Den stora tråden om Windows Phone

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne Landskrona
Registrerad
Okt 2001

@ztenlund: Har kollat hennes Outlook konto finns inga telefonnummer som jag har på mitt synkade konto tyvärr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2002

Sedan den senaste uppdateringen fungerar inte appar som använder kartor/gps. Börjar bli dags att skrota Windows Mobile tror jag.

Någon som vet något sätt att gå tillbaka en version? Eller någon annan workaround?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

Har ett annat problem till och från, men ganska ofta, med kamera/foto-applikationerna.

Ibland när man tar den första bilden efter att man inte använt telen på en stund så blir den genomskinlig i den lilla förhandsvisningslänken nere till vänster i kamera-applikationen och fortsätter att vara så. Inget händer när man trycker på den och går man in i Foton så finns den inte. Alla efterföljande bilder i den sessionen sparas som normalt.

Relaterat till det är att hälften av bilderna inte går att se (skärmen är svart) i den orientering de togs i. Roterar man telen så de roteras så syns de. Ibland sitter det i i flera dagar i Foton, ibland är det bara första gången, direkt efter tagning, som det blir så.

Ashzala: "Fungerar inte" är lite vagt, menar du att de försöker starta men att startskärmen snart återkommer, i.e "quits on launch"?

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har ett annat problem till och från, men ganska ofta, med kamera/foto-applikationerna.

Ibland när man tar den första bilden efter att man inte använt telen på en stund så blir den genomskinlig i den lilla förhandsvisningslänken nere till vänster i kamera-applikationen och fortsätter att vara så. Inget händer när man trycker på den och går man in i Foton så finns den inte. Alla efterföljande bilder i den sessionen sparas som normalt.

Relaterat till det är att hälften av bilderna inte går att se (skärmen är svart) i den orientering de togs i. Roterar man telen så de roteras så syns de. Ibland sitter det i i flera dagar i Foton, ibland är det bara första gången, direkt efter tagning, som det blir så.

Ashzala: "Fungerar inte" är lite vagt, menar du att de försöker starta men att startskärmen snart återkommer, i.e "quits on launch"?

Den buggen har funnits där sedan de släppte Win10. Ordentligt störande. Ett av skälen till att till slut gav upp och bytte till Android faktiskt.

MOBO: Gigabyte GA-Z87X-UD3H CPU: Intel i5 4670K RAM: Crucial Ballistix Sport 16GB GPU: ASUS Strix GTX 970
Ljudkort: Sound Blaster Zx SSD: Samsung 840 EVO 120GB och 250GB HDD: WD Green 4TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: Fractal Design R4 Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG G6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2002

Jo, något vagt. Skyller på klockslaget.

Appen jag använder är Caledos Runner. Den kraschar (stänger ner sig helt, inga felmeddelanden) när man ska köra igång ett nytt pass (ta position och visa karta) samt om man försöker lägga till en aktivitet manuellt.

Har googlat på det, man att söka på "Windows 10 mobile" är allvarligt talat ett helvete då 95% av alla träffar man får handlar om Windows 10.

Caledos facebook där de bekräftar problemet men inte går in närmare: https://www.facebook.com/CaledosRunner/
Typ enda relevanta träff jag hittar på google om problemet: https://forums.windowscentral.com/windows-10-mobile/463593-af...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Ashzala:

Jo, något vagt. Skyller på klockslaget.

Appen jag använder är Caledos Runner. Den kraschar (stänger ner sig helt, inga felmeddelanden) när man ska köra igång ett nytt pass (ta position och visa karta) samt om man försöker lägga till en aktivitet manuellt.

Har googlat på det, man att söka på "Windows 10 mobile" är allvarligt talat ett helvete då 95% av alla träffar man får handlar om Windows 10.

Caledos facebook där de bekräftar problemet men inte går in närmare: https://www.facebook.com/CaledosRunner/
Typ enda relevanta träff jag hittar på google om problemet: https://forums.windowscentral.com/windows-10-mobile/463593-af...

Det felet skulle jag skylla på appen och inte operativsystemet. Jag har försökt använda den appen själv, men gav upp snabbt.

MOBO: Gigabyte GA-Z87X-UD3H CPU: Intel i5 4670K RAM: Crucial Ballistix Sport 16GB GPU: ASUS Strix GTX 970
Ljudkort: Sound Blaster Zx SSD: Samsung 840 EVO 120GB och 250GB HDD: WD Green 4TB PSU: Corsair HX520W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av johanruda:

Den buggen har funnits där sedan de släppte Win10. Ordentligt störande. Ett av skälen till att till slut gav upp och bytte till Android faktiskt.

Okay, tack.

Synd att MS beter sig lite som Samsung när det blev tyst om NX.. huvudet i sanden, nån uppdatering här och där. Jag gillar verkligen kartor-applikationen och navigering med den samt hela UIt. Vill inte ha en miljon små multifärgade bilder till genvägar utan gillar enkelheten med brickor.

Kanske måste övergå till små multifärgade bilder (appikoner) dock, "However Microsoft brings its ultimate mobile device to the table, it will do so in the wake of strangling the life out of Windows phones right before our watchful eyes. It's not pretty, but if the next phase of Windows-on-mobile is to have any chance at acceptance the world needs to forget about Windows on smartphones in order for the concept of an ultimate mobile device to take root." https://www.windowscentral.com/microsoft-strangling-windows-p...

(Snyggt med Julie Mao där annars tycker jag artikeln är ren spekulering..men den kan ha rätt)

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007

Okay, tack.

