en enda person (du) lär sig skriva som alla andra? För det var väl det vi gjorde i första klass....

Jag skriver så kort som möjligt men gör mig ändå förstådd för de jag vet förstår hur jag skriver SMS. Inte så att man behöver vara en universitetsutbildad idiotspråkstekniker för att förstå mig utan jag säger bara att jag skriver nyckelord och förkortar allt. De jag skriver till på daglig basis förstår mig.
Förstår din poäng men du får det att verka som att det tar åratals träning att förstå det jag säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARNOU:

Jag skriver så kort som möjligt men gör mig ändå förstådd för de jag vet förstår hur jag skriver SMS. Inte så att man behöver vara en universitetsutbildad idiotspråkstekniker för att förstå mig utan jag säger bara att jag skriver nyckelord och förkortar allt. De jag skriver till på daglig basis förstår mig.
Förstår din poäng men du får det att verka som att det tar åratals träning att förstå det jag säger.

Ja, och det du sparar i tid för att du inte orkar göra det du lärde dig i grundskolan får någon annan använda på att läsa ditt sms 3 gånger för att förstå vad det innebär. Det är skillnad för att kunna förstå och läsa det i klartext. Du hade säkert kunnat förstå mig om jag skrev på danska till dig, men du föredrar att inte behöva göra det eller hur?

Permalänk
Medlem

Jag är galen på folk som skriver "should of" istället för "should have"! Annars är allt på TOPP!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ja, och det du sparar i tid för att du inte orkar göra det du lärde dig i grundskolan får någon annan använda på att läsa ditt sms 3 gånger för att förstå vad det innebär. Det är skillnad för att kunna förstå och läsa det i klartext. Du hade säkert kunnat förstå mig om jag skrev på danska till dig, men du föredrar att inte behöva göra det eller hur?

Ja precis, för att jag inte kan danska. Men de jag skriver mina SMS till är personer som förstår mitt sätt att skicka SMS. De har ingenting emot det och de förstår utan ansträngning vad jag skriver.
DU behöver kanske läsa mina sms 3 gånger och jag kan förstå det men det innebär inte att någon annan måste anlita krypteringsexpert för att förstå. Jag skriver på det sätt som fungerar för mig och de jag skickar meddelande till samtidigt som jag försöker skriva till dig och alla andra jag inte är säker på förstår mitt "språk" så ordentligt jag kan.
Skulle du påpekat något ifall jag skrev på kurdiska till min bror? Nej, för att han förstår det jag skriver. På samma sätt som han förstår min sms-svenska. Anpassa språket utifrån den som behöver läsa!

EDIT: Kom och tänka på en scen från Ali G In Da House. "Me was tryin to save time"
https://youtu.be/y30I8Gl0N4Y?t=1m2s

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade/redigerade i enlighet med §1.1/1.2 och §8 i forumreglerna*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Lånade ut en laptop till en äldre kvinna i min bekantskapskrets, för att hon ville prova på det här med datorer.. Kul tyckte jag..
Nu visade det sig att hon börjat bli dement och det blev snabbt värre och demens kan ju te sig lite underligt för oinsatta. T.ex. kan de få som en slags förföljelsemani och tro att grannen spionerar genom kranen på toan eller vad som helst.
Denna kvinna trodde någon övervakade henne via datorn, så hon ställde ut den i trapphuset........ Så nu har den givetvis någon ny lycklig ägare.

Är väl inte arg eller ledsen, då det bara är materiellt.. men lite surt är det, då jag hade planer där jag skulle använt den framöver.. Får väl helt enkelt köpa en ny.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Lånade ut en laptop till en äldre kvinna i min bekantskapskrets, för att hon ville prova på det här med datorer.. Kul tyckte jag..
Nu visade det sig att hon börjat bli dement och det blev snabbt värre och demens kan ju te sig lite underligt för oinsatta. T.ex. kan de få som en slags förföljelsemani och tro att grannen spionerar genom kranen på toan eller vad som helst.
Denna kvinna trodde någon övervakade henne via datorn, så hon ställde ut den i trapphuset........ Så nu har den givetvis någon ny lycklig ägare.

Är väl inte arg eller ledsen, då det bara är materiellt.. men lite surt är det, då jag hade planer där jag skulle använt den framöver.. Får väl helt enkelt köpa en ny.

vadå en MacBook PRO 13" 2017? kostar inte dom runt 20papp ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vadå en MacBook PRO 13" 2017? kostar inte dom runt 20papp ?

Nä, har flera datorer och laptops.. Men det är ju ändå några tusenlappar det handlar om.
Körde Ubuntu på denna..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag håller med. Aldrig hört något liknande.

Än värre är white trash som inte kan skriva ordentligt. Vet inte hur man citerar, använder punkt eller komma, stora eller små bokstäver, en miljon fråge/utropstecken osv.

Folk brukar säga: "Äh det är inte så viktigt på nätet." Nähä, när är det viktigt annars då? När man håller korrospondens med sina brevvänner i Nigeria?

Att märka ord är den dummes sätt att verka intelligent...

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterligare två säljare kontaktade på Blocket, ytterligare två som inte skriver tillbaks. Snark.

Permalänk
Medlem

Blir galen på kollegorna som visar mindre arbetsmoral och tar mindre initiativ än mig, även fast jag ska sluta om två veckor. Vill ALDRIG mer jobba statligt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Blir galen på kollegorna som visar mindre arbetsmoral och tar mindre initiativ än mig, även fast jag ska sluta om två veckor. Vill ALDRIG mer jobba statligt igen.

Jag trodde det var därför man jobbade statligt eller inom kommunen, för att slippa ta initiativ och bara lulla runt.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag trodde det var därför man jobbade statligt eller inom kommunen, för att slippa ta initiativ och bara lulla runt.....

Haha ja beroende på vem man tittar på så är det verkligen så. Helt klart dom 11 värsta månaderna i mitt yrkesliv.

Permalänk
Avstängd

Jag hatar när dom fuskar på Ebay så fort det är 10 minuter kvar då är det någon som lägger bud över mig hela tiden jag tro det är något fake konto för att få upp budet men det går ju aldrig att bevisa det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Jag hatar när dom fuskar på Ebay så fort det är 10 minuter kvar då är det någon som lägger bud över mig hela tiden jag tro det är något fake konto för att få upp budet men det går ju aldrig att bevisa det.

Håller med, detta händer för ofta.

Skulle köpa en defekt HTC One X med krossad skärm, endast moderkortet fungerade på den och min sambo har just en HTC one X med ett defekt moderkort men med en felfri skärm..perfekt tänkte jag..lägger ett bud på 1:-...helt plötsligt 100:-..massa skumma Traderakonton som ''battlat'' upp budpengarna..

Sen efter auktionens slut dyker samma auktion upp igen..lite genomskinligt om man frågar mig.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@superegg: Finns "snipe"-hemsidor som vissa använder, som i sista sekunden (bokstavligt talat) budar åt en. Vet inte huruvida det är tillåtet eller inte, men används görs det. På så sätt går det att avvakta med sitt högsta bud tills ingen annan längre har tid att buda.

Att lägga fejkbud på sina egna varor tror jag inte är så vanligt, risken är ju då att du vinner din egen vara och på så vis inte får den såld. I värsta fall får du "sälja" den till dig själv för att det inte ska se suspekt ut, och få får man ju betala en slant eftersom eBay ska få sin beskärda del.