Synd att MS beter sig lite som Samsung när det blev tyst om NX.. huvudet i sanden, nån uppdatering här och där. Jag gillar verkligen kartor-applikationen och navigering med den samt hela UIt. Vill inte ha en miljon små multifärgade bilder till genvägar utan gillar enkelheten med brickor.

Kanske måste övergå till små multifärgade bilder (appikoner) dock, "However Microsoft brings its ultimate mobile device to the table, it will do so in the wake of strangling the life out of Windows phones right before our watchful eyes. It's not pretty, but if the next phase of Windows-on-mobile is to have any chance at acceptance the world needs to forget about Windows on smartphones in order for the concept of an ultimate mobile device to take root." https://www.windowscentral.com/microsoft-strangling-windows-p...

(Snyggt med Julie Mao där annars tycker jag artikeln är ren spekulering..men den kan ha rätt)

Det är otroligt synd på ett i övrigt grymt OS. Älskar designen på Windows 10 Mobile!
Otroligt irriterande att de aldrig går ut med någon riktig information. De säger att OS:et fortfarande supportas, men verkligheten speglar något annat. De verkar helt enkelt ha slutat bry sig, mer än att hålla skeppet flytande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av johanruda:

Det felet skulle jag skylla på appen och inte operativsystemet. Jag har försökt använda den appen själv, men gav upp snabbt.

Det är den bästa jag har hittat. Använde Runtastic innan, men den kraschade konstant helt slumpmässigt. Använder du någon annan motsvarande nu som fungerar sedan senaste uppdateringen?

Enligt tråden jag länkade så är det inte bara Caledos Runner som har problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Ashzala:

Det är den bästa jag har hittat. Använde Runtastic innan, men den kraschade konstant helt slumpmässigt. Använder du någon annan motsvarande nu som fungerar sedan senaste uppdateringen?

Enligt tråden jag länkade så är det inte bara Caledos Runner som har problem.

Jag har inte kvar min Windows-telefon längre.

Alla sådana appar som jag vet om är gamla, vilket betyder att de är byggda på Silverlight och inte UWP-platformen. De är med största sannolikhet inte uppdaterade att använda de nyare API:erna som kom med 10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Varit ifrån Windows Phone (lumia 950xl) snart 7 månader. Det ända jag saknar är UI och live-tiles även om det inte fungerade som de skulle alltid

Verkar som Det inte händer något på windows mobiler nu. Inga telefoner, ingenting. Det som skulle få mig tillbaka är ett riktigt windows 10 Surface Phone.

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av johanruda:

Gaah...preciiis innan solen försvann nu tog jag hdr-bild, som sparades, såg den, tryckte på släck skärm-fysisk-knapp, fotade med dedikerade kameror ett tag...väckte sedan mobilen, såg bilden, sedan svart i båda orientationerna; avslutade kamera-appen, in i foton - ser hdr-bilden på solnedgången i 1 sek sedan försvinner den, nu är den borta.

Utöver det slutade fitbit-appen att synka i tisdags, talade med supporten som poängterade att den här telen inte stöds av Alta HR som kom i år, de orkade inte kolla om någon win-tele stöds men eftersom den senaste kom för ca 2 år sen...

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007

Gaah...preciiis innan solen försvann nu tog jag hdr-bild, som sparades, såg den, tryckte på släck skärm-fysisk-knapp, fotade med dedikerade kameror ett tag...väckte sedan mobilen, såg bilden, sedan svart i båda orientationerna; avslutade kamera-appen, in i foton - ser hdr-bilden på solnedgången i 1 sek sedan försvinner den, nu är den borta.

Utöver det slutade fitbit-appen att synka i tisdags, talade med supporten som poängterade att den här telen inte stöds av Alta HR som kom i år, de orkade inte kolla om någon win-tele stöds men eftersom den senaste kom för ca 2 år sen...

2017 är nog året då Windows på telefoner dör helt ser det ut som
De verkar ska komma med någon typ av ny mobil enhet, men det verkar inte vara en telefon utan något i en helt ny kategori. Spännande det iaf!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Min lumia 950 uppdaterar sig just nu. Någon som har koll på vad det är?

Lekmaskinen || Surfplattan || Fabbeluren

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Någon som vet hur man stänger av swipea bakåt i edge?

Skickades från m.sweclockers.com

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av FabriciusRex:

Min lumia 950 uppdaterar sig just nu. Någon som har koll på vad det är?

Antagligen W10 uppdateringen 15063.608

https://support.microsoft.com/en-us/help/4038788/windows-10-u...

// Fredrik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Det kommer väl uppdateringar en gång i månaden, om man inte är med i insider, precis som på "stora" Windows.

Min vita originalbaksida har börjat spricka lite i ett av hörnen, där den träffade ett stengolv i vintras. Är det ebay som gäller för ett nytt? MS store Sverige har ju inget med telefoner kvar alls, inte ens tillbehör. Egentligen vill jag ha något som känns lika premium som skalen till 640, men det verkar inte finnas (förutom Mozo, men de är inte ren plast).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Använder min Lumia 735 dagligen och även om min iPhone är min primära lur så blir jag alltid på gott humör över att använda min Lumia (som är jobbtelefon).
Det hade varit kul om MS eller någon annat 3:e alternativ faktiskt fanns.

Visst, Apple och Samsung ligger i framkant med kul teknik, men ändå. Det finns definitivt plats för MS.